Wij hebben vorig jaar een huis gekocht en in 1 schuur de ruimte om stallen te maken.
Paarden staan al jaar 24/7 buiten met schuilstal maar mijn 'sport"paard staat daar niet graag binnen omdat het andere paard dominant is dus geen ideale situatie.
Nu heb ik 2 van die standaard stalfonten en zijwanden liggen maar ik weet niet of ik dat wel wil.
Wat zijn de ervaringen met een open voorkant (voldoende hoog dat ze er niet overheen springen) en tussen de stallen wel de fronten dus onder hout en boven trailies.
Dan wil ik aan de voorkant een soort slowfeeder maken van een bak buiten de stal waar hooi in gaat met een net/gaas er over.
Heeft iemand hier voors/tegens of zelfs fotos van.
Het graat om 1 trekpaard 1 Irish Draught en een shet dus voor de shet zal een andere voer oplossing moeten komen.
Het mooiste zou een groepsstal zijn maar door het dominante trekpaard geen optie.
boeflover
Geplaatst: 04-12-17 14:49
Geen ervaring met wat jij voorstelt, wel met een dominant paard en een groepsstalling. Voorheen stond mijn jonge merrie altijd buiten omdat de oudere de deur blokkeerde. Toen de stal vernieuwd moest worden is deze groter gemaakt (5x3 ipv 3x3) en zit er nu een deur links en rechts aan de voorzijde. Hierdoor kan de oudere merrie nooit 2 deuren tegelijkertijd blokkeren en mocht de jonge merrie er dus gewoon in. Er zit verder geen tussenschot in dus ze kunnen ook bij ruzie door beide deuren de stal verlaten.
IrishDraught
Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-17 14:52
Zoiets maar dan de hele voorkant laag dus niet die schuine gedeelten (en iets minder luxe) en dan een soort bak aan de buitenkant hangen voor hooi.
tengeltje11
Geplaatst: 04-12-17 14:54
hoe groot is je stal? want als het die groot genoeg is,en je voorziet plaatsen waar ze bv hun hoofd door tralies moeten doen om te eten,dan kan een groepsstalling prima.
hier bv een groepsstalling voor een 10-tal paarden. dominant,onderdanig,jong en oud. lukt prima,omdat ze hun hoofd door tralies moeten stoppen om hooi te eten,dus moeten ze echt achteruit en hun hooi achterlaten om een ander weg te jagen,en dat doen ze niet.
genoeg plek om op enkele meter van elkaar te staan is een must,maar als je dat kan bieden,en de ingang ligt niet vlak bij het voer,kan een groepsstalling prima hoor!
Nou mevrouw dominant jaagt liever op de andere 2 paarden dan dat ze eet.
Stalruimte is 8 bij 7 meter maar zit te denken aan de 2 stallen aan 1 zijde dus 4x 3,5 en aan de andere kant een hokje voor meneer shet. Verder gangpad.
In dat geval zou ik het volgende proberen: Een grote hooiruif (2 ibc vaten oid) met een wand er tussen. Hoog en breed genoeg om een paard achter te 'verstoppen'. Die in het midden een grote overkapping met 1 geheel open zijde (of 2 grote deuren) zetten. Stal moet dan groot genoeg zijn om als paard nog gemakkelijk om de hooibak heen te lopen. Dan bied de hooibak buffer en afleiding tegelijk en kan er nooit een paard klem gezet worden.
Syberdepiep
Geplaatst: 04-12-17 15:25
Zo heb ik mn boxen, door mijn vader in elkaar gelast gemaakt van steenschotten. Boxen zijn iets groter dan 4x4m. Schotten zijn 140cm hoog, paarden kunnen er niet overheen komen. Hooi voeren we 4x per dag gewoon over de staldeur heen, wordt netjes opgegeten. Paarden kunnen niet zelfstandig naar paddock of wei, maar mn vriend is de hele dag thuis dus geen probleem met voeren en buiten zetten. Dit was voorheen een varkensstal, het gebouw is 22m lang maar voor de paarden hebben we een ruimte van 8x8m totaal apart gemaakt.
@bopjeBo zoiets zoek ik ja! Dit soort voorbeelden.
Onze stal is ook een oude varkensstal trouwens.
Paarden staan overdag (of nu 24/7) samen dus sociaal contact is er voldoende maar ik wil ze wel kunnen afzonderen in de stal ook ivm brok voeren. Nu sta ik er als een politie agent tussen.
Syberdepiep
Geplaatst: 04-12-17 16:54
Die 2 van mij ook, gaan samen op de wei of in paddock. Maar heb gekozen voor aparte boxen met wel veel contactmogelijkheid, ook vanwege apart kunnen voeren. Mijn paarden zijn 4 en 17, de een is heel druk en de andere heeft zeker zn rust nodig, ze staan samen altijd te ravotten. Ook wil ik niet dat ze vanuit paddock de boxen in kunnen, dat zou een zooitje worden en heb een soort potstal idee gemaakt, urine kan via sleuven in vloer box in mestput eronder weglopen. Hierdoor is het stroverbruik heel zuinig geworden en boxen zijn redelijk droog. Weet niet of jou gebouw veel ramen heeft, maar heb het expres zo ingedeeld dat paarden veel zicht naar buiten hebben. Zijn in dit gedeelte 11 ramen die op kier open kunnen, 2 stalluiken waardoor de paarden naar buiten kunnen kijken en een deur met gedeelde bovenkant die standaard open kan. Daardoor is de luchttoevoer\temperatuur prima te regelen, ook dak is geïsoleerd zodat zomers koel en winters warm is.
Op mijn vorige stal was een grote loopstal met 3 uitgangen en 2 doorloop boxen met 2 uitgangangen, van de boxen kon je dus ook gewoon de deur dicht doen als het nodig was. De onderdanige ging dan gewoon in zo'n box staan terwijl de rest in de grote stal stond. Op die manier was er geen gejaag en toch 24/7 vrije uitloop.