Pony's 24/7 aan een rope / spit, mag dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Memss

Pony's 24/7 aan een rope / spit, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 10:44

Bij ons in het dorp staan 2 pony's die 24 uur per dag, 365 dagen per jaar aan een touw staan in de wei.
Elke avond komt de eigenaar langs die het spit dan uit de grond trekt en deze er een paar meter verder weer in slaat en ze allebei een emmer water geeft.

Op zich prima.. de pony's hebben altijd te eten (gras) en zien er niet slecht uit. Toch heb ik altijd vreselijk met de beestjes te doen. Als het zomers 30 graden is kunnen ze niet in de schaduw staan, ze kunnen überhaupt nooit een keer een sprintje trekken / drafje doen want hiervoor is het touw te kort, ze kunnen nooit ergens tegen aan schuren, niet uit de wind / regen gaan staan.. Momenteel regent het hier al 2 weken non stop en ik vind het zo sneu om ze daar te zien staan.

Ik weet dat er duizenden paarden dag en nacht buiten staan en dat is ook prima, als ze los in de wei hadden gelopen was er ook helemaal geen probleem, dan konden ze elkaar eens krabben, tegen de bosjes aan gaan staan om te schuilen e.d..

Nu ben ik eigenlijk benieuwd of dit überhaupt mag? Ik meende dat er regels waren over beschuttingsmogelijkheden etc. Weet iemand hier meer over? Met de beste man praten is helaas geen optie, hij is al in oorlog met het gehele dorp.

StalNollie

Re: Pony's 24/7 aan een rope / spit, mag dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:00

Ja dit mag.

Wij doen het ook pony komt niks tekort

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:04

Ik vind dat er dan tekort geschoten wordt in de zorg voor het dier.
Een paard moet zich vrijuit kunnen bewegen en heeft in mijn ogen recht op beschutting tegen weer en wind. Ik kan hier dus niet achter staan, zorg gewoon voor een goede omheining en laat pony's gewoon lopen.

Daarnaast ken ik wel wat situaties waarin een pin met touw voor ongelukken heeft gezorgd met alle narigheid daarna.

Dat iets voor de wet niet verboden is maakt het nog niet direct goed en acceptabel...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 11:06

Ja het mag, maar ik sluit me bij dieseltje aan.
Een paard hoort vrije beweging te hebben en ook in de beschutting te kunnen staan.
Dat het eens een paar uur per dag word gedaan om bijvoorbeeld rot hoekjes bij te laten eten vind ik weer wat anders.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 12:33

Memss schreef:
Bij ons in het dorp staan 2 pony's die 24 uur per dag, 365 dagen per jaar aan een touw staan in de wei.
Elke avond komt de eigenaar langs die het spit dan uit de grond trekt en deze er een paar meter verder weer in slaat en ze allebei een emmer water geeft.

Op zich prima.. de pony's hebben altijd te eten (gras) en zien er niet slecht uit. Toch heb ik altijd vreselijk met de beestjes te doen. Als het zomers 30 graden is kunnen ze niet in de schaduw staan, ze kunnen überhaupt nooit een keer een sprintje trekken / drafje doen want hiervoor is het touw te kort, ze kunnen nooit ergens tegen aan schuren, niet uit de wind / regen gaan staan.. Momenteel regent het hier al 2 weken non stop en ik vind het zo sneu om ze daar te zien staan.

Ik weet dat er duizenden paarden dag en nacht buiten staan en dat is ook prima, als ze los in de wei hadden gelopen was er ook helemaal geen probleem, dan konden ze elkaar eens krabben, tegen de bosjes aan gaan staan om te schuilen e.d..

Nu ben ik eigenlijk benieuwd of dit überhaupt mag? Ik meende dat er regels waren over beschuttingsmogelijkheden etc. Weet iemand hier meer over? Met de beste man praten is helaas geen optie, hij is al in oorlog met het gehele dorp.

Die emmer water is er alleen als de eigenaar er is? Of hebben ze de hele dag beschikking over vers drinkwater? Dat laatste is namelijk verplicht en daar kan een LID wat mee.

Ik dacht eigenlijk dat het sowieso niet meer mocht, 24/7 aan een spit, maar dat zal ik wel mis hebben zo te lezen. Jammer wel.

Memss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 13:53

Als het mag dan is er vrij weinig aan te doen ben ik bang :( Dan kan ik wel allerlei instanties gaan bellen maar dat heeft dan weinig zin.

De emmer water wordt bijgevuld als de eigenaar langs komt. De pony's drinken en hem dan voor de helft leeg en gooien hem dan om.. met dit weer niet zo'n probleem maar zomers toch erg sneu. Wellicht komt ie dan iets vaker langs hoor, ik zie het natuurlijk ook niet de hele dag door. Maar als ik ze zie dan ligt de emmer 9 van de 10 keer om.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:01

Ik geloof dat er wettelijk gezien een aantal regels zijn waar een paarden eigenaar aan moet voldoen. Zo moet het paard voldoende ruimte en beweging hebben, direct contact kunnen met andere paarden (dus kroelen etc), voldoende voer en hele dag vers drinkwater en ze moeten droog kunnen staan, zowel op droge bodem als in de vorm van een stal.

Maar stel, je belt wel de dierenbescherming, hier zullen ze vrij weinig aan doen. Waarom? Ze komen niet na één telefoontje. Ze komen pas als er meerdere mensen bellen over dezelfde situatie of als er vanuit de dierenbescherming een melding naar de NVWA gaat (deze laatste gaat over vee en groot dier)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:04

Yachinta.
Helaas is er voor paarden niets geregeld.
Ja ze moeten eten en drinken hebben.
Maar als er dat af en toe eens is en een paard er niet totaal uitgemergeld staat wordt er niet ingegrepen.
Ik ben de eerste eerste die zou willen dat er wel regels voor zouden komen.
Maar helaas.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:17

zoals bruintje zegt, er is geen specifieke wetgeving voor paarden. deze vallen onder de algemene regels voor dierwelzijn uit de wet dieren.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:17

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:21

Maar wat is voldoende ruimte?
Daar staat geen definitie bij.
Ik vind bijvoorbeeld minimaal 2500m2
Pietje 25.
En dan hebben we beide gelijk.

En zo is dat met al die punten breed te interpreteren .

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:27

In de Kempen wordt dit 'aan de tuier staan' genoemd en is een nogal old school methode om onafgezette stukken grond te laten begrazen. http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=art ... id=M071062

Tegenwoordig met al die goedkope stroommachines en afspanningen vind ik het ook een beetje achterhaald. Jammer voor de beestjes.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:29

klopt, daarom leven we in een democratie en niet in een dictatuur. Mensen moeten ook zelf nadenken, verantwoording nemen en dieren kan men op vele verschillende manieren houden. Er is niet maar 1 manier.

@TS, nu kun je er misschien niet veel mee, maar als de dieren met hoge temperaturen daar nog staan, kun je zeker wel bellen naar de NVWA meldkamer. Het is natuurlijk voor ons vanachter een scherm moeilijk in te schatten hoe of wat.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:41

Net wat Nicky zegt, dat artikel, het is er wel. Heb het er toen een keer over gehad met iemand van de NVWA, heeft mij dezelfde eisen verteld waar zij naar kijken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:46

Maar daar kun je niks mee.
Als ik een stal van 3x3 de hele winter voldoende ruimte vind krijg ik echt geen boete hoor. Want zo staan er helaas honderden.
En de paarden van dit topic hebben net zoveel ruimte.
Krijgen ze af en toe water is er niets wat er verboden is.

Regels is zoals bijvoorbeeld bij koeien.
Oppervlakte moet zijn Minimaal X M2.
Het aantal licht word letterlijk beschreven.
Dat is hier niet.
Niets geregeld dus omdat alles vrij in te vullen is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:46

Hoppit achterhaald nee hoor. Je zult maar een ontsnapper hebben en qua strook begrazing kan het ook ideaal zijn. Op bokt doen meerdere hey en ik ook weleens met me mini.
En voorheen andere shety ook die was met geen mogelijkheid te vangen ij de wei

En geloof me de mijne hadden meer ruimte en een natje en een droogje dan menig stalpaard

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:51

StalNollie schreef:
Hoppit achterhaald nee hoor. Je zult maar een ontsnapper hebben en qua strook begrazing kan het ook ideaal zijn. Op bokt doen meerdere hey en ik ook weleens met me mini.

Voor strookbegrazing kun je toch gewoon tijdelijke paaltjes gebruiken en lint? Stroomkastje eraan en klaar....

En als je een pony hebt die je niet kunt pakken in de wei lijkt dat mij een stukje opvoeding en anders rammel je een keer met de snoepjesemmer ;)

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:44

Er is enkel voorgeschreven m2 voor runderen tot 6 maanden, daarboven ook niet. Ook rundvee valt onder de algemene regels vd wet dieren.

waarschijnlijk is meneer zo'n conservatieve, die het altijd al zo doet, en dat ook altijd zo blijft doen. Als de pony's er lichamelijk niet slecht uitzien, kun je niks. En als er emmers water staan, dan hebben de dieren voor de wet water. Ook als ze deze misschien zouden kunnen omlopen. Toch zou ik het wel melden TS, want als niemand meldt, dan komt er ook geen dossier. En als je meldt, dan moet de nvwa er in ieder geval heen, en misschien helpt dat wel bij deze meneer. Voor sommige mensen werkt het al voldoende als er gewoon een keer iemand op de dam is geweest.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:49

Maar goed, in plaats van via internet afzeiken, en proberen te achterhalen of je die eigenaar het leven zuur kan maken....
Kan je er natuurlijk ook een keer op af stappen vragen of je misschien kan helpen bij het goed maken van de omheining zodat ze los kunnen?

Overigens snap ik het ook wel een beetje, die rottige pony's zijn zelfs met goede omheiningen echt houdini's.

In Frankrijk hadden we alle ponys ook altijd aan een pin en een ketting (met een tuinslang erom zodat ie geen lussen kon vormen). Snachts stonden die echter gewoon in een stalletje. Die konden verder ook geen sprintje trekken aan de ketting, maar toegegeven dat ze wel veel gereden werden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:54

dieseltje schreef:
StalNollie schreef:

Voor strookbegrazing kun je toch gewoon tijdelijke paaltjes gebruiken en lint? Stroomkastje eraan en klaar....

En als je een pony hebt die je niet kunt pakken in de wei lijkt dat mij een stukje opvoeding en anders rammel je een keer met de snoepjesemmer ;)

Ja dat is lekker praten vanaf beeldscherm even opvoeden rammelen... stroompje hier en daar geloof me zit al 21 jaar in de paarden en koop niet de leukste braafste paarden dus opvoeding of brokje hier en daar zou zeggen kom het proberen

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 18:55

dieseltje schreef:
StalNollie schreef:

Dat werkt echt niet bij alle dieren.. ik kan rammelen wat ik wil met een voerbak.. sommige komen dan echt niet... Een heb ik standaard buiten aan de hand en laat hem los tussen stroomlinten weer na binnen ... Alle andere manieren lukken niet en kosten allemaal tijd wat ik niet heb omdat er ook tig anderen lopen.

lalala_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:36

Ik weet niet of het wettelijk niet mag, maar toen wij een paar jaar geleden onze shetlander tijdelijk een paar weken aan een lange lijn hadden staan omdat hij werkelijk door alle omheiningen wist te ontsnappen, hadden we binnen twee weken de dierenbescherming op de stoep staan omdat ze meldingen hadden gekregen van voorbijgangers. Er loopt een drukke wandelroute aan de andere kant van de rivier dus iedereen die voorbij loopt kan de paarden zien. De vrouw van de dierenbescherming heeft ons toen met klem verzocht om een oplossing te zoeken zodat shetmans niet meer vastgebonden hoefde te staan. Gelukkig hebben we nu een ontsnappingsproof weiland waar hij weer lekker los kan lopen :D

dieseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 14:52

StalNollie schreef:
Ja dat is lekker praten vanaf beeldscherm even opvoeden rammelen... stroompje hier en daar geloof me zit al 21 jaar in de paarden en koop niet de leukste braafste paarden dus opvoeding of brokje hier en daar zou zeggen kom het proberen

Nounou, ik heb ook gewoon paarden lopen en meerdere als veulen hier gekregen, het kost wat tijd en moeite, maar zou niet weten waarom er geen gewoon deugdelijke omheining gemaakt kan worden. Luiheid?
Als ze aan een pin en touw staan, kun je je gevaarlijke paarden dan wel gewoon benaderen? Als je die paarden braaf wil krijgen zal het niet helpen als ze niet in handen komen. Dus ja, toch een stukje opvoeding in mijn ogen, ik kan een pin en touw niet zien als een deugdelijke oplossing voor welk paardenprobleem dan ook.

Uiteindelijk lopen ze hier puur door ze te roepen braaf hun eigen stal in....denk dat ik dan gewoon mazzel heb met mijn paarden.

Mirthe94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:32

Wij deden dat vroeger met de shet in de avond 2u ofzo. Hij stond hele dag op wei,s'avonds thuis in een uitloopstal en klein stukje wei. Maar dan liete we hem vaak nog 2u ofzo ook aan een touw staan in de achtertuin. Niet los omdat hij in stalletjes kon, bloeme kon opeten... Hij vond dat in onze ogen niet erg.. maar een altijd aan zo ern koord vind ik zielig. Geen schaduw, geen onderdak tegen regen, niet kunnen lopen. Dan kan hij in mijn ogen geen pony zijn. Waarom omheind hij het niet gewoon?

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 12:14

Soms mag er geen omheining geplaatst worden en niet elke ponu blijft achter draad.
Ik had vroeger een shet hengst aan de ketting. Moest wel, want die kwam werkelijk door elke omheining heen. Of er overheen, of onderdoor.