Andere stalling zoeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:09

Maraki schreef:
Ik app'te hem dat ik de paarden eten zou geven die avond en toen stuurde hij dat ik dan wel een stal kon leegmaken zodat zijn paard op verse stro stond... In mijn nette kleren om uit te gaan zo gek geweest om dat te doen en dan is het voor hem te veel om met nette kleren paarden aan een leibandje buiten te zetten. :')


Als je een gesprek begint met hem over de situatie, is het dan mogelijk om je vriend mee te nemen om de dingen wat zakelijker te houden? De stalhouder maakt duidelijk misbruik van jou, maar in je posts lijk je jezelf nogal in de slachtofferrol te schuiven; hij vraagt of je iets wilt doen, jij doet het dus maar ook al word je niet gedwongen en wil je het niet omdat je nette kleren aan hebt, en als híj vervolgens wel goed voor zichzelf zorgt door te zeggen dat hij iets niet kan doen omdat hij zijn nette keren aan heeft is hij gek?
Daar kun je over twijfelen. 8-)

In je posts presenteer je je erg als iemand die uitgebuit wordt door iemand die heel erg onaardig is tegen jou en jou dwingt vanalles te doen wat je niet wilt, maar je kunt het ook van de andere kant bekijken: jij laat over je heen lopen, geeft je grenzen niet aan, verlegt die grenzen zelfs steeds verder en schept zo zelf een situatie waarin sociaal wat minder gevoelige mensen steeds meer ruimte van jou krijgen.
Je lijkt er ook met een inmiddels wel heel erg gekleurde bril naar te kijken. Als hij 20 berichtjes stuurt met of jij dingen kunt doen voor hem en uiteindelijk appt 'ik heb het zelf al gedaan' dan is jouw reactie 'Wat een vent! 8)7 '
Je kunt ook rederen: 'mooi, de eerste stap van het terugleggen van alle verantwoordelijkheden naar heb is gezet, en blijkbaar pakt hij die dingen ook gewoon op als ik er niet ben. Ik ben dus eigenlijk veel minder nodig dan ik denk (zou willen?). Mooi, dan blijf ik dit systeem volhouden en heb ik meer tijd voor leuke dingen.' Jij wilt dat zijn gedrag verandert, maar ben jij ook bereid om jouw gedrag te veranderen en je poot stijf te houden in dit nieuwe gedrag, ook al is jouw natuurlijke reactie om meteen weer mee te gaan in wat hij wil?

Daarom zou ik iemand meenemen naar dat gesprek die jou kent en je ook kan waarschuwen als je weer in die slachtofferrol stapt, want daarmee geef je dit soort mensen teveel ruimte. Als jij niet voor jezelf kunt zorgen (en zo klinkt het wel), neem dan iemand mee die als buffer kan functioneren en kan vragen 'maar dit en dat wilde je toch juist niet?' als jij - net zoals je tot nu toe blijkbaar steeds hebt gedaan - bij de eerste kritiek meteen weer extra taken op je neemt om de lieve vrede maar te bewaren. Misschien dat dat helpt.

GamblersCup
Berichten: 13427
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:43

Waarom haters? Omdat jij niet goed leest? ;)

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:02

GamblersCup schreef:
Waarom haters? Omdat jij niet goed leest? ;)


:') Je maakt wel een voorbeeld van jezelf.

Misschien heb ik het verkeerd verwoord, want ik kan lezen dat de afspraak was dat jij de stallen doet 's ochtends en voert, ook zijn paarden. Maar het is me niet helemaal duidelijk of hetgeen dat erna komt (lees: onbeperkt hooi en strooisel), nou een privilege is of tot de kortings afspraak behoort. Zo ja, kan het natuurlijk best zijn dat TS misschien wel héél veel vlas gebruikt. Ik suggereer niks, maar ik kan me wel voorstellen dat een stalhouder zich daaraan irriteert.

Ik probeer het van twee kanten te zien. Ik zou het te ideaal vinden om te verhuizen eerlijk gezegd.

Wijsje
Berichten: 464
Geregistreerd: 06-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:22

Is het een optie om, net als nu, de appjes niet meteen te openen. En dat je dan 1x per dag je vriend ze laat doorlezen en dat hij ze voor je filtert? Gewoon de klaagzangen ertussenuit verwijdert en de berichten die van belang zijn laat staan?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Andere stalling zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:29

Ik zou stoppen met korting willen in ruil voor werk.
Gewoon de volle prijs betalen en laat hem ook het werk doen.
Dan kan er geen onduidelijkheid zijn

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:39

Niet meer je energie stoppen in omgaan met deze man, en zijn werk doen. Die energie kan je ook stoppen in jezelf waardoor je je depressie misschien beter kan handelen :(:)

Daarna lekker op zoek naar een andere stal. Er is vast wel meer keus dan deze en die ene 10km verderop! Al geprobeerd stalling via Facebook groepen te vinden? Er zijn verschillende groepen over natuurlijke stallingen, half en vol pensions in bepaalde regio’s, wie weet zit daar wat bij. Ook via Marktplaats en de krant kan je misschien een nieuw plekje vinden, dat dichterbij is dan 10km maar ver genoeg van deze meneer ;).

Heel veel succes in ieder geval +:)+

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:42

Wat ik lees is dat we hier te maken hebben met een "pleaser"→ iemand die het graag anderen naar de zin maakt en daarin wellicht wat grenzeloos is en een man die dat (onbewust?) door heeft en over je grenzen gaat en weet dat je het niet fijn vindt om afgesnauwd te worden en dat gebruikt hij dus.

Dus als je gaat praten je vriend en jij, met hem, ga dan je grenzen aan geven. Hij heeft in het verleden al laten zien dat hij die dan enkele dagen weet te respecteren. Pak je zelf bij de kladden en hou je in de toekomst ook aan je grenzen. Want anders zijn er twee verliezers daar jij een fijne stal verliest en hij een stalgenoot.
Zo dicht bij krijg je nooit meer, dus ik zou er wel degelijk energie in gaan steken en vooral kritisch naar je zelf kijken en je eigen grenzen bewaken. Daarbij mag je best wel eens boos worden. Want het woordje "respect" komt hierbij ook bij me omhoog. Je kunt alleen maar respect krijgen als je dit ook afdwingt. Bij sommige mensen is daarvoor nodig dat je jouw eigen grenzen aangeeft en je hun aanspreekt als ze naar doen. Is even oefenen en zeker niet gemakkelijk maar zal je leven vergemakkelijken.

Dit ga je anders weer tegen komen op een andere plek.

Ben ook eerlijk jegens jezelf en kijk of je niet teveel pakt aan hooi, solarium etc. Met andere woorden dat het geven en nemen overeen komt. Luister dus ook eerlijk en goed naar hem en probeer hier samen met behulp van je vriend uit te komen.
Zie jezelf dus niet als slachtoffer want dit is niet nodig. Ga er weer een fijn plekje voor jezelf van maken en probeer dus volwassen en redelijk het gesprek in te gaan en het MIJN en het dijn te zien, maar vooral het MIJN. Succes!!

En lukt dat niet, dan ga je een leuk ander plekje zoeken en schaft een brommertje of zo aan.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:45

Ik heb de helft gelezen en denk dan dat voor 50 euro!? Jij bent knettergek. Ik zou het wel weten. Ergens anders naar toe gaan.

Corien_
Berichten: 258
Geregistreerd: 18-10-11

Re: Andere stalling zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:05

Wat vervelend! Als je wil blijven zou ik hele duidelijke afspraken maken en die dus ook niet veranderen. Dan zou ik afspreken dat je alleen appt als er echt iets verandert in de afspraak. Niet steeds appen joh ik voer nu wel of de paarden gaan nu de wei in. Maar je aan de afspraken houden van beide kanten, niet minder doen maar ook zeker niet meer. Succes!

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:14

bruintje123 schreef:
Ik zou stoppen met korting willen in ruil voor werk.
Gewoon de volle prijs betalen en laat hem ook het werk doen.
Dan kan er geen onduidelijkheid zijn

Dit dus. Besef je eigelijk wel dat je net zo goed bij iemand 1 (!) uur huishoudelijk werk kan doen, voor €50,- per maand? Of maak er een ochtendkrant van van 3 uur. Heb je 150,-

Wat doe je daar nu voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:23

Ik had een heel stuk getypt maar dat is verdwenen, maar ik kan het alleen maar eens zijn met piedumaitre; het is een heel erg vervelende situatie, maar zoals je die beschrijft is hij de boeman en ben jij het weerloze slachtoffer. Voorbeeldje: hij wil dat je een stal uitmest, jij bent in je mooie kleren en wil het eigenlijk niet maar doet het toch. De volgende dag vraag jij of hij iets wil doen en zegt hij dat hij dat niet wil omdat hij zijn mooie kleren aanheeft. En in plaats van dat jij denkt 'Damn, dat zou ik ook gewoon moeten kunnen, gewoon opkomen voor mezelf in precies diezelfde situatie' is jouw reactie 'Wat een vent! 8)7'
Volgens mij is dat wel een signaal om eens bij jezelf te rade te gaan, want in feite is dat wat de stalhouder zegt precies datgene wat jij ook zou moeten kunnen zeggen. Hij is hier namelijk niet degene die iets heel erg geks doet...

Het lastige is wel dat als je jezelf lange tijd in een slachtofferpositie geplaatst hebt, je daar moeilijk op eigen kracht uit komt omdat je dan nou eenmaal je grenzen aan moet geven, opkomen voor jezelf, conflicten aangaan en die conflicten ook echt door moet werken om dat te krijgen waar jij net als ieder ander recht op hebt. Maar dat zul je zelf moeten doen, daar gaat de stalhouder jou niet bij helpen. Niet omdat het een schoft is, maar omdat hij waarschijnlijk gewoon weinig sociale voelsprieten heeft en dus gewoon doet wat hem uitkomt tot iemand een grens aangeeft. Dus zo'n gesprek is een goed begin, maar besef wel dat de bal daarna niet bij hem ligt maar vooral bij jou; als jij na een paar dagen alweer je al eigen grenzen terugneemt en weer alle conflicten vermijdt, dan gaat het nooit werken. Dan is het waarschijnlijk beter om naar een andere stal te gaan en met een schone lei te beginnen met assertiever zijn in een minder beladen omgeving.

Esther_

Berichten: 3998
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Andere stalling zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:28

Ben je je al eens het gesprek echt aangegaan? Heb je gezegd dat je deze manier van aanspreken niet fijn vind?
Als je er nooit iets van zegt, dan zal het er ook niet beter op worden.

Anoniem

Re: Andere stalling zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 22:34

Dat, en je moet het ook blijven zeggen. Een keer een goed gesprek en vervolgens allebei weer in je eigen fouten terugglijden heeft niet zoveel zin. Aangezien de stalhouder geen enkel belang heeft bij een andere situatie zul je dan zelf degene moeten zijn die steeds voor zichzelf opkomt, de ander herinnert aan de nieuwe afspraken en daarin de poot stijf houden.
Maar dat is ontzettend vermoeiend en conflictueus, dus ik kan me ook voorstellen dat gewoon naar een andere stal gaan makkelijker is. Paarden moeten wel een hobby blijven en werken aan jezelf is leuk, maar het is makkelijker als je dat met kleine stapjes kunt doen. Bijvoorbeeld als de ander sociaal wat intelligenter is en je daar ook in kan/wil helpen als je weer eens in de slachtofferrol kruipt/over je eigen grenzen gaat. Dat in 1x allemaal helemaal zelf veranderen is best pittig.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:29

ruitje schreef:
Mag ik eerlijk vragen TS of het is dat jij allemaal dingen ' Mag die anderen niet mogen( ik lees vaker mesten, meer stro erbij, meer hooi erbij, solarium, helemaal je eigen routine kunnen volgen?)

Wij hebben ook wel eens mensen op stal gehad met wat problemen( zoals bijv. Depressie) en voor mijn gevoel( ben geen hulpverlener) halen die soms hun plezier uit hun paard niet 100% verzorgen, maar 300%.

Kan het zo zijn dat dat bij jou zo gegroeid is dat jij steeds meer doet wat andere stalgenoten niet mogen, en daarnaast veel doet voor de stalhouder?

Dat kan misschien verklaren waarom het niet zo lekker loopt.

Ik zou gewoon het gesprek aan gaan, vind dat een 'maand dubbelen' niet zo netjes, Nouja, tenzij je de maand erna ook nog betaald om je aan je opzegtermijn te houden? Anders bestaat de kans dat je over 6 maanden toch terug wil en niet terug kan.

Daarom denk ik: altijd het gesprek aan gaan :) !



TS ik quote mezelf nog even. En hoe meer ik lees des te meer ik ook vermoed dat dit aan de hand is.

Dan word het natuurlijk ook wel lastiger om te zeggen ik doe niks, want dan zul je je privileges ook moeten inleveren :)

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Andere stalling zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:52

Ruitje Ts is de enige pensionklant daar.
Maar ik ben alsnog het wel eens met jou en xyzutu2

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Andere stalling zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 02:09

Maar..... als TS gewoon pension klant wordt en dus 200 per maand gaat betalen. dan is het echte probleem toch niet opgelost? Namelijk de communicatie tussen TS en de stalhouder? Er zijn dan vast ook nog veel opmerkingen te maken over teveel hooi/ het solarium etc etc. Goed dat je aan tafel gaat, ik zou als ik jou was even goed opschrijven samen met je vriend wat je graag wil bespreken en wat jouw grenzen zijn. Dan hoor je vanzelf of je kan blijven op jouw voorwaarden (maar, een verhaal heeft altijd 2 kanten en het is soms geven en nemen) of liever een ander plekje gaat zoeken. Succes met het gesprek...

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Andere stalling zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 08:14

Stoppen met werken voor hem . Je bent gek als je dat blijft doen.

Gewoon 200 betalen (dat is écht super goedkoop voor stapmolen solarium en de rest!!) En je normaal gedragen als pensionklant.

Als je echt veel voldoening haald uit het verzorgen van dieren en uitmesten kan je wellicht gaan werken op een trainingsstal oid. Gewoon een contract en géén stank voor dank

oji

Berichten: 4251
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 08:47

Als ik zo de faciliteiten lees dan betaald TS wel heel erg weinig en mag ze in mijn ogen haar handjes dichtknijpen en moet ze niet zeuren. Zulke faciliteiten op een steenworp afstand en voor die prijs....

TS benadert het allemaal wel heel erg alleen vanuit haar kant. Hij doet alles fout, geeft alleen maar foute voorbeelden en zij is de engel die alles goed doet. Persoonlijk geloof ik daar niet zo in. Zal allemaal goed bedoeld zijn, zal allemaal in de beleving van TS wel echt zo zijn, maar ik denk dat dit verhaal, zoals alle verhalen, wel degelijk 2 kanten heeft. Dat zij waarschijnlijk de staleigenaar tot op het bot irriteert met al haar goede bedoelingen. Zoals ik het lees denk ik idd dat zij zich voor de 150 euri wel heel veel privileges en een gouden stalletje voor haar paarden wil creeeren op zijn terrein. Dat ze zich veels te veel bemoeit met zijn paarden en hoe zij het graag op zijn stal wil hebben zonder rekening hoe hij het graag op zijn eigen terrein en stallen wil hebben.

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:17

Dat zou heel goed kunnen. Daarom is gesprek misschien niet eens meer nodig, maar sowieso tijd voor een nieuw begin.

Rizette
Berichten: 4377
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:37

Ik zou zolang als je er nog bent in ieder geval je wel aan je afspraken houden. Dus gewoon doen wat afgesproken en dus ook mesten. En dan voor de rest niets extra's. Misschien zit hij er helemaal niet op te wachten wat je voor de rest doet of misschien wel. Hou je gewoon aan de afspraken. Als het solarium niet bij de afspraak inzit gebruik het dan ook niet. Ga niet zelf extra dingen doen om als excuus te hebben het solarium te gebruiken. Gewoon je aan de gemaakte afspraken houden niet meer of niet minder , geen eigen draai er aan geven. Ik zou er veel aan doen om het zo dicht bij huis te houden en als ik je verhaal zo lees,, dan denk ik niet dat je het fietsen leuk gaat vinden/ vol gaat houden. En wat dan? Sterkte met alles

Rizette
Berichten: 4377
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Andere stalling zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:49

Ps, Ik vind aanvegen gewoon horen bij het stallen doen.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:02

Femek2902 schreef:
Mijn eerste gedachte is: Zou je niet gewoon €200,- per maand kunnen betalen en dan een gewone pensionklant kunnen zijn? Dan doe je niets extra's en hoef je je ook niet verplicht te voelen om iets extra's te doen.
(In mijn ogen werkt dit scenario trouwens alleen na een goed gesprek en als er al andere pensionklanten zijn die geen extra dingen doen.)


Mijn idee :)*

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:07

Ik had je topic vanmorgen vroeg al gelezen maar wil er toch even op reageren. Het kan zomaar zijn dat je niet blij wordt van mijn post, maar ik hoop te bereiken dat je actie gaat ondernemen om je te helpen. Niet om je af te kraken. Dat ten eerste. Ik ben behoorlijk sensitief en pik meer op als ik een tekst lees dan waarschrijnlijk de gemiddelde zou doen. Jouw manier van denken en manier van schrijven kwam me direct heel bekend voor. Ik dacht "hmm tegenstrijdig" "Hmm pleaser" "moodswings" "nogal claimerig" dit doet me echt denken aan een depressie. En ja hoor een stukje verder in de tekst zag ik het staan. Graag wil ik daar even op reageren als je het niet erg vindt. Ik wil het graag iets van een andere kant bekijken

Citaat:
Aangename man alleen heeft hij zijn momenten... en dan is hij een tiran.

Ten eerste; is hij een tiran of vind jij hem een tiran? daar zit een heel groot verschil in. Ik kan compleet van mn stuk raken door iets terwijl een ander uberhaupt niks denkt bij diezelfde situatie. Daarbij; heb jij noot een momentje dat jij niet het meest aardig bent tegen de mensen om je heen? voor mij zegt dit nog niet zo veel;

Citaat:
Omdat ik een schone stal aangenamer vind, keer ik ook altijd na het voeren of net voor ik vertrek zodat de stal schoon is. Ik poets de poetsplaats en leg ik alle gebruikte spullen altijd netjes weg (ook de zijne), plastic van de hooibaal ruim ik op, haal verse drolletjes nog gauw weg etc.. soms mest ik zelfs op 1 dag 3 stallen uit van hem of longeer ik zijn paarden om mijzelf uit te sloven zodat hij tevreden is en minder werk heeft.


Uit je hele verhaal blijkt dat je heel erg aan het pleasen bent. Je doet vanalles, gevraagd maar ook veel ongevraagd maar je valt erover dat je geen waardering ervoor krijgt. ten eerste doe je het volgensmij omdat je het gewoon leuk vindt en dit zelf op deze manier wilt doen. tegelijkertijd veroordeel je hem omdat je geen waardering krijgt- waarmee je veronderstelt dat hij het fijn moet vinden wat jij allemaal doet en dat hij daarvoor dankbaar moet zijn. Maar het voelen van emoties als dankbaarheid is een vrijheid. Hij mag zelf bepalen of hij dankbaar voor iets is en dat kun jij niet afdwingen. Daarbij; jij vindt dat hij dankbaar moet zijn omdat je veel voor hem doet, maar is dat wel zo? Vindt hij alles ook daadwerkelijk fijn? of neem jij hem zoveel voor de voeten weg dat hij het gevoel heeft dat hij geen baas meer is op zijn eigen erf? Maakt dat uitsloven om hem blij te maken hem echt blij? of vind jij dat hij er blij van moet worden?

Citaat:
an krijg ik boze berichten of heel sarcastische berichten met hetgeen wat ik fout doe.


Die berichten; zijn ze echt boos of vind jij dat ze boos zijn? wat betreft paarden buiten of binnen is dat prima op te lossen door hem per dag aan te laten geven of hij ze buiten of binnen wil. Hij blij en kun jij niks fout doen.

Citaat:
Ik heb het de eerste keer ook persoonlijk gezegd en erover gesproken dat ik het niet aangenaam vond omdat het heel slecht met mij gaat.


hij is de reden dat ik 3 dagen zit te huilen van verdriet; nee fout! jij bent de reden! jij hebt een depressie en jij voelt je niet goed daardoor. erg genoeg hoor begrijp dat niet verkeerd maar leg de reden niet bij een ander. zo geef je hem ten eerste de macht (voor jezelf dan) om jouw dag kapot te maken en je humeur te verzieken. Maar dat kan helemaal niet want die macht heeft hij niet. Hij zegt iets, jij denkt daar iets over en dat wat jij erover denkt maakt dat je overstuur raakt. Dat doe je dus zelf en doet hij niet. Verdiep je eens in de RET techniek. Dit zal je een hoop rust brengen denk ik

Zoals ik al zei herken ik je gedrag en je manier van denken maar dan in een andere setting. Een stalgenoot was een hele tijd verschrikkelijk depressief. Ik kwam net nieuw op die stal en was vol goede bedoelingen. Ik heb heel regelmatig de grootste ruzie met haar en andere stalgenoten gehad door hetzelfde gedrag en de manier van denken als jij hier toont/beschrijft.

ze was zo bezig met haar eigen ding en haar eigen gevoel dat ze ervan overtuigd was dat alles wat zij dacht, voelde of vond de waarheid was voor iedereen. Dit resulteerde onderandere in de volgende situaties (enkele voorbeelden);

Het was zomer en ik was rond half 9 in de ochtend op stal ik had al gereden en was klaar met mijn paard rond 11 uur. zij was aan de beurt de paarden buiten te zetten. het was inmiddels kwart over 11 en ze was er nog steeds niet. Ik dacht; ze heeft vast niet zon goede dag aangezien ze zo laat is. Ik begin wel vast. rond kwart voor 12 kwam ze aan. toen stonden op 2 na alle paarden buiten. Ik zei tegen haar ik was al klaar dus ik was vast begonnen. scheelt jou alweer een hoop lopen alleen. Met 1 been uit de auto begon ze een scheldtirade over ieder zijn eigen taak en waar ik het lef vandaan haalde om haar taak op dat moment zelf te gaan doen. ze had zich erop ingesteld en kwam er speciaal voor. dan moest ik me er niet mee bemoeien!

Een paar dagen later wilde ik in het donker mijn paard uit de wei halen. terwijl ik dat wilde doen glipte een ander paard ook door de draad. er liep er dus 1 los. ze liep op het erf en dat paard kwam langs haar heen gerend. Ik kon niet anders dan eerst de mijne op stal doen en dan brokken en een touw pakken om de ander te vangen. toen ik richting stal ging zei ze "Ja dat krijg je ervan" en ze ging gewoon verder waar ze mee bezig was terwijl dat paard nog steeds los liep in het donker. Ik ben in mn eentje dat paard in het donker gaan zoeken (een zwarte lekker handig) en gaan vangen. Ben ik een half uur mee bezig geweest. Zij zat op een voerton toe te kijken en te genieten van mijn paniek/ benauwdheid omdat ik andermans paard had laten ontsnappen. toen ik vroeg of ze niet even kon helpen zei ze; nee want ik mag me niet met een ander bemoeien! zoek het dus maar uit! (dit herken ik ook bij jou door te zeggen; nou prima dan doe ik zijn stallen niet meer! zonder enig overleg of wat dan ook)

achteraf bleek ze dit dus te doen op haar slechtste dagen, maar dat wist ik dus niet. dit was op een moment dat het heel slecht met haar ging. een dag later stond ze dan huilend naast me omdat ze zich zo vervelend voelde en het zelf ook allemaal niet wist. maarja daar kon ik natuurlijk niks mee aangezien ik nogal een typje ben dat me dit soort dingen echt aantrekt. toen heb ik haar gezegd; doe me alsjeblieft een plezier en als je de volgende keer zon dag hebt, dan zeg in het langslopen; hoi, ik heb een poedersuiker dag. dan laat ik je met rust en komen dit soort nare dingen niet meer voor.

Inmiddels zijn we een aantal jaren verder en gaat het veel beter haar medicatie is goed ingesteld en ze is helemaal opgekrabbeld. we kunnen nu zelfs heel goed met elkaar. Ze is qua gedrag totaal veranderd. Ze helpt je nu waar ze kan, met de intentie dat ze jouw echt wil helpen en niet omdat ze je iets wil opdringen. Laatst liep mijn paard los en die is nogal lastig te vangen. ik ben erachteraan gegaan maar ze ging heel ver weg langs de beek richting weg. Toen belde ik haar en zei wil je met de auto naar de weg? zizi loopt die kant op en ze stopt niet. Zonder te zeggen hangt ze op en binnen een paar seconden stond ze met de auto aan het einde van de beek om mijn paard op te wachten. compleet met een bak brokjes, een halster en een touw! daar had ze dus nog aan gedacht om die mee te grissen in die paar seconden. Zij kon haar uiteindelijk pakken en heeft haar meegenomen naar stal. toen ik zei dank je! zal ik lopen zei ze nee joh! ik ga wel. Zij heeft het hele stuk met mijn paard terug naar de stal gelopen. eenmaal terug op stal keek ze me aan en zei; Hey! het is niet jouw schuld he!! voel je niet rot hierover. Is het niet waard.

Kun je nagaan! dit is dezelfde vrouw, ongeveer 2 jaar later.

Mijn ervaring is dat mensen met een depressie vooral heel erg bezig zijn met zichzelf. alles dat zij voelen/ervaren of doen is de absolute waarheid. Op zich is dat logisch, want je voelt je zo klote dat je daar genoeg aan hebt, maar het is wel een beetje egoistisch dat de hele wereld dan maar rekening moet houden met jou omdat jij je niet lekker voelt. En daar gaat het mis; want de wereld gaat dat niet doen. en als ze dat wel doen, dan gaat het je nog niet helpen want dat nare gevoel zit in jou dus jij bent ook de enige die er iets aan kan doen. Alles dat je zaait dat oogst je, dus als mensen iets doen wat jij niet prettig vindt dan zou ik ergens ook nadenken waarom mensen dat dan zo doen.

Je stelt je heel erg op als slachtoffer. jij bedoelt het goed dus dan moeten mensen maar dankbaar zijn, maar wat straal je ondertussen zelf uit? je zegt zelf een depressie te hebben. betekent dit misschien dat jij toch ook niet altijd zo makkelijk in de omgang bent als dat je zelf denkt?

Ik persoonlijk denk dat je op een fantastische plek staat met voor net geld heel veel vrijheid en luxe. Ik moet elke dag 10 km naar mn paard, heb geen solarium en ben duurder uit dan jij.. ik denk alleen dat momenteel de manier waarop je alles ziet nogal vertroebeld is door je depressie. Nu kun je naar een andere stal gaan, maar dat gaat je niks brengen. Daar kom je de volgende weer tegen waar je ditzelfde weer mee hebt. en dit komt door de vertroebeling in jezelf en niet door die ander. die ander reageert op jou namelijk, maar dat heb je zelf niet door. Dit is super interessant maar zeker niet makkelijk. Daar loop ik namelijk zelf ook nog wel eens tegenaan ;)

Dus mijn tip; ga werken aan je depressie en zoek daarin hulp. Dan zul je zien dat de wereld er heel anders uit ziet. wanneer je op zon plek als deze weg gaat kun je niet meer terug. Dat zou echt zonde zijn. ..
Ik wens je heel veel succes en wijsheid toe! ik zou graag je probleem wegnemen maar dat kan ik niet. Dat moet je zelf doen :o
Laatst bijgewerkt door pluisje88 op 04-12-17 13:15, in het totaal 3 keer bewerkt

Riel

Berichten: 2142
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:09

Hoeveel stallen moet je overigens uitmesten? Vraag aan die man wat hij juist van je verwacht en doe dat alleen. Wil je iets extra doen? Doe het dan gewoon in overleg met hem. Wil je extra hooi? Betaal er dan voor of doe een klusje. Laat die man baas zijn op zijn erf. Jij bent de gast en de klant. :)

Babootje

Berichten: 26275
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 14:26

Maraki schreef:
Ik ben een schoonmaakfreak en een schone stal is tig keer fijner dan een grote mesthoop.


Ik heb het hele verhaal zo doorgelezen en ik vermoed ook dat er zomaar eens irritatie aan twee kanten kan zijn. En dat jouw schoonmaakeisen daarvan de oorzaak zijn. Jullie gebruiken vlas als strooisel begrijp ik? of alleen jouw paard?

Een vlasstal is per definitie niet schoon. Dwz dat "goudgele laagje" dat jij zo graag ziet dat kun je bij een vlasstal wel vergeten. Een vlasstal mest je ook niet iedere week uit.
Als je dat wel doet, kan ik me zijn irritatie goed voorstellen. Vlas is een duur strooisel. Mogelijk heeft hij je al een aantal malen verteld hoe je een vlasstal moet "potten", maar luister je niet omdat je het naar jouw idee gewoon heel schoon wil hebben. Misschien ziet hij het door de vingers omdat je zo je best doet.

Als dat het geval is, denk dan niet dat je het op een andere stal beter krijgt. Je hoeft dan niet meer te mesten, maar je paard op vlas wordt dan gemest zoals het hoort en dan staat hij inderdaad op een donkerbruine (redelijk droge) laag. Een vlasstal moet de kans krijgen om zich te "zetten". Te schoon houden zorgt ervoor dat het vlas het vocht niet goed kan opnemen.


-------

Vlas verbruik bij paarden

Normaal gesproken word er een halve baal vlas gestrooid per m2 in een lege stal.

Dagelijks de mestvijgen eruit halen en enkele malen per week de grote vochtige plekken. Wekelijks een halve tot een hele baal bij strooien. Probeer de bodem voor gebruik iets vochtig te maken om de werking te stimuleren. Ook is het beter om de echte onderlaag intact te houden. Na 8 tot 10 weken de gehele stal uitmesten. Zorg voor voldoende ruwvoer, hierdoor word het vlas aanzienlijk minder gegeten.

Verbruik per stal (10m2) per jaar:

Elke acht tot tien weken 5 balen instrooien. 5,5*5= 27,5 balen.
0,75 baal per week * 52 weken= 39 balen.
27,5 + 39 = 66,5 balen per jaar gemiddeld.
66,5*20kg= 1330kg per jaar per stal.