Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:06

elenaMM77 schreef:
Ga je hem dan in het donker met een zaklantaarn tussen je tanden zoeken in de wei om binnen te halen rond een uur of 22.00? Je vergeet denk ik dat het van 17.00-8.00h ongeveer donker is momenteel.. of haal je ze met de schemering dan binnen en zet je ze rond een uur of 3.00h snachts over een donker erf naar een donkere weide?
denk dat veel mensen de daglicht uren vergeten die er op dit moment zijn?


Gelukkig hebben we elektriciteit uitgevonden. :D Nee, even serieus, lampen van de buitenpiste aan (dan is het pad naar de wei ook verlicht), draadje van de wei opendoen, schudden met wat voer, de ruin die tevens leider is komt dan aangelopen en het kuddegevoel van de andere paarden doet de rest. Ze wandelen mooi richting hun eigen stal (waar uiteraard een flinke bak eten klaarstaat).

Als je erf en wei zo donker zijn dat je geen hand voor de ogen ziet, zou ik investeren in verlichting. Wat als je paard midden in de nacht koliek krijgt, dan heb je geen zicht?

BeFunny

Berichten: 10545
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 11:09

Ik heb geen paard meer.
Ik was altijd voor zo lang mogelijk buiten. Niets is leuker dan paarden lekker buiten zien. Totdat ik een paardje verzorgde die in de wintermaanden met name bij regenachtig weer echt ongelukkig en zelfs ziek werd buiten. Er waren dagen dan wilde ze niet eens naar buiten. En dagen dat ze smorgens buiten gezet werd en het later ging regenen dat ze al bij het hek heel ongelukkig stond zijn. Dat is niet leuk om te zien. Als ze dan lekker gepoetst op stal gezet werd was aeer een heel ander paard. Ik heb zelf een paard gehad dat het liefst buiten stond door weer en wind maar erg mok gevoelig was.
Ik vind 22 uur op stal wel echt erg kort.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:21

_Lorette_ schreef:
In het donker buiten doen en binnen halen vind ik geen probleem. Dat is ook niet anders als ik 10 uur van huis ben. De nattigheid en het klieren met elkaar omdat het het zat zijn (ondanks al het ruwvoer) zijn voor mij overwegingen om ze naar stal te halen.



dat is bij ons ook het geval.. zodra de kudde in z'n geheel voor het toegangshek naar het erf staat en het weer echt beroerd is, of het bijna tijd is.. dan mogen ze er gewoon in.. Hier hoeft gelukkig niet gezocht te worden, omdat de dieren zelf erg graag naar binnen komen s avonds, maar het is een blijft een erf, met een klein stukje grond met bomen (noten en vruchtenbomen.. dus vandaar dat de paarden ook s avonds graag op het erf komen, er is tijdens het naar binnenlopen altijd wel wat te snaaien te smikkelen of ernaar te zoeken). en ook dat kan behoorlijk bevriezen.. plus de dieren lopen 'zelf' naar hun boxen (lees die van mij bezoekt eerst 3 andere om te kijken of het voer daar lekkerder is en als de eigenaar van die box verschijnt smeert ie m naar de volgende.. als bijna alles ingesloten is, is de lol eraf en loopt hij ook naar zijn box).. En er zijn er meer die eerst even wat ommetjes maken, maar meestal zijn het dezlfde, dus tegen de tijd dat hun box aan de beurt is staan ze er wel in.. In het stikdonker is dat echter niet zo handig, zit bijvoorbeeld 1 bijna blind paard tussen en die heeft de betonrand van de uitloop al een keer gemist en een fikse jaap in zijn bovenbeen overgehouden.

dus tis vooral makkelijk om ze bij de schemering naar binnen te laten komen en dat is ook het moment dat de paarden zich eigenlijk altijd tegelijk melden bij het hek (en er ook niet meer voor weg te branden zijn).. er is daardoor ook geen meerwaarde om ze 'buiten' te laten staan.. want ze staan dan met 10 paarden op 30m2 te dringen ongeveer.. dan hebben ze in hun box nog meer frisse lucht en bewegingsruimte :')

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:26

Gini schreef:
elenaMM77 schreef:
Ga je hem dan in het donker met een zaklantaarn tussen je tanden zoeken in de wei om binnen te halen rond een uur of 22.00? Je vergeet denk ik dat het van 17.00-8.00h ongeveer donker is momenteel.. of haal je ze met de schemering dan binnen en zet je ze rond een uur of 3.00h snachts over een donker erf naar een donkere weide?
denk dat veel mensen de daglicht uren vergeten die er op dit moment zijn?


Gelukkig hebben we elektriciteit uitgevonden. :D Nee, even serieus, lampen van de buitenpiste aan (dan is het pad naar de wei ook verlicht), draadje van de wei opendoen, schudden met wat voer, de ruin die tevens leider is komt dan aangelopen en het kuddegevoel van de andere paarden doet de rest. Ze wandelen mooi richting hun eigen stal (waar uiteraard een flinke bak eten klaarstaat).

Als je erf en wei zo donker zijn dat je geen hand voor de ogen ziet, zou ik investeren in verlichting. Wat als je paard midden in de nacht koliek krijgt, dan heb je geen zicht?



Onze weide is 6 hectare in totaal voor 10 paarden in een buitengebied. Met de schemering melden ze zich bij de draad.. Maar als je zegt.. ze moeten max 10 uur op stal staan (en ze gaan om 8.30 naar buiten) dan staan ze s avonds diep in de avond natuurlijk niet meer bij het hek.. dan gaan ze hun heil bij beschutte plekken zoeken.. bak zit direct grenst bijna direct aan de stallen, dus dat licht reikt niet zo ver) .. er is aan de bijgebouwen, maar geen licht midden op tussen de fruitbomen.. Dus ja er delen van het terrein waar geen verlichting reikt.. zo'n 5 hectare weide.. En een deel van het erf..

Als 1 paard ontbreekt aan de draad, omdat ie met koliek ergens ligt te creperen op de 6 hectare, vind je m niet met het licht van de bak aan.. wel bij schemerlicht.. in pikkedonker wordt het erg lastig om m te vinden. Als er een paard snachts met koliek op de box staat is er meer dan voldoende verlichte ruimte om te behandelen of te lopen. Het is geen loonwerker of aggrarisch bedrijf dat er baat bij heeft dat het erf in licht baadt.. het is een paardenhouder, met grasland die delen van het land zomers verhuurt.. Dus lampen binnen in de verblijven en aan de buitenmuur zijn voldoende (en bakverlichting)

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:28

Ik haal ze in deze periode altijd in het donker binnen, zo tegen 11 uur. Daar heb je zo'n handige uitvinding genaamd zaklamp voor indien je niet genoeg licht op het erf hebt :D
Ik laat ze nooit los over het erf lopen, neem ze gewoon allebei tegelijk mee aan het touw.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:34

Kinke schreef:
Ik haal ze in deze periode altijd in het donker binnen, zo tegen 11 uur. Daar heb je zo'n handige uitvinding genaamd zaklamp voor indien je niet genoeg licht op het erf hebt :D
Ik laat ze nooit los over het erf lopen, neem ze gewoon allebei tegelijk mee aan het touw.


met twee is dat ook prima te doen, maar waarom zou je dat doen als je een afgesloten terrein hebt en er moeten er 10 naar binnen en de dieren weten allemaal prima waar hun box is.. Hek open.. twee eruit, rest tegenhouden, omdraaien hek weer dicht.. op en neer naar de boxen.. paarden insluiten, terug naar de wei, wei open, twee eruit, hek weer dicht. Kan mij voorstellen dat hij dat erg omslachtig vind als nuchtere boer.. zie je dat een koeienboer al doen als koeien naar binnen moeten :') (zit een koeienboer tegenover dieren lopen ook gewoon zelf de stal in)

Maar, zoals hierboven iemand opmerkt.. wat doe je dan als 1 van de twee niet aan het hek zou staan en het is pikkedonker?

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:44

Kuddegevoel + volle eetbak zorgen er eigenlijk voor dat de paarden nooit ver weg zijn. Af en toe gebeurt het dat 1 paard lekker puberaal doet en niet wil doorkomen. Dan lopen we gewoon naar de stallen om de deuren van de 20 andere paarden dicht te doen. Nog voordat je aan deur drie bent, staat het puberale paard dan ook al netjes in zijn box. Paarden hebben de handige eigenschap van niet alleen te willen zijn. :D

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 13:48

ik ben getrouwd met een boer :D Die is er inmiddels aan gewend dat paarden best gemakkelijk te hanteren zijn met halster en touw :D
Wat ik doe als ze niet aan het hek staan? Simpel, ik ga de wei in met m'n zaklamp, kan het niet eenvoudiger maken. Ik wil trouwens perse niet dat ze los over het erf gaan, ik hou van goed opgevoede paarden die gewoon keurig wachten tot ze het hek door mogen met mij, die wachten op mij als ze de stal uitgaan etc. en ik wil geen geren of gemier tussen paarden die los de wei uit lopen/draven/rennen. Dat is wel meer werk maar dat is dan maar zo.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:02

Kinke schreef:
ik ben getrouwd met een boer :D Die is er inmiddels aan gewend dat paarden best gemakkelijk te hanteren zijn met halster en touw :D
Wat ik doe als ze niet aan het hek staan? Simpel, ik ga de wei in met m'n zaklamp, kan het niet eenvoudiger maken. Ik wil trouwens perse niet dat ze los over het erf gaan, ik hou van goed opgevoede paarden die gewoon keurig wachten tot ze het hek door mogen met mij, die wachten op mij als ze de stal uitgaan etc. en ik wil geen geren of gemier tussen paarden die los de wei uit lopen/draven/rennen. Dat is wel meer werk maar dat is dan maar zo.


zoveel boeren zoveel smaken denk ik..
zelf 'boers' opgegroeid (alles stond gewoon op t land met schuilstal, dus al helemaal geen omkijken naar natuurlijk (buren)). ik kan mij zelf er helemaal in vinden.. vond het op de vorige stal ook zeer makkelijk.. was de box nog even aan het afmaken en als er dan iemand de paarden van het land ging halen vroegen ze meestal of ze Nes ook vast door konden sturen.. heerlijk makkelijk.. ondertussen kon ik even de rommel opruimen, mest wegbrengen en als ik weer in de stal kwam, stond hij al van zijn voer te genieten :D.. aai over zijn bol, deur dicht, stalgang vegen klaar..

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:27

het is ook gemakkelijk, maar ik wil het zelf niet zo :)

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 14:50

gelukkig zijn we weer terug bij de bokkers die 15 upd of meer hun paarden op stal hebben staan.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:34

elenaMM77 schreef:
poes schreef:
De mijne staat 24/7 buiten met een maatje met een schuilstal. Ik zou nog akkoord gaan met s nachts binnen. Maar meer dan 10u binnen is voor mij gewoon een heel dikke No go. Ik vind het dieronvriendelijk en wat mensen ook zeggen, daar blijf ik bij.


Ga je hem dan in het donker met een zaklantaarn tussen je tanden zoeken in de wei om binnen te halen rond een uur of 22.00? Je vergeet denk ik dat het van 17.00-8.00h ongeveer donker is momenteel.. of haal je ze met de schemering dan binnen en zet je ze rond een uur of 3.00h snachts over een donker erf naar een donkere weide?

denk dat veel mensen de daglicht uren vergeten die er op dit moment zijn?


Ik haal hem of in het donker of met een hoofdlampje. Wei uit, straat over, naar de piste. Ik snap niet wat daar moeilijk aan is.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 00:47

Toen wij ze vorig jaar min of meer noodgedwongen 's nachts binnen hadden, haalden wij ze ook in het donker binnen. Op sommige stallen is het erf goed verlicht en liggen weides/paddocks er omheen, dus zie je nog wel wat.
Maar ik gebruikte vorig jaar een hoofdlamp, puur om te zien waar ik liep. Ik nam ze alle 4 tegelijk mee terug, maar ze staan altijd samen en zijn het ook gewend, want ik ben lui.

Soms is het niet eens gek donker. Vorige week was het 's avonds nog hartstikke licht door de maan. Ze staan alweer tijden 24/7 buiten en kunnen dan ook goed zien waar ze lopen. Als je ze in het donker binnen moet halen, is het puur voor jezelf goed kijken.

Maar ik begrijp stallen heel goed dat ze nu paarden rond 17uur binnen halen, want het zijn geen eigen paarden, niet alle paarden zijn even netjes opgevoed etc.
Waar ik wel moeite mee heb, is dat paarden als het nog licht is ook vroeg naar binnen moeten, terwijl het heerlijk is buiten. Soms omdat een stalbaas dat zo wil, soms omdat personeel naar huis moet. Ik heb op stallen gewerkt en altijd geleerd dat paarden geen 9-5 job zijn, dus daar erger ik me gewoon aan en dat is mijn goed recht. Mijn mening.

Het is vaak ook wat mensen belangrijk vinden. Als ze willen rijden, op wedstrijd willen etc, kunnen ze wel in het donker over een terrein lopen bijvoorbeeld.

Als je weides mega groot zijn, snap ik ook goed dat het moeilijker is ze te vinden. Wij hebben ook geen last van paarden van anderen en dat is ook wel een wereld van verschil soms.

Maar toen wij op een pensionstal stonden, konden we wel een eigen paddock krijgen en ze zelf naar binnen halen ipv dat de stal dat deed.

Het werkt denk ik 2 kanten op. Te weinig buiten is gewoon te weinig en de smoezen zijn door de mens gemaakt. Maar mensen moeten ook niet veroordelen dat paarden 24/7 buiten lopen. Dat is niet altijd gevaarlijk of vies etc. En zat mensen die wel degelijk heel serieus zijn. Ik laat echt de veearts komen als er iets is, de fysio, tandarts, hoefsmid etc. Ik ben heel serieus met voeren, rijden en het management.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 04:01

dat was dus een van de redenen dat ik bij mijn oude stal wegging superpony.. ben ik het helemaal mee eens.. ze horen niet onnodig binnen te staan.. Daar bedachten ze nadat ik er al een tijdje stond dat de paarden voortaan zondag binnen bleven omdat zij ook een dagje vrij wilden buiten t voeren.. (ze woonden er niet bij, huurden t complex).. ben echt boos geworden.. nu kan mijn knollie het echt goed hebben en hij werd er zelfs alleen maar beter op.. maar ik vond t geen stijl.. ergste vond ik nog dat ik op stal kwam en ze hadden hun eigen paarden dus wel op de wei gezet.. inclusief het weide maatje van de mijne, waardoor de mijne alleen in de kapschuur stond en dat was niet echt iets dat hij kon handelen.. evenals z'n maatje die alleen op de wei dus echt niets vond.. snapte echt niet hoe ze dat konden bedenken en ben daar ook enorm kwaad over geweest.. dus sindsdien gingen ze toch maar beiden.. maar andere pensionpaarden bleven dus doodleuk binnen..

waren wat meer rariteiten, dus ik ben uiteindelijk vertrokken, direct daarna is ook de pensionstal opgehouden te bestaan (gelukkig).

vroegaahhhh bij ons achter stonden de paarden jaar rond buiten (ook type dat er goed tegen kon), dikke blub bij de doorgang van paddock deel + stal naar weide (hek stond vrijwel nooit dicht) , lees stap erin en je laars zoog vast in de modder en urine (was ook nog eens de zeikplek), zet een stap voorwaards en je lag er voorover in vast.. lag wel ruim 3 hectare aan weide voor 1 pony en twee paarden.. gewoon zoals de natuur de weide regelde, werd nooit echt wat aan gedaan, zag er altijd prima uit, meestal een fikse plas regenwater in het midden waar we swinters dan vrolijk op schaatsten..

dus wat dat betreft kan ik wel aardig wat hebben wat 24/7 plekjes betreft.. zijn ook prima spots.. belangrijkste is dat je paard het er goed op doet. paard glanzend in het vel, goed in bespiering (ongeacht of je er mee werkt), goed etend en drinkend.. dan doe je het prima.. of het dier nu 15/7 op stal staat of 24/7 buiten in een prachtige wei, of 24/7 met z'n enkels in de blub.. zolang ze t goed doen, doen ze t goed.. ongeacht of een ander vind dat de mens het beter kan regelen voor z'n knol.

wyoming

Berichten: 2505
Geregistreerd: 14-07-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 09:01

elenaMM77 schreef:
poes schreef:
De mijne staat 24/7 buiten met een maatje met een schuilstal. Ik zou nog akkoord gaan met s nachts binnen. Maar meer dan 10u binnen is voor mij gewoon een heel dikke No go. Ik vind het dieronvriendelijk en wat mensen ook zeggen, daar blijf ik bij.


Ga je hem dan in het donker met een zaklantaarn tussen je tanden zoeken in de wei om binnen te halen rond een uur of 22.00? Je vergeet denk ik dat het van 17.00-8.00h ongeveer donker is momenteel.. of haal je ze met de schemering dan binnen en zet je ze rond een uur of 3.00h snachts over een donker erf naar een donkere weide?

denk dat veel mensen de daglicht uren vergeten die er op dit moment zijn?


Ik hoef geen weg over, loop naar achter in het donker met een zaklamp en mijn paard komt altijd als ik haar roep. Verder is het erf prima verlicht. Dus het hoeft niet altijd een probleem te zijn dat we maar weinig daglicht hebben in de winter.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:11

Bij ons is het ook meer dat de paarden op stal in de ochtend gevoerd worden en dat ik ze daarna buiten zet tussen 8 en 9 uur, nu dus soms wel in het donker. Al vind ik dat in de ochtend niet zo'n punt, eind van de dag zijn ze het zat en willen ze graag naar binnen. En ja, dan staan ze dus inderdaad wel van 17 uur tot s ochtends 8/9 uur op stal tenzij ze 's avonds nog gereden worden. In de zomer staat die van mij ook niet veel langer buiten, gaat dan wel iets eerder, om 7 uur, maar wil hem wel i.v.m. zijn zomereczeem wel op tijd weer binnen hebben, hierdoor houd ik de jeuk ook goed onder controle.

De andere paarden bij ons op stal komen soms maar 1 keer een uurtje buiten (moet onderling geregeld worden) en dan komt de eigenaar zelf en kijkt in het paddockboek waar in op geschreven wordt wie/welk paard buiten heeft gezet en hoe lang en zegt "o, hij/zij is al buten geweest" en zet hem vervolgens op de poetsplaats en gaat uit mesten en zet hem daarna weer op stal en gaat naar huis.Terwijl het paard ondertussen dus ook in de paddock gezet zou kunnen worden. Dat soort dingen vind ik wel erg om te zien, dat de eigenaar de mogelijkheid wel heeft het paard vrije beweging te geven, maar de moeite gewoon niet wil nemen...

Anoniem

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:19

Ik vind het erg vervelend dat ik mijn paard nooit eens de hele middag lekker buiten kan zetten. Zeker in de zomer niet. Zijn slechts 4 paddocks, waarvan 2 grote en 2 kleintjes. Je mag er maar 20 min in en daarna is de volgende. Erg vervelend. Weiland is er ook niet. Alleen in de zomer, en dan betaal je 150 per maand om ze een paar uurtjes op te mogen laten en dan moeten ze naar stal. Als je dan mazzel heb dat niet alle landjes al verhuurd zijn..
Echt veel mogelijk is er niet in mijn omgeving. Er is wel 1 stal hier met veel weiland. Hier heb ik ook gestaan. Maar daar vond ik de sfeer vreselijk en mijn paard was er niet gelukkig.
Verder is er ook een stal waarbij het wel kan, maar die is een stuk duurder en om naar het bos te gaan moet je dan een stuk over de weg rijden. Maar dat is dus eventueel een mogelijkheid. Echter moet je betalen voor priveles, omdat de instructie gebruik maakt van de accomodatie. Dit is dus naast de kosten van de les zelf. Weilandjes zijn beschikbaar, in de zomer gaan ze allemaal 2 uur op de landjes.

En dan is er nog 1 stal. Daar is op het moment droes, maar toch. Als dat weg is zou je kunnen overwegen. Echter is daar maar 1 binnenbak, en die word gebruikt voor manegelessen. Dus als het regent moet je in de buitenbak in de regen.. niet echt prettig. Plus daar kan je ook niet overdekt longeren. Weiland is in groepsverband, waar ik slechte ervaring mee heb. Mijn paard is weleens zo erg getrapt dat haar hele been gehecht moest. Met 1 of 2 vriendjes los gaat echter prima en vind ik geen probleem.

Wat zouden jullie doen?

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:34

Ik zelf moet 35 minuten rijden, en ik hoef niet iedere dag er naar toe. Mijn paard zal nooit binnen staan, ik reis al zo lang ik hem heb wat verder.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 12:57

AmyPony: ik wil een paard gewoon niet zo houden. Dus ik zou paard verhuizen. Of als er echt geen mogelijkheden zijn in de buurt: verkopen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:02

Ik zou het daar geen maand volhouden amypony, mijn paarden zouden erg ongelukkig en wild worden als ze zo weinig echt los kunnen. Wij betalen 150 voor een heel seizoen en de enige voorwaarde is dat ze voor 18u 's avonds weer binnen komen. Dus je kan makkelijk 10u weidegang geven. Voor mij is weidegang in de zomer echt zo belangrijk! Minstens 5u per dag vind ik zeker niet overdreven. Je vraagt dus wat wij zouden doen... Ik zou als ik jou was zeker weggaan op de stal waar je nu staat. Waarom vond je de sfeer op die ene stal slecht? Waarom was je paard er niet gelukkig?

Anoniem

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:14

Verkopen ga ik absoluut niet doen. Zo een paard als zij, vind ik nooit meer.
Die sfeer was slecht, omdat niemand tegen elkaar praatte. Geen eens hallo terug zeggen. Plus de paarden kregen er beschimmeld kuil. Mijn paard was op die stal ontzettend onrustig. En ik vond die stal ook veeeelste groot.

Ik heb de keuze uit de stallen uit mijn bovenstaande bericht.. maar ik wil niet meer naar die grote stal.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:18

Hoe ver wil je reizen.

pien_2010

Berichten: 43327
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 13:35

Amyponey kijk goed naar je paard. Het is geen toffe stalling, dat moge duidelijk zijn, maar als je niet kunt veranderen dan zou ik zoveel mogelijk zelf gaan zorgen dat paard uit de stal komt. Lekker buitenritten doen, vaak paard uit de stal halen en lekker aan de hand laten grazen mee wandelen etc, eventueel iemand erbij zoeken die je daarbij kan helpen want dat vraagt veel tijdsinvestering van jezelf. Daarnaast zou ik goed kijken hoe je paard is. Heeft ze afleiding op stal dus kan ze naar andere paarden kijken die in andere stallen staan, is er veel röring om haar heen etc. Succes!!

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Wie stalt wel min. 15 uur per dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 14:39

@amypony ik sta in dezelfde regio als jij, sterker nog, heb jaren op de stal gestaan waar jij nu staat.
Buiten de stallen die jij opnoemt zijn er nog meer in de buurt, alleen hebben ze niet allemaal een website.
Wil je een binnenbak vallen er al een flink aantal af, maar er zijn er nog best een aantal waaruit je kan kiezen.

Staan die van mij <15u op stal? Nee dat niet. Maar ze hebben wel een box van 3x9 met aan beide kanten andere paarden en dus sociaal contact (3m is vlas met tralies, 6m is zand met alleen een stang)
Ideaal is het zeker niet, ik zou ook gaan voor 24/7 buiten, ALS ik een droge ondergrond kan garanderen. En die is er in de omgeving niet met al die klei. Plus dat uitrijmogelijkheden een must zijn voor 1 van mijn paarden, die wordt doodongelukkig van alleen een rijbaan of een rondje langs de weg. Dus voor nu sta ik naar alle tevredenheid, mocht er ooit een 24/7 droge paddock naast het bos komen ga ik daar zeker voor.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-17 16:11

Niet verkopen is jouw goed recht. Maar vind je het dan wel dat je paard gelukkig is? Kun jij je paard genoeg bieden? Ikzelf, zou het gewoon niet goed genoeg vinden. En als ik een paard niet kan geven wat ik vind dat ze moeten hebben, dan hoeft het voor mij niet. Ik weet dat dat heel extreem is, maar ik vind eerlijk gezegd het geen excuus dat een paard het moet verdragen voor ons.