Scheren, waarom wel en waarom niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Scheren, waarom wel en waarom niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:50

Hier zullen ongetwijfeld al talloze discussies over gehouden zijn maar juist daarom zie ik door de bomen het bos niet meer. Mijn vraag is simpel: paard wel scheren of paard niet scheren?

Ik wil mijn toekomstige paard op een zo natuurlijke manier houden, dus zo weinig mogelijk poespas en het dier gewoon lekker dier laten zijn. Hij zal 24/7 buiten staan met schuilstalling. Dan lijkt niet scheren dus het meest logische antwoord maar ik lees allemaal dingen over rain rot, oververhitting, onderkoeling etc etc dus in hoeverre zijn de paarden van tegenwoordig nog bestand tegen het klimaat? Nu snap ik ook wel dat een koudbloed meer kan hebben dan een warmbloed. Maar omdat ik geïnteresseerd ben in zowel Shires als Quarter Horses hebben beide antwoorden nut.

Ik ben redelijk nieuw op Bokt (heb altijd alleen meegelezen) en heb nooit eigen paarden gehad, dus ik ben nog best onwetend op sommige punten en ik hoop dat ik hier niet op wordt afgerekend - het enige wat ik wil is het beste voor mijn paarden!

Dus, in het kort: Wat zijn de voor- en nadelen van scheren, en wat zijn de voor- en nadelen van niet scheren? Alvast bedankt voor alle input!

borstnoot

Re: Scheren, waarom wel en waarom niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:53

Ik scheer mijn paard vooral omdat ze regelmatig getraind wordt en de haren evengoed te lang worden onder de deken. Ze krijgt het anders veel te warm met trainen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:56

Zolang het goed gaat ga ik echt niet met dekens aan de gang en al helemaal niet scheren.

Pas als ik echt flinke problemen zou krijgen die niet door aangepast management of aangepaste training op kunnen worden gelost zou ik overwegen de perfecte deken die ze al hebben te vervangen door een versie die ik op goed geluk uitkies.

Deken over de gewone vacht doe ik wel eerder, heb er nu een die wat in valt als ze hem niet heeft in de winter dus die krijgt er een op.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 17:56

Ik scheer mijn pony omdat hij heel snel een hele erge dikke vacht krijgt en hij regelmatig wordt getraind dus zichzelf als een idioot zweet.
De jonkies scheer ik niet omdat ze nog jong zijn, prima met een dun dekentje en erge koud een iets dikkere deken zelf op tempratuur blijven met een klein wollig vachtje.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:00

Als ik jou was zou ik vooral eerst eens kijken hoe je paard zich houd zonder dekens. Scheren kan altijd. Zijn genoeg paarden die met vacht gewoon kunnen werken. Kwestie van iets langer uitstappen en dan oa het prima. Je kan ook patroon scheren zodat je zonder dekens kan en minder hitte hebt. Dat koidbloeden meer kunnen hebben dan warmbloeden is een aanname die niet altijd klopt. Ik zou niks van te voren beslissen maar vooral naar je eigen paard kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:32

callum schreef:
Als ik jou was zou ik vooral eerst eens kijken hoe je paard zich houd zonder dekens. Scheren kan altijd. Zijn genoeg paarden die met vacht gewoon kunnen werken. Kwestie van iets langer uitstappen en dan oa het prima. Je kan ook patroon scheren zodat je zonder dekens kan en minder hitte hebt. Dat koidbloeden meer kunnen hebben dan warmbloeden is een aanname die niet altijd klopt. Ik zou niks van te voren beslissen maar vooral naar je eigen paard kijken.

En dekens met vacht, hoe zit dat? Want de één doet wel een deken om zonder te scheren, de ander pas als het paard geschoren is. Heb je hier tips voor? Of is dit zo afhankelijk van het paard zelf dat die vraag nu geen zin heeft?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:35

Ik scheer ze voor de keuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 18:51

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 19:07

safina schreef:
Deze discussie is al zo vaak gevoerd. Als je de zoekfunctie gebruikt kan je er heel veel over lezen, TS!

Kijk bijvoorbeeld eens hier

[SV] [Centraal] Alle vragen over scheren

Aangezien hier inderdaad een centraal topic over loopt plaats ik hier een slotje.