Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:13

Mijn paarden staan aan huis. 1 van de 3 staat meer dan 15 uur per dag op stal:
De nachten is de buitendeur dicht. De paarden hebben dan 3 boxen en een stuk van 11 bij 6 voor de boxen om te lopen. Overdag staan de boxen dicht ( anders worden die als wc gebruikt) maar het stuk van 6 bij 11 kunnen ze in.
Er wordt buiten gevoerd overdag en ondanks dat staat mijn kwpn'er bijna de hele winter overdag minimaal de helft van de tijd binnen.
Als ik voor hem deze luxe van zelf kiezen m niet had had ik hem absoluut niet hele dagen buiten gezet. Mijn merrie wel trouwens, maar ook niet 24/7. Als ik zie hoe sloom en mager die wordt ondanks onbeperkt kuil bijvoeren van 24/7 buiten staan.. nee nachten op stal tenzij ze daar uit zweten maar ook dan blijft alles open en komen ze zelf op stal.

Daar mijn merrie van 24/7 buiten (zomer) naar deze stal kwam en zichzelf dus binnen zet.

Libera

Berichten: 3978
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:17

De mijne staan nu in de winter van 8 tot 4 buiten en de rest op stal. Ik moet ze soms echt de stal uit duwen 's ochtends, want eigenlijk willen ze helemaal niet naar buiten. Als het echt slecht weer is (regen/storm) laat ik ze daarom ook wel eens binnen staan. Vinden ze erg fijn. Nu heb ik wel stallen van 5,5x5,5 dus ze kunnen gewoon rondlopen, en over het schot kriebelen met de buren.

In de zomer komen ze alleen 's nachts op stal, en gaan zd graag naaf buiten omdat er dan meer gras staat ;)

Ik ben niet tegen 24/7 buiten, maar ik heb hele verschillende paarden met verschillende behoeften en zo kan ik ze individueel voeren. Verder worden ze intensief bereden. Mijn paarden daarintegen zouden niet blij worden van 24/7.

Ik snap nooit zo goed waarom wij perse moeten invullen voor een paard hoe het gehouden moet worden. Als je paard blij wordt van 24/7, prima. Als je een paard hebt wat graag op stal komt, ook prima toch?
En paarden kunnen dat best goed aangeven :j

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:25

Lieshorses schreef:
Maar hoe zit het dan met rennen/paard kunnen zijn?

Dat kunnen ze niet in die 4 uur? Ze kunnen dat als ze in de paddock staan, als ze aan de lijn lopen en zelfs onder het zadel. Ik zie het probleem niet zo met rennen/paard kunnen zijn.

Ik werk 8 uur voor een baas, binnen. En als ik naar huis ga doe ik gelijk boodschappen om thuis voor het eten te zorgen en nog wat huishoudelijke taken uit te voeren, tegen een uur of 8 mag ik eindelijk mens zijn/spelen om dan om een uur of tien naar bed te gaan. Ben ik nu sneu, of kan ik niet aan mijn natuurlijke behoefte voldoen? hoe zit dat nou met mij dan of ons mensen in het algemeen? Of zijn wij zover van de natuur af komen te staan dat we andere behoefte hebben? Het paard is met ons mee geƫvolueerd, denk je dat diens behoefte nog steeds hetzelfde is als pakkumbeet 1000 jaar geleden?

Brittjuh97

Berichten: 964
Geregistreerd: 17-05-10
Woonplaats: Obdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:29

Mijn paarden staan misschien 8 tot 12 uur op een dag op stal. kunnen wel ten aller tijde schuilen
Tenzij het (heel) slecht weer is dan langer.

zomers staan ze 24/7 buiten maar kunnen wel naar binnen.

Dit hebben we gekozen omdat wij het belangrijk vinden dat ze kunnen bewegen, we hebben onze eigen mini paddock Paradise ( bewijze van dan he :') ) groot voordeel dat je de aan huis hebt staan. en een van de paarden vind het totaal niet fijn om lang binnen te staan, en de ander vind de frisse lucht erg fijn
Laatst bijgewerkt door Brittjuh97 op 08-12-17 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:30

Mijn paard staat zo veel mogelijk op stal, want die wil meestal niet buiten staan. Ik heb al heel veel geprobeerd maar hij wil het gewoon niet. Dus zoveel mogelijk op stal, in de zomer staat ie een uurtje of 6 op de wei, met lekker weer. Langer kan niet dan wordt ie gek en in de winter gaat het 10 minuten goed, als hij een goede bui heeft, daarna wordt ie gek. Dus dan zoveel mogelijk binnen.

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:46

Ons paard loopt nu wel minder los als ik zou willen eigenlijk en staat inderdaad ook meer als 15 uur op stal. Maar als ik nu het beleid van mijn stal om mocht gooien zou hij denk ik niet 24/7 buiten komen. Het liefst gewoon van zonsopgang tot zonsondergang (misschien hartje winter een ietsje langer omdat het dan wel heel kort is). Maar dat ligt daar ook wel aan de omstandigheden de bodem is te gauw modderig, het is niet erg beschut etc. Ons oude paard deed het ook echt slechter toen hij van 's nachts stal naar hetzelfde type wei (misschien nog iets modderiger) 24/7 buiten ging, hij houd het koud en werd dun, hij had altijd natte voeten en dus gedoe met voeten, hij sliep altijd in stal omdat hij zich daar veilig voelde en durfde een hele tijd niet goed liggend te slapen etc.

Als je een hele mooie paddock paradise kan bouwen, en er zijn goede schuilmogelijkheden etc is het natuurlijk weet wat anders en dat zou ik dan ook doen en dan ook gewoon lekker buiten. Maar zoals veel paarden gehouden worden denk ik dat 's nachts binnen echt wel voordelen kan hebben ook voor je paard.
Ik denk bovendien dat gewenning toch een rol speelt, zoals onze oude die had gewoon echt zo in zijn ritme dat je binnen sliep en binnen echt tijd had om rustig te eten enzo dat hij het echt moeilijker vond buiten. Als een paard nooit binnen heeft gestaan zal dat weer anders zijn.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:52

In de winter meer dan 15 uur per dag. Helaas zorgt de zeebodemklei hier ervoor dat alles in een grote natte bende veranderd in de winter. Dus veel wandelen, loszetten met vriendjes en geduldig wachten tot de winter weer voorbij is. Dan staan ze lekker de hele dag buiten!

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:00

Die van mij staat 8 a 9 uur buiten op de paddock en komt er dan s avonds nog een uur uit met rijden, dus nog steeds 15 uur binnen ja :o . Al is dat voor hier al best veel buiten en komen veel paarden maar 2 of 3 uurtjes buiten per dag en soms helemaal niet. 24/7 buiten hoeft voor mij in de winter niet,mijn paard vind het ook fijn om in een warme droge stal te liggen. Zonder schuilstal/eten en drinken zou ik al helemaal niet willen dat ze lang buiten staan,dat zie je ook nog wel eens op bepaalde stallen,dan staan ze wel buiten,maar dan zonder ruwvoer de hele dag. ( dan nog liever binnen eerlijk gezegd :o )

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:08

24/7 buiten
Een nacht met oud op nieuw opsluiten vinden ze echt niet leuk en zijn ook niet te houden

Mn nieuwe paard kwam totaal depressief hier en is 101% opgeleefd buiten

Dat je paarden wel of niet intensief traint heeft imo niets te maken met de huisvesting
Heb hier paarden gehad wat internationaal liepen en 24/7 buiten liepen ja ook in de winter paard presteerde er niet meer of minder van tov hoe ik ze vroeger hielt

Uiteraard moeten ze droog en beschut kunnen staan en voldoende ruwvoer hebben waar het imo vaak aan schort
Veel (stal) paarden eten hun stro en ik heb t getest met 24 paarden op stal
Paarden die voldoende hooi krijgen vreten geen stro die 2% die t wel doen daar gelaten.

Uiteraard zijn er paarden die liever op stal staan heb er ook een gehad die meer binnen dan buiten stond maar dan had hij wel zelf de keuze
4u benen strekken vind ik persoonlijk echt te weinig of het nu zomer of winter is
Jij zit toch ook niet de hele dag in een wc? Qwa oppervlakte vergelijkbaar vind ik

Hier kunnen ze dus zelf kiezen of ze binnen of buiten staan en vind dat persoonlijk toch nog altijd t prettigste met krachtvoer indien nodig zet ik ze even apart
Heb zowel koudbloeden als warmbloeden lopen

Anoniem

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:12

@ Gentlegiant: de vraag in dit topic was toch wie zijn paarden 15u+ binnen had? Jouw reactie lijkt vooral te gaan over 24/7 buiten houden van paarden.

Mijn paard heeft trouwens stro op de rubberen mattenbodem, hooi op de grond en een voorraad hooi voor 2 dagen in een slowfeeder. Hij eet het allemaal en lijkt ook vooral de afwisseling prettig te vinden. Hij eet bijvoorbeeld gerust uit de slowfeeder als precies hetzelfde hooi nog op een schone plek op de grond ligt. Ik zie alle paarden op stal eigenlijk wel door het stro snuffelen op zoek naar iets eetbaars.

Marijke_Dub

Berichten: 179
Geregistreerd: 26-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:13

Mijn paard kan gaan en staan waar die wilt . Staat 24/ 7 buiten met 3 stallen met de deur open. Hij staat denk ik nu zo'n 20 uur per dag op stal :+

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:15

Ik ga geheel mee met Marijke_Dub, mijn paarden kunnen ten alle tijden kiezen, maar met dit graf weer zie je ze echt niet buiten :D

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:16

Hier 24/7 buiten met schuilstal en afdak.
Nu met dit weer komt mijn paard ook niet bepaald buiten.
Nattigheid en modderigheid vind ze niet zo leuk.
Maar dat is een keuze dat ze zelf maakt :)
De andere pony banjert zonder problemen in het rond.

Het liefste zou ik ze 's nachts op stal hebben maar dat is voorlopig niet haalbaar.


Heb een paard gehad en uiteindelijk verkocht, hij kon niet wennen aan het 24/7 buiten staan, ondanks opbouw.
Die stond het liefste heel de dag binnen...

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:16

xyzutu2 schreef:
@ Gentlegiant: de vraag in dit topic was toch wie zijn paarden 15u+ binnen had? Jouw reactie lijkt vooral te gaan over 24/7 buiten houden van paarden.

Mijn paard heeft trouwens stro op de rubberen mattenbodem, hooi op de grond en een voorraad hooi voor 2 dagen in een slowfeeder. Hij eet het allemaal en lijkt ook vooral de afwisseling prettig te vinden. Hij eet bijvoorbeeld gerust uit de slowfeeder als precies hetzelfde hooi nog op een schone plek op de grond ligt. Ik zie alle paarden op stal eigenlijk wel door het stro snuffelen op zoek naar iets eetbaars.


De vraag was wie heeft het dus ik leg uit dat ik t niet heb tenzij ze er zelf behoefte aan hebben en onderbouw waarom ik t niet heb
Niets mis mee lijkt me?

Ook ik heb ze tot 1,5j geleden snachts op stal gehad en tot 3/4j geleden zn 20u op stal gehad

Ipsilonka hier staan ze wel buiten met hun hoeven in de drek vinden ze leuk :+ ze hebben echt keuze genoeg ze hoeven niet voor eten of drinken in de drek te staan maar ze staan blijkbaar graag in de modder

Balou_k

Berichten: 14062
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:18

Mijn pony's staan van 7.00 tot 22.00 buiten en staan dus 9 uur binnen. Stiekem vind ik dat al te lang, maar zonder schuil gelegenheid en zachte lig plekken is een nacht stal de beste oplossing. :)

Lotus83

Berichten: 5918
Geregistreerd: 02-10-09
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:20

Die van mij Stond tot 1.5 jaar geleden 19/20 uur per dag op stal (winterperiode) en met haar toen haar 18 jaar oud naar 24/7 buiten verhuist.. dus nee. Ik was toen ze nog op stal stond al niet tegen altijd buiten..

Muronia

Berichten: 19569
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:22

De mijne staan nu vanaf een uur of half 11 tot donker worden buiten. Maar met dit weer sjezen ze een paar rondjes en duiken vervolgens de schuilstal in om daar braaf te koekeloeren totdat ik de stallen schoon heb en ze weer naar binnen mogen. In het voorjaar en in de zomer staan ze 24/7 buiten trouwens.

x_Rebecca

Berichten: 5795
Geregistreerd: 15-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:24

Mijn pony staat in de lente en zomer 24/7 buiten, vanaf het moment dat het weer slechter wordt en het gras niet meer echt groeit staat ze tussen de 7 en 11 uur per dag buiten (hangt een beetje van het weer en mijn werktijden af).

Ze geeft het zelf ook duidelijk aan dat ze naar binnen wil. Dan begint ze wat te dralen voor het hek. Vorig jaar in de sneeuw kreeg ik haar met pijn en moeite een half uurtje buiten, dat vindt ze gewoon echt niet leuk.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:32

Hier gaan ze nu om 8 uur in de ochtend naar de wei en rond 5 uur weer naar binnen.
Als het weer langer licht gaat worden schuift dat weer op.
Dit is dus de periode dat ze het minste buiten staan.
Het grappige is dat mijn twee jonkies van 2,5 die tot deze herfst toe 24/7 buiten hebben gestaan in de wei met mooie schuilstal nu het liefste binnen komen van allemaal. :D

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:38

Mijn paarden stonden in de winter meer binnen dan ik wilde, maar mogelijkheid voor meer buiten was er simpelweg niet in de regio.
Ik heb niks tegen 24/7 buiten, hoewel ik lange wintervacht Icm trainen verre van practisch vind.
Ook is de ene 24/7 buiten de andere niet.
Zie helaas nog vaak zat paarden zonder schuilmogelijkheid tot hun knieƫn in de drek staan....

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:39

hier staan ze van 9,30 tot 16 uur buiten in de winter.. soms nog iets korter.. en in de zomer tot 17-18 uur.. de rest op stal. Ik zie ze ook liever langer buiten maar hier zijn geen schuilmogelijkheden dus met dit weer kunnen ze geen kant op. Staan ze in een kleine zandpaddock en ik vind dat vreselijk om te zien maar er zijn geen alternatieven helaas en het is niet mijn eigen pony...

Kever
Berichten: 1508
Geregistreerd: 27-01-12
Woonplaats: Precies waar ik moet zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:17

Hier in de winter van 7:00 tot 18:00 uur in de paddock (met haar vriendinnetje) met ruwvoer, dus 13 uur op stal.
In voorjaar/zomer/herfst gaan ze (in groepen) de eerste periode van 7:00 tot 22:00 uur op t land, daarna 24/7.

Ideaal gezien zou ik mijn paard jaarrond 24/7 met schuilstal (en in de winter ruwvoer) houden, maar dit komt hier het dichtst bij in de buurt en vind ik prima.
Edit: is hier ook bijna niet te doen om 24/7 je wei een beetje begaanbaar te houden met zwaardere regenval. Dan moeten ze echt de hele winter in diepe blub staan, dat vind ik ook niks.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:32

ik ben zelf voor 24/7 buiten, mits de omstandigheden goed zijn.
Dwz een ruime schuilstal waar ze allemaal indurven. Een ruime verharding. en op die verharding voldoende hooipunten waar ze kunnen eten.
Als de rest dan wat modderig is, is dan eigenlijk wel bijzaak.

Overdag buiten en snachts op stal zou ik ook mee kunnen leven, mits ze toch minstens 10 (maar liever meer) buiten komen, en de stallen binnen goed verlucht en open zijn. (niet de 3*3 tralieboxen, maar zon halfopen stallen oid.

Waar ik ook mee zou kunnen leven is een stal met een verharde uitloop erbij. Mits de stal voldoende groot is (ik heb trekpaarden, scheelt ook). wegens blessure staat een van de paarden uit mijn groep nu tijdelijk apart. Deze hebben we 2 boxen + een uitloop de grootte van een box kunnen geven. De ene box is dik opgestrooid, de andere box is kaal, hier hangt haar hooinet en waterbak. ze krijgt buiten wat hooi en bieten zodat ze daar lekker kan knagen, in de ene box kan ze hooi eten en in de andere kan ze lekker slapen. Hierdoor mest ze vooral op het verharde en niet in het stro (= weinig stroverspilling en supersnel uitgemest en kan ze altijd droog liggen.
Met een dergelijke situatie en als de paarden naast elkaar kunnen neuzen over de omheining zou ik ook nog kunnen leven. Moet er wel een omheinde paddock aanwezig zijn zodat ik ze savonds tijdens het uitmesten daar gezamenlijk kan inzetten zodat ze een uurtje kunnen ravotten.
Scheelt wel dat alledrie mijn paarden vrij koel in de kop zijn en het hun niet veel uitmaakt war ze staan, als ze maar hooi hebben :D

KellyR

Berichten: 1516
Geregistreerd: 23-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:32

Interessant om allemaal te lezen.
's Winters staat die van mij buiten vanaf dat het licht wordt tot het donker wordt.
Als de paddocks echt te nat zijn door hevige regenval blijven ze helaas wel binnen. Gelukkig zijn er stalgenootjes die hem dan ook even los willen gooien tussendoor.
Zondag gaan ze over het algemeen wel wat later naar buiten.

Hij staat nu dus van 9 tot 4 a 5 buiten dus 16 a 17 uur per stal.
Ben ik er blij mee? Nee. Maar ik heb momenteel geen andere keuze hier in de buurt waar ook voor me gemest wordt.
Daarbij heeft hij wel een lekkere grote box 4x4 als ik het goed zeg. Ideaal :o
Tussendoor duim ik lekker door dat de winter snel voorbij is en hij weer lekker 24/7 het land op kan.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:36

Als het 15 uur per dag op stal staat dan vind ik dat ook niet erg, in de winter.

Mijn paarden willen dat ook niet, ze gingen dan graag naar binnen.

En ik ben er niet tegen hoor om ze 24/7 buiten te hebben maar zorg dan wel voor een grote lekkere inloopstal met goede droge bodem, waar de weerstomstandigheden geen vat op krijgen zoals het natbinnenregenen. Want de Nederlandse klimaat is niet echt ideaal om altijd 24/7 buiten te zijn in de winter en is ook niet goed/ fijn voor de paarden.

Veel te nat en te modderig.