Manen draaien op

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Manen draaien op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 15:48

Dag allemaal. Eén van mijn Arabieren heeft prachtige manen: lang, dik, al wat je wilt.
Eén probleem: door weer en wind (altijd buiten) geraken de manen elke keer weer in elkaar omgedraaid. Ik ben dan ongeveer een drie kwartier bezig met alles uit te pluizen. Daarna is Adje net een schaap door alle krullen die er dus in zitten :+

Nu, ik heb ze al eens ingevlochten. Tot mijn ander paard Fin toen een volledige vlecht had afgebeten. Het heeft ongeveer een jaar geduurd voor dat stuk weer op lengte was... Dus dat probeer ik liever niet meer.

Dus momenteel pluis ik het enkel uit met een ontwarringsproduct van euhm... Schwarzkopf :+ Mijn Cowboy Magic ging er razendsnel door dus heb wat anders gezocht :+ Dat werkt allemaal, maar ben bang dat zo de manen nogal uitgedund raken omdat ik er dus redelijk veel mee aan de slag moet...

Andere tips?

Hier dus net alles uit elkaar gehaald en 't is net een poedelpaard :+

Afbeelding

Afbeelding

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:05

Is dit in één dag? Ik zou in ieder geval dagelijks even de manen uitborstelen, maar misschien ook dagelijks anti-klit erin (of minder vaak als dat ook goed werkt)?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 16:11

Dit gebeurt idd op één dag. Ik denk voornamelijk omdat hij erg graag aan het rollen gaat, in de wind blijft staan (hij is niet zo stal-ig) en omdat ik de draaiing er niet volledig uit krijg, waardoor het maar weinig nodig heeft om terug op te draaien...

Het zijn allemaal sliertjes die zich telkens vormen en die sliertjes draaien nog eens in elkaar op. Dus ik kan de "hoofdslierten" uit elkaar halen, maar die zijn op zichzelf ook nog omgedraaid en ik krijg dat er niet uit. Alsof hij een permanent heeft :+

khirshanta

Re: Manen draaien op

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:13

misschien even in een vlecht doen, tot de draaiing er weer uit is?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 16:19

Ja vlechten doe ik echt niet meer. Dat risico van nog eens voor te hebben dat de andere er doodleuk een stuk uit bijt, is het me niet waard.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:23

Tieneke schreef:
Dit gebeurt idd op één dag. Ik denk voornamelijk omdat hij erg graag aan het rollen gaat, in de wind blijft staan (hij is niet zo stal-ig) en omdat ik de draaiing er niet volledig uit krijg, waardoor het maar weinig nodig heeft om terug op te draaien...

Het zijn allemaal sliertjes die zich telkens vormen en die sliertjes draaien nog eens in elkaar op. Dus ik kan de "hoofdslierten" uit elkaar halen, maar die zijn op zichzelf ook nog omgedraaid en ik krijg dat er niet uit. Alsof hij een permanent heeft :+

Ja ik ken het, mijn ene merrie heeft het ook vrij snel. Combinatie van zand, rollen en kroelen denk ik (misschien ook regen en wind hoor)?

Misschien even beetje natspuiten en weer goed doorkammen naar het uitpluizen? En ik denk toch anti-klit erin zodat er minder snel klitten/slierten ontstaan.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:42

En een hengstenvlecht? Dat kan niet zo makkelijk afgehapt worden denk ik?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 16:52

Dat is misschien wel een optie! Is niet mijn beste vaardigheid, maar kan wel proberen!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:53

Veel oefenen!

Ik duw de manen altijd zo dat ze strak tegen de hals aanliggen, dan zakt het ook niet uit en kunnen er wat moeilijker tanden aan hangen.. :P

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:13

Het haar lijkt zo te zien erg stro achtig en stug? Ik raad je aan goed wassen met shampo, ook op de manenkam. Laten drogen en veel anti klit (beste vind ik cowboy magic maar de herhon haarserum van de action wat niets kost werkt ook super!!) erin en dan goed borstelen. En vanaf dan onderhouden. Anti klit en anders wassen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 17:18

Stro-achtig of stug is het niet, wel erg veel.

Upendo, ben er nooit goed in geweest omdat ik vrij klein ben en met volle moet begon, maar het daarna letter wat liet hangen :+ ik heb sinds kort een vrij hoog krukje, daarmee gaat het vast beter om die druk te zetten.

Het is ook altijd wat. Deze met z'n lange manen en z'n halfbroer waarbij ik hemel en aarde moet verzetten zodat er nog wat van zou overblijven...

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:19

Ze zien er anders niet bepaald schoon uit haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 17:20

Paard staat altijd buiten en rolt zich graag in een stuk gele zand. De kleur is het laatste van m'n zorgen ;-)

Edit: ik denk dat de lichtinval ze ook donkerder maakt op foto dan dat ze zijn. Hij stond even op stal om z'n emmer leeg te eten.
Laatst bijgewerkt door Tieneke op 16-09-17 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:21

Maar daardoor kan ik concluderen dat ze stug worden van het zand (gezien de vuil) en dan krijg je snel dreads

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:22

Gebruik je anti klit of glansspray? Als ik dit niet gebruik gebeurd er hetzelfde met een van mijn pony's, hij heeft ook dikke lange manen. Zolang ik er eens in de zoveel dagen antiklit in spuit gaat het goed :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 17:25

En toch voelen ze helemaal niet stug aan.

Ayla, tot voor kort gebruikte ik altijd CM, beste anti-klit die ik ken. Maar gebruik nu dus mijn eigen Schwarzkopf spray. Die werkt ook wel supergoed, is ook iets handiger omdat het verstuift. Mijn CM, zo in een tube, ging er iets te snel door.

Dus dat werkt allemaal wel goed, het is alleen dat het snel weer opdraait en ik de draaiing daarmee niet wegkrijg.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:40

Ik maak een invlecht naar achteren. Heb meerdere Tinkers met lange manen (gehad) en de keren dat hier aan manen gegeten werd had allemaal te maken met worminfectie. Bij goed ontwormen heb ik nog nooit een paard gehad wat manen eet.

Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:43

Volgens mijn opa had een paard dan nachtmerries gehad. :+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 17:47

Waarom paard dat toen gedaan heeft (ik spreek al over enige tijd geleden), kan ik hem helaas niet vragen. Maar neem liever niet het risico met gewone vlechten, ook al ontworm ik ze beide wel altijd goed. Een hengstenvlecht wil ik wel proberen.

Senna21 :+

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:49

Vlechten icm antibijt?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 17:52

Antibijt? Bestaat dat voor in deze context, om op haar te doen? :o?

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 17:58

Tieneke schreef:
Antibijt? Bestaat dat voor in deze context, om op haar te doen? :o?

:j Vroeger deden ze wel hertshoornolie in de staarten van merries met (hengst)veulens, om te voorkomen dat die de staart afbeten.
Dat wil je alleen niet gebruiken op een schimmel want die vlekken krijg je er niet meer uit ;)
Mijn pony's hebben het ook, idd lange manen in combinatie met 24/7 buiten en veel rollen.
Ik spray de knopen in, ga dan met ze aan het werk, dan werkt het vast wat in. En dan uitborstelen. Herhaal iedere 24u :')

Edit:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Klijntje op 16-09-17 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 18:02

En meestal, wanneer hij eindelijk weer netjes is en ik laat hem los... gaat hij meerdere maken rollen. En maar om en om, en al zeker wanneer z'n manen nat van het product zijn. Daar kan mr. diva niet tegen >;)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 18:19

Goede foto van Klijntje, exact zoals het gaat. Ik ken het probleem ook van een shetje dat ik heb en ook van mijn tinker.
Mijn tinker heeft een soort dreadlocks. Die draaien allemaal bovenaan om hun eigen as. Als ik bij mijn tinker niet wekelijks het helemaal kam, dan lijkt het of dat bovenste stuk zou kunnen vervilten.

Bij het shetje is het járenlang een probleem geweest met altijd twee strengen op dezelfde plek, die als het ware tegen elkaar indraaiden exact zo op de foto van Klijntje. Maar de laatste jaren sinds ik woon waar ik nu woon, heeft hij het niet meer gehad. Het is hier heter, geen idee, maar dat is het enige dat ik kan bedenken.

En misschien zijn er minder planten met zaden met haakjes.

Ik gebruikte verder geen producten, uithalen met de hand en kammen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 18:30

Ik zie nu de foto van Klijntje, en zo is het dus exact hier ook!