Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-18 21:30

Ik vind een hele dag buiten op 15-20 en daarnaast rijden of longeren of losgooien in grote bak, nog altijd beter dan 2 uurtjes per dag op 20 bij 40 en de rest op stal. Het rennen en vliegen die de paarden hier maar 1 of 2x per dag een paar minuten (normaal gesproken dan) maar dat rond wandelen, de omgeving bekijken, rollen en eten doen ze de hele dag door en in de frisse lucht met zonlicht is gezonder dan binnen met wat kunstlicht.

Wel is zo'n kleine paddock dat saai.

Hier heeft mijn geblesseerde merrie met mijn ruin een kleine 15-15 zand en ongeveer 120m2 (8-15) verhard met afdak, hooinetten en waterbak.

Mijn oude ruin houdt haar gezelschap maar die dat ik regelmatig even bij de anderen zodat hij rond kan wandelen, spelen, rennen en verkennen in het Paddock Paradijs en dat andere sociale contacten heeft want mijn merrie is niet altijd even vriendelijk tegen hem.

De anderen hebben meer ruimte. Die hebben een ruime inloopstal en meer bestrating rondom. Paddockhelft is ook 15-15 maar zij hebben 350 meter zandpad met ruime hoeken met waterpoelen, heuveltje, hooibak en schuurpaal er bij. De beperkende factor is de inloopstal. Qua buitenruimte passen er wel 2x zoveel paarden op. (Nu 6 paarden tot 8 pony's qua overdekte ruimte)

Bij mijn trainingspaardje zijn er twee verharde paddocks van 10 bij 5 meter aansluitend aan de 20-50 rijbak. ze staan in de winter vooral op de verharde p addocks met water en hooi en om de beurt gaat dan 1 van beide p addocks open zodat ze in de beurt de bak er bij hebben om te rennen, spelen, rollen en kantjes te eten. Die 5 bij 10 is echt een stuk ruimer dan een stal en ze stappen er best wat in rond over de dag verspreid. Een stuk beter dan de hele dag op stal en 2 uurtjes in een deels natte bak.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:27

Als er dit soort stal bij mij in de buurt zou komen zou ik geen seconde twijfelen:

https://www.youtube.com/watch?v=t-NhruYUt5A

Want in mijn ogen is dit de ideale stal voor wat ik wil/nodig heb. Ik zou er absolut geen probleem van maken dat mijn paard 15u per dag in dit soort stal staat. In combinatie met weidegang in de zomer (en liefst ook in de winter) en 's nachts op stal is dit voor mij een paradijs. Paard heeft veel meer ruimte dan klassieke stalling, kan kiezen tussen binnen of buiten, kan kroelen met de buren buiten en heeft onbeperkt hooi binnen. Leuke accommodaties erbij en vlak naast een snelweg wat ideaal is voor wedstrijden. Voor mij kan dit de perfecte grijze zone zijn tussen 24/7 buiten en 24/7 op stal.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:37

Moderatoropmerking:
Ik heb even wat offtopic berichten verwijderd

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:38

Zoiets zit bij mij op 10 minuten rijden. Prachtig hoor en ik heb er ook op de wachtlijst gestaan.
Doordat ik toen besloot een veulen te fokken en niet zeker wist of ik die ook ging houden toch een andere richting gekozen.
2 paarden op pension wordt me toch te prijzig.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:42

Ja ik kan me voorstellen dat zo'n stal best prijzig kan zijn

pien_2010

Berichten: 43331
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 12:52

Wat een leuke meid. Ik heb enorm om haar moeten lachen. Deze manier staat heel ver af van onze manier van stallen. Het paard is echt een mensen paard, enorm schoon en heeft een extra stukje buiten van steen aan zijn stal. That's it! Dit is geen kritiek hoor, maar voor mijn paarden is dit te weinig buiten in de vrije natuur. Die zouden hier niet goed van worden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:16

Super mooie stal inderdaad, en heerlijk alles zo bij de hand!

Ik zou zelf ook niet alleen een stukje steen willen om buiten op te staan, in ieder geval een stukje zand om te rollen en wat te kunnen wandelen is toch wel een voorwaarde.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:21

Ja, daar heb je gelijk in hoor. Maar het gaat mij vooral om het feit dat er veel mensen hun paarden als 'mensenpaard' willen houden maar ze dat eigenlijk maar uit de losse pols doen. Ik vind de volledige manier van verzorgen en houden helemaal mijn ding. Ik ben zelf ook heel secuur in al het onderhoud, maar mijn paarden hebben toch ook graag dat stukje vrij paard zijn nodig. Dus ik zet ze gewoon op de paddock met hooi samen en 's zomers heel de dag op de weide. Want als ik mijn paarden zo zou houden maar ook niet op de weide zou zetten denk ik ook niet dat ik het ideaal zou vinden. Maar mijn punt was een beetje: als je dan toch je paard wil vertroetelen of vermenselijken, doe het dan op deze manier van stallen en verzorgen. Onbeperkt hooi en een uitloopje vindt je paard fijner dan 3x3 met twee hoopjes hooi per dag, maar wel met heel veel leuke spulletjes en warme dekens. Daar heeft je paard natuurlijk niets aan...

En buiten dat extra stukje uitloop is de stal ook zeker groter dan de standaard die ik hier terug zie. Ook het onbeperkt hooi in de ruif zie je op standaard stallen zelden. En dan met die schuurborsteltjes tegen de muur gehangen, ik vind het helemaal leuk. Het enige wat dus voor mij zou ontbreken is weidegang met andere paarden, dat zou ik wel toevoegen. Maar voor de rest helemaal mijn ding en een visie waar ik me achter kan zetten.

pien_2010

Berichten: 43331
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:29

Heleennn schreef:
Maar voor de rest helemaal mijn ding en een visie waar ik me achter kan zetten.
Dat begrijp ik heel goed hoor Heleennn en is ook niets mis mee in mijn ogen om van schoon paard te houden. Alleen wordt ik heel kriebelig van al dat poetsen, heb ik totaal niets mee (gelukkig maar anders zou ik het wel heel zwaar hebben). Ik moest vooral heel erg lachen toen ze een babydoekje over haar paard heen haalde dat gewoon schoon was, als je dan die vieze boenders van mij ziet :oo , dat contrast is zo verschrikkelijk groot. Jij zou daar van gruwelen en dat begrijp ik. Toen ik nog in Nederland woonde hadden wij ook iemand die haar paard zo spic en span hield op stal. Zij gruwelde gewoon van die merens die in de winter gewoon heel vies was, want die van mij (de ruin) vind het heerlijk om net als een varken in de modder te draaien. Hij zoekt dat gewoon op, dit in tegenstelling tot de merrie, die er altijd vrij schoon uit ziet, op pootjes na dan, en dat heeft te maken met de natte wei die laag ligt en waar nog gras op staat.
Dus zoals jij het buiten laten van je paard ziet is in mijn ogen niets mis mee.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:35

Oh maar ik houd ook wel van schone paarden hoor, maar dat neemt niet weg dat ze wel ergens moeten kunnen rollen en rommelen en niet alleen de hele dag op een stenen plaatsje staan...

Als ik ermee op pad ga moeten ze er schoon en netjes uit zien en verder mogen ze in hun eigen tijd hun eigen ding doen... 8-)


Afbeelding

:=

Ik laat na elke winter alle dekens wassen en dan worden ze opgeborgen zodat ze er het volgend najaar weer schoon en fris op gaan.
En natuurlijk zijn ze mooier als ze schoon zijn, maar dan kun je je paarden beter in een glazen kastje zetten...

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:45

pien_2010 schreef:
Heleennn schreef:
Maar voor de rest helemaal mijn ding en een visie waar ik me achter kan zetten.
Dat begrijp ik heel goed hoor Heleennn en is ook niets mis mee in mijn ogen om van schoon paard te houden. Alleen wordt ik heel kriebelig van al dat poetsen, heb ik totaal niets mee (gelukkig maar anders zou ik het wel heel zwaar hebben). Ik moest vooral heel erg lachen toen ze een babydoekje over haar paard heen haalde dat gewoon schoon was, als je dan die vieze boenders van mij ziet :oo , dat contrast is zo verschrikkelijk groot. Jij zou daar van gruwelen en dat begrijp ik. Toen ik nog in Nederland woonde hadden wij ook iemand die haar paard zo spic en span hield op stal. Zij gruwelde gewoon van die merens die in de winter gewoon heel vies was, want die van mij (de ruin) vind het heerlijk om net als een varken in de modder te draaien. Hij zoekt dat gewoon op, dit in tegenstelling tot de merrie, die er altijd vrij schoon uit ziet, op pootjes na dan, en dat heeft te maken met de natte wei die laag ligt en waar nog gras op staat.
Dus zoals jij het buiten laten van je paard ziet is in mijn ogen niets mis mee.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik haal mijn paarden met modderbenen binnen van de paddock hoor :D Maar ik ben gewoon heel streng in stalhygiëne en onderhoud, dus dan gaat er inderdaad direct shampoo en water over de benen en hoeven. Maar zolang de balans tussen het schoon willen houden van je stal & paarden en het buiten zetten van je paarden maar goed in evenwicht blijft vind ik het prima. De dag dat je je paarden binnen houdt of enkel op stal met stenen uitloop zet omdat je niet wil dat ze vies worden... tsja dat is de dag dat je een brug te ver gaat in mijn ogen...

Nouvel, mee eens. Maar wat dekens betreft laat ik ze toch wat vaker wassen dan 1 keer per seizoen hoor. Mijn paard staat van oktober tot maart ongeveer met dekens. Een half jaar met dezelfde dekens lopen lijkt me niet echt lekker en fris :Y) De modder en zand langs de buitenkant kan me ook niet echt boeien, maar de binnenkant moet wel schoon zijn vind ik.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 13:55

Ik heb meerdere buitendeken en onderdekens, dus hier lopen ze ook zeker niet weken achter elkaar met dezelfde deken op hoor, ook bij erg nat of vies worden wissel ik...
Zo nodig spoel ik ze af, maar echt wassen doe ik met de buitendekens maar 1x per jaar vanwege de waterdichtheid.
Onderdekens was ik zo nodig vaker.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:01

Heleennn schreef:
Begrijp me niet verkeerd, ook ik haal mijn paarden met modderbenen binnen van de paddock hoor :D Maar ik ben gewoon heel streng in stalhygiëne en onderhoud, dus dan gaat er inderdaad direct shampoo en water over de benen en hoeven. Maar zolang de balans tussen het schoon willen houden van je stal & paarden en het buiten zetten van je paarden maar goed in evenwicht blijft vind ik het prima. De dag dat je je paarden binnen houdt of enkel op stal met stenen uitloop zet omdat je niet wil dat ze vies worden... tsja dat is de dag dat je een brug te ver gaat in mijn ogen...


Helemaal mee eens!
Ik snap het helemaal als mensen hun paard altijd spik en span willen hebben en daardoor meteen aan de slag gaan bij het minste vuiltje. Maar dit mag nooit ten koste gaan van de behoeften van het paard. Een paard op stal houden omdat je niet de moeite wilt doen om het paard voor het rijden proper te maken, dat is not done.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:14

Heleennn schreef:
Als er dit soort stal bij mij in de buurt zou komen zou ik geen seconde twijfelen:

https://www.youtube.com/watch?v=t-NhruYUt5A

Want in mijn ogen is dit de ideale stal voor wat ik wil/nodig heb. Ik zou er absolut geen probleem van maken dat mijn paard 15u per dag in dit soort stal staat. In combinatie met weidegang in de zomer (en liefst ook in de winter) en 's nachts op stal is dit voor mij een paradijs. Paard heeft veel meer ruimte dan klassieke stalling, kan kiezen tussen binnen of buiten, kan kroelen met de buren buiten en heeft onbeperkt hooi binnen. Leuke accommodaties erbij en vlak naast een snelweg wat ideaal is voor wedstrijden. Voor mij kan dit de perfecte grijze zone zijn tussen 24/7 buiten en 24/7 op stal.


Wat een mooie stal! Vind zelf de op-en-top hygiëne ook een beetje te, maar het open-stal idee sta ik helemaal achter.

Mijn paarden staan ook >15u op stal, maar inderdaad in zo'n soort box. Box zelf is 3x3 met tralies tussen de stallen, uitloop is 6x3 met alleen stangen ertussen.
Voordeel van 'mijn' stal is dat de uitloop van zand is en ze dus kunnen liggen en rollen. Ook is alleen de achterwand open maar zit er wel een dak op, dus wel frisse lucht maar ook droog in de winter en koel in de zomer.

Dus ook in het op stal staan is en groot grijs gebied, net als 24/7 buiten. Dat is niet alleen maar blub, en veel op stal is ook niet alleen maar klein, donker, bedompt en zonder contact. Gelukkig :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:17

Die stal is zeker mooi.
Maar dan voor mij ook met dagelijks echt los buiten waar ze kunnen rennen.
Zonder dat zou ik er nog niet voor kiezen.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:21

bruintje123 schreef:
Die stal is zeker mooi.
Maar dan voor mij ook met dagelijks echt los buiten waar ze kunnen rennen.
Zonder dat zou ik er nog niet voor kiezen.


Dat is idd een vereiste, ook voor mij. Al staan ze geen uren op de paddocks, na een uur of 3 worden ze het toch echt zat en wordt er flink gehinnikt om er uit te mogen.

Hier op stal helaas ook een aantal die vinden dat een uitloopstal in plaats van paddock kan, die paarden komen er weinig uit, en dat kan in mijn ogen echt niet. Al is zo'n box nog altijd beter dan 24/7 in een dichte 3x3 :(

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:30

Ik vind dit soort stallen toch al een hele verbetering: meer contact mogelijk, meer frisse lucht (minder luchtwegproblemen) en meer constante beweging (iets meer scharrelen mogelijk ipv rondjes draaien, beter voor het beenwerk).

Ik heb zoiets maar dan de dubbele ruimte en per twee paarden (en niet zo mooi en schoon :+ ). Stukje stal, stukje verhard buiten, stukje paddock. Als je er nog een grotere paddock aan vast zou maken en ze daar per toerbeurt in zou laten, zou ik (in de randstad) best heel blij worden.

Ik zit niet niet meer in de randstad en bij ons zit er 3,5 hectare wei aan. Dit is dan alleen voor als het echt zo bagger is dat de wei niet open kan. Normaliter de hele winter overdag op de wei en zomers gewoon dag en nacht.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:43

Ja het is zeker beter dan 3x3 poticht.
Maar of dit nu bevorderd voor het beenwerk? Nah dat denk ik niet.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:49

Ik heb in Duitsland op zo'n stal gestaan als hierboven. Het is daar meer gebruikelijk dan hier denk ik. Box van 3,5x3,5 + uitloop van 3,5×5. Voor een shetlandpony notabene dus die was helemaal de koning te rijk :')

Vind dat zeker al een flinke verbetering ten opzichte van een 3x3 box voor de nacht. Overdag gingen ze waar ik stond allemaal naar buiten. Alleen maar een box met zo'n uitloop voor dag en nacht zou ik ook niet blij van worden. Afbeelding

Afbeelding
Dit was de eerste dag daar vandaar de dichte stallen van de buurpaarden en het onkruid :+ dat laatste was heel snel weg :')

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 14:54

Die stal bij mij in de buurt heeft de uitlopen ook met zand ipv steen. Daar zie je ze ook regelmatig liggen zonnen.
Ik ben zelf helemaal niet van het spik en span, hier alleen het hoognodige poetswerk.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:04

Uitlopen met zand en dan ietsje ruimer lijkt mij wel heel fijn, ik zou daarnaast ook wel iets van een paddock willen voor in ieder geval een paar uurtjes per dag.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 15:04

Het was daar in Duitsland trouwens ook een beetje alles of niks hoor. Toen ik daarheen ging wilde ik eigenlijk een 24/7 buiten plek weer. Maar dan had ik de optie tussen zomers dag en nacht op een (veel te volle) weide en in de winter tot de knieën in de sneeuw als je pech had, zonder trainingsfaciliteiten. Of dus individuele stalling met uitloop, overdag weide of paddockgang in groepjes, binnenbaan van 25x60 buitenbaan van 20x60, longeerkraal, wasplaatsen, springbaan van 50x80

Kwam ik aan met mn Shetlandpony :')

Maarja ik moest toen dus ook deze keuze maken om m toch meer dan 10 uur op stal te zetten. Maar vond dit dan inderdaad een zeer acceptabele oplossing. Voldoende ruimte en frisse lucht in de avond/nacht en gezellige buren. En dan overdag hele hectares aan weiland om in te eten en spelen. Ik heb ponylief geen moment horen klagen moet ik zeggen _O-

pien_2010

Berichten: 43331
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:04

Heleennn schreef:
Maar ik ben gewoon heel streng in stalhygiëne en onderhoud, dus dan gaat er inderdaad direct shampoo en water over de benen en hoeven.
En dat is OK en als je de stal faciliteiten hebt waarom niet.
Hier is dat niet. Dus als we kunnen rijden, dan rijden we door de rivier zodat benen, soms ook onderbuik als het water hoog staat, weer schoon is. Anders maken we alleen daar waar het zadel ligt schoon. Nu we helaas niet meer kunnen rijden is het wachten op of een flinke klets regen die de paarden schoon spoelt, of op mooi weer. Elk jaar sop ik af en toe de paarden helemaal (dan moet de paddock ook weer droog zijn of ze moeten 24 uur op de wei kunnen → lees mooi weer, voor- of najaar) . Toen mijn paarden op een goede stal stonden met allerlei faciliteiten waste ik ook veel gemakkelijker. Maar Hercule was te vaak enorm smerig. Een echt varken.

(Klein uitstapje en leuke offtopic anekdote. We woonden nog in Nederland en het is lang geleden dat ik gebeld werd met de vraag of Hercule een trouwerij onverwacht mocht doen, want paard van mijn instructeur was onverwacht niet goed en kon het dus niet doen. :oo O jée, dus school gebeld of dochterlief onmiddellijk naar de manege mocht zodat ze kon groomen nadat ik de situatie had uitgelegd. Toen ik instructeur terug belde dat het OK was en ze er aan kwam, vroeg ik bezorgd, maar hij is zo smerig, jij haalt dat nooit om dat paard op tijd schoon te krijgen want de bruiloft is al binnen een uur. Wat bleek, alle meiden die op dat moment aan het rijden waren of wilden rijden, hadden gelijk hun paard op stal gezet, smerige Hercule eruit getrokken en met vrouw en macht waren ze hem aan het soppen, en Hercule zeer verbaasd liet het allemaal gebeuren <3 . Hij bleek al bijna klaar te zijn. Met de föhn waren ze hem al aan het drogen, maar inderdaad hij was zo enorm smerig vertelde mijn instructeur. Zeldzaam gewoon! Maar mijnheertje zag er prachtig uit en was maar 2 minuutjes te laat en trok de trouwkoets of hij nooit anders had gedaan, door al dat drukke verkeer <3 Topper!!). Als dank van bruid en bruidegom hebben we prachtige foto gehad van ons mannetje.

Tango1979

Berichten: 2527
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:06

Wat kan jij ontzettend leuk en beeldend schrijven Pien! Complimenten!

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-18 17:15

Ik heb regelmatig wedstrijden in Kreuth, Duitsland in de ,,Ostbayern Halle,, en de stallen daar zijn lekker ruim en met tralies zodat er contact is met de buur wat erg fijn is op meerdaagse shows.
Ik heb begrepen er in Duitsland zowiezo andere regels ten behoeve van het paard gelden dan hier. Ruimere stallen vooral!?