Paarden afrastering haag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Paarden afrastering haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 18:39

Hoi allemaal,
Wij willen graag langs onze weide een haag planten. Iets waar de paarden niet van eten, maar wat -voor het geval dat - in elk geval niet giftig is.
Achter de haag loopt nog een stroomdraad, dus hij hoeft niet serieus tegen uitbreken bestand te zijn, maar wel fijn als ze er niet in verstrikt kunnen raken natuurlijk!
Heeft iemand verstand van welke Haag we het beste kunnen planten?

Sclimpre

Re: Paarden afrastering haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:43

Voor zover ik weet is meidoorn een veilig haag. Paarden knabbelen ervan, maar vreemd genoeg hebben ze geen last van de prikkers. Eens het op dreef is groeit het wel hard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 18:57

Wel regelmatig snoeien dus? Wordt hij niet heel breed?
Wij denken ook aan een haagbeuk, maar weet niet of die in de winter nog dicht genoeg is, hij is dan kaal, maar zijn er ook echt openingen vraag ik me af?
Kunnen veulens zich open halen aan de doorns van de meidoorn?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:53

Meidoorn minstens 1x/jaar snoeien. Hoe breed hij wordt dat kies je zelf. Komen idd gemene doorns aan, bij ons staat er schrikdraad voor, dus kunnen de paarden zich er geen pijn aan doen. Soms eten ze met veel smaak een jong takje op :P
Haagbeuk is toch degene die in de winter al zijn bladeren kwijt is? Beuk houdt de oude bladeren tot in de lente, maar ik dacht dat niet niet gezond is voor paarden. Van haagbeuk weet ik het niet.
Het lastige is dat je overal wel lijstjes vindt van planten die je moet mijden, maar dat je bijna nergens een lijst vindt van wat wél mag.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:14

Levende wilgenhaag? Als je deze dichtgenoeg vlecht heb je ook in de winter weinig doorkijk...effe een klus om deze op te zetten, maar groeit snel en de paarden vinden snoeiafval heerlijk

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 21:17

Ja inderdaad :)
Maar ik dacht te lezen dat haagbeuk wel mag en dat die makkelijk is, maar hij wordt wel kaal in de winter.
Beukhaag blijft in het blad maar is moeilijker qua bodem.

Wat moet ik me voorstellen bij een levende Wilgenhaag? Kun je dat laten doen, of wordt dat een te duur grapje? Gaat wel om een stuk van 90 meter. Snoeien kan ik als het niet
te ingewikkeld is wel zelf denk ik.

Edit: heb even gegoogeld; de levende wilgenhaag vind ik te schutting-achtig. Ik weet ook niet of dat zomaar mag, of dat ik dan een vergunning moet hebben.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 28-09-17 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:23

Wat moet ik me voorstellen bij een levende Wilgenhaag? Kun je dat laten doen, of wordt dat een te duur grapje? Gaat wel om een stuk van 90 meter. Snoeien kan ik als het niet te ingewikkeld is wel zelf denk ik.[/quote]

Als je zelf beetje handig bent dan lukt het zelf ook wel...simpel gezegd plant je wilgentenen die je vervolgens invlecht..worden snel groen waardoor je heg creeert, maar voor 90 meter wel flink wat wilgentenen nodig.. ( vaak via staatbosbeheer in knottijd wel goedkoper te verkrijgen)

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:50

Voor een meidoornhaag geldt hetzelfde als voor een wilgenhaag zoals hierboven omschreven.

Je zaagt de meidoorns voor de helft in en vouwt ze dan naar beneden om er een heg van te vlechten.
Daar gaat best wel wat werk in zitten, en het is ook niet in één jaar klaar.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 08:14

Loonwerker schreef:
Voor een meidoornhaag geldt hetzelfde als voor een wilgenhaag zoals hierboven omschreven.

Je zaagt de meidoorns voor de helft in en vouwt ze dan naar beneden om er een heg van te vlechten.
Daar gaat best wel wat werk in zitten, en het is ook niet in één jaar klaar.

En als het gezien wordt als een veekerende haag, ook op veel plaatsen niet zonder meer toegestaan.

Overigens is het na het snoeien van meidoorn wel belangrijk om het snoeiafval te verwijderen. Tenminste, als je gehecht bent aan je kruiwagenbanden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:48

Snoeiafval verwijderen doen wij altijd, niet voor de kruiwagen maar voor de paarden. Onze paarden hebben de neiging alles wat op de grond ligt op te eten. Zolang het aan de boom zitten knabbelen ze een klein beetje, maar eens het op de grond ligt moet het allemaal opgegeten worden. Dat is nooit een gezonde situatie.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 17:06

Ik heb ongeveer 100m haagbeuk, deze wordt niet helemaal kaal in de winter, de verdorde bladeren blijven er in hangen. Hieronder een foto, daar zie je hem op de achtergrond.

Velen zullen kareltje nog wel herkennen op de voorgrond ;(

Afbeelding

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 17:27

hier een meidoornhaag van zo'n 500m lang.
je snoeit ze zo hoog en breed als je zelf wil natuurlijk.
wij hebben ze wel een 3-tal jaar heel er kort bij de grond gehouden zodat ze ook onderaan goed zou 'struiken',nu mag ze wat in de lucht groeien.

hier rijden bv ook 2x jaar tractors rond die dan tegen een kleine vergoeding je haag snoeien.

het snoeiafval is wel miserie.
hier bv onze zitmaaierbanden laten opvullen omdat we al 2x lek gereden waren in een meidoornstekel....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 22:02

Mist schreef:
Ik heb ongeveer 100m haagbeuk, deze wordt niet helemaal kaal in de winter, de verdorde bladeren blijven er in hangen. Hieronder een foto, daar zie je hem op de achtergrond.

Velen zullen kareltje nog wel herkennen op de voorgrond ;(

[ [url=m/a69Rnp.jpg]Afbeelding[/url] ]

Groeit dat langzaam, of snel?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:21

redelijk snel, 1 keer per jaar bijknippen op de breedte en op de hoogte kun je zo'n 20cm per jaar winnen. Die van mij is bijna een meter breed en 180 hoog (maar dat kun je zelf bepalen) Ik heb er uiteindelijk sinds 3mnd een schrikdraad voor gezet sinds ik nu buren met paarden heb. Een van de minis had een gat gemaakt om bij die buurpaarden te komen.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:32