Laatst las ik iets over een ouder gepensioneerd paard waarvoor de eigenaar stalling zocht. Vanwege zijn leeftijd en conditie zocht ze naar een stal waar ze twee keer per dag Seniores priores wilden geven, wat in water geweekt moest worden. Of ze zorgvuldig de medicatie wilden geven en zorgen dat hij op tijd zijn dekens op kreeg.
Het bleek best moeilijk te zijn om een stal te vinden waar ze er op kon vertrouwen dat haar oudere paard deze verzorging kreeg, zodat ze er niet dagelijks heen hoefde.
Wij hebben al eens eerder getwijfeld over het beginnen van een pensionstalling. De reden om hier vanaf te zien is, omdat mensen vaak toch bepaalde eisen stellen aan de bak en andere voorzieningen (wat ik overigens begrijp hoor). Zelf ben ik echt een recreatieve ruiter zonder wedstrijdambities, die net zo lief lekker aantut met de pony's

Wij hebben zelf recreatief 2 pony's waar later een 3e bij gaat komen. Mij lijkt het leuk om daarnaast nog plaats te bieden aan 2, 3 of hooguit 4 oudere of niet meer berijdbare gepensioneerde paarden. En me juist te richten op die individuele verzorging waardoor de eigenaar niet perse dagelijks hoeft te komen.
Het is echt slechts een idee, een schets, en wellicht is hier geen markt voor. Er bestaan natuurlijk al paarden rusthuizen. Ikzelf zou het graag kleinschalig houden, waarbij de eigenaar natuurlijk altijd welkom is om het paard lekker te komen kroelen, borstelen of lekker even te wandelen. Daarbij zou de mogelijkheid er zijn om jaarrond dagelijks van 's ochtends tot 's avonds buiten te lopen en 's nachts op stal en zou er onbeperkt ruwvoer gegeven worden.
Ook zou de mogelijkheid er zijn om overdag in een kleine paddock paradise te lopen met ruwvoer en eventueel beperkt gras en 's nachts op stal.
Denken jullie dat hier animo voor is? Wat zijn voor jou de pluspunten waardoor je juist voor een dergelijke stalling zou kiezen? En wat zou ervoor zorgen dat je juist niet voor zo'n stalling zou kiezen?
Is er misschien iets dat je mist en wat je juist erg belangrijk vindt voor een gepensioneerd paard?
Wat zou je een reëel stallingsprijs vinden voor een gepensioneerd paard die zorg op maat krijgt (naar vraag van eigenaar), maar waar je niet meer op kan rijden?