Alternatief voor stro, niet afvoeren, maar over eigen land

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stal_Fiore

Berichten: 9350
Geregistreerd: 29-08-03

Re: Alternatief voor stro, niet afvoeren, maar over eigen land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 21:42

Hooi eet hij ook gewoon op. Op de grond maakt hij er een zooitje van. Is wel een viezerik.

Strokorrels en vlas klinkt goed. Ga me er wat meer in verdiepen en dan maar eens overleggen wat er mogelijk is op stal.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Alternatief voor stro, niet afvoeren, maar over eigen land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 22:04

Het klinkt alsof je paard behoefte heeft aan meer structuur. Voordroog heeft een droge stof percentage van ca 60%, stro gaat richting 85-90%.

De buik komt simpelweg door vulling. Als je dat wat minder wilt hebben, zou je een andere bodembedekker kunnen overwegen (ik heb goede ervaringen met gehakseld koolzaadstro), maar zorg dan wel voor ruwvoer met meer droge stof. Je kunt bijv het voordroog mengen met hooi en/of stro, of drie hooinetten ophangen met een ruwvoersoort per net.

DGL

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-12
Woonplaats: Groningen

Re: Alternatief voor stro, niet afvoeren, maar over eigen land

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 18:55

Hier ook een fan van vlas, wel even de kans geven om een goed onderlaagje te kweken zodat er een lekker zachte laag onderop zit en dan mooi schoon er bovenop. Anders ligt hij alsnog op het beton.
Mijn paard eet vlas als hij niks anders heeft, en dat is niet zo fijn natuurlijk. Probleem eenvoudig opgelost door hem kuilgras los op de grond te voeren en nog een hooinetje gevuld met stro op te hangen die ik dan een of twee keer per week bijvul. Zo heeft hij altijd wat te snacken.