Wanneer inzaaien (ex maisland wordt grasland)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Wanneer inzaaien (ex maisland wordt grasland)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 18:38

Wij hebben een stukje land kunnen kopen waar nog mais op stond maar waarvan het de bedoeling is dat dat weiland gaat worden voor onze paarden. Het mais is er net vandaag af gehaald en dat is op zich best lekker vroeg, maar nu vroeg ik me af wat beter is: nu inzaaien of in het voorjaar?
En zijn er nog bijzondere dingen waar ik aan moet denken? Dit land is de afgelopen decennia alleen gebruikt als maisland.

Mizora

Re: Wanneer inzaaien (ex maisland wordt grasland)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:39

Zo snel mogelijk inzaaien en ik zou een grondmonster (laten) nemen en deze laten onderzoeken voor een bemestingsplan. Grote kans dat het land behoorlijk uit balans is en weinig organische stof meer heeft doordat het alleen maar maisland is geweest.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:41

Nu inzaaien kan nog prima.
Heb je al een mooie dunne sprietjes van de winter die lekker door kunnen groeien in de lente.

Je paarden kunnen er pas op na een keer maaien of schaapjes er te hebben gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:43

Inderdaad nu inzaaien. Kiemt het nog voor de winter en heb je veel sterker gras in de lente. In het voorjaar laten afrijden of gooien, kunnen ze vanaf het najaar er lekker op :)

kirsten87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:57

Nu inzaaien idd, mits de grond droog genoeg is om te bewerken. Dan volgend voorjaar keer laten bemesten met drijfmest, dan komt het goed op gang

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:59

Nu inzaaien!

Wij hebben volgende week de mais eraf en sommige stukken worden ook grasland en zaaien we direct in.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:00

Geen drijfmest op net ingezaaid land! Nu inzaaien en volgend voor jaar een kunstmest er op.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:04

Sterker nog, je moet nu wat inzaaien. Grond mag niet zwart blijven, tenminste als je in Nederland woont.
Of je doet er wintertarwe op en ploeg je als voeding in het voorjaar eronder. Of je gaat nu gelijk gras inzaaien.

Als je nu gras in gaat zaaien, laat je bodem wel controleren of waardes goed zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:06

Nu inzaaien kan inderdaad, en grondonderzoek is inderdaad verstandig.
grasland bij onze paarden was ook eerst mais of aardappelakker en daarbij was magnesium veel te laag en mangaan te laag en nog een paar mineralen maar dat ben ik vergeten....gericht bemesten kan dan wel veel verhelpen :j

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:30

myk_en_shant schreef:
Grond mag niet zwart blijven, tenminste als je in Nederland woont.

:o? Volgens welke wet-/regelgeving?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:37

Deze:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... ewas-na-maïs
Geldt voor zand- en lössgrond.

Ik zou nu inzaaien, maar ook een bodemmonster nemen om te analyseren. Wellicht is het nog nuttig om te bekalken. Drijf- en kunstmest zou ik voorlopig niet gebruiken; het gemiddelde maisland heeft een tekort aan organisch materiaal, drijf- en kunstmest helpen daar niet bij. Ook niet goed voor het bodemleven.
Laatst bijgewerkt door Hilary op 28-09-17 19:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:37

Nu inzaaien, voorjaar niet gelijk paarden op. Moet wel kans hebben te groeien.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-17 19:47

OK, hier schiet ik al veel mee op, dank jullie +:)+

Even een domme vraag: een grondmonster, moet je dat voor je inzaait nemen of kan dat later ook nog? Welk bedrijf benader ik daarvoor?

Wij zitten op zandgrond en idd hebben alle akkers hier altijd iets van gras ingezaaid voor de winter.

Hoe trek je een organische onbalans recht dan :o? ?

Hoe vaak moet je ingezaaid gras maaien voordat de paarden er op kunnen zonder dat alles aan gort gaat? Kun je dat gebruiken als hooi?

Een hele nieuwe wereld voor mij, zelf grasland maken :D .

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:53

Eurofins doet bodemonderzoeken.

Door te bemesten, al dan met dierlijke mest of kunstmest om tekorten aan te vullen. Let wel op de wettelijke hoeveelheid max stikstof wat uitgereden mag worden uit dierlijke mest.

Enkel zand en loss moet na mais ingezaaid worden met een groenbemester, dus voor mensen gaan roepen alle land, eerst even checken

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:57

Een grondmonster kun je prima na het inzaaien nemen, echter lijkt het mij handig om het nu direct te doen, dan kun je evt kalken en zaaien. Een grondmonster kun je opsturen naar Eurofins Agro; op hun website staan de soorten onderzoeken die je kunt laten uitvoeren incl wat dat kost en wat je ervoor krijgt.

Een tekort aan organisch materiaal trek je recht door te bemesten met stalmest (bij voorkeur gebruik je die van koeien, kalveren, schapen of geiten), maar ook door het gras te mulchen (maaien en maaisel wordt heel klein versnippert en blijft liggen), bijvoorbeeld.

Het handigst zou zijn om volgend jaar een aantal keer te maaien, of door schaapjes op je wei te zetten. Die trappelen de bodem zachtjes aan en grazen netjes (paarden trekken de graspollen gewoon uit de grond).

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:18

tot 1 september mag drijfmest worden uitgereden en tot 15 september vaste mest in februari is het pas weer toegestaan om te bemesten Let hier goed op!!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:27

XXXX2015 schreef:
myk_en_shant schreef:
Grond mag niet zwart blijven, tenminste als je in Nederland woont.

:o? Volgens welke wet-/regelgeving?

Dit is landelijk vastgesteld door ministerie van landbouw. Doe je het niet, zijn de boetes niet misselijk.

kirsten87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:41

Is die wet niet alleen voor boeren die aan bepaalde regelingen mee doen, particulier land valt volgens mei niet onder die regeling

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:45

melissapupa schreef:
tot 1 september mag drijfmest worden uitgereden en tot 15 september vaste mest in februari is het pas weer toegestaan om te bemesten Let hier goed op!!

Bijna goed.

Op zandgrond dat als grasland wordt gebruikt, mag je drijfmest en vloeibaar zuiveringsslib uitrijden tussen 15 februari en 31 augustus.
Op zandgrond dat als grasland wordt gebruikt, mag je vaste mest en steekvast zuiveringsslib uitrijden tussen 1 februari en 31 augustus.

Op zandgrond dat als bouwland (bijv. mais) wordt gebruikt, mag je drijfmest en vloeibaar zuiveringsslib uitrijden vanaf 1 februari. Als je een vanggewas zaait op je bouwland (daar kun je je gras dus onder scharen), mag je uitrijden tot 1 september, mits je vanggewas uiterlijk 31 augustus in de grond staat.
Op zandgrond dat als bouwland (bijv. mais) wordt gebruikt, mag je vaste mest en steekvast zuiveringsslib uitrijden tussen 1 februari en 31 augustus.

Voor bemesten ben je nu dus te laat, maar ik denk dat dat met de geschiedenis van het land (veeeeel mest opgegaan, gok ik zo) niet zo'n probleem is.

@kirsten, nee die regeling geldt niet alleen voor 'boeren die aan regelingen meedoen'; in hoeverre het voor particulieren geldt, durf ik niet te zeggen (daar weet het RVO vast meer over), maar ik zou toch de 'boerenregeling' volgen als particulier. Het doel van een vanggewas is het vasthouden van nitraten, zodat ze niet uitspoelen in het grond- en oppervlaktewater. Dat kun je dus zelf (als particulier) prima doen met gras; je gras heeft dan ook nog wat aan de meststoffen die nog in de bodem zitten, en die meststoffen worden nuttig gebruikt.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:29

Hilary schreef:
Geldt voor zand- en lössgrond.

Aha. Oké dan snap ik het al beter. Hier zie je nl regelmatig swinters grond braak liggen, maar wij zitten op de klei

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:35

Klei is een stuk beter in vocht vasthouden dan zand- en lössgrond, dus de kans dat nitraten uitspoelen is een stuk kleiner :)

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:46

Houd wel het weer goed in de gaten. Wij zitten hier op kleigrond (Betuwe) maar hier is het nu veel te nat om te zaaien na die regen van gisteren. En dit weekend schijnen we nog veel meer regen te krijgen.

Je moet wel fatsoenlijk kunnen rijden om een mooi zaaibed te maken en in te zaaien.
Van de andere kant; Misschien valt het bij jullie wel mee.

Bemesten is nu inderdaad te laat. Volgend jaar eerst kunstmest strooien en pas in de loop van het seizoen drijfmest injecteren. Dan krijgt het gras de kans om een mooie zode te vormen.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 23:04

kirsten87 schreef:
Is die wet niet alleen voor boeren die aan bepaalde regelingen mee doen, particulier land valt volgens mei niet onder die regeling

En waarom zou particulier land niet onder de regelgeving vallen, het is en blijft agrarische grond. De gevolgen voor een particulier zijn alleen lang niet zo groot als voor een ondernemer. Die wordt meteen gekort op van alles en nog wat, een particulier krijgt hoogstens een waarschuwing of een boete.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 14:45

- Eurofins test kit bestel formulier gevonden +:)+
- Loonwerker benaderd; die komt zodra het ophoudt met regenen en de grond wat is opgedroogd (zandgrond, dus dat zou nog moeten lukken) +:)+
- Hij heeft geschikte mest voor het voorjaar (kan kiezen: koe of schaap :D ) en kan ook maaien +:)+
CHECK :D

Dank jullie wel voor alle tips _O_