Ervaringen gevraagd met op en voorwand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Ervaringen gevraagd met op en voorwand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 12:54

Hoi allemaal


Op dit moment zijn er druk bezig met het bouwen van een schuur. Daarin willen we boxen plaatsen.
Ik ben zeer gecharmeerd van deze boxen (zie foto) maar vraag me af of ze daar niet overheen gaan.
Wat zijn jullie Ervaringen?
Of heb je andere voorwanden waar je erg tevreden over bent?
Tenslotte nog tips qua leveranciers? Ik zit in Friesland en zou graag een bedrijf hebben die daar naartoe levert of in de buurt zit.
Balans tussen prijs en kwaliteit vind ik ook belangrijk.
Afbeelding


Ik hoef geen discussie over wel/niet houden van paarden in boxen.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Ervaringen gevraagd met op en voorwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:14

Ik had een heel verhaal getypt met mijn ervaringen, tot ik er achter kwam dat het bij mij over trekpaarden gaat en bij jou waarschijnlijk niet := Dat die van mij er niet over zijn gegaan is voor jou wellicht niet heel interessant haha
Wel benieuwd naar andere reacties

Al_Zawraa

Berichten: 2352
Geregistreerd: 20-03-06
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 13:34

Ik heb iets andere stallen, iets lager zelfs nog denk ik (maar het gaat bij mij ook om Arabieren van 1.45m-1.55m) maar met hetzelfde idee. Mijn paarden stonden altijd al in half open boxen, en zijn er nog nooit overheen gekomen.

Wel heb ik voor mijn hengst een box die helemaal dicht kan (kan ook met open luik), die ik ook gebruik als veulens even zonder moeder moeten blijven of een andere situatie waardoor ik veel onrust verwacht bij een bepaald paard.

Afbeelding
Afbeelding

overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-17 14:04

hoi,

Bedankt voor de reacties.
Ik heb een welsh nwr en een kwpn ner van 169. Geen druktemakers ofzo maar straks komt er een 3 jarige en wellicht ook nog wel een keertje een veulentje fokken.

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 14:49

Vind die balk boven de voorwand niet zo prettig eigenlijk. Maar eigenlijk zit die er altijd natuurlijk. Ook al heb je een stal met een rek wat open kan. Lijkt me dat ze daar hun hoofd aan kunnen stoten. Maar bij een gewone stal zit die er ook natuurlijk.

Ibbel

Berichten: 49137
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ervaringen gevraagd met op en voorwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 15:02

Waarom zou een paard hier overheen gaan, en over een gewone boxdeur niet? Het is niet lager dan een gewone deur. Dit is veel prettiger dan schuifdeuren, waar een paard gewoon helemaal geen uitzicht heeft en z'n hoofd niet naar buiten kan steken.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Ervaringen gevraagd met op en voorwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 15:04

Ik vind het enge boxen. Vooral jonge paarden of hengsten gaan hier zo overheen aangezien het zo open is.

Wij hebben deze boxen. Heel tevreden
Afbeelding

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 15:31

Wij hebben zo'n soortgelijke voorwand ( mijn man heeft de voor zowel als zijwand zelf gemaakt).
Afbeelding

Afbeelding

Foto's van toen ze nog niet klaar en afgewerkt waren:


Afbeelding


Afbeelding

Ik heb er een ruin van 1.64 in gehad, erover heen had hij hoe dan ook niet gekund daar de voorwand best op hoogte is en we hebben bij ons in de stal ook een redelijk laag plafond.

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Ervaringen gevraagd met op en voorwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 15:49

Ik heb deze wanden ook, zonder tralies, want ik haat tralies maar er staan al meerdere jaren meerdere soorten paarden in en er is er nog nooit een uit gesprongen of overheen gegaan...

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:19

Afbeelding
Ik heb deze met bamboo planken, van Rutjes, die zitten in Almelo, tralies extra dik en extra dicht bij elkaar zodat er geen paardenhoef tussen past.

Ilse_Ven

Berichten: 156
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: Nijmegen en Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 18:27

Kabayo schreef:
Ik vind het enge boxen. Vooral jonge paarden of hengsten gaan hier zo overheen aangezien het zo open is.

Wij hebben deze boxen. Heel tevreden
[ [url=m/J5h68S.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ik zou persoonlijk eerder ook voor zoiets gaan, lijkt mij een veiligere optie. Paard kan zo nog steeds zijn hoofd naar buiten steken, maar heeft niet echt de kans om uit de box te springen (maar goed, zeg nooit nooit natuurlijk :Y) )

Buiten dat vind ik dit ook erg mooie boxen <3

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Re: Ervaringen gevraagd met op en voorwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:31

Kijk eens bij www.uwstal.nl hier hebben ze ook een voorwand met schuine zijkanten.
Een normale standaard deur is 1.20 m hoog, gemonteerd kom je ongeveer op 1.22 m.
ik heb nog niet eerder gehoord dat daar een paard over heen is gegaan. Dan moet het
wel een erge neuroot zijn denk ik.

Cheminee
Berichten: 1476
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Ervaringen gevraagd met op en voorwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:00

Doodseng.. maar dat komt ook omdat mijn paard overal uit springt.. die staat op 4 kanten tegen tralies te kijken... er zit wel een luikje in.. maar die heb ik dicht gemaakt.

Lukasje
Berichten: 11262
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:21

Wanneer de paarden elkaar gewend zijn, gewend bij elkaar te staan, lijkt me er geen probleem. Onze paarden hebben niet eens een bovenwand omdat ik absoluut geen tralies wilde. De voorkant is ongeveer 1.30m hoog, de zijwand die naar voor toe schuin afloopt is 1.60m. Dat gaat prima!

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:35

Ik heb paarden gehad die ik daar met een gerust hart in zou zetten maar ik heb ook een paard gehad die je daar echt niet in moest zetten. Die zou er binnen een half uur overheen klimmen. Ik denk dat je echt naar het paard moet kijken, je wil geen ongelukken natuurlijk.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:39

Suzanne F. schreef:
Ik heb paarden gehad die ik daar met een gerust hart in zou zetten maar ik heb ook een paard gehad die je daar echt niet in moest zetten. Die zou er binnen een half uur overheen klimmen. Ik denk dat je echt naar het paard moet kijken, je wil geen ongelukken natuurlijk.

En om daar even op in te haken.

Je moet naar het paard kijken. Natuurlijk. Misschien heb je nu paard(en) die je er met gerust hart in zet. Stel je voor 1 overlijd of word verkocht. En je koopt een nieuw paard. Die springt erover heen. En dan? Dan moet je weer een compleet nieuw voorwand bestellen voor dat ene paard. Probeer een beetje vooruit te denken . Stallen zijn niet goedkoop...

fresley

Berichten: 2295
Geregistreerd: 25-04-10
Woonplaats: Noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:42

Wij hebben hier ook dezelfde voorwanden, gemaakt door mijn vader.

Ook hier is geen enkel paard er over heen gekomen, ook de jonge veulens niet die net 1uur van de moeder af waren (en nogal in 'paniek' op een vreemde locatie) dus geen problemen mee gehad! Mijn eventing paard van 1.82 blijft er ook achter!

Kategida

Berichten: 245
Geregistreerd: 05-08-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:57

Zo'n stallen vind ik ook echt pareltjes en zou ik later liefst ook in mijn schuur willen hebben. :))

Op de stallen waar ik al heb gereden/geholpen met zo'n voorwanden zijn er nog geen problemen geweest. Zelf ook nooit iets gek meegemaakt.
Ik zou even alles op een rijtje zetten als ik jou was. In wat voor stallen staan je paarden nu? Als ze al een beetje open gewend zijn, gaan ze van heel open vast geen probleem maken. Als ze helemaal dicht gewend zijn, dan zou ik even verder denken over hun karakter.. zijn ze koel in het hoofd of eerder snel gestresseerd/bang/schrikachtig? Als ze een beetje koel zijn dan kunnen ze vast prima in zo'n stallen, als ze snel in paniek schieten dan lijkt me het een twijfelgevalletje. Dan zou ik voor een veiligere optie gaan zoals Kabayo. Daar ben je 's nachts zeker van dat ze niets geks meemaken (dan maak je het dicht) en overdag kunnen ze lekker alles bezichtigen en elkaar zien.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ervaringen gevraagd met op en voorwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 20:57

Van der Veer in Wolvega hebben wij onze stalwanden laten maken. Ze kunnen ook op maat maken, denken mee en hebben voor ons stalwanden met veiligheidsglas gemaakt op ons verzoek.

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 21:07

Hoe breed is je gangpad? Moet je er langs lopen met andere paarden? Heb je een aparte poets/wasplaats of wil je ook in de gang kunnen staan? Je kunt deze voorwanden niet afsluiten, dus je zult rekening moeten houden met paarden die over de deur heen lopen te bemoeien met wat er voor hun deur gebeurd. Wij hebben zelf luiken die we kunnen afsluiten, minder mooi maar praktisch als er iemand met een paard in de stalgang moet staan omdat de wasplaats bezet is.

overzee2

Berichten: 666
Geregistreerd: 13-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-17 16:43

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Echt ontzettend fijn en bedankt voor jullie reacties en foto’s.
Pad is 3 meter 75 en gaat maar om 2 paarden, mijn eigen paarden.
Voor die twee paarden heb ik mijn eigen poetsplaats.
Wachten voor de poetsplaats is niet aan de orde dus maar wel een goed punt.

Van der veer in Wolvega hoor ik goede dingen over evenals Zuidema stallenbouw. Hier in het noorden dan.

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 17:56

Ik heb ook soortgelijke stallen en ook tralies er tussen zodat ze contact hebben met elkaar. Vind het fijne stallen en ze komen echt niet over de deur heen hoor. Wij hebben ze door Geert&Henk laten plaatsen.

TinGu

Berichten: 1637
Geregistreerd: 27-08-10

Re: Ervaringen gevraagd met op en voorwand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-17 18:02

Hier op stal ook zulke voorwanden. Staan paarden in tussen de 1,50 en de 1,80m, geen een die de neiging heeft er overheen te gaan. Wel een humeurige merrie die wel eens haar hoofd uit wil steken naar een ander paard; maar bij ons is het gangpad ook maar 2m breed...