Hele lange manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy

Hele lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 22:04

En voorpluk... ik vind het zelf niet mooi, maar vraag me eigenlijk af of het wel diervriendelijk is.... het vergt veel onderhoud en zilt altijd in ongemakkelijke vlechten, het is warm en zwaar en hangt in de ogen. Ik snap best dat niet iedereen een sportcoupe wil, maar volgens mij zijn die lange manen meer voor de baas haar plezier en ego dan voor het welzijn van het paard.. ben ik de enige die er zo over denkt?

Anoniem

Re: Hele lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:08

Nee, zo denk ik er ook over en ik vind het vreselijk al die lange sprietige manen. Manen die per se gevlochten worden omdat het paard ze anders opeet... kies dan voor je paard en knip er wat af zodat ie wat comfortabeler kan rondscharrelen en laat het er niet aan zitten voor je eigen plezier. Maakt t beest geen reet uit of die een mooie bos knielange manen heeft of een sportcoupeje.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:09

Nee, je bent niet de enige.
Ik vind het oprecht verschrikkelijk.

Vraag me ook af wat de lol is, wat het nút is om de manen zo lang te hebben als ze altijd in vlechten of zelfs manenzakjes moeten.

Prima als een dier van zichzelf lange manen heeft, maar als het niet langer gewoon los kan hangen zonder dat het dier er last van heeft, dan gaat het wat mij betreft echt veel te ver.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:09

Nee dat ben ik niet met je eens.
Al heb ik de lange manen nooit in vlechten zitten. Zolang hij zijn manen niet op eet, blijven ze er aan. Mocht dat op een gegeven moment wel gebeuren, dan zullen ze korter gaan. Mijn eigen pony heeft trouwens niet meer last van de warmt. Wel hangt zijn manenkam heel lichtjes, maar ik heb niet het idee dat pony er last van heeft.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door mirriejj op 29-09-17 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Arianaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:10

Ik vind het ook maar niks, en het lijkt me inderdaad ook niet prettig voor het paard.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:10

En vervolgens doen we ze allemaal vliegenkappen op.
Sorry, deel je mening zelf niet. Mijn paard heeft lange manen, en om even jou punten af te gaan.
Nee het vergt weinig onderhoud.
De vlechten zijn ideaal
Het is niet warm, in tegendeel, zomers in vlechten lekker koel, winters in wat lossere brede vlechten zelfde effect, niet warm, maar ook niet koud.
Het hangt niet in de ogen, wel voor de ogen, maar is niet zo dik dat hij niks ziet, en het houdt de vervelende vliegen bij zijn ogen weg.

En tuurlijk ik vindt het zelf ook mooi, en ik zou echt kapot gaan als hij een sportcoupe zou krijgen. Maar als ik ook maar het kleine idee heb dat het voor hem vervelend is, of om jou woord te gebruiken, niet meer diervriendelijk, gaat er echt wel een stuk af.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:12

OH.. En inderdaad Pernilla... als de manen dan ook nog eens dun en sprieterig zijn en overduidelijk er alleen zijn vanwege de lengte..... Oehhhhh dan moet ik me beheersen om er niet gewoon met een schaar langs te gaan...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:12

Wat versta je onder heel lang?
Mijn paarden hebben lange manen, maar ik heb er nauwelijks onderhoud aan, zit nooit in vlechten en de voorpluk is echt ideaal tegen vliegen. Je merkt echt dat ze veel minder met hun hoofd schudden als de voorpluk los hangt over hun ogen. En ik merk ook dat het fijn is tegen felle zon.
Ik vind het zelf mooier, zeker, maar ik vind de manen zeker ook functioneel en diervriendelijk.
En in de winter kun je er lekker je handen onder warmen :Y)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:15

Wat mij betreft: manen die gewoon natuurlijk zijn zoals ze zijn, gewoon een lekkere volle bos lang haar, vind ik prima en prachtig. Maar alles wat royaal onder de hals uitkomt, en kunstmatig beschermd wordt ( vlechten, haarzakjes) en daardoor eigenlijk nooit meer los komt uit angst dat het afbreekt, dat gaat voor mij echt te ver

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:16

Een lange voorpluk, ik zie het ook alleen maar als een prima vliegenmasker. Maar er zijn wel grenzen. Van die uberlange manen(voorbij de neus/schouders), lijkt me ook niet echt comfortabel voor het paard. Afgezien van al het gedoe wat betreft verzorging wat dat met zich meebrengt.
Alle pony's die ik heb gehad en nog steeds heb, heb ik altijd met lange manen gehad. Moet ook toegeven dat ik het zelf prachtig vind. Mogen die manen toch te lang worden, gaat ook hier gewoon de schaar erin. Maar een sportcoupe of fjordenboog zonder medische reden. Nooit!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:16

Ik heb in elk geval niet voor een tinker gekozen vanwege het haar. Zo onhandig, vooral ook nog eens die beren wintervacht erbij.
Maarja, ik viel voor het paard zelf. Gelukkig valt het bij mijn paard enorm mee, zijn staart is vol, maar niet dik en zwaar en zijn manen snij ik geregeld bij.
Ik vind zijn manen sowieso te dun om ze te lang te laten, dan wordt het zo'n doorkijkgordijn.

Er zijn maar weinig paarden waarbij ik een lange haardos mooi vind, dan moet het geen schemergordijn zijn en ik wil ook nog graag het paard zelf blijven zien. Als het een dik zwaar pak is, vraag ik mij af of het zo prettig is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:17

Punz schreef:
Prima als een dier van zichzelf lange manen heeft

Alleen heeft een paard dat dus niet. Al heel lang geleden vond men lange manen blijkbaar mooi en is er daarom op gaan selecteren. Daarom hebben paardachtigen die niet gedomesticeerd werden, zoals de zebra en de onager en de ondersoort equus przewalskii geen lange manen.

Daarnaast zijn lange manen ook praktisch. Hoewel het geen gezicht is laat ik de manenboog van mijn merrie vanaf de herfst groeien zodat ze er wat aan heeft tegen regen en sneeuw enzo. In het voorjaar gaat het weer in een boog en ziet ze er weer toonbaar uit.
Mijn ruin heeft geen heel lange maar wel dikke manen. Die vlecht ik in de zomer, met vlechten is het namelijk koeler voor 'm.

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:18

Punz schreef:
Wat mij betreft: manen die gewoon natuurlijk zijn zoals ze zijn, gewoon een lekkere volle bos lang haar, vind ik prima en prachtig. Maar alles wat royaal onder de hals uitkomt, en kunstmatig beschermd wordt ( vlechten, haarzakjes) en daardoor eigenlijk nooit meer los komt uit angst dat het afbreekt, dat gaat voor mij echt te ver

Zo denk ik er ook over inderdaad. Ik heb ook altijd het idee dat juist door het vlechten die manen ook zo dun en sprieterig worden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:20

Met warm weer gaan ook hier de vlechten erin. Afgelopen dagen is het hier echt heerlijk weer geweest. Maar vrij warm in combinatie met de wintervacht. Ik heb beide dus maar even in de vlechten gezet. Ik voelde direct verschil op de hals :j

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:24

Koper: heel lang geleden was een paard zo groot als een gemiddeld hert...

Ik hoop dat je begrijpt wat ik met mijn tekst wil zeggen:

Als een dier de manen heeft die het heeft, zonder allerlei kunstgrepen tegen afbreken oid EN het het dier niet hindert: prima!
Maar het wanhopig alles doen voor enige lengte, of overdadig lange manen, waarmee het dier haast niet meer kan lopen zonder in zijn eigen haar verstrikt te raken...: VRESELIJK..

( en nee... mijn paarden hebben het grootste deel van de tijd geen echte sport coupe, én niet de type haar dat erg lang wordt.. Dus ik heb het makkelijk... )

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:36

Ik vind 'een normale flinke bos manen' echt prachtig, mits dit idd natuurlijk gehouden kan worden. Zonder altijd vlechten en andere ellende. (Vlechten met warmte vind ik dan weer een heel ander verhaal!!). Meestal zijn die volle natuurlijk gehouden bossen verweg de mooiste.
Mijn fjord heeft bv een lange, volle voorpluk. Hier doe ik echter nooit iets aan. Zie het als een ingebouwde vliegenfrontriem. Maar deze is niet extreem lang (komt ongeveer tot de neusriem)

Zo extreem lang dat het tot ver op de neus en schouder valt vind ik ook echt niet mooi meer.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:38

mirriejj schreef:
Nee dat ben ik niet met je eens.
Al heb ik de lange manen nooit in vlechten zitten. Zolang hij zijn manen niet op eet, blijven ze er aan. Mocht dat op een gegeven moment wel gebeuren, dan zullen ze korter gaan. Mijn eigen pony heeft trouwens niet meer last van de warmt. Wel hangt zijn manenkam heel lichtjes, maar ik heb niet het idee dat pony er last van heeft.

[ Afbeelding ]

Dit vind ik persoonlijk een mooie lengte, wel lang maar niet extreem zodat het hinderlijk is. :j

Ik heb meer problemen met die manen waar paarden echt last van hebben.

Als ik mijn eigen haren te lang niet last uitdunnen krijg ik hoofdpijn van het gewicht, ik kan me dus ook niet voorstellen dat een paard helemaal geen last heeft ervan.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:43

Leven en laten leven. Of het diervriendelijk is, lange manen in vlechten en zakjes, geen idee. Ik heb last van hoofdpijn als mijn haar te lang en te dik id geworden. Dus vanaf dat oogpunt kan ik mij voorstellen dat paarden het niet fijn vinden. Maar het past wel een beetje bij de betutteling en vertroeteling waar we onze paarden zo graag aan blootstellen.

Ik heb een pony met manen die keurig afbreken op graas-hoogte. Idem met de voorpluk. De puntjes schuren langs de grond en slijten/breken vanzelf. Het resultaat, een lange, dikke, golvende bos manen waar ik met goed geluk eens in de 2 maanden wat antiklit in spuit. Vlechten doe ik niet. Hooguit 1 vlechtje om het kaakgewricht van manen vrij te houden tijdens de training.
Heeft mijn pony het warm, dan verstopt ze zich in de schuilstal (waar eten is). Ik ga daar niet speciaal voor vlechten.
Ooit wel eens een paard gezien dat met een vlecht ergens achter bleef hangen? Ik wel. Dat is geen pretje. Dus ik laat ze nooit achter met vlechten in.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 22:47

Ik vind het prachtig. Maar niet te lang. Als het echt flink onder de hals uit gaat steken dan wordt het bijgewerkt, want dan vind ik het niet mooi meer.
En het is dan ook onpraktisch als het zo lang is.
Voorpluk hetzelfde: net iets boven de neus vind ik mooi, maar niet zo lang dat het ver over de neus komt.

Langer dan hoe hij het hier heeft, wil ik het dan ook zeker niet hebben. Dan werk ik het gewoon bij. Voorpluk blijft mooi op 1 en dezelfde lengte dus daar geen onderhoud aan.
Afbeelding

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 23:06

In de lengte zie ik het probleem niet. Soms wel in de dikte. Ik zie weleens paarden die echt een enorme dikke bos manen/staart hebben. Zo dik dat de hals gewoon gaat hangen door het gewicht. Dat is wel sneu beetje uitdunnen kan dan geen kwaad. Zelfde met een staart. Dikke bos is mooi maar of het ook fijn is voor het paard is wat anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 23:15

Ik vind het niks, lange manen. Het staat vaak zo lijzig en de hals komt niet mooi uit. En hoe langer, hoe lelijker wat mij betreft.

Alleen de voorpluk, daar moet je echt niets aan doen. Paarden met een bijgewerkte voorpluk.... :') Hoewel...ik zag er hier laatst eentje voorbij komen met een voorpluk die tot ver over de neus kwam. Daar zou ik weer wel wat aan doen, want het was net of de staart aan de verkeerde kant zat. :D

Jiildou23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 00:02

Ik heb ooit een keer de voorpluk van mijn pony recht afgeknipt net boven de ogen langs. Omdat ik dacht dat hij er last ervan had. Toen had ik een pony met een pony (mijn pap kwam niet meer bij).

Tegenwoordig staat er een PRE op stal met een degelijke staart maar een dikke bos manen. Ik knip ze soms eens bij en vlecht ze in. Heb ze eigenlijk nooit los. Hij kwam ingevlochten bij ons aan en blijf eigenlij k vlechten. Onze fries vlecht ik nooit en die heeft ook een mooie bos maar iets minder lang. In de zomer wanneer het heel warm is eens ingevlochten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 00:32

Helaas zie je als je de manen knipt dat het geknipt is ipv een natuurlijker aanzicht.
Ik heb een fjord met lange manen, hij heeft een flinke bos en ik heb geen kapsteraspiratie. Moest echt elke 2 weken bijpunten om het netjes recht te houden en dat terwijl ik gewoon echt niet kan knippen.
Uiteindelijk maar de schaar in de ring gegooid en het lekker laten groeien.

Ik vind juist het dressuurrijtje geknipte manen vreselijk.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 04:42

Hier iemand die haar paar vlecht en in manenzakken heeft. Mijn paard zijn haar bleef maar groeien en iedere keer weer verdween het zijn mond in. Echt een heel naar gezicht. Dus toen ben ik gaan vlechten en heb ik van een lekker dun en luchtig stofje (katoen) zakjes gemaakt. Die zakken stellen echt helemaal niks voor een wapperen vrolijk mee in een zuchtje wind.

Wbt onderhoud. De lange manen zijn echt veeeeeeel minder gedoe dan de sportcoup van mijn andere paard. Die moet ik iedere maand trekken.

Wat dat betreft. Ieder zijn meug.

Afbeelding
Ik vind het schitterend.

al voelt dit topic voor mij persoonlijk wel een beetje als achter mijn rug om miepen. Ik ben een van de weinigen (zo niet de enige?) Hier op bokt die gebruik maakt van manenzakken en hier ook geen geheim van maakt. Als je vragen hebt stuur me dan gewoon een pb. En als je ergens geen kennis van hebt win dan informatie in ipv zieltjes die jou standpunt bijstaan zonder enige kennis. Maar dat is mijn mening...
Laatst bijgewerkt door Peelie op 30-09-17 05:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 04:58

Haha waar je je druk om kan maken :=
Heb zelf mijn sxhimmelmerrie erg lang met lange manen gehad. Maar met rijden kwam ik in de knoop, dus ik heb ze maar iets korter geknipt. Maar toen ze lang waren heb ik nooit het idee dat Pebbles er ooit last van heeft gehad (nu heeft ze ook nog een lange voorpluk en dat is s zomers heel fijn voor de vliegen)

Ik kan me meer druk maken om wat voor mij echt als dieronvriendelijk staat, zoals niet passende zadels, harde/gemene bitten, overmatig zweep/spoorgebruik, slechte voeding en al dat soort dingen. Lange manen zitten hier voor mij echt niet tussen... er moet eerst heeel veel veranderen voordat ik me om dat soort dingen druk kan maken