Makkelijk verplaatsbare afrastering roundpen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Makkelijk verplaatsbare afrastering roundpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 15:46

Ik heb een idee voor mijn latere stal/huisvesting en ik wil even polsen of dat realistisch is.

Ik heb het liefst geen losse roundpen/longeercirkel op mijn terrein om de kosten te drukken (aanleggen kost natuurlijk al gauw een paar duizend euro incl afrastering en bodem), maar ik vind werken in een roundpen wel belangrijk voor mijn trainingsmethode. Dus mijn vraag is of er een oplossing bestaat om snel en makkelijk een roundpen te creëren in de rijbak? Het lijkt me niet heel veilig om gewoon een paar dunne paaltjes neer te zetten en er een lintje tussen te spannen, dan kan een paard er in principe zo uit springen. Is natuurlijk niet de hoop dat dat ooit gebeurt, maar met een dier altijd iets om rekening mee te houden! :)

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:05

Met paneel/paddock hekken?

DubbelFun

Re: Makkelijk verplaatsbare afrastering roundpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 09:19

Idd paneelhekken. Je kunt dan met schaduwdoek de zijkant (onderop) dicht maken als je bang bent dat er benen tussen kunnen komen.
Touwtje met paaltjes zou ik iig nooit doen; het moet wel veilig blijven :) zeker als 'longeren' eigenlijk losgooien wordt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 14:01

Zijn die niet erg zwaar?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 14:30

Met 2 man goed te tillen hoor.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-17 15:21

Eigenlijk nog nooit problemen gehad met flexpaaltjes en koord. Zelf 2 tegelijk in tegen gestelde richting in gelongeerd. De pen stond gewoon in het weiland. Had/heb wel dieren die respect hebben voor koord.

Afhankelijk van hoe groot en/of rond je de roundpen wilt hebben ben je wel even bezig met op/afbouwen met hekken. En je moet altijd met 2 zijn.

Vraag mij af of een vaste roundpen niet uiteindelijk een meer waarde heeft als je die met regelmaat gebruikt tegen over hekken aanschaffen en steeds op en afbouwen. De kosten hiervan heb je zelf in de hand. Hoe groter de diameter hoe meer omheining en zand. Type omheining en hoogte is ook bepalend. Laat je het doen of kies je voor (deels) zelf bouw/aanleg.

Ik ken mensen die uiteindelijk toch een roundpen hebben aangelegd om van een hoop werk af te zijn en ze hadden gelijk een extra paddock als ze er geen gebruik van maakten.