Wat heb ik te accepteren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:03

Mijn ervaring is dat vrijspringen idd vaak veel meer schade toebrengt aan de bodem. Vind het verbod dus nog helemaal niet zo raar. Met een hark krijg je dat ook niet meer goed. Het kan niet zo zijn dat de staleigenaar elke keer nadat iemand zin heeft gehad zijn paard op te jagen in de bak direct moet slepen. Bij de verhuizing heb je ook besproken of je mocht springen lees ik in je topic. Niet vrij springen. Misschien is de staleigenaar er van uit gegaan dat hij binnenkort onder het zadel kwam omdat hij 3 jaar was. Ik denk dat je keuze dus idd is het accepteren of een andere stal zoeken. Daarnaast als het kleine sprongetjes betreft zou je dit ook aan de longeerlijn kunnen doen. Dus 1 kant een staander andere kant een emmer/ton/stoel.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 08:12

quickie schreef:
Mijn ervaring is dat vrijspringen idd vaak veel meer schade toebrengt aan de bodem. Vind het verbod dus nog helemaal niet zo raar. Met een hark krijg je dat ook niet meer goed. Het kan niet zo zijn dat de staleigenaar elke keer nadat iemand zin heeft gehad zijn paard op te jagen in de bak direct moet slepen. Bij de verhuizing heb je ook besproken of je mocht springen lees ik in je topic. Niet vrij springen. Misschien is de staleigenaar er van uit gegaan dat hij binnenkort onder het zadel kwam omdat hij 3 jaar was. Ik denk dat je keuze dus idd is het accepteren of een andere stal zoeken. Daarnaast als het kleine sprongetjes betreft zou je dit ook aan de longeerlijn kunnen doen. Dus 1 kant een staander andere kant een emmer/ton/stoel.


Ik vind het verbod ook niet raar ivm de extra 'schade' aan de bodem en zou inderdaad gewoon aan de longeerlijn een paar sprongetjes meenemen.

Anoniem

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 08:47

Maar het is niet eerlijk als ts van tevoren verteld is dat het oké is, en het nu ineens niet meer oké is...
Dat dat "schade" aanricht hadden ze van tevoren ook wel kunnen bedenken.
En ik zie ik ook echt niet hoe vrij springen meer schade aanricht dan onder het zadel?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 08:54

Anoniem schreef:
Maar het is niet eerlijk als ts van tevoren verteld is dat het oké is, en het nu ineens niet meer oké is...
Dat dat "schade" aanricht hadden ze van tevoren ook wel kunnen bedenken.
En ik zie ik ook echt niet hoe vrij springen meer schade aanricht dan onder het zadel?


Niet eerlijk :+ . Nee, leuk is anders maar de PH mag deze afspraken gewoon wijzigen. Dat is nou juist de pest met afhankelijk zijn van een ander die de regels bepaalt op zijn terrein.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:14

Ik ken de stal en situatie van TS niet persoonlijk maar hypothetisch gezien:

naast TS is er iemand anders die regelmatig zijn paard losgooit in de bak en elke keer grote gaten veroorzaakt, een andere klant denkt, oh ik kan ook wel eens mijn paard losgooien met hetzelfde resultaat. Gevolg is dat er nu al 3 man zijn paard los gooit in de baan met alle gevolgen van dien en er maar 1 (TS) de boel netjes achter laat.

Als de pensionhouder die andere twee aanspreekt zullen ze terecht erop wijzen dat TS immers ook het paard los mag laten springen.

Gelijke monniken gelijke kappen, niemand meer los in de bak is vaak het resultaat omdat de PH ook niet altijd kan controleren of de boel nu wel of niet netjes wordt achtergelaten.


Als klant was ik ook niet blij als andere klanten hun paard los lieten in de baan, grote gaten waar mijn paard dan weer overheen struikelde omdat deze dit niet weg geharkt werden of dat men niet inzag dat dit erg vervelend was voor de degene die er daarna weer in wilde rijden. Bij ons mag het nu ook niet meer.
Wel is er een paddock waar het mogelijk is, wellicht een optie voor TS?

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:16

Maar het is op zijn minst gezegd niet netjes om op die manier klanten binnen te halen met loze beloftes.

Persoonlijk zou ik het daar voor gezien houden.

Liannetje86
Berichten: 785
Geregistreerd: 14-08-09

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:25

Dat ook op meerdere stallen gehad, vrij in de bak mag niet ivm schade.

Echter ook gehad (maar dan op een ander vlak) dat er beloftes werden gedaan, want ze wilde ook wat ik wilde, kwam er allemaal. (Lees: meer paddocks), toen ik na een tijd nog niet had wat ik wilde ook mijn paard verhuisd, was er helemaal klaar mee. Meegedacht met oplossingen, wilde ze niet aan meewerken dus toen zijn er 2 mensen tegelijk gegaan om dezelfde reden.

Heel bot gezegd, je kiest een stal op wat ze zeggen te doen of wat ze zeggen wat kan. Kan dat niet en had je dat vooraf geweten --> was je er al niet gaan staan. En aan loze beloftes heb je niets. Dus ik ben daar vrij hard in geworden.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:26

Tja ook ik ben geen voorstander van vrijspringen op mijn dure agterbergbodem.. liever aan de longe! Paarden kunnen behoorlijk uit dr dak gaan met vrijspringen! Deze regels gelden bij ons voor iedereen..in de ton heb ik er minder moeite mee!

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:27

Kun je niet afspreken dat je los mag laten springen net voordat de bak gesleept wordt?

Belmera

Berichten: 280
Geregistreerd: 27-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:51

pol1 schreef:
Tja ook ik ben geen voorstander van vrijspringen op mijn dure agterbergbodem.. liever aan de longe! Paarden kunnen behoorlijk uit dr dak gaan met vrijspringen! Deze regels gelden bij ons voor iedereen..in de ton heb ik er minder moeite mee!


Aan de longe kunnen ze toch net zo goed uit hun dak gaan?
Snap wel dat je zuinig bent op je dure bodem, maar dat van wel longeren maar niet los laten lopen snap ik niet. Ik vind longeren juist altijd de pest voor de bodem. Degene die longeert loopt veel op dezelfde plek en daar wordt de bodem dan erg aangestampt. En als n paard wegschiet, het einde van de lijn voelt en in volle vaart een kwartslag draait, heb je ook flinke putten.

TS de tip van lage sprongen aan de lijn lijkt me voor jou n prima oplossing. De hoogte in kan dan later onder de man. Of in de paddock als die er is.

Rocamor

Berichten: 10869
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:54

pol1 schreef:
Tja ook ik ben geen voorstander van vrijspringen op mijn dure agterbergbodem.. liever aan de longe! Paarden kunnen behoorlijk uit dr dak gaan met vrijspringen! Deze regels gelden bij ons voor iedereen..in de ton heb ik er minder moeite mee!


Maar jij hebt dan al een alternatief te bieden.

Ik snap ook dat de PH het liever niet (meer) wil hebben. Maar als je iemand die mogelijkheid ontneemt, probeer dan samen een andere oplossing te vinden. Bv springen in een paddock ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:57

GDG schreef:
Anoniem schreef:
Maar het is niet eerlijk als ts van tevoren verteld is dat het oké is, en het nu ineens niet meer oké is...
Dat dat "schade" aanricht hadden ze van tevoren ook wel kunnen bedenken.
En ik zie ik ook echt niet hoe vrij springen meer schade aanricht dan onder het zadel?


Niet eerlijk :+ . Nee, leuk is anders maar de PH mag deze afspraken gewoon wijzigen. Dat is nou juist de pest met afhankelijk zijn van een ander die de regels bepaalt op zijn terrein.


Oh ja dat ben ik ook met je eens, maar dat maakt nog niet dat ik het een eerlijke manier van handelen vind :D Het één zeggen en puntje bij paaltje het ander doen kan ik niet zo goed tegen :') Precies wat Liannetje ook zegt. Ondanks dat dit de staleigenaar's goed recht is, had hij ts dit op z'n minst anders kunnen laten weten omdat zij dit heel bewust van tevoren gevraagd heeft.

En dat dat meer schade aanricht dan normaal springen, ben in het echt niet mee eens. Helemaal prima dat de paarden niet los in de bak mogen, dat is op bijna elke stal zo en daar hoeft een eigenaars zich niet voor te verantwoorden. Maar dit argument is in mijn ogen gewoon niet terrecht. Die van mij is bloedfanatiek en gaat onder het zadel niet minder tekeer dan los ;)

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 10:00

Ik denk dat je het gewoon te accepteren hebt. Het is de keuze van de staleigenaar en jouw keuze om je paard daar te houden. Deze regel is er op heel veel stallen. Wellicht kan je bespreken dat er ee andere mogelijkheid komt om je paard toch op te leiden.

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:50

Belmera schreef:
pol1 schreef:
Tja ook ik ben geen voorstander van vrijspringen op mijn dure agterbergbodem.. liever aan de longe! Paarden kunnen behoorlijk uit dr dak gaan met vrijspringen! Deze regels gelden bij ons voor iedereen..in de ton heb ik er minder moeite mee!


Aan de longe kunnen ze toch net zo goed uit hun dak gaan?
Snap wel dat je zuinig bent op je dure bodem, maar dat van wel longeren maar niet los laten lopen snap ik niet. Ik vind longeren juist altijd de pest voor de bodem. Degene die longeert loopt veel op dezelfde plek en daar wordt de bodem dan erg aangestampt. En als n paard wegschiet, het einde van de lijn voelt en in volle vaart een kwartslag draait, heb je ook flinke putten.


Hier mag longeren mits je niet op 1 plek blijft staan! Ik sta t alleen toe als je met dubbele lijnen longeert dit is in de ton niet zinvol! Voor t overige longeerwerk is de ton!
Ik vind het nogal een verschil aan de longe of los!! Aan de longe kun je ingrijpen en schade beperken los is dat niet te doen!

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:54

Maar is longeren (in welke vorm dan ook) niet gewoon een onderdeel die hoort bij het houden van paarden, net als rijden, wassen en poetsen ??
Als stalhouder hoor je dat gewoon te faciliteren !!
Dat je niet wilt dat het op een dure bodem gebeurd OK, maar zorg dan voor een longeerton oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:55

Met een volwassen paard ja, met een jonkie die het nog "moet leren" wordt de schade echt niet minder aan de longe dan los

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:56

Ik hou niet zo van "bak-gezeik". Een bak is er toch om gebruik van te maken? Niet los zonder toezicht vind ik nog begrijpelijk maar of je nou dressuurt of springt of longeert of lange lijnen doet of nog wat anders.. Daar is een bak toch voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:11

Jildau schreef:
Ik hou niet zo van "bak-gezeik". Een bak is er toch om gebruik van te maken? Niet los zonder toezicht vind ik nog begrijpelijk maar of je nou dressuurt of springt of longeert of lange lijnen doet of nog wat anders.. Daar is een bak toch voor?


Nou dit dus inderdaad. Wat een gezever. Leuk zo'n dure bodem, maar blijkbaar mag je er dus niks op doen? Als je dan met wat duurs wil pronken kun je beter een gouden beeld in je voortuin zetten. Kun je opscheppen zonder dat het stuk word gemaakt door paarden.

Ts,ik zou daar dus weg gaan. Een bak is om gebruik van te maken. Los zonder toezicht begrijp ik dat dat not done is. Maar jeetje, vrijspringen mag toch wel...

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:16

Wat ik vervelend vind aan vrijspringen is dat de bak op dat moment niet bruikbaar is voor anderen. Maar wanneer je dat doet in overleg, of wanneer je toch alleen op stal bent, moet dat kunnen.

En inderdaad als een dure bodem betekend dat je alleen nog braaf onder het zadel een rondje mag sturen.. Doe mij dan maar een stal met een minder dure bodem. :D

moonfish13
Berichten: 18229
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:29

Nah hier gooide men ook los in de buitenbak, resultaat was dikke slidingsporen in de bodem en onwijze kraters.
Daarom mag het nu dus niet meer, want men nam ook niet de moeite om het glad te harken ofzo.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:30

Jildau schreef:
Ik hou niet zo van "bak-gezeik". Een bak is er toch om gebruik van te maken? Niet los zonder toezicht vind ik nog begrijpelijk maar of je nou dressuurt of springt of longeert of lange lijnen doet of nog wat anders.. Daar is een bak toch voor?


Het is zonde om 15.000+ te investeren in een knappe altijd in te rijden bodem als deze door toedoen van dit soort dingen binnen een paar jaar kapot is.
Sommige activiteiten zijn nu eenmaal niet bevorderlijk voor de bodem.

Wat je als pensionhouder dan kan doen is een longeercirkel ter beschikking stellen en/of paddock om los te gooien.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:34

Maar mag er dan ook niet onder de man gesprongen worden?
Dat geeft dan toch net zoveel gaten.
Tenminste mijn paarden hebben nooit op een andere manier over een sprong gegaan los of onder de man.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-17 12:38

Even een update. we zijn inmiddels een aantal dagen verder en zie de eigenaar niet iedere dag. Ben wel iedere dag op stal.
Ik heb er goed over gepraat met mijn omgeving omdat het me toch meer deed dan ik had gehoopt.
Even nogmaals duidelijk:
voordat ik hier op stal kwam is gezegd dat ik mocht springen. de springstaanders heeft de eigenaar mee opgehaald en hebben me meermaals zien springen. Dochter ziet mij voor het eerst vrij springen met mijn paard (wat ik overigens 1 x per twee weken doe) en een paar dagen later (Terwijl de eigenaar een paar dagen weg is) hoor ik via haar dat ze met de eigenaar heeft gesproken en dat ik niet meer paard los in de bak mag. Paard mag ook niet losgegooid worden, dat is een regel, dus dat doe ik ook niet. Alleen paard in vrije spring training vind ik anders omdat paard wel altijd - zover dat kan - onder controle staat en het ook erg leuk vindt. Na 4 sprongetjes issie zijn topenergie al kwijt en draaft hij voornamelijk. Ik heb nog nooit iets kunnen zien van afzetsporen in de bak en ruim altijd keurig achter mezelf en mijn paard op. Andere stalgenoten hebben niets gemerkt van oneffenheden in de bak.
Ik wilde eerst de discussie aangaan dat de mening van dochter op niks gebaseert is. Eigenaar rijdt zelf niet en hebben er niet inhoudelijke kennis van het rijden. Dus gaat op oordeel dochter af. Vandaar dat het niet meer mag. Nu heb ik het erover gehad met mijn moeder en vriend en zij vertelde me dat als ik het er verder naar mn zin heb(wat zo is) dan moet ik het wellicht accepteren en iets anders verzinnen. Nu heb ik van de week gevraagd aan staleigenaar of ik wel aan de longeer mag springen (dmv cavaletti's) en dat was prima. 'We horen het wel van *dochter* als t niet goed is'..... dus ja.. wachten op gezeur lijkt me. Dochter heeft overigens wel aangegeven dat springen onder het zadel wel mag. Paard mag gewoon niet los. Terwijl mijn paard echt beter los is dan aan de longeer. Hij is echt heel braaf maar laatst issie gevallen op zijn been/bil en had daar flink pijn aan dat zich uitte in staken tijdens het longeren (andere kant op rennen, steigeren). dus dat heeft zeker meer schade aan de bak dan een braaf sprongetje. Paard weigert werkelijk nooit, gaat niet overdreven hard rennen maar dochter was bang dat er meerdere dan wilde springen.. en dat wilde ze liever niet.

Maar goed, voor nu even opgelost, tot er weer commentaar komt.

ingvdh schreef:
Jildau schreef:
Ik hou niet zo van "bak-gezeik". Een bak is er toch om gebruik van te maken? Niet los zonder toezicht vind ik nog begrijpelijk maar of je nou dressuurt of springt of longeert of lange lijnen doet of nog wat anders.. Daar is een bak toch voor?


Het is zonde om 15.000+ te investeren in een knappe altijd in te rijden bodem als deze door toedoen van dit soort dingen binnen een paar jaar kapot is.
Sommige activiteiten zijn nu eenmaal niet bevorderlijk voor de bodem.

Wat je als pensionhouder dan kan doen is een longeercirkel ter beschikking stellen en/of paddock om los te gooien.


Even commentaar hierop: De bak kostte flink geld, alleen als het even regent loopt de drainage vol en is het een groot zwembad. Drainage is verouderd. Dan vraag ik me af wat dan nog het nut is van een bak van zoveel geld.

Paddock is aanwezig maar hierin liggen scherpe stenen en zelfs wandtegeltjes met glazuur en al.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 29-09-17 12:40, in het totaal 2 keer bewerkt

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:57

Kan hij de paddock niet geschikt maken om vrij te springen dan? Lijkt me een hele logische en goede oplossing.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:59

ingvdh schreef:
Jildau schreef:
Ik hou niet zo van "bak-gezeik". Een bak is er toch om gebruik van te maken? Niet los zonder toezicht vind ik nog begrijpelijk maar of je nou dressuurt of springt of longeert of lange lijnen doet of nog wat anders.. Daar is een bak toch voor?


Het is zonde om 15.000+ te investeren in een knappe altijd in te rijden bodem als deze door toedoen van dit soort dingen binnen een paar jaar kapot is.
Sommige activiteiten zijn nu eenmaal niet bevorderlijk voor de bodem.

Wat je als pensionhouder dan kan doen is een longeercirkel ter beschikking stellen en/of paddock om los te gooien.


Maar vrijspringen is schadelijker dan met zadel springen? En als je paard tijdens een dressuurles eens uit zijn plaat gaat? En als je galopswissels gaat oefenen is dat dan slechter voor de bak dan lage sprongen? Dan blijf je bezig.. Ik vind dat een bak is om te gebruiken en dat deze tegen de bewegingen van een paard moet kunnen en daar horen sprongen ook bij.