Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 03:52

Ja, precies. 24/7 samen buiten heeft voor ons inderdaad diverse voordelen;

*Mn oude merrie van 24 heeft wat artrose en doet het gewoon stukken beter als ze veel beweegt
*Dezelfde merrie heeft snel dikke benen als ze op stal staat ( nu dus niet )
*Mn oude ruin heeft oude blessures en doet het super met 24/7 vrij bewegen.

*Op stallen zetten ze buiten en binnen, maar gebeurt niet altijd even netjes of volgens afspraak.
*Als wij ze 's ochtends buiten zouden zetten en 's avonds binnen, staan ze relatief nog veel op stal en dus stil, wat we niet prefereren voor deze paarden.

Tegen ons wordt ook gezegd; maar die van jullie zijn braaf. Maar ook onze merrie van 24 gaat compleet uit haar plaat als ze bijv 3 dagen veel op stal staat en dan even los mag. Ze waren met het sneeuw op de paddock heerlijk aan het rollen continu, maar lopen er voorzichtiger op. De dag dat onze rijbak helemaal weer sneeuwvrij was, liet ik ze even lekker rennen en halen ze het ook een beetje in. ( met name die oude taart )

Vandaag was ik met mn 18jr bezig die nog niet zolang zo staat om zijn benen, hoeven en staart te doen. Er werd behoorlijk hard vuurwerk afgestoken, maar er kwam 0,0 reactie. Laatst aan de andere kant van de weg een vuurwerk show en ook 0,0 reactie. Ze kunnen alles goed overzien, weglopen van dingen, steun zoeken bij elkaar etc.

Een paar jaar geleden stonden wij in pension en kwam er iemand een paardje stallen voor oud en nieuw die gewend was 24/7 buiten te lopen. Die werd compleet gestoord wat logisch is als ze niet zien waar iets vandaan komt, geen kant op kunnen en ook niet elkaar kunnen steunen.

Onze huidige paarden doen het nu erg goed zo. Maar als ik in pension zou staan, wil ik niet meer inleveren op tijd buiten. Zolang het licht is wil ik ze minimaal buiten en ook echt volgens afspraak. Niet 's ochtends om 10uur aankomen en zien dat je paard nog binnen staat bijv. Of dat ze om 14 uur al beginnen alles binnen te zetten.
En dan hebben we het dus nog niet over de manier van buiten houden. Wei, paddock, grootte, maat van stallen, werk naast vrije beweging....

Ik zie ook veel mensen met regelmaat hun paarden vroeger binnen halen, omdat ze geen tijd hebben, ergens naartoe moeten etc. En diezelfde mensen hebben ook altijd dezelfde smoes dat het maar 1 keer is. Hoor ook regelmatig hoe druk mensen het hebben, maar dat is bij iedereen zo en daar hebben de paarden geen boodschap aan natuurlijk.

Wij hebben ze 24/7 buiten staan met genoeg hooi voor 3 dagen of meer als we zouden willen. Toch komen wij 2x daags, dus voor dat gemak hoeft het niet. En ja, dan moet je iets gestoord zijn. Wij missen iets meer sociaal leven dan anderen. Onze familie weet dat wij altijd laat zijn, of tussendoor weg gaan etc. We eten weleens laat, zijn weleens echt moe en we hebben wel wat lichamelijke ongemakken.

Maar voorheen in pension plande ik al zo, dat ze er dan naast hun vrije beweging nog eens uit kwamen en ik ging rijden buiten die tijden om.

Wat overigens wel ons is opgevallen is dat wij vroeger onderling veel konden regelen op stallen met buiten zetten, deken wisselen, voeren en dat soort dingetjes. Dat lijkt in deze regio niet gebruikelijk te zijn en als je dat dan allemaal zelf wil doen, moet je gewoon echt om je paarden heen leven.

Voor mijn eigen gemoedsrust zouden ze met onweer wel naar binnen mogen, maar dat weet je niet altijd van tevoren. Soms valt het mee en soms valt het tegen. Ik slaap dan slecht, maar er dan nog heen gaan, heeft weinig nut. Ook zeg ik altijd; liever een mooie dood als paard, dan uren creperen met koliek, vast liggen of zoiets.

En mijn man zegt tegen me; als ze overdag buiten staan regent en onweert het ook weleens. Het is raar dat je gevoel het vervelender vindt als ze 's nachts in de regen gaan staan dan overdag, maar ik ben een mens en zij zijn paard.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:38

Topic kan wel op slot, er is niemand meer te bekennen die de paarden meer dan 15 uur op stal houdt, er is geen uitwisseling meer van meningen en ideeën. Het lijkt nu wel een wedstrijd wie het beste (in diens eigen opinie dan) voor het paard zorgt met betrekking tot huisvesting. Jammer, gemiste kans

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:45

Wat een onzin. Er wordt door een aantal mensen gezegd dat ze hun paard liever 15 uur op stal hebben dan 24/7 in de blub, logisch dat daar reactie op komt dat er ook nog wel meer is dan dat.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:46

Ik denk niet dat hier snel mensen zullen toegeven dat hun paard veel op stal staat.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 09:54

Eliine schreef:
Wat een onzin. Er wordt door een aantal mensen gezegd dat ze hun paard liever 15 uur op stal hebben dan 24/7 in de blub, logisch dat daar reactie op komt dat er ook nog wel meer is dan dat.

Ik zou zeggen, lees de laatste pagina's eens door.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:00

Ja, dat doe ik meestal voordat ik in een topic reageer?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:03

Ik denk toch echt dat jij zelf dan niet goed leest.
Het gaat erover dat 24/7 niet gelijk staat aan blub en zooi want dat word er vaak maar van gemaakt maar ook dat er een tussenweg zit tussen die blub en 24/7 op een stal van 3x3.
Want het gaat juist over het zoeken van een tussenweg.
Dat kan dus best voor 15 uur zijn.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 10:31

Eliine schreef:
Ja, dat doe ik meestal voordat ik in een topic reageer?

Zie jij nog mensen reageren die hun paard minimaal 15 upd op stal hebben staan dan?

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:33

Ja hoor ik zie er zo al 3 staan op de vorige pagina. Plus een discussie die werd opgestart over liever +17 uur op stal dan 24/7 in de drek. Daar mag toch ook gewoon op gereageerd worden dat er meer wegen naar rome zijn.

pien_2010

Berichten: 43343
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 11:49

Volgens mij is het meestal niet zo zwart - wit en ik denk dat dit de ergernis oproept. :+

Popstra
Berichten: 13766
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:02

Sommige mensen kunnen ook niet anders als ze hun paard in een pension hebben staan die paddocks moeten delen met alle anderen die ook buiten willen. Dan zijn het helaas maar een paar uurtjes ja.
Dan kun je wel roepen dat ze een andere stal moeten gaan zoeken maar het ligt er maar net aan wat je wensen zijn. Geeneen stal kan alles bieden wat men maar wil. En ja ik ken er ook zat die het totaal niet boeit hun paard enkel er uit komt om te trainen en/of 1 uurtje buiten komen, als ze al buiten komen want als het regent hoeft het niet maar wel heel de ganse dag op stal hangen om te ouwehoeren......Zou mijn keus ook niet zijn.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:04

Als je een paard wil kopen maar hem niet fatsoenlijk beweging kan geven waarom koop je dan een paard?

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:06

TinGu schreef:
Klopt en tussen 3x3 boxen of 24/7 buiten is ook nog een heel grijs gebied, al is het alleen maar de grootte van de boxen en de mate waarin sociale interactie mogelijk is tussen paarden.
Bijvoorbeeld 3x3 met dichte tussenwand, of 3x3 met uitloop eraan en dus (in de beperking van een box) volop sociaal contact en mogelijkheid tot groomen.

Maar ik ken ze hier ook volop hoor. Mensen wiens paard nooit los komt en al helemaal niet met een ander paard, want dat is levensgevaarlijk en dan "doen ze zo gek". Vind je het gek als dat dier niets anders ziet dan een dichte 3x3 dan wel de rijbaan.... {:)-:( Zet hem dagelijks buiten en weg is de gekkigheid. En dan krijg ik steeds te horen "ja maar die van jou zijn zo rustig". Ja dûh. Ondanks dat mijn paarden >15u op stal staan komen ze dagelijks samen los, wisselen we het werk af en mogen ze lekker uitrazen in het bos als ze daar zin in hebben.

Helemaal mee eens. Ik begrijp dat sommige mensen bang zijn dat hun paard gekke dingen gaat doen op de paddock omdat ze zo vaak en lang op stal staan. Maar onze paarden gaan elke dag samen los op de paddock, dat is dan ook geen 4u per dag hoor. Vaak gewoon een uur/anderhalf uur maar dat doet voor de mentale toestand van je paard en de routine toch al heel wat in mijn ervaring. Onze paarden doen zelden gek op de paddock, idem met de zomer op de weide. Als je paard maar drie keer per week een halve dag op het gras mag... tja dan moet je er niet van schrikken dat hij als een dartele hengst naast je piaffeert onderweg naar de wei. Dan gebeuren er ongelukken ja. Maar mijn paarden hebben dat nooit gedaan, het is voor een paard denk ik gewoon een grote 'geruststelling' om te weten dat ze elke dag los mogen met andere paarden en lekker buiten kunnen staan met gras/hooi. Want mijn paarden staan alles bij mekaar heus wel meer dan 15 uur per dag op stal. Regelmatig tikt dat de 20 aan. In de andere helft van het jaar is dat een heel ander verhaal natuurlijk. Dan staan ze gewoon op de wei en lopen die staluurtjes meteen af. Maar een frisse buitenbox met heel de dag beweging er om heen, goed opstrooien, paddock met hooi, meerdere voerbeurten hooi per dag, contact met de buurman, baasje die je elke dag komt verzorgen en rijden/longeren/etc maakt dat allemaal wat draaglijker. Het is niet ideaal nee en langer op stal wil ik mijn paard ook niet. Maar dat evenwicht moet ik als eigenaar gewoon goed in de gaten houden. Maar mijn 'stalpaard' enkel rijden en dan hopen dat ze het leuk blijft vinden hoef ik niet te proberen hoor. Ik vind dat een paard zeker elke dag met soortgenoten moet kunnen kroelen/buiten lopen. Dat dat niet overal een hele dag kan begrijp ik, dat is in mijn situatie ook zo. Maar je paard met anderen losgooien als je geen paddock of iets hebt waar ze elke dag op kunnen moet toch een mogelijkheid zijn lijkt me?

En ik ben het ook eens met de reactie hierboven, als je op voorhand al weet dat je niet elke dag je paard kan buitenlaten en daar ook geen andere oplossing voor kan vinden neem je toch gewoon geen paard op een pensionstal waar dat de enige mogelijkheden zijn? Als je weet dat je paard enkel dat ene uurtje onder het zadel mag lopen en nooit kan spelen met andere paarden of lekker in de zon kan staan met een pluk hooi of lekker gras, dan begin je daar toch niet aan? Dan zoek je toch gewoon een leuke weide met andere paarden. Dat spaart je een hoop schuldgevoelens en kopzorgen uit lijkt me.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:14

Heleennnn: 1,5 uur buiten? Zou je het zelf niet fijner vinden te zoeken naar een alternatief?
Voor het mentale aspect, maar ook gezondheid?

Libera

Berichten: 3978
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:14

marleen_usar schreef:
Ik denk niet dat hier snel mensen zullen toegeven dat hun paard veel op stal staat.

Ja hoor, geef ik zo toe :)

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 12:20

Ninx schreef:
Heleennnn: 1,5 uur buiten? Zou je het zelf niet fijner vinden te zoeken naar een alternatief?
Voor het mentale aspect, maar ook gezondheid?

Dit is het beste wat mogelijk is op dit moment. Stallen in de buurt halen de paarden voor jou buiten, maar dat is dan een halfuurtje binnenbak of buitenbak als het niet regent. Dan heb ik ze liever dicht bij huis om ze zelf buiten te zetten zodat ik zeker ben dat ze zoveel mogelijk buiten kunnen. Wat dat betreft is de stal waar ik sta eigenlijk al de enige die winterpaddocks heeft. Het is ook het eerste jaar dus de stal werkt echt aan dit soort dingen en bouwt het uit. Dan blijf ik liever hier staan omdat ik weet dat ze er mee bezig zijn en er in de toekomst ook meer mogelijkheden zullen komen. Want voor de rest is het hier fantatsisch, de paarden worden fantastisch verzorgd. Vanaf dat de paddocks weer opdrogen kunnen ze er langer op uiteraard, maar omdat onze pony mok heeft is anderhalf uur helaas even de max. Naast die paddock komen ze natuurlijk ook gewoon nog buiten in de vorm van handgrazen/rijden/longeren/etc. Ik had misschien wat duidelijker moeten zijn over het feit dat net vanwege gezondheidsredenen op dit moment er maar anderhalf uur op kunnen.

Gini
Berichten: 17919
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 13:29

Libera schreef:
marleen_usar schreef:
Ik denk niet dat hier snel mensen zullen toegeven dat hun paard veel op stal staat.

Ja hoor, geef ik zo toe :)


En is dat dan standaard of alleen wanneer de weersomstandigheden niet optimaal zijn?

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:32

Libera schreef:
marleen_usar schreef:
Ik denk niet dat hier snel mensen zullen toegeven dat hun paard veel op stal staat.

Ja hoor, geef ik zo toe :)

ik ook :+

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:35

Heleennn schreef:
Ninx schreef:
Heleennnn: 1,5 uur buiten? Zou je het zelf niet fijner vinden te zoeken naar een alternatief?
Voor het mentale aspect, maar ook gezondheid?

Dit is het beste wat mogelijk is op dit moment. Stallen in de buurt halen de paarden voor jou buiten, maar dat is dan een halfuurtje binnenbak of buitenbak als het niet regent. Dan heb ik ze liever dicht bij huis om ze zelf buiten te zetten zodat ik zeker ben dat ze zoveel mogelijk buiten kunnen. Wat dat betreft is de stal waar ik sta eigenlijk al de enige die winterpaddocks heeft. Het is ook het eerste jaar dus de stal werkt echt aan dit soort dingen en bouwt het uit. Dan blijf ik liever hier staan omdat ik weet dat ze er mee bezig zijn en er in de toekomst ook meer mogelijkheden zullen komen. Want voor de rest is het hier fantatsisch, de paarden worden fantastisch verzorgd. Vanaf dat de paddocks weer opdrogen kunnen ze er langer op uiteraard, maar omdat onze pony mok heeft is anderhalf uur helaas even de max. Naast die paddock komen ze natuurlijk ook gewoon nog buiten in de vorm van handgrazen/rijden/longeren/etc. Ik had misschien wat duidelijker moeten zijn over het feit dat net vanwege gezondheidsredenen op dit moment er maar anderhalf uur op kunnen.

Waarom voel je de behoefte je te moeten verantwoorden? Ik zou er nog niet eens op ingaan, zeker niet als de vraag zo bedrukkend gesteld wordt. Alsof paarden die slechts 1,5 uur buiten komen mentaal gestoord zijn en nog ongezond ook.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 14:58

danzzz schreef:
Waarom voel je de behoefte je te moeten verantwoorden? Ik zou er nog niet eens op ingaan, zeker niet als de vraag zo bedrukkend gesteld wordt. Alsof paarden die slechts 1,5 uur buiten komen mentaal gestoord zijn en nog ongezond ook.


Hoe kun je stellen dat het mentaal en fysiek gezond kan zijn? Dat is hetzelfde als roepen dat de aarde plat is.
Dat je geen andere mogelijkheden hebt of wilt kan een argument zijn (wat voor mij niet geldig is, maar dat moet iedereen zelf beslissen).

Zo weinig bewegen, sociale omgang en frisse lucht is funest..... daarvoor hoef je geen rocket scientist te zijn. De vraagstelling was open, juist omdat ik soms zie dat mensen zo gewend zijn aan het beeld van een paard binnen dat ze veel subtiele signaleren van onvrede niet meer oppikken.

Ik was onlangs op een 5-sterren hut waar alle paarden bij toerbeurten in een paddock mogen. Alles is prachtig verzorgd, het beste hooi, het mooiste stro, mooie stallen, rijbakken, paddocks... keurig verzorgd. Maar zoveel dieren in zichzelf gekeerd met het hoofd in een hoek, dieren die stonden te weven, dieren die letterlijk wachten tot hun leven voorbij is.... En alle ruiters liepen er vrolijk en blij rond, ze kennen dit beeld... zijn eraan gewend en zien er echt geen kwaad in.
Ik ging verdrietig weg. Een beest moet buiten...... klaar.

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:05

Ninx schreef:
danzzz schreef:
Waarom voel je de behoefte je te moeten verantwoorden? Ik zou er nog niet eens op ingaan, zeker niet als de vraag zo bedrukkend gesteld wordt. Alsof paarden die slechts 1,5 uur buiten komen mentaal gestoord zijn en nog ongezond ook.


Hoe kun je stellen dat het mentaal en fysiek gezond kan zijn? Dat is hetzelfde als roepen dat de aarde plat is.
Dat je geen andere mogelijkheden hebt of wilt kan een argument zijn (wat voor mij niet geldig is, maar dat moet iedereen zelf beslissen).

Zo weinig bewegen, sociale omgang en frisse lucht is funest..... daarvoor hoef je geen rocket scientist te zijn. De vraagstelling was open, juist omdat ik soms zie dat mensen zo gewend zijn aan het beeld van een paard binnen dat ze veel subtiele signaleren van onvrede niet meer oppikken.

Ik was onlangs op een 5-sterren hut waar alle paarden bij toerbeurten in een paddock mogen. Alles is prachtig verzorgd, het beste hooi, het mooiste stro, mooie stallen, rijbakken, paddocks... keurig verzorgd. Maar zoveel dieren in zichzelf gekeerd met het hoofd in een hoek, dieren die stonden te weven, dieren die letterlijk wachten tot hun leven voorbij is.... En alle ruiters liepen er vrolijk en blij rond, ze kennen dit beeld... zijn eraan gewend en zien er echt geen kwaad in.
Ik ging verdrietig weg. Een beest moet buiten...... klaar.

Hoe kan jij stellen dat het niet mentaal en fysiek gezond kan zijn? En waarom moet je daarna zo een opmerking maken of iedereen die het niet met je eens is gek is?

Waarom is het funest? De grootste onzin, niet optimaal, maar zeker niet funest. Funest is een veel, en veel te groot woord. En je komt er gelijk weer even achteraan met een opmerking dat iedereen die het anders ziet als jij geen signalen van paarden meer op kunnen pikken, een soort van nitwits zijn op paardengebied.

5 sterrenhut, heerlijk dat degenererende, maak je vrienden mee en dan nog even in overtreffende trap je misplaatste medelijden met die arme paarden spuien nodigt helemaal niet uit tot enige discussie.

Wil je wat veranderen? (ondanks dat dit helemaal niet nodig is) zou ik wat doen aan de manier van communiceren.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:24

Mensen moeten niet vergeten dat dit aangeleerd en gewenning is. Als je gewend bent dat pensionstallen paarden kort buiten laten of helemaal niet in de winter, bij regen etc, is men dat gewoon gewend. Wat je veel ziet bij een grote groep meiden/dames op een pensionstal, is dat iets anders willen of er tegenin gaan best moeilijk is.

Heel veel pensionstallen die ik tegenkom, kunnen de paarden best langer buiten laten. En ook hoor ik enorm veel mensen die iets anders zoeken, maar niks kunnen vinden. Er is om diverse redenen erg veel wisseling op stallen. Maar het is een komen en gaan, dus stallen vinden het vaak wel best zo.

Toen ik begon ooit werd er duidelijk gezegd dat paarden geen 9-5 job zijn. Maar nu kom ik op stallen waar personeel om 17uur al naar huis wil/moet. Ik kan me wel voorstellen dat een stalbaas dan niet 's avonds de paarden alleen gaat binnen halen bijvoorbeeld.

Laatst was ik ergens op een zondag en begon het wat te spetteren. Mensen moeten daar op zondag zelf regelen dat paarden buiten komen. Direct gingen wat meiden hun paard binnen zetten. Zaten druk te kletsen en wat je hoorde; hij staat weer lekker in zn stalletje ( incl 3 dekens ) En; Ze hebben in ieder geval even buiten gestaan.

Ik heb ruim 30jaar paarden dus die van ons hebben 24 uur op stal gestaan, 15 uur etc. Maar ik heb inmiddels ook geleerd wat de voor-en nadelen zijn. Het gaat niet alleen om je eigen gevoel. Er zijn ook bewezen gezondheidsredenen. Beweging zorgt bijvoorbeeld voor een goede stofwisseling die de basis is voor een gezond paard.
Als mensen problemen hebben, wordt dit doorgaans vaker opgelost met supplementen, hulpmiddelen bij rijden etc.
Natuurlijk zullen mensen roepen dat hun paard gezond is. Maar op veel stallen zie je er weinig GOED ruwvoer in gaan en vrij veel biks en muesli. Dat kan lang goed gaan, maar niet alle problemen worden altijd gerelateerd aan een fout management.
Lees op bokt alleen al hoeveel vragen er worden gesteld die al simpel opgelost kunnen worden met een beter/ander management.
Vaak komen problemen er via gedrag, huid, hoeven, trainingsproblemen uit. Vroeg of laat, maar laat is acceptabel, want we vinden paarden al snel oud of afgeschreven.

Als een stal paarden niet voldoende buiten kan houden, hebben ze teveel paarden op een te kleine stal/grond lopen. Maar als je ergens staat waar de paarden bepaalde tijden buiten zouden komen, moet een stal zich daar wel aan houden. Je huurt iets en het zijn gemaakte afspraken.

Gelijkgestemden zoeken elkaar altijd een beetje op. Op onze laatste pensionstal zaten wij nooit in de kantine en waren druk met de paarden. De stal was flexibel en zette de paarden rond 8 uur buiten. In verschillende groepen kwam alles binnen naar wens van eigenaren. Wij zette ze zelf binnen rond 22uur 's avonds. Dat heeft wel effect op je leven, maar we hebben het ervoor over gehad.

Maar er was ook een dame die 2 paarden altijd binnen hield. 3 dekens op en alle deuren dicht deed. Gevolg; alles beslagen, schimmel op de vrij nieuwe wanden en hoestende paarden. Mevrouw zat altijd in de kantine te werken en te eten. Ze gingen dan wat stappen, maar kon haar paarden niet eens vasthouden. Als er eentje door iemand gereden werd, moest je erg oppassen voor een rondvliegend projectiel. Maar niemand zegt er wat van, want het was een pensionstal van iemand zonder ervaring of verstand van paarden. Gelijkgestemden zoeken elkaar op en steunen elkaar en de rest negeert elkaar. Dan zijn mensen helemaal vrij te handelen. Maar dan hoor je dus ook het gezeur over de paarden en hadden wij uiteindelijk ook 2 paarden die hoestten daar.

Het gevaar is dat mensen die paarden kopen en zo stallen, niet meer ontwikkelen, bij leren, vrij als een vogel handelen. En ook bijv een paard dat amper nog in de benen kon komen niet wilden laten inslapen. Mensen zeggen dan dat je dat zelf mag weten, maar dan is het einde echt zoek.....

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:33

Best zonde, want je hebt een heel stuk getypt, en ik ben bij de eerste alinea al afgehaakt. Ik weet al wat er staat, mensen die paarden op stal hebben staan hebben niet het best voor met hun paard, zijn egoistische en weten niet wat ze doen want ongezond, blabla. Dit natuurlijk aangevuld met persoonlijke ervaringen om dan nog even de mening dat het ECHT niet kan te benadrukken. Wat moet ik ermee?

hwn
Berichten: 4705
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:37

Het is allemaal niet zo zwart/wit, toch?

Hier gaan ze in de zomer ook 24/7 buiten, in tussenseizoen ongeveer van 7 tot 19u, en in de winter van 7 tot 17u (bij nat weer voormiddag op de piste met slowfeeder hooinetten, en namiddag op de wei). Vandaag heb ik hardloopwedstrijd om 17u15, en zou graag met de loopvrienden nog wat blijven hangen, dus ja, ik zet ze vandaag tegen 16u binnen, zodat ik na thuiskomst gewoon nog hoef te voederen.

En toen er bitter koude sneeuwbuien waren, kwamen ze ook enkel buiten om uit te mesten, dat gebeurt dan es 2 dagen om de zoveel jaar, en het was wel duidelijk dat ze zo snel mogelijk weer binnen wilden.

De hengst wil ook niet buiten blijven 's nachts (had ik in het begin van het topic al gepost, maar 'k wil het verhaal compleet houden), gaat ie toch maar ijsberen tot ie bijna een maagzweer heeft (raakt ie soms zelfs zijn voer niet aan), terwijl ie in zijn eentje op stal rustig zijn hooinet leegvreet.

Voor mensen is het ook gezonder om iedere dag een halfuurtje te sporten, maar hoeveel mensen heb je niet met een kantoorjob die na hun werk ook in de luie zetel ploffen? Mss niet zo gezond, maar niet noodzakelijk dodelijk of vervelend, toch?

En als ik in de zomer de wei en paddock open laat, staan ze om 5u 's morgens allemaal in de longeertent te dutten.

Het belangrijkste vind ik idd om je paard te kennen en te zien waar ie zich goed bij voelt. Al moet het paard zich soms ook aanpassen natuurlijk: ik heb er hier 8 lopen, als er eentje liever 's nachts buiten blijft, dan heeft die pech, het is de hele kudde (hengst uitgezonderd natuurlijk) of niks.

L_isanne

Berichten: 3534
Geregistreerd: 22-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 15:46

Mijn paard staat ook minimaal 15 uur per dag op stal. Geen moeite mee om dat toe te geven.

Ik heb mijn paard al in verschillende situaties gehad, maar hij is nog nooit zo gelukkig geweest als nu.

Hij heeft 4 jaar lang 24/7 buiten gestaan in een groep van 7 paarden. Ik zal niet zeggen dat hij ongelukkig was, maar hij zat slecht in zijn vacht, niet dik te krijgen en altijd wondjes en kwaaltjes zoals mok etc.
Toen is hij naar ‘s nachts op stal gegaan en om 11 uur ‘s ochtends naar buiten en ‘s avonds rond half 6 naar binnen=winter. In de zomer lopen ze tot een uurtje of 8 buiten. Hij heeft zich overduidelijk nog nooit zo goed gevoeld.
Hij doet het goed op een vast ritme, zijn eigen voer en zijn eigen rustplek. Hij is graag buiten, maar gaat net zo graag weer naar binnen. Ik geloof oprecht dat hij zich hierbij het beste voelt!

Als ik ze zelf ooit bij huis zou kunnen houden, dan zou ik idealiter het paard zelf de keuze willen geven. ‘S ochtends vroeg de deur open zetten en ‘s avonds laat de deur weer dicht. ‘S nachts wil ik ze gewoon op stal hebben ivm de veiligheid. Maar omdat ik deze luxe helaas niet heb, ben ik toch erg tevreden met deze huidige stal en bijbehorend stalbeleid.

Ik geloof dat het per paard verschilt wat het beste is en ik vind dat het de taak van de eigenaar is om daar naar te zoeken. Dat het niet voor iedereen haalbaar is om het ideaal te vinden kan ik goed begrijpen, maar in sommige situaties zijn de wensen van het dier en de mogelijkheden die de mens kan bieden dusdanig uiteen liggend dat je mijns inziens jezelf moet afvragen of het eerlijk is om een paard aan te schaffen.