Wat voor snelgroeiende haag langs de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Wat voor snelgroeiende haag langs de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 21:23

Hoi,

wij krijgen over een tijdje een weide die ligt aan een drukke weg (er zit enkel een slootje tussen). Naast goede omheining willen we i.v.m. zicht en geluid een haag langs een zijde van de wei planten. Het gaat om ongeveer 150 meter.
Het moet een haag zijn die groenblijvend is in de winter of die net als een haagbeuk zijn dorre blad vasthoudt tot de nieuwe blaadjes uitschieten.

Het zou fijn zijn als het een haag is die snel groeit. In eerste instantie dacht ik aan haagliguster. Maar na wat googlen kwam ik erachter dat deze giftig is voor paarden. Net als conifeer, wat mijn tweede idee was.

Verder dan haagbeuk kom ik niet. Nu komt er ook stevig hekwerk (a la Heras hekwerk) en dit komt voor de haag. Daarvoor wil ik weer weipalen met stroomkoord. Maar dan nog kunnen ze er in principe bij komen als ze willen. De track zal hier langs lopen dus ze zullen er wel dagelijks langs komen.

Hebben jullie nog ideeën voor een bladhoudend, snelgroeiend en niet giftige haag? Of een haag die pas licht giftig is bij het eten van grote hoeveelheden.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:27

Misschien zit hier iets tussen voor je? https://www.haagplanten.net/bladhoudend ... anten.html Misschien zou vuurdoorn kunnen, de besjes zijn rauw licht giftig maar gezien de vele doorns denk ik dat de meeste paarden het na twee happen wel voor gezien houden. :P Meidoorn is ook mooi inheems en niet giftig.
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 19-10-17 21:30, in het totaal 2 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:29

Meidoorn, maar dan meer om de stekels en dus geen aantrekkingskracht van de paarden op voorbijgangers (voeren, etc.) Is ook niet giftig, oorspronkelijk in veel streken in gebruik als veekerende heg, groenblijvend/bladvasthoudend weet ik niet.

Aan je herashekwerk kan je afstandshouders schroeven met daarin je stroomdraad. Dat scheelt je een hoop problemen met grasmaaien op de plekken waar de paarden er niet bij (mogen) kunnen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:35

Helaas, veel heggen zijn giftig voor paarden.

Een haag van zwarte elzen misschien? Is alleen niet groenblijvend in de winter, maakt wel een dik takkennetwerk.

Meidoorn is ook mooi.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 21:37

Meidoorn heb ik inderdaad ook op het denkbeeldige lijstje, al staat die met stip onderaan. De haag willen we namelijk door trekken tot in de tuin. De stekels i.c.m. kinderen is dan wat minder handig. Al is het misschien niet erg storend om dan in de tuin toch over te gaan naar een ander soort haag.

Ik lees net wel dat meidoorn snel groeit en betaalbaar is. Dus wie weet toch een goede optie.

Ohh bedankt voor de tip van de afstandshouders!!! Daar heb ik domweg helemaal niet bij stilgestaan dat die er gewoon zijn. Dat scheelt me weipalen en een hoop ergernis met maaien inderdaad!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:41

Vrijwel alles wat groenblijvend is is giftig voor paarden. Je schrijft de conifeer af, maar er zijn een paar soorten die niet giftig zijn, of alleen maar heel licht giftig als ze er echt veel van eten. Maar welke soort dat precies is weet ik niet zo te zeggen.
Vuurdoorn zou ik zeker niet doen. Die is zeker wel giftig. Ze zullen er wel redelijk vanaf blijven vanwege de stekels, maar verkijk je niet erop dat die stekels ook voor ons (en je moet dat ding waarschijnlijk wel een keer snoeien) giftig kunnen zijn. Je kan er een lelijke bloedvergiftiging van krijgen.

Loonwerker

Re: Wat voor snelgroeiende haag langs de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 07:35

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 08:06

Wilg kun je ook gebruiken, maar dat vinden paarden ook lekker.

Wilg kun je makkelijk zelf stekken. Alleen heeft het wel even tijd nodig om aan te groeien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 09:49

Alle groenblijvende planten zijn inderdaad giftig, al varieert dat van zeer giftig tot een klein beetje giftig bij grote hoeveelheden.

Meidoorn is vrij goedkoop, groeit redelijk goed, is heel goed tegen indringers en een perfecte schuilplaats voor vogels en andere diertjes. Enige vervelende is dat je voorzichtig moet zijn met snoeien, want het kost je veel kruiwagen-banden :Y)
Conifeer wordt meestal niet gegeten door paarden, en is niet heel erg giftig, maar als je er net een paard tussen hebt zitten die er wel graag aan eet dan is dat niet handig..
Beukenhaag hebben we hier ook. Ik vind ze mooi, en ideaal voor vogels.. maar ze worden wel erg breed.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:00

Ik denk dat het niet voor niets is dat je veel beukenhagen ziet.
Het is gewoon een fijne plant voor die functie. Snelgroeiend weet ik niet maar verder voldoet hij aan veel van je wensen.

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:03

Ik dacht ook aan wilg, vinden ze lekker, niet giftig. Blijft enkel niet bladhoudend in de winter. De takken van het snoeisel, kun je gewoon aan je paarden geven.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:08

een wilg is toch meer een boom dan een haag lijkt me?

meeste groenblijvende is idd giftig.

hier meidoorn,die doorgetrokken werd tot in de tuin(denk dat we 500m meidoorn staan hebben),is snelgroeiend,blijft niet groen,maar een dichte haag,blijft toch behoorlijk ondoorkijkend,ook zonder blaadjes.

de stekels.
tja,hier ook kleine kinderen,leren ze vlug genoeg dat die planten prikken,is toch niets fout mee?kinderen horen toch ook niet in hagen te klimmen oid?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:13

Beuk zou ook giftig zijn :(
Rond een weide die alleen in de zomer gebruikt wordt kan het waarschijnlijk geen kwaad. Het is meer in de winter, wanneer de paarden enkel hooi te eten krijgen en zich wat beginnen te vervelen, dat het risico groter wordt dat ze aan iets knabbelen dan niet ok is.
Meidoorn is één van de weinige mogelijkheden die overblijven. Bij wilg vrees ik dan weer dat ze gewoon alles opeten waar ze aan kunnen.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:35

Wij hebben ook meidoornhagen, het duurt wel paar jaar voor ze mooi vol en dicht zijn, maar nu zijn ze prachtig. Tegenwoordig laten we ze machinaal snoeien door de loonwerker omdat het wel vel werk was, en inderdaad wel oppassen met kruiwagen banden, wij hebben massieve banden.

Inmiddels is de haag zo vol en volgroeid dat wij hem niet meer af hoeven te zetten, paarden vinden het in het voorjaar heerlijk om aan te knabbelen maar kaal eten doen ze niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:49

Wij hebben ook meidoorn rond een groot deel van de wei, idd wel veel werk met snoeien, maar wel mooi. Massieve banden zijn dan wel een must, ik had ook iedere keer de banden van kruiwagens en de zitmaaier lek.

Je schrijft over haagbeuk, maar dat is juist een soort die zijn blad laat vallen, in tegenstelling tot een beukenhaag. Wij hebben een haagbeuk rond het gazon staan, mijn ervaring daarmee is dat de paarden graag een takje meesnoepen daarvan.

Aan de voorkant van de wei gaan we trouwens iets anders doen, daar gaan we echt een groenstrook aanplanten met streekeigen struiken. Vind ik ook een mooie oplossing en minder snoeiwerk ;)

Een leuke website over het onderwerp is deze https://www.paardenplant.nl/

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:09

Hoe zit het met de struweelhaag? Ik kan niet vinden of dat deze giftig is?
Deze past namelijk bij ons in het streekbeeld en dat vind ik wel zo leuk :)

(sorry voor inbreken TS)

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:34

Selka schreef:
Hoe zit het met de struweelhaag? Ik kan niet vinden of dat deze giftig is?
Deze past namelijk bij ons in het streekbeeld en dat vind ik wel zo leuk :)

(sorry voor inbreken TS)

Dat ligt eraan welke soorten struiken je aanplant, een struweel is gewoon een begroeing van struiken en bomen die niet te hoog worden maar ook niet jaarlijks in een hegvorm worden gesnoeid.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:38

Van wilg kun je heel makkelijk hagen vlechten. Probeer aan afsnijsel van knotwilgen te komen. Die steek je gewoon in de grond en vervolgens vlecht je er horizontaal takken doorheen. Blijft niet groen, maar ziet er wel leuk uit. Alleen weet ik niet hoe goed zo'n haag bestand is tegen vraat door paarden :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:25

Thanks Delphi2. Zo ver mijn plantenkennis :Y)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-17 13:35

Bedankt voor alle nieuwe input!

Ik ga even nakijken hoe het zit met meidoorns en die bufferzone i.v.m. bacterievuur. Bedankt voor die tip, want dit wist ik niet!

Beukenhaag blijft dan toch ook mooi op het lijstje staan. Ik had het over haagbeuk, maar ik weet eigenlijk zelf niet meer wat ik bedoel :')
Wij hebben er zelf ook een haag mee en die is niet groenblijvend, maar de bruine verdorde blaadjes blijft hij eigenlijk vast houden tot de nieuwe groene blaadjes komen.
Dan heb ik haagbeuk denk ik. Je hebt geloof ik ook een haag die wel bladhoudend is in de winter.
Hier eten ze er wel eens van, maar nooit iets gemerkt van buikpijn/koliek o.i.d.

Wij gaan er ook bij wonen en het doorgetrokken stuk is de erfafscheiding van de tuin. Vanwege privacy en ook geluidsdemping willen we een haag die snel hoog wordt, maar ook lekker breed wordt en dus in de winter ook goed dicht blijft.

Wilg willen we trouwens planten als boom. De takken wist ik inderdaad, die gaf ik ook al eens aan de konijnen en de pony's. Beide waren er dol op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:45

Meidoorn blijft niet echt dicht in de winter. Geluiddempend is het al helemaal niet.

Als je iets wilt dat echt dicht en hoog wordt, dan kom je toch snel aan coniferen. Maar help, wat zijn die dingen lelijk en wat passen ze vaak slecht in het landschap.... ;(

Al eens bamboe overwogen?

Edit: je zou ook voor een gemengde haag / Zeeuwse haag kunnen gaan. Leuke van de mix is dat de haag ieder deel van het jaar anders is, bloeit en in de winter vaak mooie bottels / bessen heeft. En in de meeste landschappen staan de mooi. Nadeel is dat ook een Zeeuwse haag niet wintergroen is. Al zou je er beuk tussen kunnen planten natuurlijk.

Hazelaar wordt ook snel breed en hoog. Maar ook dat is niet wintergroen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-10-17 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:47

bamboe is een pest,raak je nooit meer kwijt en gaat ook groeien op meters van waar je het geplant hebt.

past trouwens totaal niet in een landschap.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:50

tengeltje11 schreef:
een wilg is toch meer een boom dan een haag lijkt me?

meeste groenblijvende is idd giftig.

hier meidoorn,die doorgetrokken werd tot in de tuin(denk dat we 500m meidoorn staan hebben),is snelgroeiend,blijft niet groen,maar een dichte haag,blijft toch behoorlijk ondoorkijkend,ook zonder blaadjes.

de stekels.
tja,hier ook kleine kinderen,leren ze vlug genoeg dat die planten prikken,is toch niets fout mee?kinderen horen toch ook niet in hagen te klimmen oid?

Er bestaan verschillende soorten wilg. De schietwilg, treurwilg en krulwilg worden eerder bomen, de kraakwilg, grauwe wilg en geoorde wilg zijn meer struiken.
Wilg als haag is mooi, maar wees je ervan bewust dat paarden het té graag eten soms en je haag dus mss snel vraatzucht zal vertonen.
Op basis van je wensenlijstje dacht ik ook aan meidoorn, maar als bacterievuur een probleem is kan je ook kijken naar sleedoorn. Is een waardplant voor de sleedoornpage trouwens, dus op ecologisch vlak scoor je nog extra punten ;) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:52

tengeltje11 schreef:
bamboe is een pest,raak je nooit meer kwijt en gaat ook groeien op meters van waar je het geplant hebt.

past trouwens totaal niet in een landschap.

Dan moet je een niet-rizoomvormende nemen. Die zijn er ook.

Nee, het past vaak niet in het landschap. Maar persoonlijk zie ik ze liever dan coniferen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-10-17 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

neila

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 13:53

Beuk en Haagbeuk lijken heel sterk op elkaar en worden vaak verward. Het blad van de Beuk heeft een gladde bladrand en als haag blijft het blad er de hele winter aan zitten. Het blad van de Haagbeuk heeft een gezaagde rand en als haag valt het blad in de herfst af.