Nou wil ik haar zo min mogelijk extra werk bezorgen, maar tegelijk wil ik graag dat er altijd "teveel" hooi onder het afdak is, zodat ze niet eerder klaar zijn met eten dan de rest. Ik wil geen risico op "ik ben klaar, heb hier niets meer te doen, ik wil terug naar de rest" en de paddock zit nog dicht. Dus kwam ik met het "briljante"

Maar: van die grote baal gaan ze natuurlijk een bende maken, en alles wat op de grond voor de baal komt te liggen, wordt vertrapt, overheen gepiest en gemest en wordt niet meer gegeten. Verspilling zitten we natuurlijk niet op te wachten. In de boxen hebben we hooinetten met kleine mazen, wat echt enorm veel verspilling voorkomt en ze hebben 's avonds lekker lang wat te doen de nacht in. Maar hoewel ik 's avonds al flink hooi bijvoer in de boxen, wil ik ook graag dat mijn Fries dat uur in de paddock zoveel mogelijk hooi binnenkrijgt, ze mag echt wat ronder worden. Dus dan is een slowfeeder eigenlijk geen optie.
Zijn er misschien andere ideeen om verspilling een beetje te voorkomen, terwijl ze wel gewoon flink kunnen dooreten?
Ik zat te denken aan een "hekje" eromheen, zoiets als de "voerringen" van metaal die ik op internet gevonden heb (en veel te duur zijn en teveel ruimte innemen). Waardoor de resten tussen de baal en het hekje vallen voor het grootste deel. Maar waarvan, en hoe? En is dat wel een goed (veilig) idee? Elk idee van jullie stel ik op prijs!
Kleine aanvulling: Het afdak is aan de muur van de stal gebouwd, onder het afdak tegen de muur is een reep betegeld. De baal zou dus tegen de muur komen te staan.