1x per dag voeren, (hoe) doen jullie het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:55

Interessant dit! Maar ik heb een dubbele uitdaging: sober en 1 stofgevoelig.
Dus alles moet nat of gestoomd gevoerd worden

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 12:58

Grote bak met water, hooinet volledig onderdompelen en even laten weken en dan ophangen?
Het net zorgt er volgens mij voor dat het hooi wel voldoende vochtig/nat blijft voor 24 uur? En als het uit drupt pakt het het meeste stof mee lijkt me?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 31-10-17 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:09

Ninx schreef:
Interessant dit! Maar ik heb een dubbele uitdaging: sober en 1 stofgevoelig.
Dus alles moet nat of gestoomd gevoerd worden


Zoiets heb ik ook. Mijn handige vent is daarom momenteel bezig met het bouwen van een hooivoerautomaat.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 13:14

Wij hebben ook eentje met luchtwegproblemen en voeren dus nat. We hebben de bovenkant van een IBC vat gezaagd en maken het hooi daarin nat (in hooinetten.
Afbeelding
Afbeelding

Ik wil nog wel een minder arbeidsintensieve manier om de boel uit het water te krijgen, iets met een lier ofzo. Maar daar krijg ik vast een keer een brainwave over.

Edit: inmiddels hebben we een mooi stukje bestraat waar de bak staat en is de waterafvoer ook beter geregeld.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: 1x per dag voeren, (hoe) doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 14:32

Hebben jullie tips voor goede hooinetten die lang mee gaat tussen de jonge paarden :D?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:38

Moos99 schreef:
Hebben jullie tips voor goede hooinetten die lang mee gaat tussen de jonge paarden :D?


Dikte van de draad is belangrijk, maar ook hoe je ze op hangt.
In een frame blijft geen enkel net langer dan een paar weken goed bij mij maar los hangend doet zelfs een aanhangernet het een hele tijd.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 14:42

Azmay schreef:
Moos99 schreef:
Hebben jullie tips voor goede hooinetten die lang mee gaat tussen de jonge paarden :D?


Dikte van de draad is belangrijk, maar ook hoe je ze op hangt.
In een frame blijft geen enkel net langer dan een paar weken goed bij mij maar los hangend doet zelfs een aanhangernet het een hele tijd.


Zou je aanrader een paar hooinetten op te hangen in plaats van deze aan 4 kanten vast te maken in de palletboxen?

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 14:44

Daphne__ schreef:
Wij hebben van die Grote plastic rolcontainers, schuine plaat er in, aan de voorkant gaten er in gemaakt waar begin van de neus in kan en een zeil met gewicht er aan er bovenop.

In 1 container proppen wij minstens 5 kleine balen. Door het zeil er bovenop regent het niet nat. Wij hebben er 2 staan, voor een D pony en 2 shetten.


Normaal zit er trouwens een klep op, maar die hadden wij niet meer. Als je dus een complete koopt, dan heb je het zeil niet nodig en kun je er evt een slot op doen zodat de paarden hem niet aan de bovenkant open kunnen maken.


Hoe bedoel je een schuine plaat erin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 14:53

Ik voer vanuit een hooinet en een kuubskist. Ze hebben met zijn drieën (2 paarden en een mini) dan voor ruim 14 uur aan eten. Ze zouden nog voller kunnen of ik kan een extra hooinet ophangen waardoor ze 24 uur aan eten hebben, maar twee keer per dag voeren is ook prima te doen voor mij. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer, dat is niet alleen hooi (dan waren ze helemaal tonnetje rond :+ ), maar ook uit (wilgen)takken, stro en ander knabbelmateriaal.

Ik heb netten van Zeldenrust Haystack, ik vind ze fantastisch. Ik heb ze ruim een jaar. Eentje zit in een frame in een kuubskist, dat net is nog als nieuw. De ander hangt aan het hek, op het moment hangt alleen de bovenkant nog maar vast, maar ze slingeren ontzettend met het net en trekken er echt aan. In dat net zitten dan wel een paar gaten, maar het valt me echt niet tegen hoe ze zich houden. Wat mij betreft dus een aanrader. :j

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: 1x per dag voeren, (hoe) doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 15:06

En wat als je een aanhangernet zou kopen (om te proberen) en deze gewoon aan 4 elastieken onderin de palletbox vast zou maken, zodat het blijft strak trekken, kun je dit dan niet in een bak doen zonder frame?

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 16:29

Moos99 schreef:
Daphne__ schreef:
Wij hebben van die Grote plastic rolcontainers, schuine plaat er in, aan de voorkant gaten er in gemaakt waar begin van de neus in kan en een zeil met gewicht er aan er bovenop.

In 1 container proppen wij minstens 5 kleine balen. Door het zeil er bovenop regent het niet nat. Wij hebben er 2 staan, voor een D pony en 2 shetten.


Normaal zit er trouwens een klep op, maar die hadden wij niet meer. Als je dus een complete koopt, dan heb je het zeil niet nodig en kun je er evt een slot op doen zodat de paarden hem niet aan de bovenkant open kunnen maken.


Hoe bedoel je een schuine plaat erin?


Onderin een schuine plaat, zodat het hooi niet in een hoekje kruipt maar naar de uitgang.

Tenminste, dat heb je over het algemeen met die rolcontainers :)

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: 1x per dag voeren, (hoe) doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-17 16:37

ah ik snap hem idd! thnx

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 20:48

Zo'n aanhanger net is niet echt een aanrader.
Ik denk dat je beter kan investeren in een goed net die lang meegaat.

Tik anders een slowfeeder in op youtube dan krijg je echt super veel ideen te zien. Wie weet zit er wat voor je tussen.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Re: 1x per dag voeren, (hoe) doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:07