Hooistomer op aggregaat/generator

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Hooistomer op aggregaat/generator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 11:17

Hallo,

Ik heb helaas geen stroom bij mijn weiland, maar voor de winter lijkt het mij prettig om mijn hooi te stomen. Ik heb namelijk een pony met stofallergie. Zijn er mensen die ervaring hebben met een hooistomer op aggregaat/generator? En hoe doen jullie dat precies?

Mocht iemand met me mee willen denken (is dit mogelijk en hoe?), super bedankt!
Helaas ben ik hier zelf geen kei in.. Momenteel week ik het hooi in regenwater, maar in de winter is dit natuurlijk erg koud en ook onhandig.. Daarbij ga ik waarschijnlijk verhuizen naar een nieuwe weide waar minder water tot beschikking is. Stomen zou dan natuurlijk praktischer zijn als dit mogelijk is!

Rossfechten

Re: Hooistomer op aggregaat/generator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:28

Is er niets te maken met een snelkookpan op een vuurtje? Via een aggeregaat heb je veel omzettingen met energieverlies.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:41

En eventueel thuis stomen? Het beste is als het binnen 24 uur gegeten is maar als je iedere dag naar stal gaat zou je het kunnen meenemen.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 11:45

Met een snelkookpan vraag ik me af of ik het “nat” genoeg krijg. Ik heb helaas met een stevige stofallergie te maken..

Ik zat er idd aan te denken om thuis te stomen, maar de nieuwe weide is niet erg makkelijk te bereiken met de auto (alleen een voetpad). En om met 10 kilo hooi te slepen is wat zwaar denk ik.

Een aggregaat leek me daarom wel een idee, maar moet nog weten hoe uit te voeren..

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:50

Is het geen idee om een soort steekkarretje in je auto te leggen zodat je hier het hooinet aan kan binden en het hooi zo naar de wei transporteert?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:51

Het is heel makkelijk uit te voeren :j Ik doe het zelf niet (we hebben stroom bij de stal gelukkig), maar ik heb een Kipor aggregaat wat niet al te duur was, prima draagbaar en verbruikt niet belachelijk veel benzine.
Alleen zou die van mij te weinig vermogen hebben voor een behangstomer, en zou je bv voor de ig2600 moeten gaan. Die zal ook weer wat meer verbruiken.
Het scheelt wel in tijd als je het water thuis kookt en in een thermosfles mee neemt.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-17 12:01

8nnemiek schreef:
Het is heel makkelijk uit te voeren :j Ik doe het zelf niet (we hebben stroom bij de stal gelukkig), maar ik heb een Kipor aggregaat wat niet al te duur was, prima draagbaar en verbruikt niet belachelijk veel benzine.
Alleen zou die van mij te weinig vermogen hebben voor een behangstomer, en zou je bv voor de ig2600 moeten gaan. Die zal ook weer wat meer verbruiken.
Het scheelt wel in tijd als je het water thuis kookt en in een thermosfles mee neemt.

Hee bedankt voor de tip! Ik dacht zelf al dat het minder tijd en benzine kost als ik het water al warm meeneem. Ik ga me eens verdiepen in de ig2600.