Welke stalbedekking?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dinky_Noa

Welke stalbedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 12:08

Hoi,

Het wordt weer winter dus gaat m'n pony weer op stal (zomer's staat ze dag en nacht buiten) maar nu is mijn vraag: Welke strooisel hebben jullie in de stal?

Vorig jaar had ik stro maar ze eet alles op en begint er van te hoesten. Het geeft ook heel veel afval.

Welke bodembedekking zal goed zijn voor haar. Ze is al erg oud, ik zat zelf te denken aan vlas of zaagsel. Maar wat vinden (de meeste) paarden niet lekker?

Hebben jullie voor- en nadelen van vlas/zaagsel? Of nog een ander strooisel wat geschikt zou kunnen zijn? :o

Groetjes mij,

Mizora

Re: Welke stalbedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:15

Ik vind zaagsel zelf veel fijner werken en het is een stuk minder glad.

Op het momnet dat een paard zijn stal leeg eet is het ruwvoerregime het eerste waarnaar ik kijk. Een enkel paard heeft ondanks ruim voldoende ruwvoer (vrijwel onbeperkt tot echt onbeperkt) toch trek in extra vezel, daar hang ik dan een hooinet met stro bij op.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:22

Vlas is in gebruik veel duurzamer en goedkoper dan zaagsel. Daarnaast is vlas, mits gekocht bij goede leverancier, veel minder stoffig dan zaagsel.

Er zijn overigens heel veel topics op bokt te vinden over zowel vlas als zaagsel als het vergelijk tussen beide. Alternatieven zouden koolzaadstro en hennep kunnen zijn. Ook daarover is genoeg te vinden ;)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:25

Is het stro dat je nu gebruikt schimmelig, dat ze ervan hoest? Komt de hoest niet ergens anders van misschien? Van stro gaan ze, mijn ervaring dan, niet snel hoesten. Hooi is sneller stoffig/schimmelig dan stro. Als het niet lekker ruikt dan heb je meestal al schimmel erin.

Ik heb de mijne (thuis) op stro staan maar gebruik steeds minder, ik merk dat een volle strostal helemaal niet zo nodig is. Ik heb er rubber tegels onder en dat bevalt me al jaren heel prima. Scheelt ook veel stro. Je kunt ook strokorrel gebruiken, dat valt uiteen in stofvrij goed opneembaar spul (lijkt niet erg op stro). Ik heb het ook een tijd gebruikt maar vind stro toch net iets prettiger, en het verstopte m'n rubber tegels. Ik vind wat stro knabbelen ook prettig voor m'n paard. Als je echt hele goede rubber bodem hebt liggen kun je ook zonder bodembedekking toe.

Er zijn diverse forse topics over strokorrel op Bokt te vinden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:27

Hier is zaagsel juist iets lager in gebruik dan vlas. En qua stoffigheid maakt het bij goed zaagsel en goed vlas geen verschil, alleen zie je mensen vaak merkloos zaagsel kopen omdat het goedkoper is en dat stoft wel flink. Zaagsel is inderdaad wel duurder dan vlas.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:29

Ik heb voor mijn hoestend paard vlas in de schuilstal liggen werkt voor mijn super. bij mijn zus in de stallen ligt ook vlas we willen geen stro meer. Veel mensen halen de mest op bij ons en vinden dit fijner dan met veel stro erin.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:31

Tenzij je bij een goede houtzagerij gratis aan zaagsel kan komen (let op dat er geen giftige boomsoorten tussen zitten) is vlas de goedkoopste optie als stofvrije bodembedekking. Zorg wel zeker voor genoeg te knabbelen er naast, want je wil echt niet dat ze er van eten (koliek mogelijk operatie nodig).

Dinky_Noa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 12:54

stefje schreef:
Is het stro dat je nu gebruikt schimmelig, dat ze ervan hoest? Komt de hoest niet ergens anders van misschien? Van stro gaan ze, mijn ervaring dan, niet snel hoesten. Hooi is sneller stoffig/schimmelig dan stro. Als het niet lekker ruikt dan heb je meestal al schimmel erin.

Ik heb de mijne (thuis) op stro staan maar gebruik steeds minder, ik merk dat een volle strostal helemaal niet zo nodig is. Ik heb er rubber tegels onder en dat bevalt me al jaren heel prima. Scheelt ook veel stro. Je kunt ook strokorrel gebruiken, dat valt uiteen in stofvrij goed opneembaar spul (lijkt niet erg op stro). Ik heb het ook een tijd gebruikt maar vind stro toch net iets prettiger, en het verstopte m'n rubber tegels. Ik vind wat stro knabbelen ook prettig voor m'n paard. Als je echt hele goede rubber bodem hebt liggen kun je ook zonder bodembedekking toe.

Er zijn diverse forse topics over strokorrel op Bokt te vinden.

Ze heeft een groot hooinet in haar stal hangen^^ maar als nog kiest ze voor het stro :9
Het stro is niet beschimmeld, en ik denk dat ze van het stro hoest. Ik weet he thiet zeker. Want toen ik der in de zomer weer buiten zette stopte het, en nu begint het zeg maar. :D :o

Dankjewel voor je antwoord...

Dinky_Noa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 12:55

Dankjewel voor jullie antwoorden. Ik denk dat ik vlas maar is ga uitproberen

Nuggetbaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 19:39

Wij gebruiken vlas in de stallen, maar dan wel een hele dunne bodem. Dit komt doordat wij matten hebben en dat de urine goed door de matten kunnen lopen. De matte zijn vrij zacht dus moet je in jouwgeval eerst even goed kijken wat jouw stal bodem is. Als het beton is moet je zeker een dikke pak vlas gebruiken. Dit eten ze niet zo in een keer op. :)