Wij hebben een stalgebouw met betonnen ondergrond en in de stallen liggen rubberen stalmatten van 4cm. In de zomer staan de paarden van 7u tot 22u buiten en leggen wij geen bedekking op de matten. In de winter wil ik wel iets bovenop de matten leggen, en tot hiertoe gebruikte ik gewoon tarwestro. Ik ben nu aan het overwegen om gehakseld tarwestro te kopen ipv gewoon tarwestro omdat ik hoop dat het uitmesten dan sneller gaat en dat het minder kost omdat de urine naar onder toe trekt en de bovenlaag dus langer schoon blijft. Vooral 1 van onze paarden mest en plast over de ganse stal en die moet eigenlijk om de 2 dagen uitgemest worden om een propere stal te houden. Ik denk dat het met dat gehakseld stro ook makkelijker is om de drollen weg te halen, wat met gewoon stro lang duurt als je niet telkens heel veel schoon stro wil mee scheppen...
Ik heb volgende prijzen gekregen van mijn leverancier: prijs van tarwestro: 110/ton prijs gehakseld stro: 4,35/pak van 20 kilo.
Mijn stallen zijn 4,5 op 4,5 > hoeveel pakken gehakseld stro zou ik hiermee verbruiken op maandbasis (ongeveer)?
Graag ervaringen van mensen die er ervaring mee hebben, tevreden of net niet?
Zelf geen ervaring met echt gehakseld stro uit pakjes, denk dat je hetzelfde als vlas meot rekenen en voor jouw stal beginnen met 4à5pakken.
Wel weet ik dat kort stro niet dik op te strooien is, mest er makkelijker uit te scheppen is mits je paard er niet teveel doorheen loopt (ik gebruik trouwens een houtkrullen schep) en het meer urine opneemt. Nadeel: optisch sneller "vuil" en dus nooit het beeld van een mooi dik opgestrooide stal.
Suzanne F.
Geplaatst: 27-10-17 16:09
Ik gebruikte het door elkaar heen. Vond ik het fijnste werken.