Na veel (internet- en topic-)gespeur heb ik nog niet kunnen vinden wat ik zoek. Daarom probeer ik het even in een nieuw topic.
Volgende maand verhuizen m'n paarden naar een nieuwe plek in eigen beheer. Er is een buitenbak aanwezig met een vrij goede bodem en een houten omheining. Er is nog geen verlichting. Wel stroom aanwezig.
Het is niet toegestaan om lantaarnpalen te plaatsen bij de bak. Daarnaast staan er verschillende woonhuizen om het land heen die hun woonkamer/keuken aan de wei hebben grenzen. Deze mensen kijken uit op mijn rijbak en weiland. In de buurt zijn geen straatlantaarns en nauwelijks tot geen lichtvervuiling. De omringende buren zijn conservatief en ik weet dat men niet blij gaat zijn met wat serieuze lampen die een paar avonden in de week een uur aan staan

Ik ben dus opzoek naar bakverlichting, anders dan lantaarnpalen, bouwlampen, hefbomen, statieven, etc.
Wie o wie heeft een gouden (tevens betaalbare) tip?
Mijn eigen ideeën gaan uit naar helemaal rondom lichtslangen op de onderste plank monteren, diffuse lampen op knie-hoogte, ledstrips, TL-buizen onder bakrand, lage tuinverlichting, etc. Wie heeft hier ervaring mee en zou mij kunnen vertellen wat werkt?
Voor mij is verlichting van de rijbodem voldoende voor dressuurmatige training. Ik, of de bovenkant van het paard, hoeven wat mij betreft niet verlicht te worden. Zolang het paard maar niet verblindt wordt en wij een idee hebben waar we rijden.