Doorzakkende weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onbekend0000

Doorzakkende weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-17 16:24

Hallo iedereen

Ik sta met mijn paarden op een weide, maar deze is zeker niet ideaal om te rijden. Er is een stuk afgemaakt dat dient als piste maar de paarden zakken er 10 cm dieper. Waarschijnlijk doordat de kleigrond nu heel verzadigd is met regenwater.

Nu heb ik zitten denken om er gewoon zand over te leggen. Heb al geïnformeerd en zou voor een degelijk prijs degelijk pistezand kunnen krijgen. Maar zou ik hiertussen een laag steengruis leggen zodat het niet mengt en dan toch weer een drassige boel wordt?

Wie heeft ervaring hiermee? Eventueel met foto’s! Bedragen zijn ook nuttig. Dus gewoon zand erop, of iets tussen de grond en het nieuwe zand?

Groetjes Sofie

tamary

Re: Doorzakkende weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 21:11

Wegendoek leggen als tussenlaag en kies het hoogste punt, niet het laagste waar het water naar toe wil en niet weg kan.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 22:55

Als je nu zand gaat storten wordt het één grote pap omdat de natte klei en de graszode een storende laag gaan vormen.

Eerst moet je wateroverlast opgelost worden (opdrogen) en dan kun je pas herhaling gaan voorkomen.
Als de grond droog is kun je de zode vernietigen en de ondergrond losmaken. Daarna kun je zand storten.

Steenpuin zou ik nooit gebruiken op een weide, dat komt altijd naar boven en dan blijf je er last van houden.

Wortel/wegendoek is inderdaad een goede optie, maar misschien in een weide niet zo geschikt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:01

Heeft geen zin. Het water zakt niet door de klei omdat de structuur te fijn is. Dus in no time krijg je drek van klei en zand.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:07

Wegendoek kan ook (juist) in de weide, als je het zand ooit moet vervangen, wei verkopen/einde huur en regels gemeente gaat het je een hoop ellende schelen ivm niet vermengen van grondlagen, idem bij gravende paarden trouwens. Reken wel dat je hoe dan ook een laag van 25/30cm nodig hebt wil je geen problemen hebben.

Puin kan heel goed dichtslaan en dan doet het nog niks, maar goed wegendoek er tussen en het zou op de plek moeten blijven. Maar tenzij het eigendom is, zou ik erg oppassen met hoeveel geld je er in steekt en je vergunningen + toestemming huurbaas (en die wil meestal graag dezelfde vruchtbaarheid en dus geen plaat zand ergens op zijn weide).

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:13

Ik zit op kleigrond... nu ga je er niks meer aan redden.. dat moet je echt doen als de klei droog is. De bak hebben we eerst afgegraven en daarna kiezels volgens mij( weet het niet precies meer, is 10 jaar geleden) drainage en zand. Het gedeelte voor de schuilstal hebben we ook afgegraven ( een stuk minder als de bak) en daar hebben we paddock platen op gelegd en daarover zand, er moet nog een keer zand overheen ivm inklinken, weet ook niet of paddock platen geschikt zijn voor rijden. Maar hier dus droge voetjes.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 11:43

Wegendoek of worteldoek, opsluiten met opsluitbanden, trottoirbanden, bielzen, kantplanken of een grondwalletje en dan minimaal 15 cm zand er op als je er alleen in rijdt. Als de paarden er ook in gelongeerd worden of los mogen lopen zou ik liever 25cm doen

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:04

ik zou eerst eens horen bij de gemeente.
je mag nergens zomaar zand gaan storten....vooral in belgie ook kunnen ze daar enorm streng op zijn.

nu ben je gewoon te laat ook om er nog iets mee te beginnen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 12:11

Wij hebben ook wat natte stukken in de wei :+
Afbeelding

Maar zonder gekheid, als je er puin onder laat leggen dan moet er idd goede drainage komen zodat het water alsnog afgevoerd kan worden anders is de winst alleen dat je schone modder hebt :Y)

Doek is een goed alternatief echter graven sommige paarden het graag op en is dus niet ideaal als de paarden zelf in de bak kunnen of vaak in de bak los staan.

En zoals al genoemd, kijk even naar wat mag want je mag niet overal gewoon maar doen wat je wilt. Soms is het de eigenaar van het land die dwars zit maar het kan ook de gemeente of bijvoorbeeld een waterschap/natuurorganisatie zijn.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 18:14

palousa_boy schreef:
Wij hebben ook wat natte stukken in de wei :+
[ [url=m/28eLmB.jpg]Afbeelding[/url] ]

:wow:

Dat ziet er wel een beetje eng uit moet ik zeggen.