Mogelijk de paarden aan huis; Help?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa__Beau

Mogelijk de paarden aan huis; Help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 16:28

Al sinds ik mijn eerste pony heb is mijn jeugddroom om ooit het hele spul aan huis te hebben. Nu hebben we een huis op het oog, financieel is het mogelijk en dan komt het ineens heel dichtbij...

Intussen is mijn paardenbestand uitgebreid tot 3 Paarden, die op dit moment op een pensionstalling staan ( :$ :$ ), en wil de knoop pas verder doorhakken als ik zeker ben dat ik alles goed geregeld heb.

Allereerst het huis; 1.5 hectare grond met mogelijkheid tot bijkopen van 3.6 hectare (dit is iets wat we zeker gaan vragen gezien verdere groei en toekomst plannen). Het huis heeft 13 stallen. Op dit moment alleen een buitenbak, maar er is een 'lege' schuur waar we binnenbak van willen maken (lange termijn dromen) als dit lukt met vergunningen etc.

Ik werk in de ochtend van 6 tot half 10. Het plan is om automatische voerbakken aan te schaffen zodat ik in de ochtend alleen zelf hooi hoef te voeren voor ik ga werken. Dit is het voer idee.
Tussen 5:00/5:30 hooi, 6:30 brok, 10:00 weidegang tot ongeveer 5 uur, 17:00 hooi, 18:00 brok, 21:00 hooi.

Verder heb ik op papier staan aan benodigdheden;
Hooi.
Stro.
Mestafvoer.
Brokken.
Tractor etc voor slepen bak.

Is er iets wat ik vergeet? Zijn er tips over hoe het misschien anders/beter kan? Of kan ik zo met een veilig plan de knoop doorhakken, mijn gevoel zegt dat ik zoveel vergeet... :')

DaimlerK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:34

ik volg even, bij ons ook grote plannen voor de paarden aan huis, eerst nog ons stadshuis verkopen :D

@ts: hoe wil je het gaan doen met vakanties??

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 16:42

DaimlerK schreef:
ik volg even, bij ons ook grote plannen voor de paarden aan huis, eerst nog ons stadshuis verkopen :D

@ts: hoe wil je het gaan doen met vakanties??

1 paard is van mijn zus, dus de deal is dat ik haar paard op normale dagen meeneem en zij ze alle 3 pakt als ik op vakantie zou willen. Verder heb ik mijn ouders nog als back-up!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 16:53

Deel 4 van een hele serie topics met tips over de paarden aan huis:
[VSW] Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Verder lijkt me het noodzakelijk dat je kruiwagens, rieken, bezems en ander gereedschap hebt.
Verder palen, schrikdraad/-koord/ of -lint, een schrikdraadapparaat, isolatoren, poortgrepen.
Een goede loonwerker in de buurt zoeken is ook nodig, je zult moeten bemesten, onkruid spuiten etc. dat ga je niet met de hand doen met 1,5 ha, laat staan met 3,6 er bij.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 16:59

Ibbel schreef:
Deel 4 van een hele serie topics met tips over de paarden aan huis:
[VSW] Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Verder lijkt me het noodzakelijk dat je kruiwagens, rieken, bezems en ander gereedschap hebt.
Verder palen, schrikdraad/-koord/ of -lint, een schrikdraadapparaat, isolatoren, poortgrepen.
Een goede loonwerker in de buurt zoeken is ook nodig, je zult moeten bemesten, onkruid spuiten etc. dat ga je niet met de hand doen met 1,5 ha, laat staan met 3,6 er bij.

Oeps, ik heb dat topic helemaal over het hoofd gezien...

Ik ga alles opschrijven!

Edit; er mag van mij een slotje op! Ik ga even zoeken in het topic en zo nodig vraag ik daar verder!

Hilary

Re: Mogelijk de paarden aan huis; Help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:14

Van dat topic zijn vooral deel 1 en deel 2 het informatiefst. Daarna zitten er ook nuttige dingen tussen, maar wordt het wat huiskamerachtiger.

Qua voeren zou ik het zo doen dat je in de ochtend helemaal niets hoeft. 's Avonds voldoende hooi voeren zodat ze kunnen eten tot je weer terug bent van je werk. Dan zou ik ook brok voeren.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:26

Hilary schreef:
Van dat topic zijn vooral deel 1 en deel 2 het informatiefst. Daarna zitten er ook nuttige dingen tussen, maar wordt het wat huiskamerachtiger.

Qua voeren zou ik het zo doen dat je in de ochtend helemaal niets hoeft. 's Avonds voldoende hooi voeren zodat ze kunnen eten tot je weer terug bent van je werk. Dan zou ik ook brok voeren.

Zo zou ik het ook doen. Investeren op slowfeeders bijvoorbeeld. Daar flink hooi in. Scheelt enorm met moeten voeren.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 18:37

Majabeestje schreef:
Hilary schreef:

Zo zou ik het ook doen. Investeren op slowfeeders bijvoorbeeld. Daar flink hooi in. Scheelt enorm met moeten voeren.

Slowfeeders heb ik ook over na gedacht! Zou ik die later in de avond moeten vullen, of gewoon tijdens de voerbeurt om 21:00 flink volgooien?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:43

Rond 21u volle netten geven lijkt mij prima. Wij voeren onze pony's één keer per dag hooi; daar doen ze dan mee tot we de volgende dag weer komen (we passen de hoeveelheid uiteraard aan naar de tijd van de volgende dag).

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:29

Als je slowfeeders hebt waar flink hooi in kan kunnen ze daar wel 24u of langer mee doen :)
Speuren op bokt over slowfeeders? Zijn meer die zo voeren.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 19:50

Ik heb mijn 6 (6,5 er is weer een veulen op komst :D ) al jaren aan huis staan. Tot voor een half jaar geleden konden ze meeliften op ons melkveebedrijf, dus was alles ruim voldoende van hooi, stro, zaagsel, mestafvoer voorhanden. Nu wonen we kleiner (3,5 ha) en moet ik alles zelf organiseren.
Belangrijk is dat je de looplijnen kort houdt. Stallen, mesthoop, voer, dit zijn de dingen waar je dagelijks met meeste mee te maken hebt. Zorg voor een grote mesthoop, zodat je niet elke maand hoeft leeg te rijden, maar ook met een jaar toe kunt. Dan kun je eenmalig een loonwerker bellen en alles in 1 keer laten afvoeren naar bijv. een boer die jouw weilanden d.m.v. een grondgebruikersverklaring in gebruik heeft voor de mest.
Ga je voor droog hooi of kuilhooi in plastic? Zorg voor een goede opslagplaats waar je makkelijk bij kunt met lossen, maar ook later weer met pakken. Zet je je paarden op stro, dan heb je een overdekte opslag nodig. Gaan ze op vlas of zaagsel, dan kunnen de pallets buiten blijven staan.

Voor het bewerken van de weide kun je een bloter, weidesleep e.d. aanschaffen. Je kunt het ook overleggen met een boer of uitbesteden aan een loonwerker. Zij hebben het materiaal vaak goed in orde en jij gebruikt het maar een paar keer per jaar en waar zet je het neer. Buiten roest het zo weg en binnen neemt het veel ruimte in beslag.
Een trekker is erg handig, maar neem wel een voldoende grote! Balen en mest kunnen zwaar zijn. Voor het slepen van de baan kun je een vlakker aanschaffen, zijn ook vaak 2e hands te koop. Zelf heb ik een hoefslagkeerder en wordt onze baan 1x per maand gesleept. Vaker is niet nodig.

Water in de wintermaanden. Kun je alles dooi houden of met je met verwarmde elementen gaan werken? Probeer voor het wassen en afspuiten een puntstuk te boren, met een klein pompje hierop scheelt het je enorm in de waterkosten.

Het klinkt alsof je straks genoeg weide gaat hebben, maar met 13 volle stallen (ik weet niet of dit jouw plan gaat worden) is 3,6 ha niet veel. Waar ga je de paarden in de wintermaanden laten? Weilanden moeten rusten om in het voorjaar/zomer weer voldoende gras te leveren. Ga je hiervoor goed gedraineerde paddocks maken?
De omheining van dit alles. Hout, stroomdraad, gaas. Denk aan de hoogte. Liever de buitendraden hoog, bijv. 1.50m en binnenin werken met lagere draden en intrapaaltjes.

Hier krijgen de paarden 's avonds bij binnenkomst uit de weide of paddock allemaal hun brok en het hooi vanuit een groot slowfeeder hooinet. Per net gaat er ongeveer een grote kruiwagen hooi in en 's morgens is dit nog lang niet op. 's Morgens krijgen sommigen brok en als alles op is gaat de hele meute weer op de weide of paddock van 6 tot 's avonds 7/8. In de paddock staan ook slowfeeders gemaakt van IBC vaten met daarin betongaas. Op de weide krijgen ze gras aangeboden d.m.v. stripbegrazing.

Zorg altijd voor reserve materiaal. Een kruiwagenband, een extra steel, extra greep, tyrips, stroomdraad, poortgrepen, weidepalen, enz. Er gaat altijd iets kapot op een moment dat het nooit uitkomt en je even onthand bent. Handig als je er dan zo naar kunt grijpen voor een noodreparatie.

Mocht je nog meer willen weten, vraag maar raak :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:32

Lisa__Beau schreef:
Ik werk in de ochtend van 6 tot half 10. Het plan is om automatische voerbakken aan te schaffen zodat ik in de ochtend alleen zelf hooi hoef te voeren voor ik ga werken. Dit is het voer idee.
Tussen 5:00/5:30 hooi, 6:30 brok, 10:00 weidegang tot ongeveer 5 uur, 17:00 hooi, 18:00 brok, 21:00 hooi.

Ik zou 's avonds zodanig afvoeren dat ze zeker tot 10u hooi hebben (slowfeeders).
Daarnaast zie ik persoonlijk niet de noodzaak om om 6u30 brok te voeren (wie doet dat? jij bent immers al naar je werk?), ik zou dat doen als je thuiskomt. Daarna de wei op.

Waarom wil je je paarden zo lang op stal zetten trouwens? Van 17-10 vind ik heel erg lang, zeker als je zelf de vrijheid hebt om dit te regelen. Zelf zou ik ze gebruik laten maken van inloopstallen (paddock met inloopstal zodat ze zelf kunnen kiezen voor binnen of buiten), maar als je ze toch 's nachts op stal wil zou ik ze voor je werk lekker naar buiten laten, dus voor 6u. Lekker de paddock in waar de slowfeeders al gevuld staan. Dan kun je ze om 10u de wei op laten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:33

Hilary schreef:

Nog steeds word daar ook dagelijks advies aan elkaar gevraagd en tips gegeven

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 21:57

Hier staan ze niet aan huis maar wel in een doe het zelf pensionstal, waar we alles zelf doen.
Mijn 2 trekpaarden staan met een derde trekpaard samen, schuilstal, verharde plateau, paddock en 1.5 hectare weide. Wij werken met grote slowfeeders (helemaal vol = 2 keer per week vullen in de winter).
Daarnaast geven we een lage hoeveelheid brok aangevuld met een vitamine brok, en automatische waterbakken.
In de zomer doen we aan strookbegrazing (weide is verdeeld in 3 stukken, waar we iedere dag met prikpaaltjes een hoeveelheid gras geven. 1 stuk wordt kaal gegeten in 2 weken. Waardoor ieder stuk ongeveer 2 weken begraasd wordt en dan minstens 4 weken kan rusten.)

Zo hoeven we zowel in de winter als in de zomer maar 1 keer per dag langsgaan, mijn stalgenoot en ik wisselen de dagen af zodat we telkens ook een dag niet hoeven te gaan.

In jouw geval zou ik kiezen voor slowfeedernetten voor op stal (hier doen we met 1 net van 2 m breed en 1 m hoog netjes 24 uur voor 3 D-pony's.). die netten zijn zo groot dat je ze gemakkelijk over plakken van een grote baal kunt schuiven, omkippen, koordje doorrijgen en ophangen met koordjes en musketonhaken aan 4 ringen.
Als de paarden snachts op stal komen zou 1 zo een net voldoende moeten zijn voor zeker 3-4 nachten. (dwz: netten per paard per week vullen = netten vullen = een maal per week een kwartiertje werk).

Voor in de paddock zou ik een mogelijkheid voorzien tot een weideruif waar je een grote baal in een keer kan in schuiven, al dan niet met een slowfeedernet erover.
Die baal zou dan voor overdag zeker - weken mee moeten gaan.

Op deze manier hoef je smorgens enkel een schep voer in te gooien (of als het automatisch gaat zelfs dat niet) en ze buiten te laten), en ze savonds uit te mesten en binnen te halen.
1 keer per week netjes vullen en die ophangen (je kan prima 2 netten per stal ophangen, dan ben je direct goed voor een week.) en eens per 2 weken baaltje in de ruif buiten schuiven.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:37

Lynn_Nikita schreef:
Hilary schreef:

Nog steeds word daar ook dagelijks advies aan elkaar gevraagd en tips gegeven

:j mee eens! Ik bedoelde meer dat in de eerste twee delen naar mijn gevoel meer info staat over aan te schaffen spullen (wie koos wat en waarom en waar heb je het gekocht) en andere handigheidjes.
Het staat in het huidige topic wat meer verspreid, is mijn idee, maar dat kan ook komen omdat ik deel 1 en de helft van 2 toen in een week tijd heb doorgelezen :P

Eens met GDG, overigens over het buiten staan. Ik zou ze zoveel mogelijk buiten willen hebben (de onze staan 24/7 buiten met schuilstallen).

Esser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 23:46

Ik lees graag mee. ;)
Ook wij hebben het geluk een huis te kunnen kopen met 1,5 hectare erbij. Voor het eerst paarden aan huis houden; spannend. Ik kan alle info en nuttige tips goed gebruiken.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 14:09

Het belangrijkste is denk ik dat je ervoor moet zorgen dat alles praktisch ingedeeld wordt. Op die manier optimaliseer je het gebruiksgemak en dat is, als je het mij vraagt, toch wel een essentieel punt. Een goed voorbeeld hiervan is het gebruik van slowfeeders zodat je niet 's ochtends voor je werk hoeft te gaan voeren. De laatste voerbeurt hoeft dan ook absoluut niet extreem laat te zijn, als de netten voldoende gevuld zijn redden ze het met gemak tot de volgende ochtend.

Verder geef je zelf al een aantal belangrijke punten aan om over na te denken: hooi, bodembedekking, voer, mestafvoer, tractor, vervanging tijdens vakanties, ... Daarnaast is het ook niet onbelangrijk om het een en ander te weten van weideonderhoud, of je moet hiervoor een loonwerker willen vragen/inhuren. Ook moet je nagaan of de huidige omheining geschikt is of dat hier nog wat aan moet veranderen. Als er nog geen stroomvoorziening is (en je hier wel gebruik van wil maken) is het ook handig vast te kijken of dit te realiseren is, ditzelfde geldt voor de watervoorziening als je gebruik wil maken van automatische waterbakken.

Natuurlijk heb je ook spullen nodig om de stallen en het weiland uit te mesten, maar dit spreekt denk ik redelijk voor zich. Het is ook handig om wat reserve spullen aan te schaffen zodat je kapotte dingen snel kunt vervangen of repareren, een kapotte omheining bijvoorbeeld. Heb je ook al nagedacht over een opslagplaats voor je hooi en stro? Het is heel fijn als deze plek makkelijk te bereiken is voor de aanvoer van hooi en stro, maar het is ook fijn als jij niet stukken hoeft te lopen met je hooi en stro voordat je de stallen bereikt.

Volgens mij moet je wel aan bepaalde eisen voldoen om een mesthoop te mogen creëren, welke eisen dat zijn kun je vast op de website van je gemeente vinden. Anders is het eventueel een idee om je mest direct op een aanhanger te leggen zodat je de mest niet eerst weer hoeft te verplaatsen voor je het weg kunt brengen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 07:05

Wil je ze echt 17 uur (!!) op stal hebben en maar 7 uur buiten? Wat sneu en dieronvriendelijk... dat zou ik nou juist omdraaien als je ze thuis hebt staan. Gooi ze s morgens voor je naar je werk gaat lekker naar buiten met een berg hooi. En haal ze pas later op de avond binnen. Geef ze brok als je om 10 uur thuis bent en de tijd hebt. Of geef dat s avonds als ze naar binnen komen.

Lisa__Beau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 11:41

Iedereen super bedankt vast voor alle tips! Ik heb alles zo goed mogelijk opgeschreven en ben nu een tekening aan het maken over hoe ik alles zou willen hebben met de grond die we hebben!

Over de 13 stallen en 3.6 hectare. We hebben uitendelijk 5.1 hectare en ik moet alles in principe alleen doen, dus de 13 stallen zullen nooit volledig gevuld zijn.

Over het 'weinig' buiten staan. Mijn paarden staan nu nog minder buiten, dus ga dit uiteraard wel uitbreiden want ik wil ze in de zomer het liefste 24/7 buiten hebben. Maar ik heb er 2 waarbij ik dit zeker rustig aan op moet bouwen vandaar dat ze in het begin minder buiten zullen staan dan dat ik zelf ook zou willen. Het idee is om rond de de grasweides een soort zand pad te maken zodat ze daar op kunnen lopen. Maar ben er qua tekeningen nog niet helemaal uit.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:26

Als je een foto van je perceel plaatst, en evt een voorlopige indeling, wil ik wel met je meekijken en meedenken hoor. Wij hebben ook een pad om onze wei, werkt heel fijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 23:46

Heb je een mogelijkheid om aan je stallen vast een uitloop te maken?
Als je aan de boxen een verharde uitloop kan maken van minstens dezelfde grootte als de box (beetje handig indelen met de tussenpoorten, dan kan je met een mestschuiver op een tractor zo alle mest opscheppen) met daaraan eventueel een zandpaddock (breedte van de box op een m of 8 oid? of groter uiteraard, uitmesten kan je de mest van de paddock zo de verharding opgooien en daarna met de tractor samenschuiven.
In de stal goede rubbermatten, mest schuif je dan zo naar buiten op de verharding en dan is het uitmesten zo gepiept.)
Dan kunnen ze gewoon 24 op 7 individueel kiezen tussen hun box, verharding of paddock en dan zit je iets minder gebonden aan het aantal uur dat ze in groep buiten gaan.
Afhankelijk hoe je stallen ingericht zijn en hoe sociaal de paarden zijn kan je overdag ook de tussenpoorten per 2 bv opendraaien waardoor ze lekker met elkaar kunnen kroelen. aantal goede slowfeeders die je maar eens per week dient te vullen, en zo heb je een stal die weinig arbeidsintensief is. Iedere dag ze er een aantal uurtjes in de grote paddock dat ze kunnen rennen en ik denk dat je een stelletje gelukkige paarden zal hebben.