Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stravero
Berichten: 6126
Geregistreerd: 29-11-05
Woonplaats: Noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:20

Mijn paard heeft altijd meer de voorkeur gehad aan binnen staan dan buiten. Vond het heerlijk om paarden op te jagen en de hele dag achter andere paarden aan te zitten en ook tot bloedens toe toe te takelen. Na het geprobeerd te hebben de keus gemaakt om hem al meerdere jaren met een tussendraadje buiten te hebben staan.

Echter heeft hij sinds 3 maanden de keus met een grote paddock en 2 inloopstallen, samen met zijn kleine Hackney maat, en staat nu 9 van de 10 keer buiten als ik kom. Zelfs in regen, zelfs in sneeuw. Hij kan nu zelf kiezen om binnen te staan, zelf kiezen om buiten te staan. En laat zn maat mee rust en speelt en eet er zelfs onwijs lief mee. Heel blij dat ik hem toch een lekker -helaas vervroegd- pensioenetje kan geven! (We rijden nog wel hoor, maar alleen lekker buitenritjes, het bos in en mennen :) ) Tis en blijft mn goude maat!

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 23:28

Lizzyy schreef:
Ik begin het wel een beetje vervelend te vinden dat er mensen reageren met "mijn paard staat 24/7 buiten, staat wel lang buiten". Daar gaat dit topic NIET over!! Kan daar niet voor getemd worden?


Ik heb idd getemd.er wordt gevraagd naar ervaringen over binnen stallen.

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:17

Viel mij inderdaad ook al op. Halve topic zo ongeveer :')

Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-17 00:37

Ik heb dit topic inderdaad geopend omdat ik benieuwd was naar degene die hun paard langer op stal hebben. Ik vind het ook interessant dat sommige juist wel hun paard 24/7 buiten hebben, maar het voegt niet echt iets toe.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 00:40

Bedankt voor het beantwoorden, degene die aan het begin van het topic gereageerd hebben.
Natuurlijk zit er tussen grijs gebied vele opties en afhankelijkheden. Zeker op zo'n dag als vandaag.
Ik zie in Nederlands steeds meer de optie voor buitenzet-/paddock en of stapmolen service, maken jullie daar ter afwisseling gebruik van?
Ik bedoel bv dat ze in de ochtend in de molen gaan of (en zou mooi zijn) in de paddock en dan kom je zelf in de namiddag/avond als je gewerkt hebt (noem maar even een voorbeeld)?

Niet werkend voor elk paard. Bij bepaalde grotere en luxe stallen de optie voor een box met daaraan een kleinere (al dan niet) verharde uitloop. Zou dat een goed alternatief zijn (mits naast goede buurman-/vrouw) i.p.v. paard binnenstallen en op de box (dan dan nog niet eens voor de nacht, gewoon overdag). Kunnen ze zelf kiezen?

* kunnen we een beetje vriendelijk blijven naar elkaar toe in discussie, dat zou super zijn :j :brr: **\O/** <|-

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 01:07

Pipodipo schreef:
Interessante uitspraak, maar ik vraag me serieus af of je de keuze aan het paard moet laten als enige juiste insteek. Waarom zou een paard moeten kiezen? Van nature zijn paarden volgers die vrij klasseloos doen wat de leider aangeeft. Je ziet in kuddes vrij weinig discussie over wat de beste keuze zou zijn en paarden leggen zich er zonder commentaar bij neer. Afgezien daarvan is een paard helemaal niet in staat om een afweging te maken tussen twee dingen tenzij hem dat aangeleerd is (als kunstje). Een paard kan niet nadenken over iets dat niet op dat moment in zijn belevingswereld is. Oftewel, een paard dat op stal staat kan niet fantaseren over zijn weiland en andersom ook niet. Gewoontes en signalen uit de omgeving sturen een paard, niet zijn gedachten. Overwogen keuzes maken is naar mijn idee te hoog gegrepen voor een paard.


En toch steekt mijn pony haar figuurlijke middelvinger naar de kuddeleider op zodra er een druppel regen valt. Zij (ranglaagste) gaat dan lekker binnen staan suffen.

En ja soms staat ze daar dan uren op een dag. Maar doe de staldeur dicht en ze schiet in de stress.

Ze kunnen en willen die keuze maken en ze doen het ook. :j

Een modderweiland is imo met zo erg als een vieze stal. Als je paarden wil houden in nl zul je moeten zorgen voor een droge paddock.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 01:08

@ willekes: Zo'n kleine uitloop vind ik iets een verbetering, helemaal als er daardoor sociaal contact mogelijk is. Sowieso ben ik voor sociaal contact, ook op stal doormiddel van een luik in de muur of als het even kan half hoge muren. Een stapmolen kan zorgen voor wat extra beweging.

Maar al het bovengenoemde voorziet nog steeds niet aan het lekker kunnen rennen en spelen met elkaar in vrijheid. Daarvoor is meer ruimte nodig. Voor mijn paarden is dat wel een heel belangrijke factor. Er wordt hier dagelijks heel wat afgespeeld en gerend. :) Voor mij persoonlijk zal het dus niet voldoende zijn. Maar ik ben wel blij met de ontwikkeling en de mogelijkheden die steeds meer pensionstallen bieden. Het verbeterd de situatie wel wanneer paarden in de winter minder naar buiten mogen.

Babette_f

Berichten: 24
Geregistreerd: 01-11-16
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 01:48

Mijn merrie staat overdag buiten met een vriendinnetje. Dit komt dus overeen met ongeveer 15u op stal. Op onze vorige stal stond ze 24/7 buiten in kuddeverband. Ik merk wel dat sinds we verhuist zijn en ze meer op stal staat ze wel echt geniet van haar eigen plekje en tegen de avond graag naar binnen komt. Ook bij slecht weer staat ze liever niet te lang buiten. Ze is heel sociaal, maar krijgt snel last van stress. Op stal lijkt ze hier beter van te kunnen bekomen.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 02:34

Willekes schreef:
Ik zie in Nederlands steeds meer de optie voor buitenzet-/paddock en of stapmolen service, maken jullie daar ter afwisseling gebruik van?
Ik bedoel bv dat ze in de ochtend in de molen gaan of (en zou mooi zijn) in de paddock en dan kom je zelf in de namiddag/avond als je gewerkt hebt (noem maar even een voorbeeld)?

Niet werkend voor elk paard. Bij bepaalde grotere en luxe stallen de optie voor een box met daaraan een kleinere (al dan niet) verharde uitloop. Zou dat een goed alternatief zijn (mits naast goede buurman-/vrouw) i.p.v. paard binnenstallen en op de box (dan dan nog niet eens voor de nacht, gewoon overdag). Kunnen ze zelf kiezen?


Hier wel de uitloop aan de stal, niet verhard maar zand, en overdekt (wel achterwand open, dus altijd frisse lucht).

Buiten uitlopen heb je hier ook op enkele stallen in de omgeving, veelal beton. M.i wordt dat in de winter glad, net als dat veel zand uitlopen prut worden (iig bij mij op stal)

Buitenzetservice is er ook stal, zowel paddock als stapmolen, maar maak ik geen gebruik van. Stapmolen vind ik geen toegevoegde waarde, en ik ben er altijd smorgens, juist als de buitenzetservice ook is. Plus dat ze 2-4u buiten gaan, ongeacht het weer, zonder voer of water. Ik zet ze dan liever zelf op de paddock, met een emmer water iig.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 08:00

Buitenzetservice is mooi, totdat blijkt dat ze alsnog binnen blijven want te druk, te nat, te koud, teveel wind en ga maar door. Ik ga daarom heel vroeg naar stal (voor werk) om dat zelf te doen.

Ja, ik voel me schuldig dat hij nu zo vaak op stal blijft en dat ik er weinig mee doe. Enkel buitenbak en die ligt verzopen, geen binnenbak in de buurt. En toch maak ik 'm hier gelukkiger mee. Hij krijgt de kans om te rennen en te spelen, maar doet het niet. Nee, alleen maar staan draaien, drentelen en roepen om naar binnen te kunnen. Dan houdt het op en volg ik toch echt mijn paard hoor.

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 10:24

Mijn pony staat helaas sinds kort op een stal waar ze in de winter op snachts op stal gaan. Voor het eerst sinds ik paarden heb. Toen ik alles nog zelf kon regelen of we met een groepje alles samen regelde was 24/7 buiten met schuilstal ideaal en dat vind ik nog steeds. Helaas ben ik nu afhankelijk van wat de pensionstallen hier in de omgeving bieden. Daar zat ook wel 24/7 buiten tussen maar daar zaten naar mijn mening toch een aantal minpunten aan zodat ik na een aantal jaar toch deze overstap heb gemaakt.
Gelukkig doet mijn pony het erg goed. Vind het helemaal niet erg op stal, zijn hoeven gaan met sprongen vooruit omdat hij nu weer schoon kan staan en hij komt weer aan in gewicht wat hij de laatste tijd was kwijt geraakt.

Altijd buiten en zelf kunnen kiezen voor schuilstal met een schone omgeving en zachte plek om te liggen is nog altijd mijn ideaal, maar nu gewoon hier niet haalbaar. En dan moet je toch een keuze maken voor iets wat niet ideaal is maar voor nu het beste wat je kan bieden.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 10:33

Mijn bijrijdpaarden komen sowieso 's nachts op stal (ook in de zomer), en in de winter staan ze soms zelfs wel vrijwel hele dag op stal. Het ligt aan de wei.. Omdat ze het zo kapot lopen en er zijn daar geen paddocks oid.
Persoonlijk ben ik voorstander van 24/7 buiten en een schuilstal, in wat voor'n weer dan ook. Ik ben erg tegen 24/7 binnen en vindt dit geen leven voor een paard. Ook al staan mijn bijrijdpaarden dat soms dus wel :') Ik snap de eigenaar ook wel weer en heb er niks over te zeggen, dus het is dan nou eenmaal zo. Zorgen maken om iets buiten je macht heeft ook geen zin vind ik..

Lisa_WB

Berichten: 820
Geregistreerd: 07-06-13
Woonplaats: Oss

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 10:43

Ik heb mijn huidige paard(9 jarige merrie) in februari gekocht, en heb haar toen 24/7 buiten gehad in een gemengde kudde met ruime schuilmogelijkheden. Altijd mok, wondje hier, plekje daar, er was aaaltijd wel iets. Ook had ik erg veel moeite om haar op gewicht te houden, ondanks altijd beschikking tot gras of hooi. Ik voerde ook luzerne, slobber, en seniore priores om haar op gewicht te houden, en toch was ze wat aan de magere kant.

1 Oktober ben ik verhuisd naar een andere stalling: overdag buiten en snachts op stal. Beste beslissing ooit! Ik heb er een vrolijke, sociale merrie voor terug gekregen. Ook nu met de korte dagen en slechte weer waarbij ze soms maar een uurtje of 6 buiten staan, en soms zelfs met heel slecht weer helemaal niet naar buiten gaan ( nu 2x gebeurd ) is ze een stuk vrolijker dan dat ze was en de kilo's vliegen eraan. Ze krijgt nu 3x per dag hooi en savond 1 schep basisbrok en het gaat fantastisch! :D

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 10:57

Het mijn paard wilt het niet of vind het niet zo leuk is ook iets waar je het vaak naar maakt.. en ik was ook altijd zo van ze wilt niet en gut regen, zielig..

Mijn kwpn merrie wou met regen of onweer, wind naar binnen. Waarom? Er gingen een paar paarden uit, binnen staat eten klaar en als ik even langs het draad ijsbeer krijg ik me zin. Altijd iemand die haar pakte..

Nu staat ze 24/7 buiten in de winter de hele dag.. nooit meer op gepiept en ze laat zich zelf niet altijd zien als ik kom. Kwestie van wennen, ze vind het nu prachtig..

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:01

Eight schreef:
anjali schreef:
Op mijn pensionstalling kan alles,24\7 buiten,of s'nachts op stal,net wat je wilt.Met stal is duurder dan zonder stal,en dat is dan de reden dat er soms voor 24\7 buiten wordt gekozen,omdat dat gewoon veel goedkoper is.In de zomer is dat dan ook wel leuk,maar met dit weer is het voor de luxere types toch niet zo geschikt.Ieder paard is anders,je kunt ze niet allemaal op dezelfde manier verzorgen.

Waarom is dit voor de luxere types niet geschikt? Mijn kruising arabier KWPN doet het prima buiten. Of bedoelde je de luxere types mensen? Heb mijn andere paard vroeger binnen gehad in de winter, daar merk ik heel veel verschil in. Ze zit veel beter in haar vel als ze kan kiezen binnen of buiten :j voor mij nooit meer op stal in de winter, vind dat ophokken slecht voor het welzijn.

Dat is een boerenterm.Luxe zijn de paarden met veel bloed,en dan heb je de wat degelijkere robuustere types met minder bloed.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:11

Maar dat zegt niet zoveel, termen als 'veel bloed' etc.
Ik heb 10 jaar een PRE gehad, hij heeft 5 jaar doorgebracht met mijn Anda-Arabier merrie, deze dame heb ik in Marbella gekocht. Zij stond daar heel veel op stal, haar toenmalige eigenaar vond dat ze beter verdiende. Gisteren heeft ze ook nog in die dikke sneeuwbui in de wei gestaan, samen met haar nieuwe Tinker vriendin. Ik merk 0,0 verschil tussen de koudbloed tank en mijn witte gevoelige prinsesje. De PRE ruin kwam ook uit Spanje, hij stond ook zoveel mogelijk buiten. Ik heb nog nooit paarden gehad die na een uurtje bij het hek staan te miepen dat ze naar binnen willen etc. Ik doe ook niet aan scheren, zo'n wintervacht is het meest handige wat je kunt hebben, werkt perfect en je hoeft niet te stressen of er een dikkere/dunnere deken op moet. Overigens zorg ik er wel altijd voor dat ze te eten hebben, superveel gras staat er nu natuurlijk niet meer, dus gooi ik ook nog hooi in de wei. Hetzelfde geldt wanneer ze in de paddock moeten blijven. Ik beoordeel of ze 's avonds laat nog naar stal gaan op de volgende manier: kunnen ze droog buiten liggen dan blijven ze buiten, is het een natte bende dan gaan ze tegen 11 uur 's avonds naar binnen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:34

Mijn mini appaloosa stond altijd 24/7 buiten en in de winter in een uitloopstal. Ik heb hem een maand geleden verhuisd naar een stal waar hij savonds en snachts op stal staat en hij is zó enorm opgeknapt! Heb eindelijk mijn lieve kleine vriendje weer terug.
Ik heb niets tegen 24/7 buiten. Sterker nog, het had altijd mijn voorkeur. Maar mijn pony wordt er gewoon niet blij van.
Nu wordt hij smorgens buiten gezet. Tussen de middag even op stal om te eten en dan in de middag weer even buiten en eind van de middag gaat hij weer op stal, daar doet hij het super op. Hij staat samen met een shet in een groot afgezet stuk van de grote rijbaan (de paddock moet opnieuw met zand gelegd worden en er komt een lager hek voor de kleintjes). Ik kom dan na werk om met hem te wandelen of wat anders. :)

Als het rot weer is, gaat hij maar heel even naar buiten als het wat droger is. En dan de rest van de dag op stal. Hij houdt niet van regen :n

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:44

In de winter staan ze op mijn werkdagen zo'n 10 uur buiten, maar is het heel nat of zijn er andere bijzonderheden, dan kort ik het in (meestal komt mijn moeder ze dan later buiten zetten of eerder binnen doen). Er zijn nu zeker dagen waarop ik ze meer dan 15 uur op stal heb. Drie van de paarden kunnen makkelijk langer buiten staan, mits constant voorzien van ruwvoer. Eentje is gevoelig voor mok en wil ik regelmatig goed de benen laten drogen op stal. En we hebben een 'prinsesje' dat heel graag naar binnen wil met slecht weer. Ondanks dikke (hals)dekens staat ze snel te rillen en wordt ze buiten erg onrustig. Zij heeft het voor ons niet best gehad en het heeft lang geduurd voordat we haar goed op gewicht hadden. Ik geef daarom toe aan haar wensen. In lente. zomer en najaar lukt het wel om de paarden lang of 24/7 buiten te houden. Ze maken nu geen gebruik van schuilmogelijkheden. Dat doen ze wel om de zon of insecten te ontvluchten.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:47

Mijn pony's staan bij ons thuis en gaan 's nachts altijd op stal. In de winter komen ze dus niet zo heel lang buiten in de zomer zijn dat vaak langer dagen.
Ik heb al geprobeerd om de pony's in de winter langer buiten te laten maar dat lukt niet. Als ze lang samen staan in de paddok beginnen ze ruzie te maken. Ik geef ze hun hooi zowiezo op meerdere plaatsen zodat ze daarover geen ruzie kunnen maken maar dat helpt niet. In de zomer in de weide is dat geen probleem. Daarom kies ik ervoor om ze minder lang maar toch samen buiten te zetten.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:47

Lizzyy schreef:
Ik begin het wel een beetje vervelend te vinden dat er mensen reageren met "mijn paard staat 24/7 buiten, staat wel lang buiten". Daar gaat dit topic NIET over!! Kan daar niet voor getemd worden?

idd ja, hoe is het toch mogelijk dat het altijd een gevecht moet worden tussen 24/7 buiten en traditioneel stallen met een extra inspanning om de paarden zoveel mogelijk beweging te geven

Hoe moeilijk kan het zijn om gewoon niet te reageren als je paard niet min 15u per dag binnen staat. De paarden die 24/7 buiten staan zijn niet relevant in dit topic.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:49

Over het algemeen staan ze 24/7 buiten met keuze dat ze zelf naar binnen in hun stalletje kunnen. Onze stallen liggen aan/in de uitloop.
Met echt slecht weer moet ik mijn 23 jarige een beetje in bescherming nemen en haar s'nachts opsluiten met een berg hooi, omdat anders de tinker haar uit haar stal verjaagd en haar portie ook opeet.

4EverHobbes

Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:01

In deze tijd van het jaar, vanaf het natte seizoen zeg maar, staat mijn paard veel meer binnen dan buiten. Dat verschilt per dag, maar 6 uur buiten is nu wel de max. Er is geen paddock en het land is zo nat dat ze er tot hun knieën in weg zakken. Dus staat ze in de rijbak. En als mensen willen rijden gaat ze er uit.
Zodra het minder nat is gaat ze de hele dag op de wei (zolang het licht is). Maar dan nog is de tijd dat ze op stal staat min. 15 uur.
Als het echt heel slecht weer is, doorlopend regen en harde wind, blijft ze de hele dag binnen.
Edit: vanaf het voorjaar tot aan ca. november (dat noem ik dan de natte tijd) staat ze weer hele dagen op de wei, in de zomer ook 's nachts.

Als paardeneigenaar heb je altijd een keus hoe je je paard wilt houden. De keuze die ik heb gemaakt hing van veel factoren af, onder andere de reistijd naar mijn paard, het welzijn van mijn paard en de stalmentaliteit.
Ze vindt een hele dag binnen staan niet leuk, wordt er narrig van, maar buiten in de regen staan vindt ze ook niks. En bewegen is er dan al helemaal niet bij. Dus dan kies ik voor binnen met een bult hooi in plaats van buiten koukleumen.
Laatst bijgewerkt door 4EverHobbes op 11-12-17 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:14

hwn schreef:
De meesten komen graag op stal (heb zelfs een extra slot op de stalpoort moeten zetten tegen "inbrekende" merries),
Zeker 's morgens vroeg (7u30) moet ik in dit weer toch aandringen om hen buiten te krijgen, hoewel hun hooinet op stal dan leeg is en er buiten vers hooi wacht.


Moos99 schreef:
De key zit hem in een KEUZE geven aan de paarden. Een paard wil kunnen gaan en staan waar hij wilt, het is geen dier die opgesloten hoort te zijn.


Dit allebei dus. Ik vind ook dat mijn paardjes niet 24/7 op stal horen te staan, maar dat is mijn menselijke interpretatie van hoe ik denk dat een paard moet leven... geef ik ze de keuze en laat de stallen open, zeker in de winter, dan gaan ze daar in staan. De hele dag. Ook al is er geen eten meer binnen en hebben ze 7hectare om buiten te doen en laten wat ze willen. Als ik ze helemaal geen eten geef binnen, gaan ze uiteindelijk wel naar buiten, omdat ze honger hebben. Maar volgens mij is een paard liever lui dan moe en zijn ze ook superslim. Binnen is droog en eten. Wat wil je nog meer als paard. Dat is het enige dat je nodig hebt om te overleven.

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:29

Winter staat mijne wel lang op stal, we hebben wel buitenzetservice op stal gelukkig, dus ze gaat in de ochtend een uurtje in de paddock met een vriendje. Ze gaat dan vaak 's middags nog een keer in de paddock en 's avonds nog een keer, dat doen we zelf. Dus ze komt verspreid over de dag wel vaak 3x buiten en daarnaast doen we nog rijden/longeren of iets anders. En zomer is 's nachts stal en overdag weiland. Dus ik vind het zo prima geregeld, tuurlijk staat ze best veel binnen, maar ze krijgt genoeg ruwvoer tussendoor en afwisseling, ze staat nooit 20 uur achter elkaar in de stal.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 12:55

Monique1963 schreef:
hwn schreef:
De meesten komen graag op stal (heb zelfs een extra slot op de stalpoort moeten zetten tegen "inbrekende" merries),
Zeker 's morgens vroeg (7u30) moet ik in dit weer toch aandringen om hen buiten te krijgen, hoewel hun hooinet op stal dan leeg is en er buiten vers hooi wacht.


Moos99 schreef:
De key zit hem in een KEUZE geven aan de paarden. Een paard wil kunnen gaan en staan waar hij wilt, het is geen dier die opgesloten hoort te zijn.


Dit allebei dus. Ik vind ook dat mijn paardjes niet 24/7 op stal horen te staan, maar dat is mijn menselijke interpretatie van hoe ik denk dat een paard moet leven... geef ik ze de keuze en laat de stallen open, zeker in de winter, dan gaan ze daar in staan. De hele dag. Ook al is er geen eten meer binnen en hebben ze 7hectare om buiten te doen en laten wat ze willen. Als ik ze helemaal geen eten geef binnen, gaan ze uiteindelijk wel naar buiten, omdat ze honger hebben. Maar volgens mij is een paard liever lui dan moe en zijn ze ook superslim. Binnen is droog en eten. Wat wil je nog meer als paard. Dat is het enige dat je nodig hebt om te overleven.


Hier precies andersom, als er buiten eten te vinden is komen ze niet in hun stal ookal is daar ook eten tenzij het echt heet is. Ze staan het liefste in de gietende regen lijkt wel.

Denk dat ik toch maar geen stallen bouw, zie tot nu toe eigenlijk vooral nadelen voor mezelf en de paarden. Misschien dat ik de schuilstal nog een stukje comfortabeler kan maken. :j