Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:50

Hier gaan ze in de winter van 9:00 tot 16:00 naar buiten en ‘s zomers van 9:00 tot 19:00 geloof ik. Paard vind het helemal prima en ik ook :P ik probeer dan wel ‘s avonds te rijden, zodat hij overdag echt buiten kan lopen.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:55

Brittjuh97 schreef:
Mijn paarden staan misschien 8 tot 12 uur op een dag op stal. kunnen wel ten aller tijde schuilen

Jij hebt een stal gedeeltelijk zonder dak, gok ik? :+

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:00

Met dit weer krijg ik Mn jonge paard niet uit zijn stal. Hij wil de blubber en kou nu niet eens in...
Heb hem 2 dagen eruit gesleurd. Nu staan mijn paarden helaas veel op stal. Meestal is dat dec, Jan en feb. Dan weer langer buiten en van april tm oktober staan ze 24/7 buiten.
Dakar kan nu niet buiten ivm mok en rotstraal.

Ben niet tegen 24/7, maar ook niet per se voor. Met dit koude en natte weer is het niks voor mijn paarden die ik ook graag in de sport wil uitbrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:02

Winter 20u pd op stal, 5u paddock. Plus dan eigenlijk nog de zeker 2,5/3 uur dat ik met haar bezig ben. Ze staat in de ochtend buiten dus ik zorg dat ik er nooit 's ochtends ben.

Op onze vorige stal, waar ik 2 maanden heb gestaan vanaf t moment dat ik dr had gekocht, stond ze 24/7 buiten met een heeel klein schuilstalletje. Ze was enorm nors, chagrijnig en niet heel aanhankelijk in die tijd. Was toen herfst en het regende zegmaar elke dag nadat we een goede nazomer hadden. Voor die regenmaanden en toen ik haar dus kocht was ze naar mijn idee 'anders' tot ze 24/7 in de regen stond.

We zijn verhuisd omdat ik betere faciliteiten wilde (goede rijbaan, wilde dr op stal hebben en nog wat zaken). Ze staat in een ruime box nu. Mijn paard is aanzienlijk positief verandert! :D

Ze vindt het niet erg om nu dan die 5 uur met regen in de paddock te staan omdat ze weet (denk ik) dat ze toch weer naar binnen mag, opwarmen, opdrogen en lekker eten!

In de zomer hebben we mogelijkheid tot weidegang, echter variëren de suikergehaltes in het gras met de dag zodanig dat het voor ons geen doen is. Ze krijgt op die manier (veel suikers) heel snel weer mok heb ik gemerkt. Ze mag natuurlijk ook halve dagen of een paar uur maar dan moet ik dat zelf regelen met binnenhalen en buitenzetten. Gelukkig hebben wij de optie om gebruik te maken van een graasweide en op zo'n zomerse dag is het geen straf om paard lekker 2 uurtjes op het gras te zetten en zelf een beetje ernaast liggen om te zonnen, of om de zomer opruimklusjes te doen natuurlijk. :))

Zeeuwtje68

Berichten: 5875
Geregistreerd: 12-08-04

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:08

Ik heb helaas al jaren geen paarden meer, maar toen ik ze nog had konden ze zelf kiezen of binnen of naar buiten.. Ze hadden dus wel stallen maar die stonden dag en nacht open.. In de winter stonden ze in de zandbak..

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:25

Ik zou geen paarden willen houden als ze zoveel op stal zouden moeten staan. Scheelt wel dat ik IJslanders heb die alleen in de zomer een stal fijn vinden. Eergister trof ik ze aan, het regende, was net 1 graden en er was een hele gure harde wind, stonden ze met zn allen midden in de grote wei in een groepje te staan met de billen tegen de wind :+. Ze hebben gewoon een paddock met 2 ruimte inloop stallen waar ze ook allemaal in passen, de groep is rustig genoeg en ze trappen elkaar dr niet uit. Ze hebben er gewoon geen behoefte aan en ik vind paarden op stal zo deprimerend.

Ik hoor altijd zoveel signalen over hoe hun paard niet 24/7 kan staan, ze willen naar binnen etc etc. Ik was tot een paar jaar geleden precies zo. Mijn dressuur merrie stond ook onder de 400g op de wei, en man wat maakte ik me druk joh als ze in de sneeuw stond. Ze moest maar snel naar binnen met dat vieze weer. Dat is alleen een mensen gedachte, niet een paarden gedachte. En ja, heb jij een sportpaardje die je scheert en vanaf jongs af aan gewend is om veel binnen te staan (want zo gaat het vaak in de sportwereld) kunnen paarden heel moeilijk wennen aan buiten staan. Waar vooral het probleem ligt is hoe de paarden dan buiten staan in de winter. Vaak op een zand paddockje in de modder zonder voer, dat is hardstikke saai en niet comfortabel. Ze hebben een kudde nodig om deel uit van te maken om te spelen/groomen/rusten samen/elkaar warm houden. Ze hebben altijd ruwvoer nodig en een goede inloop waar ze zich veilig voelen, zodat ze de keuze hebben droog te gaan staan. Wat heeft een paard aan op een klein paddockje staan in de modder zonder eten denk ik dan altijd. Dan snap ik best dat paarden denken zet mij maar in de stal, waar ik mn berg hooi krijg. Het is allemaal aangeleerd gedrag.

Ik ben met mijn merrie over gegaan op 24/7 buiten toen ik meer mijn ogen opende in plaats van verstoppen achter wat ik fijn vond of wilde dat mijn paard fijn vond. Het was zeker wennen! Maar ze is daarna zo enorm opgebloeid. Haar karakter verandere, omdat ze nu deel uit maakte van een kudde. Ze kon zich lekker rond bewegen en ze liepen als kudde lekker veel rond en hadden zo hun eigen ritme van slapen, eten, dutten, gek doen etc. Ik moest er enorm aan wennen, mijn paard ook wel even maar ik zou nooit terug willen.

Ik ben niet TEGEN stal, maar ik ben wel tegen teveel stal en de uitspraken over hoe hun paarden graag binnen staan, en paarden die dan inderdaad dus langer da 15 uur op stal staan. Ik geloof dat sommige paarden baat hebben bij dat rust moment snachts, en hun eigen voer eten zonder ervoor ruzie te hoeven maken etc. Maar paarden die niet buiten willen staan en naar binnen willen vind ik gewoon sneu. Wat zou er in hun hoofd omgaan en hoe saai zal het wel niet zijn in een vierkant hok alleen wachten op je eten en je baasje. Ze STAAN er letterlijk maar gewoon...ik kan me daar niet in vinden.

Heb wel begrip voor mensen die niet anders kunnen en wel anders willen. Ik begrijp helemaal dat het helemaal niet altijd haalbaar is hoor... vooral in de randstad etc. Het is niet altijd anders :( en ik geloof dat de meeste mensen gewoon het beste voor hebben met hun paard maar niet altijd eerlijk naar zichzelf durven te kijken en de manier waarop ze hun paard houden. Ik ben de confrontatie wel met mezelf aan gegaan in ieder geval.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:32

Fijn voor jou, gefeliciteerd!

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:32

Mijn paard staat van begin mei tot half nov (beetje afhankelijk van het weer) 24/7 buiten. In de winter van 9.00-19.00 (af en toe wat vroeger) binnen. Zodra ze weer door heeft dat ze binnen slaapt, staat ze ook te wachten voor het hek om naar binnen te mogen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:34

danzzz schreef:
Fijn voor jou, gefeliciteerd!

Wat een rare reactie.
Moos zegt toch niks raars.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:34

danzzz schreef:
Fijn voor jou, gefeliciteerd!


Hey bedankt! *\o/*
Als ik er zo over nadenk is het ook best een felicitatie waard.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:38

Mijn jonge sportpaardje is in de opfok opgegroeid. Gewoon altijd buiten gestaan en wel geschoren maar haar is grotendeels weer teruggegroeid.

Veraaaaah

Berichten: 2334
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:42

Met dit natte weer laat ik mijn paard binnen staan (waar ik mezelf best vreselijk over voel). Ik sta op een pensionstalling waar ze in de winter op de paddock staan. Na een paar uur vervelen de paarden zich en gaan ze lopen vervelen tegen elkaar. Ze staan flink in de blub dus kies ik er voor om haar toch (tegen mijn zin) binnen te houden.

Wel ga ik er elke dag 1/2 keer heen om haar te verzorgen, rijden of om te wandelen.

En zodra het buiten wat beter is en ze niet tot de knieën in de blub staan gaat ze weer lekker met de kudde mee naar buiten.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:46

suikermeisje schreef:
Mijn jonge sportpaardje is in de opfok opgegroeid. Gewoon altijd buiten gestaan en wel geschoren maar haar is grotendeels weer teruggegroeid.


Ik bedoel ook echt niet altijd inderdaad. Er is ook veel aan het veranderen in de paarden wereld.


Ik doe mijn best om niet over te komen als zo een irritante paard natuurlijk drammer die vind dat ten alle tijden paarden alleen 24/7 dekenloos, ijzerloos, bitloos etc. moeten staan en het anders sowieso slecht is. Al lijkt dat misschien soms zo :+ ik zit er best een beetje tussen in. 20 uur stal is daarin voor mij not done, en voor die mening zal ik altijd uit komen. Sommige vinden dat vervelend, andere zullen er misschien iets uit halen. Heeft bij mij in ieder geval toen gewoon gewerkt, de mening van anderen om zelf ook te zoeken naar een andere manier van paarden houden.

nessinator
Berichten: 1790
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:47

Eerder konden mijn paarden altijd kiezen tussen stal en buiten, en in de winter met weer zoals dit kozen ze altijd stal, ze waren misschien 30 minuten per dag buiten, en het ging hier om een pony die in het wild was geboren en opgegroeid.
Ik heb mijn paard nu overdag buiten staan, en hij lijkt dat prima te vinden.
Ik heb een voorkeur voor 24/7 buiten maar alleen als er goede schuilmogelijkheden zijn. Die heb ik helaas niet in de buurt, dus ben ik heel blij met de mogelijkheid tot overdag buiten in de winter!

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:51

Ik zou ze heel graag buiten willen hebben nu.
We wonen op de klei, paarden zijn niet op grond die van mij is maar van familie.
Dus om daar zelf geld in te stoppen doe ik niet. Maar in de klei neerdroppen is ook niets. En pensionstallingen zijn stuk duurder dan waar ik nu sta. Daarnaast is dat ook niks beter aangezien er geen stallingen zijn waar ze de hele dag op zand kunnen staan.

Narcissa
Berichten: 3048
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:53

Ik ben zelf pro 24/7 buiten. Mijn verzorgpaarden stonden allemaal lekker 24/7 buiten. Mijn vorige paard stond ook liever buiten, maar die ik nu heb...

Ik ben met haar in de zomer naar een 24/7 buiten stalling gegaan. Zwaar achteruitgegaan in faciliteiten voor mezelf ondanks dat prijs gelijk was, maar continu buiten is beter dus dat maakte me niet uit. Nette grote paddock, maatje, schuilstallen, onbeperkt hooi, droomplekje. Alleen jammer dat paard het oneens was.
Zomer ging erg goed en toen gingen we de winter in. Drama. Ribben erop, kouwelijk ondanks deken, mok, hoefproblemen, bijna wekelijks dierenarts erbij voor het een of ander. Maar het ergste is dat ze heel doffe ogen kreeg zonder levenslust, terwijl het normaal een erg trotse en grappige dame is. Die blik vergeet ik echt nooit.
Terug naar overdag buiten en avond binnen, binnen een week alweer veel beter in haar vel. Zij trekt het gewoon niet in de winter (en is helemaal binnenstebuiten gekeerd, niks te vinden)

Deze merrie blijft dus 's nachts binnen in de winter. Zomer wel 24/7 buiten. Met een volgend paard zou ik wel graag 24/7 buiten staan, maar dit paard trekt het gewoon niet...

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:57

Ik word er een beetje gek van dat ik soms voor een halve dierenbeul wordt uitgemaakt omdat mijn paard in de winter 22-23 uur per dag op stal staat. Ik weet echt niet wat ik moet doen om hem lang buiten te houden hoor. Ik stond op een stal waar hij in de winter van 7 tot 6 buiten kon staan met vriendjes en alles, ook de ruimte om echt een sprintje te trekken. In de zomer kon hij van 7 tot 9/10 buiten (zolang het licht was). Maar hij werd helemaal lijp, in de winter wilde hij sowieso zodra het regende of waaide of iets alleen maar naar binnen. Echt als een mongool voor het hek heen en weer in galop, kort draaien andere kant op galopperen etc. Ik dacht dat hij gewoon moest wennen en geprobeerd hem korter buiten te zetten en dat uit te bouwen, andere paarden vriendjes geprobeerd etc. Niks hielp. In de zomer ging het redelijk, zolang het maar niet te lang was, na een paar uurtjes weer als een mongool langs het hek heen en weer rennen. Als hij niet in een goede bui was bleef hij alleen maar langs het hek heen en weer rennen. En ja hij stond met vriendjes, meer dan genoeg gras en een groot weiland maar hij werd echt gek. Zo gek dat hij zichzelf een peesblessure gerent heeft. Dat was voor mij een teken dat hij dit gewoon echt niet wil. Inmiddels sta ik op een stal waar hij in de zomer van 10 uur tot 3 of 4 uur buiten staat en dit gaat meestal goed, als hij een slechte dag heeft ook niet dan gaat ie weer als een mongool rennen. In de winter zet ik hem zelf in de paddock, als ie een goede dag heeft kan die een half uurtje of heel soms een uur buiten staan maar het gebeurd ook dat hij na 5 minuten al in paniek raakt en voor het hek blijft rennen. En nog zijn er mensen die zeggen dat ik mijn paard mishandel enzo. Nou zeg mij maar wat ik nog moet doen, als vriendjes, voer, een grote paddock, een binnen paddock en alles niet helpt, wat dan wel. Hij ziet er goed uit, glanst als een spiegel, altijd oortjes erop dus oogt absoluut niet ongelukkig. Ik heb nu een box met een buitenluik kunnen regelen zodat hij wel naar buiten kan kijken en een frisse neus kan halen. Ga zoveel mogelijk buiten met hem aan de hand wandelen en buiten rijden/uitstappen etc. Maar ik weet echt niet wat ik nog kan doen, mijn paard wordt gewoon ongelukkig buiten. Ik gok dat hij vroeger gewoon nooit zoveel buiten heeft gestaan en het daarom niet gewent is, als hij zeiknat en met schuim op zijn hals uit de wei komt en ik zet hem opstal zie je hem echt ontspannen en tot rust komen.

Ghostattack

Berichten: 11241
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:59

Hier staan de paarden in de winter ook veel minder buiten, puur omdat daar niet de goede faciliteiten voor zijn. Het weiland wordt gespaard om ze in de zomer lekker buiten te laten lopen. In de winter staan ze dus een aantal uur verdeeld over de dag in de paddock, in de tussentijd staan ze met vrijwel onbeperkt hooi op stal. Ze staan hier maximaal 2 uur zonder ruwvoer. Daarnaast ben ik er bijna elke dag in de avond en dan komt ze ook minimaal 2 uur uit haar stal. Pony zit duidelijk goed in haar vel!

We zijn bewust naar deze stal verhuisd ondanks het feit dat ze minder buiten staan. Op de vorige stal stond ze 8-9 uur op de paddock zonder ruwvoer en kreeg ze naar mijn zin te weinig hooi. Hierdoor problemen met maagzweren gehad. Sinds we op deze stal staan zijn al die problemen weg! Helaas dus wel iets minder buiten, maar daar tegenover staat een zeer ruime stal (4x5m denk ik, pony zelf is klein) en bijna onbeperkt ruwvoer. Ik ben zeer tevreden en de voordelen van deze stal wegen enorm op tegen het enige nadeel van minder buiten staan.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:07

xLes schreef:
Ik ben zelf pro 24/7 buiten. Mijn verzorgpaarden stonden allemaal lekker 24/7 buiten. Mijn vorige paard stond ook liever buiten, maar die ik nu heb...

Ik ben met haar in de zomer naar een 24/7 buiten stalling gegaan. Zwaar achteruitgegaan in faciliteiten voor mezelf ondanks dat prijs gelijk was, maar continu buiten is beter dus dat maakte me niet uit. Nette grote paddock, maatje, schuilstallen, onbeperkt hooi, droomplekje. Alleen jammer dat paard het oneens was.
Zomer ging erg goed en toen gingen we de winter in. Drama. Ribben erop, kouwelijk ondanks deken, mok, hoefproblemen, bijna wekelijks dierenarts erbij voor het een of ander. Maar het ergste is dat ze heel doffe ogen kreeg zonder levenslust, terwijl het normaal een erg trotse en grappige dame is. Die blik vergeet ik echt nooit.
Terug naar overdag buiten en avond binnen, binnen een week alweer veel beter in haar vel. Zij trekt het gewoon niet in de winter (en is helemaal binnenstebuiten gekeerd, niks te vinden)

Deze merrie blijft dus 's nachts binnen in de winter. Zomer wel 24/7 buiten. Met een volgend paard zou ik wel graag 24/7 buiten staan, maar dit paard trekt het gewoon niet...

Kijk! Dit is nou de beste altijdbuitenstaanpropaganda die er is. Je eigen principes en geloof opzij zetten en kijken naar waar het paard het, het beste op doet. DAT is paardvriendelijk, dan hou je echt van je paard en dat wil en doe je het beste voor het paard ondanks je geloof in altijdbuitenpuntuit.

Ik zie ze ook staan die paarden tot hun knieen in de blub op zeikdagen, of zonder enige beschutting in de felle zon onder de dazen, zonder deken natuurlijk! Dood, en dood ongelukkig, zit geen sprankje leven meer in. En dan kom ik op stal en zie ik die dikzakken onder hun dekentje lekker knabbelen aan het stro en hooi, zich nog even uitrekkend mij luid hinnekend verwelkomen om ze aan het werk te zetten, na er zeker 15 uur in te hebben gestaan, en dan vind ik toch dat ik het net effe een stukkie beter doet. Moet je hier niet zeggen, vind men niet gaaf,cool,natuurlijk of whatever. En toch is het zo :)

Ik vind jou een altijdbuitener waar IK nou heel, heel blij mee ben. Een echte paardenhoudster die begrijpt hoe het werkt. Top. Dit zijn ook posts die veel uitnodigender zijn om te lezen, want ik hoef me niet te verdedigen omdat jij begrijpt dat altijdbuiten nou eenmaal niet voor elk paard is weggelegd, heerlijk, brengt lucht in de eeuwige discussie.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:14

danzzz schreef:
xLes schreef:
Ik ben zelf pro 24/7 buiten. Mijn verzorgpaarden stonden allemaal lekker 24/7 buiten. Mijn vorige paard stond ook liever buiten, maar die ik nu heb...

Ik ben met haar in de zomer naar een 24/7 buiten stalling gegaan. Zwaar achteruitgegaan in faciliteiten voor mezelf ondanks dat prijs gelijk was, maar continu buiten is beter dus dat maakte me niet uit. Nette grote paddock, maatje, schuilstallen, onbeperkt hooi, droomplekje. Alleen jammer dat paard het oneens was.
Zomer ging erg goed en toen gingen we de winter in. Drama. Ribben erop, kouwelijk ondanks deken, mok, hoefproblemen, bijna wekelijks dierenarts erbij voor het een of ander. Maar het ergste is dat ze heel doffe ogen kreeg zonder levenslust, terwijl het normaal een erg trotse en grappige dame is. Die blik vergeet ik echt nooit.
Terug naar overdag buiten en avond binnen, binnen een week alweer veel beter in haar vel. Zij trekt het gewoon niet in de winter (en is helemaal binnenstebuiten gekeerd, niks te vinden)

Deze merrie blijft dus 's nachts binnen in de winter. Zomer wel 24/7 buiten. Met een volgend paard zou ik wel graag 24/7 buiten staan, maar dit paard trekt het gewoon niet...

Kijk! Dit is nou de beste altijdbuitenstaanpropaganda die er is. Je eigen principes en geloof opzij zetten en kijken naar waar het paard het, het beste op doet. DAT is paardvriendelijk, dan hou je echt van je paard en dat wil en doe je het beste voor het paard ondanks je geloof in altijdbuitenpuntuit.

Ik zie ze ook staan die paarden tot hun knieen in de blub op zeikdagen, of zonder enige beschutting in de felle zon onder de dazen, zonder deken natuurlijk! Dood, en dood ongelukkig, zit geen sprankje leven meer in. En dan kom ik op stal en zie ik die dikzakken onder hun dekentje lekker knabbelen aan het stro en hooi, zich nog even uitrekkend mij luid hinnekend verwelkomen om ze aan het werk te zetten, na er zeker 15 uur in te hebben gestaan, en dan vind ik toch dat ik het net effe een stukkie beter doet. Moet je hier niet zeggen, vind men niet gaaf,cool,natuurlijk of whatever. En toch is het zo :)

Ik vind jou een altijdbuitener waar IK nou heel, heel blij mee ben. Een echte paardenhoudster die begrijpt hoe het werkt. Top. Dit zijn ook posts die veel uitnodigender zijn om te lezen, want ik hoef me niet te verdedigen omdat jij begrijpt dat altijdbuiten nou eenmaal niet voor elk paard is weggelegd, heerlijk, brengt lucht in de eeuwige discussie.


Jammer dat je niet direct inhoudelijk op me reageert (Die gefeliciteerd reactie tel ik even niet mee) en je duidelijk mn post niet echt hebt gelezen. dan had je ook kunnen lezen dat ik niet alleen pro 24/7 buiten ben en dus ook niet compleet tegen stal. Tevens geef ik ook aan dat de sleutel in gelukkige buiten paarden zit in goede beschutting, vriendjes en ruwvoer, en niet alleen een modder paddockje zoals jij omschrijft. Je complimenteert deze persoon op haar discussie skills maar je moet er eerst zelf nog even wat bij leren. :(:)
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 08-12-17 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:15

Malibu
Helaas zul jij er niet veel meer aan kunnen doen.
Maar diegene die hem het paard zijn heeft afgenomen mag zich wel gaan schamen.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:17

Ach, ik heb een eigen weide met 2 stallen en een verhard afdak. Paard heeft hier pakweg 5 jaar gestaan denk ik. Hij heeft HKO dus zoveel mogelijk buiten was het allerbeste. Onbeperkt ruwvoer van goede kwaliteit en altijd een vriendje of 2 waarbij ze elkaar niet uit de stal mepte maar liefst samen gingen staan.
Paard mankeerde altijd wel wat.. maarja baasje (ik dus) was echt pro 24/7 buiten en zo natuurlijk mogelijk. Stalpaarden waren maar zielig...

Nu staat hij op een pensionstal waar ze in de winter maar 4 uur per dag buitenkomen. Dus 20 uur per dag op stal van december tot maart.
Paard heeft het nog nooit zo goed gedaan. Niet om de haverklap de dierenarts erbij. Super los in zijn lichaam en zijn problemen met zijn HKO zijn bijna onbestaande..

Ik geloof dat ik het er zelf moeilijker mee heb dan mijn paard.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:19

Moos99 schreef:
Jammer dat je niet direct inhoudelijk op me reageert (Die gefeliciteerd reactie tel ik even niet mee) en je duidelijk mn post niet echt hebt gelezen. dan had je ook kunnen lezen dat ik niet alleen pro 24/7 buiten ben en dus ook niet compleet tegen stal. Tevens geef ik ook aan dat de sleutel in gelukkige buiten paarden zit in goede beschutting, vriendjes en ruwvoer, en niet alleen een modder paddockje zoals jij omschrijft. Je complimenteert deze persoon op haar discussie skills maar je moet er eerst zelf nog even wat bij leren. :(:)

Nou, bij deze dan:

Geweldige post heb je geschreven. ??

Zijn we nou weer vriendjes?

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:20

xMalibu schreef:
Ik word er een beetje gek van dat ik soms voor een halve dierenbeul wordt uitgemaakt omdat mijn paard in de winter 22-23 uur per dag op stal staat. Ik weet echt niet wat ik moet doen om hem lang buiten te houden hoor. Ik stond op een stal waar hij in de winter van 7 tot 6 buiten kon staan met vriendjes en alles, ook de ruimte om echt een sprintje te trekken. In de zomer kon hij van 7 tot 9/10 buiten (zolang het licht was). Maar hij werd helemaal lijp, in de winter wilde hij sowieso zodra het regende of waaide of iets alleen maar naar binnen. Echt als een mongool voor het hek heen en weer in galop, kort draaien andere kant op galopperen etc. Ik dacht dat hij gewoon moest wennen en geprobeerd hem korter buiten te zetten en dat uit te bouwen, andere paarden vriendjes geprobeerd etc. Niks hielp. In de zomer ging het redelijk, zolang het maar niet te lang was, na een paar uurtjes weer als een mongool langs het hek heen en weer rennen. Als hij niet in een goede bui was bleef hij alleen maar langs het hek heen en weer rennen. En ja hij stond met vriendjes, meer dan genoeg gras en een groot weiland maar hij werd echt gek. Zo gek dat hij zichzelf een peesblessure gerent heeft. Dat was voor mij een teken dat hij dit gewoon echt niet wil. Inmiddels sta ik op een stal waar hij in de zomer van 10 uur tot 3 of 4 uur buiten staat en dit gaat meestal goed, als hij een slechte dag heeft ook niet dan gaat ie weer als een mongool rennen. In de winter zet ik hem zelf in de paddock, als ie een goede dag heeft kan die een half uurtje of heel soms een uur buiten staan maar het gebeurd ook dat hij na 5 minuten al in paniek raakt en voor het hek blijft rennen. En nog zijn er mensen die zeggen dat ik mijn paard mishandel enzo. Nou zeg mij maar wat ik nog moet doen, als vriendjes, voer, een grote paddock, een binnen paddock en alles niet helpt, wat dan wel. Hij ziet er goed uit, glanst als een spiegel, altijd oortjes erop dus oogt absoluut niet ongelukkig. Ik heb nu een box met een buitenluik kunnen regelen zodat hij wel naar buiten kan kijken en een frisse neus kan halen. Ga zoveel mogelijk buiten met hem aan de hand wandelen en buiten rijden/uitstappen etc. Maar ik weet echt niet wat ik nog kan doen, mijn paard wordt gewoon ongelukkig buiten. Ik gok dat hij vroeger gewoon nooit zoveel buiten heeft gestaan en het daarom niet gewent is, als hij zeiknat en met schuim op zijn hals uit de wei komt en ik zet hem opstal zie je hem echt ontspannen en tot rust komen.


Ik lees dat je er bewust mee bezig bent geweest en alles hebt geprobeert. Ik zou jou dan ook nooit voor dierenbeul uit maken en ik vind het jammer voor je dat mensen dit wel doen.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 22:21

Hier altijd binnen, met altijd open ramen aan voor en achterkant. Hele lichte en ruime stal 5x5 en ventilator. Hij heeft een pollen allergie, als ik hem in de wei zet gaat hij staan pompen. Hij kan ook niet zo goed tegen de warmte. Na het rijden zet ik m een uurtje in de paddock met een vriendje, dat is wel fijn. In ons geval dus helaas geen 24/7 buiten.