Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 16:20

poes schreef:
Niet verkopen is jouw goed recht. Maar vind je het dan wel dat je paard gelukkig is? Kun jij je paard genoeg bieden? Ikzelf, zou het gewoon niet goed genoeg vinden. En als ik een paard niet kan geven wat ik vind dat ze moeten hebben, dan hoeft het voor mij niet. Ik weet dat dat heel extreem is, maar ik vind eerlijk gezegd het geen excuus dat een paard het moet verdragen voor ons.

Daar ben ik het ook zo hard mee eens. Ik verbaas me soms hoeveel mensen met plezier hun paarden in de winter hele dagen binnenlaten voor hun "eigen gemak". Ik begrijp dat echt niet.
Mijn pony staat zeker 10 a 11 uren per dag buiten, ik sta op een volpension stal waar voor de stalpaarden enkel kleinere weilanden zijn die nu heel modderig zijn. De weide waar de 24/7 paarden staan is in kuddeverband, mooie schuilstal en een verhard stuk, maar dan moest ik hem zelf binnen en buiten zetten. Die keuze was vrij snel gemaakt. Hij staat van 8 uur s'avonds tot een uur of 7 op stal denk ik. In de toekomst komen er ook stallen met uitloop en daar zou ik hem graag in zetten eenmaal die afgewerkt zijn.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:16

poes schreef:
Niet verkopen is jouw goed recht. Maar vind je het dan wel dat je paard gelukkig is? Kun jij je paard genoeg bieden? Ikzelf, zou het gewoon niet goed genoeg vinden. En als ik een paard niet kan geven wat ik vind dat ze moeten hebben, dan hoeft het voor mij niet. Ik weet dat dat heel extreem is, maar ik vind eerlijk gezegd het geen excuus dat een paard het moet verdragen voor ons.


Dit snap ik op zich, dat jij idealen hebt en als je daar niet aan kunt voldoen dat je dan geen paard wilt. Maar wie garandeert jou dat jouw paard bij zijn nieuwe eigenaar wél >10u buiten staat? In veel regio's is dat of niet mogelijk, of totaal (nog?) niet de norm en zijn mensen totaal nog niet bezig met natuurlijk paardenhouden. Daar kan je natuurlijk op proberen te selecteren bij de verkoop, maar dan heb je nog geen garantie.

Anoniem

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:31

Zal ik ook eens wat zeggen..
Mijn paard verkopen, is geen optie, ook niet voor mijn paard zelf. Xe accepteerd namelijk geen anderen op haar rug, behalve 2 anderen. De rest niet. Ze accepteerd het gewoon niet.
Plus ik echt een band met haar heb. Waar ik ben, is zij. En andersom natuurlijk ook. :)
Nee hoor, ik weet zeker dat er paarden zijn die zelfs helemaal niet buitenkomen. Weet ze zo aan te wijzen bij mij op stal..
Verkopen is gewoon geen optie. Ik kijk gewoon lekker rond voor een andere huisvesting voor het paard waar ze wel lekker enkele uren buiten komt.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 20:51

Bij ons staan de paarden ongeveer van 7 tot 5 buiten. Daarna gaat alles naar binnen.
Ik werk 40 uur in de week (en de meeste andere mensen die hier staan ook), dus 's avonds rijden we meestal. Ik moet er niet aan denken dat iedereen nog in het donker met zijn/haar paard heen en weer gaat slepen.
Mijn vraag is dus ook: hoe doen jullie dat dan met rijden? Of hebben jullie overdag tijd (maakt nogal wat uit namelijk...).

Libera

Berichten: 3977
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 21:13

We hameren altijd zo lekker op paarden "natuurlijk" houden... maar intussen staan de meeste paarden echt wel een heel eind van de natuur af...
Net zoals de meeste mensen :D
Van nature woonden wij ook buiten, geen kleren, geen tv, geen bank om op te hangen, geen gasfornuis, etc. En weet je, de meeste mensen vinden het helemaal niet erg dat ze niet "natuurlijk" gehouden worden en staan ook bij de deur te dringen on naar binnen te mogen als het buiten koud en nat is ;)

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 21:29

Libera schreef:
We hameren altijd zo lekker op paarden "natuurlijk" houden... maar intussen staan de meeste paarden echt wel een heel eind van de natuur af...
Net zoals de meeste mensen :D
Van nature woonden wij ook buiten, geen kleren, geen tv, geen bank om op te hangen, geen gasfornuis, etc. En weet je, de meeste mensen vinden het helemaal niet erg dat ze niet "natuurlijk" gehouden worden en staan ook bij de deur te dringen on naar binnen te mogen als het buiten koud en nat is ;)


Maar nu is de mens van oorsprong een soort dat beschutting in de vorm van grotten en behuizingen heeft gezocht. Daar heeft ons bestaan altijd vanaf gehangen. Het zit letterlijk in de genen dat een beschutte plaats veiligheid en warmte biedt. Een paard is een steppedier en daarnaast een vluchtdier. Hij heeft nooit in een grot moeten kruipen om beschutting te zoeken om te overleven. Dat is wel een heel cruciaal verschil.

Libera

Berichten: 3977
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 22:31

Paarden zoeken ook beschutting hoor, bij elkaar, onder bomen, achter een houtwal...
Moeten ze dat wel hebben en niet op een postzegeltje drek staan natuurlijk :')

koos2015

Berichten: 348
Geregistreerd: 13-05-04

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 23:56

Mijn paard heeft 4 maanden 24/7 buiten gestaan van de zomer. Nu weer terug naar zijn oude plekje waar hij zomer en winter 8 uurtjes op de wei staat en dus 16 uur op stal. Hij is dolblij. 24/7 buiten trok hij gewoon niet. Moet wel zeggen dat hij voor ik hem kreeg hij sowieso s winters in principe zijn stal amper uit kwam, dus hij is het ook niet gewend. Maar het eerste wat hij deed terug op stal was languit in de stal gaan slapen. Gekke beesten.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 11:51

Mensen die hun paarden heel de dag binnen laten voor hun eigen gemak?????
Hoeveel paarden staan er wel niet in de prut en armoede buiten voor de eigenaar z'n gemak??! Dit omdat de eigenaar er geen piek aan uit wil uitgeven!!! Daar wel eens aan gedacht? Zie het hier in de omgeving vaker dan je zou wensen. Paarden, onverzorgd op weitjes die alleen maar zwart en modderig zijn. Die moeten drinken uit een Gore zwarte badkuip ..Waar een hokje is getimmerd om een baal hooi in neer te kwakken zodat ze wat dagen te eten hebben en de eigenaar er niet naar hoeft om te kijken verder. Droog liggen kunnen ze niet en schuilen in dat klote weer al helemaal niet.
Wat is nou zieliger???? Een paard dat overdag lekker buiten staat en om 17 uur naar binnen word gezet om vervolgens de volgende dag om 9 uur weer buiten te zijn of die stakkers in de nattigheid? Doe mij die eerste maar!!

Jessol

Berichten: 1985
Geregistreerd: 02-11-04
Woonplaats: Gavere, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 12:02

Popstra schreef:
Mensen die hun paarden heel de dag binnen laten voor hun eigen gemak?????
Hoeveel paarden staan er wel niet in de prut en armoede buiten voor de eigenaar z'n gemak??! Dit omdat de eigenaar er geen piek aan uit wil uitgeven!!! Daar wel eens aan gedacht? Zie het hier in de omgeving vaker dan je zou wensen. Paarden, onverzorgd op weitjes die alleen maar zwart en modderig zijn. Die moeten drinken uit een Gore zwarte badkuip ..Waar een hokje is getimmerd om een baal hooi in neer te kwakken zodat ze wat dagen te eten hebben en de eigenaar er niet naar hoeft om te kijken verder. Droog liggen kunnen ze niet en schuilen in dat klote weer al helemaal niet.
Wat is nou zieliger???? Een paard dat overdag lekker buiten staat en om 17 uur naar binnen word gezet om vervolgens de volgende dag om 9 uur weer buiten te zijn of die stakkers in de nattigheid? Doe mij die eerste maar!!

Ik praat dan ook niet over die mensen? Nuance ken je niet precies? Mijn paardje staat ook niet 24/7 buiten. Ik praat over de mensen die ondanks dat er andere opties zijn ervoor kiezen om hun paarden op een stal te laten waar ze godganse dagen binnen staan maar meer aan hun eigen luxe denken dan aan hun paard, zo ken ik er wel een paar. Maar ik ken ook mensen die geen andere opties hebben dan hun paard lang op stal te hebben, maar die er alles aan doen om die er zoveel mogelijk uit te laten komen, die mensen bedoel ik ook niet.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:26

Je hebt idd niet de garantie dat ze bij een ander wel meer zouden buiten komen. Goed punt. Daar heb ik ook even geen antwoord op.

Kendra: ik rij bijna altijd bij daglicht omdat de piste niet goed verlicht is. Maar ik vind in het donker uithalen niet ingewikkeld. Dat doe ik ook regelmatig, zeker terugzetten is vaak in het donker. Op vorige stal ook. Nooit problemen mee gehad. Nooit bij stil gestaan dat dat een punt is.

AmyPony ik snap je hoor dat je niet verkoopt en een ander plekje zoekt. Je vroeg allen wat zouden jullie doen dus ging ik daar even over denken. Nu ben ik ook wel heel mobiel. Ik maak veel Km dus mss zou ik dan het zoekgebied flink vergroten.

Uiteraard vind ik in de blub zonder droge plek ook niets. Waar die van mij staat blijft het gelukkig droog.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:33

Wees eerlijk hoeveel uur heeft een mens tijd en zin om zijn paard uit de stal te halen? Dat kost gewoon te veel tijd, dus veel mensen doen dat echt niet.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:34

Dat is voor mij geen argument. En ik werk twee banen, goed voor meer dan 40 u plus veel reistijd over 6 dagen. Paard staat op 35 km.

Edit: ik schrik daar altijd beetje van dat dat een argument is. Uithalen duurt bij mij ook een tijdje omdat de wei niet super klein is en ik moet vervolgens een stukje over de weg en de oprijlaan. Ik geloof dat dat mij 10-15 min kost. Paardrijden kost mij idd ontzettend veel tijd iedere keer, en dat ergert mij ook wel eens. Maar die 25-30 min extra voor mij, als dat betekent dat je paard meer vrijheid heeft, vind ik wel de moeite.
Laatst bijgewerkt door poes op 25-12-17 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 13:39

Het is zoals meestal een kwestie van de middenweg, de mogelijkheden die er zijn en wat je er zelf voor over hebt...

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 14:05

Ik zit in het gips en ik en mijn paard kregen op dezelde dag een ongeluk.hij staat nu 2 weken op de kliniek maar er is iemand bij hem langs geweest.Op zulke momenten zou ik ook wel willen dat hij om de hoek stond. Maar hier in de buurt is geen mogelijkheid hem 24/7 buiten te zetten.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 18:16

Popstra schreef:
Mensen die hun paarden heel de dag binnen laten voor hun eigen gemak?????
Hoeveel paarden staan er wel niet in de prut en armoede buiten voor de eigenaar z'n gemak??! Dit omdat de eigenaar er geen piek aan uit wil uitgeven!!! Daar wel eens aan gedacht? Zie het hier in de omgeving vaker dan je zou wensen. Paarden, onverzorgd op weitjes die alleen maar zwart en modderig zijn. Die moeten drinken uit een Gore zwarte badkuip ..Waar een hokje is getimmerd om een baal hooi in neer te kwakken zodat ze wat dagen te eten hebben en de eigenaar er niet naar hoeft om te kijken verder. Droog liggen kunnen ze niet en schuilen in dat klote weer al helemaal niet.
Wat is nou zieliger???? Een paard dat overdag lekker buiten staat en om 17 uur naar binnen word gezet om vervolgens de volgende dag om 9 uur weer buiten te zijn of die stakkers in de nattigheid? Doe mij die eerste maar!!

Waarom staat 24/7 altijd gelijk aan nat en prut?

Ik heb mijn jonkies tot dit jaar ook 24/7 gehad omdat ik dat voor een jong paard nog altijd gezonder vind.
droog grasland wat ik tot maart nog op de stripbegrazing heb omdat het anders teveel is.
Water uit automatische bakken.

Een 5x8 goed geisoleerde schuilstal, uiteraard met een dikke laag vlas.


Deze omstandigheden hebben ze nog steeds (ook de oudere maatjes) alleen gaan ze dit jaar voor het eerst de nacht de gewone stallen in omdat ik ze meer in de hand wil hebben en ze ook eens apart kan pakken.
Maar waarom in toch 24/7 buiten gelijk staat aan slechte omstandigheden blijft voor mij een raadsel.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 18:55

Omdat veel mensen zelf niet in de blub willen lopen. Ook wiilen ze veel luxe zonder daar bij aan het paard te denken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 18:58

Is dit als antwoord op mijn laatste bericht?
Zo ja dan begrijp ik het niet :)

simongek

Berichten: 5338
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 19:03

bruintje123 schreef:
Popstra schreef:
Mensen die hun paarden heel de dag binnen laten voor hun eigen gemak?????
Hoeveel paarden staan er wel niet in de prut en armoede buiten voor de eigenaar z'n gemak??! Dit omdat de eigenaar er geen piek aan uit wil uitgeven!!! Daar wel eens aan gedacht? Zie het hier in de omgeving vaker dan je zou wensen. Paarden, onverzorgd op weitjes die alleen maar zwart en modderig zijn. Die moeten drinken uit een Gore zwarte badkuip ..Waar een hokje is getimmerd om een baal hooi in neer te kwakken zodat ze wat dagen te eten hebben en de eigenaar er niet naar hoeft om te kijken verder. Droog liggen kunnen ze niet en schuilen in dat klote weer al helemaal niet.
Wat is nou zieliger???? Een paard dat overdag lekker buiten staat en om 17 uur naar binnen word gezet om vervolgens de volgende dag om 9 uur weer buiten te zijn of die stakkers in de nattigheid? Doe mij die eerste maar!!








Waarom staat 24/7 altijd gelijk aan nat en prut?

Ik heb mijn jonkies tot dit jaar ook 24/7 gehad omdat ik dat voor een jong paard nog altijd gezonder vind.
droog grasland wat ik tot maart nog op de stripbegrazing heb omdat het anders teveel is.
Water uit automatische bakken.

Een 5x8 goed geisoleerde schuilstal, uiteraard met een dikke laag vlas.


Deze omstandigheden hebben ze nog steeds (ook de oudere maatjes) alleen gaan ze dit jaar voor het eerst de nacht de gewone stallen in omdat ik ze meer in de hand wil hebben en ze ook eens apart kan pakken.
Maar waarom in toch 24/7 buiten gelijk staat aan slechte omstandigheden blijft voor mij een raadsel.


En dat vind ik dus perfecte omstandigheden.


Maar wat ik vaak zie. Geen schuilstal. Natte zooi. Of half bakken schuilstal. Geen bodembedekking. Etc etc.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 19:26

Ik bedoel dat 24/7 wat jij zegt dan dat ze vaak denken dat het een moddetpoel is.Dat vaak de mensen zelf dat niet leuk vinden omdat ze dan zelf vies worden en zo.En ze daarom kiezen voor een stal.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 19:31

Tja wie vind er modderpoel wel leuk?
Geen mens en geen paard.
Maar wie vind 24/7 op de wc staan. Ook geen mens en geen paard.
Daarom zorgen dat er een verstandige andere manier word uitgevoerd.
Maar soms lijkt de drang naar een paard zo groot dat verstand er niet meer lijkt te bestaan.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-17 23:58

Hier ook 24/7 buiten zonder modder hoor. Fijne schuilplek en altijd droge voeten en genoeg plek om droog te liggen.

Er zit zoveel meer tussen 17 uur in een hokje van 3x3 en 24/7 tot de knieën in de blub.

Kendra

Berichten: 8731
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 00:33

Daar zit inderdaad veel tussen.

Je hebt weilanden van 10 x 10 met alleen maar modder waar paarden 24/7 staan.
En er zijn weilanden van 2 ha met een verhard stuk en een mooie schuilstal.

Je hebt hokjes van 3 x 3 waar na 5 uur 's avonds geen mens meer komt.
Je hebt ook grotere stallen waar paarden veel contact hebben, waar 's avonds afleiding is en er wordt gereden, waar om 11 uur de laatste voerbeurt is en om 7 uur alles weer naar buiten gaat.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 00:45

Het is natuurlijk jammer dat je meteen met zulke mensen wordt vergeleken als je je paarden 24/7 buiten hebt. Wij hebben een mooi stuk bestraat. 2 stallen die we elke dag schoonmaken, meestal 2x daags met droog en schoon vlas.
Er is een hele grote zandpaddock die grotendeels altijd droog is. In de stallen automatische drinkbakken en buiten een automatische drinkbak, allen anti vorst, dus altijd water ook.
Wij halen het beste van het beste hooi elke 2 weken. We halen bewust zelf om elk baaltje te zien.

Daar tegenover is ook niet iedereen hetzelfde die zijn paard op stal heeft. Maar ik zie daar minstens zoveel ellende.
Mensen die hun paard om 15uur naar binnen halen, vast binden op poetsplaats of voor stal en gaan uitmesten en ouwehoeren....Had hem dan nog even lekker buiten gelaten.
Mensen die in het weekend andere dingen te doen hebben en hun paarden alleen een uurtje eruit gooien, vaker niet eens een uurtje.
Mensen die niks met hun paard kunnen, op het terrein achter het paard hangen, omdat ze een en al explosief zijn, want ze mogen niet naar buiten als het regent, waait etc.

Wij hebben ze ook weleens ergens gehad waar het modderig werd, maar daar echt nooit mok of rotstraal gekregen zoals mensen snel beweren.

Natuurlijk redeneer je vanuit jezelf en ik wil ook graag dat ze zichzelf een poetsbeurt geven voordat ik kom, maar ze rollen nou eenmaal weleens buiten. Van regen hebben ze echt geen last. Ze kunnen naar binnen, maar gaan daar echt niet met regen direct staan.

Stallen waar het al va 17uur donker is in de winter en niemand meer komt vind ik ook niks. Maar als een ander zich prettig voelt als een paard binnen staat bij een drupje regen, is dat prima. Voor een paard maakt het echt niet uit.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-17 00:46

Klopt en tussen 3x3 boxen of 24/7 buiten is ook nog een heel grijs gebied, al is het alleen maar de grootte van de boxen en de mate waarin sociale interactie mogelijk is tussen paarden.
Bijvoorbeeld 3x3 met dichte tussenwand, of 3x3 met uitloop eraan en dus (in de beperking van een box) volop sociaal contact en mogelijkheid tot groomen.

Maar ik ken ze hier ook volop hoor. Mensen wiens paard nooit los komt en al helemaal niet met een ander paard, want dat is levensgevaarlijk en dan "doen ze zo gek". Vind je het gek als dat dier niets anders ziet dan een dichte 3x3 dan wel de rijbaan.... {:)-:( Zet hem dagelijks buiten en weg is de gekkigheid. En dan krijg ik steeds te horen "ja maar die van jou zijn zo rustig". Ja dûh. Ondanks dat mijn paarden >15u op stal staan komen ze dagelijks samen los, wisselen we het werk af en mogen ze lekker uitrazen in het bos als ze daar zin in hebben.