We weten niet goed wat we moeten doen. De wei staat redelijk vol met boterbloemen. Afgelopen voorjaar hebben we wel laten sproeien tegen dit onkruid. Wel redelijk laat (eind mei), ze kwamen helaas niet eerder opdagen. Aangezien dit de eerste keer was, komen er af en toe toch nog wat bloemetjes (krengen) omhoog, maar het grootste gedeelte is weg. Echter zijn alleen de bloemen weg, dus niet de bladeren/stengels wat daaronder zit, daar staat het nog vol van.
Ze eten er wel omheen en ik hoef heus niet perse een strak weitje met alleen maar gras, verschillende onkruiden zijn goed voor paarden, maar voor mijn eigen gevoel/geruststelling zou iets minder boterbloem fijn zijn.
Nu heb ik zo'n PH/vochtmeter gekocht en als dat ding werkelijk klopt, zit de PH van onze weiden tussen de 6,9 en 7,1. Ben zojuist op vele plekken en verschillende plekken aan het meten geweest.
Ik weet dat er mensen zijn die ze met maaien en kalk weg hebben gekregen. Kalk strooien zou in het najaar/rond deze tijd moeten?
Ik hoor ook mensen die zeggen absoluut NIET te maaien omdat het juist vermeerderd. Kunnen de bladeren verder ook kwaad of zijn het echt alleen de bloemen?
Nu zijn er ook weer mensen die 0,0 vooruitgang hebben geboekt met kalk. En aangezien mijn PH toch rond de 7 ligt, weet ik niet of het veel nut heeft?
maar met kalken alleen zorg je ervoor dat er niet veel extra plantjes bijkomen en dat ze niet extreem uitbereiden. daarnaast sproei ik wat er staat,ook gewoon dood.anders blijf je bezig. hier altijd sproeien en kalken,en het jaar erop staan er nog amper.
De meeste soorten boterbloemen doen het goed op alle grondsoorten. Ook op kalkrijke gronden. Wij zitten zelf op kleigrond, en daar is een lage ph vrij zeldzaam, maar boterbloemen hebben we genoeg...
Als je er op korte termijn vanaf wilt is spuiten of uittrekken de snelste oplossing. Als het om grote plekken gaat is wat nieuw gras inzaaien ook geen slecht idee.
joyce B
Geplaatst: 10-10-17 07:06
Ik heb de grote wei laten spuiten. De kleine weitjes heb ik perlka gestrooid. Ook dat heeft geholpen. Wel oppassen met de paarden. Ik had na beweiden van die stukjes een ijslander licht bevangen en een te dikke Welsh had ineens een dikke manenkam wat ze nog nooit eerder had.
Coentjuh
Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-17 09:24
Coentjuh schreef:
Maar de PH is eigenlijk toch goed?
Ik bedoel te zeggen.. Heeft het kalken nut als de PH goed is?