Zelf een overdekt hooi/kuilstation maken voor pony’s. Wie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Zelf een overdekt hooi/kuilstation maken voor pony’s. Wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:37

Ik zou graag zelf een overdekt hooi/kuilstation maken voor de pony’s. Redenen daarvoor zijn:

Natgeregend hooi/kuil blijft liggen, vinden ze niet meer lekker.
Op de grond voeren zorgt voor ongewenste zandopname.
Ik wil het opnameproces kunnen vertragen d.m.v. een fijnmazig net.
Ik wil verspilling van het voer tegengaan.

Nu kwam ik op PN dit tegen. Het idee vind ik leuk. Maar de randen lijken mij wat scherp en ik weet niet hoe handig het is om dit model bij te vullen en een slowfeeder net vast te maken.

Afbeelding

Nu ben ik op zoek naar meer ideeën en inspiratie. Dus alle tips zijn welkom, heel graag met foto’s. *\o/*

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 22:50

Het is niet een heel duidelijke foto, maar dit is mijn slowfeeder, gemaakt door mijn papa :)
Afbeelding

Hij staat op 4 tegels met op elke hoek een paal in de grond waar hij tegenaan geschroefd zit. Een van de hekjes zit vast met ijzeren staafjes, en kan er dus uit. De bodem is een oude lattenbodem, dus het stof en zand kan er doorheen, en er kan lucht van onder in :)
Aan de dwarsbalk zit een haak met een karabijn waar het net aan vast kan. Door het net kan evt vochtig geworden hooi weer mooi drogen in de wind. Erg weinig hooiverspilling.

Helaas zit er een designfoutje in; mn vader heeft de maten genomen van een een INGESEALD pak hooi. Helaas word dat pak iets groter als het plastic eraf is, het is dus heel wat geduw en getrek om het hooi in de feeder te krijgen :+

Momenteel zijn we er tegels omheen aan het leggen omdat het vorig jaar een hele vieze nasty kapotgelopen blubber/hooi/strontzooi is geworden

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 23:09

Ik gebruik ook IBC vaten voor het hooi, maar leg daarin netten vast mbv karabijnhaken en vastzetringen. Je maakt twee vastzetringen tegenover elkaar vast aan het vat. Je hebt netten nodig die aan de onderkant een ring hebben, en een touw bovenaan. Aan die ring maak je een grote karabijnhaak vast, en ook aan het touw. de ene karabijn maak je vast aan de vastzetring. En de andere haal je door de andere ring en maak je ook vast aan de eerste:

Afbeelding

Als je de randen te scherp vindt, kun je er een doorgesneden tuinslang overheen vastmaken met tieraps.