Welk graszaad voor weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Welk graszaad voor weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 15:42

Ik ga een weide opnieuw inzaaien en heb goedkoop graszaad gevonden in Duitsland (Moland agrarhandel) dit is beduidend goedkoper dan in de winkels in belgie. Iemand ervaring met graszaad van daar of is de prijs te wijten aan een mindere kwaliteit?

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:45

Ik kan je niet zo zeer adviseren over prijzen van graszaadmix, maar heb wel ervaring met 2 verschillende soorten specifiek voor paarden.

Wij hebben in de zomer van 2016 een wei laten inzaaien met Barenburg Horsemaster graszaadmix, speciaal ontwikkeld voor een paardenweide met laag fructaangehalte. De randen waren niet helemaal goed gedaan, dus die hebben we handmatig gedaan met BG3. Eerst hebben we er een paar maanden schapen op gehad en later pas de paarden. Die wisten het niet erg te waarderen, maar vonden de randen van de wei wel erg lekker.

In maart 2017 hebben we een ander stuk wei ook opnieuw in laten zaaien, dit maal met Ten Have Horse Star graszaadmix. Dit viel meteen in zeer goede smaak bij onze paarden en wordt zeer grondig afgegraasd. Laatste was ook iets goedkoper dan de Barenburg mix. Na 1 zomer ligt hiervan een zeer goede zode die ondanks het kort afgrazen nog mooi dicht is.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Welk graszaad voor weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 16:57

Ik heb ook zowel met barenburg paardenzaad en BG3 ervaring
Mijn ervaring is dat het paardengras veel duurder is, dikker gezaaid moet worden, en uiteindelijk groeit raaigras het hardste en zal uiteindelijk de wei overwoekeren ermee. BG3 bestaat ook uit diverse soorten gras

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: Welk graszaad voor weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:24

Hier ook goede ervaring met de ten Have Horse Star mix

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:32

Hebben jullie dan de gewone horse star gebruikt of de extra?

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 20:34

Ik dit jaar voor het eerst de extra...

Groeit iets langzamer heb ik het idee...

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 21:34

zwanepol schreef:
Hebben jullie dan de gewone horse star gebruikt of de extra?


De gewone.

zwanepol

Berichten: 1979
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Kamperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 22:24

criollo_yess schreef:
zwanepol schreef:
Hebben jullie dan de gewone horse star gebruikt of de extra?


De gewone.


Thanks!

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 09:09

Lynn_Nikita schreef:
Ik heb ook zowel met barenburg paardenzaad en BG3 ervaring
Mijn ervaring is dat het paardengras veel duurder is, dikker gezaaid moet worden, en uiteindelijk groeit raaigras het hardste en zal uiteindelijk de wei overwoekeren ermee. BG3 bestaat ook uit diverse soorten gras



Maar raaigras was toch niet goed voor paarden dacht ik?

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 09:47

woemp schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ik heb ook zowel met barenburg paardenzaad en BG3 ervaring
Mijn ervaring is dat het paardengras veel duurder is, dikker gezaaid moet worden, en uiteindelijk groeit raaigras het hardste en zal uiteindelijk de wei overwoekeren ermee. BG3 bestaat ook uit diverse soorten gras



Maar raaigras was toch niet goed voor paarden dacht ik?



zelfs in paardengras soorten zit raaigras

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:13

Er zijn meer soorten Engels Raai, in de paardenmengsels zitten meestal soorten met minder fructaan.
Ook hier betere ervaring met Ten Have.
Wij hebben ook een stuk land dat iedere winter wordt kapotgemaakt door onze jonge paarden, dat zaaien we altijd bij/door met BG11. Gaat ook prima en is goedkoper, maar is voor oudere paarden, zeker als ze niet volop in het werk zijn, minder geschikt. BG3 zou ik nooit gebruiken, is 100% Engels raai.
Advies: koop geen graszaad met kruiden, leuk voor een jaar maar daarna vind je er niks meer van terug....

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 08:53

Kendra schreef:
Er zijn meer soorten Engels Raai, in de paardenmengsels zitten meestal soorten met minder fructaan.
Ook hier betere ervaring met Ten Have.
Wij hebben ook een stuk land dat iedere winter wordt kapotgemaakt door onze jonge paarden, dat zaaien we altijd bij/door met BG11. Gaat ook prima en is goedkoper, maar is voor oudere paarden, zeker als ze niet volop in het werk zijn, minder geschikt. BG3 zou ik nooit gebruiken, is 100% Engels raai.
Advies: koop geen graszaad met kruiden, leuk voor een jaar maar daarna vind je er niks meer van terug....


Bedankt voor de tip.

Hier in de buurt vind ik Barenbrug, Horse max en hippo green.
Ten have is online bestellen.

Wek merk zou het beste zijn?

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Re: Welk graszaad voor weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 10:28

Ik kreeg net een mail aan van een bedrijf: Zij melden het volgende: We gebruiken echter voor de paardeweiden een ander mengeling namelijk BG11 super.
Ook met hardere soorten Engels raaigras, beemdlangbloem, lammerstaart, ……
Deze mengeling kan ook perfect gebruikt worden om te maaien/hooien en begrazen!
Enkel is het prijsverschil wel groot.

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Welk graszaad voor weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:29

goedkoper lijkt mij of juist duurder? Kijk ook even hoeveel kg je per hectare moet zaaien, kan best dat je minder hoeft te zaaien

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Welk graszaad voor weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 13:35

Ik heb mengeling I van Bio Ron. Daar zit geen engels raaigras in. Het zaad kwam goed op, het gras groeit enorm snel. Het is wel wat grover, minder zoet (waardoor de shet af en toe de benen neemt, het gazon in want dat is lekker sappige en zoet gras).

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 17:16

Lynn_Nikita schreef:
goedkoper lijkt mij of juist duurder? Kijk ook even hoeveel kg je per hectare moet zaaien, kan best dat je minder hoeft te zaaien



BG 11 is goedkoper dan die ten haven. Zelfs als je bekijkt wat de hoeveelheden zijn.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk graszaad voor weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:12

Alles waar 'paard' voor staat is duurder :-)...

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:52

Kendra schreef:
Alles waar 'paard' voor staat is duurder :-)...


Ik wilde net exact hetzelfde zeggen.

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 21:56

Kendra schreef:
Alles waar 'paard' voor staat is duurder :-)...



Maar is de kwaliteit slechter? Want ik heb ten have extra 30kg gekocht maar wat doe ik best: de rest ook nog ten have of bg11 super

Jorex

Berichten: 9946
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Welk graszaad voor weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 22:07

Wij hebben equitana fructaan light erin liggen. Eczemer schuurt er alsnog van.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk graszaad voor weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 22:35

Het ligt er aan. Als je je land af en toe rust kunt geven, zou ik BG11 zaaien.
Behalve als ik oude paarden had die niet zoveel doen, dan is dat te rijk.

Als je land intensief wordt beweid en permanent kort wordt afgegraasd zou ik een paardenmengsel doen. Dat houdt het langer vol.

En voor weiland dat regelmatig aan gort wordt getrapt: doorzaaien met BG11. Paardenmengsel is jammer van je geld....

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:42

Hoi
ben pas nieuw geregistreerd hier op bokt, maar lees al een hele tijd mee.
Zou graag even aansluiten bij dit topic. We willen namelijk in het voorjaar ook de weide weer wat doorzaaien. Wil het topic zeker niet kapen, hoor. Zeker zeggen als het niet kan, maar ik moet nog wat zoeken.
We hebben 2 PRE's dia al dik worden gewoon van naar het gras te kijken, dus een fructaanarme mengeling is voor ons heel belangrijk. Vandaar dat ik wel geïnteresseerd ben in de 'ten Have Horse Star extra mix' die hierboven wordt aangeraden. Maar heb nog een vraagje. Als we in maart zouden doorzaaien (de weide mag de hele winter rusten), kan je dan al diezelfde zomer hooien? Of moet je het dan toch anders aanpakken?

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:30

Hoe is de rest van de grasmat? Verder goed op wat kale plekken na? Dan moet het lukken met hooien omdat de test van het gras al hoger is.
Je had beter nu kunnen doorzaaien als je de wei de hele winter met rust laat. Ik weet niet of nu ei d sept ook nog kan maar aug/ sept is ideaal.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:09

woemp schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Ik heb ook zowel met barenburg paardenzaad en BG3 ervaring
Mijn ervaring is dat het paardengras veel duurder is, dikker gezaaid moet worden, en uiteindelijk groeit raaigras het hardste en zal uiteindelijk de wei overwoekeren ermee. BG3 bestaat ook uit diverse soorten gras



Maar raaigras was toch niet goed voor paarden dacht ik?


Puur modern engels raaigars zou ik niet snel voor een gehele paardenweide gebruiken.

Maar wij willen nu gaan doorzaaien omdat de wei te veel 'onkruiden' krijgt en de voedingswaarde te laag wordt. Ik kies dus bewust om dat te doen met BG3. 100% engels raai.
Dan hoop ik te eindigen met een mooie mix tussen productiegras en 'kruiden'.
Maar ik ben juist niet bang voor gras met een flinke voedingswaarde met een 5 jarige die niet snel dik wordt en een 21 jarige die nog aardig in het werk staat. Eiwit en zelfs een beetje suiker kan ik dus wel waarderen.
Het is maar net hoe je wei gebruikt wordt en wat voor paarden er op staan.

Doorzaaien kan in september prima. Laat oktober kan zelfs nog maar dan moet je net geluk hebben.
Augustus kan het vaak nog te warm/droog zijn voor doorzaaien. Dat kan eigenlijk alleen als je kunt beregenen. De dauw die in september iedere ochtend op de gras ligt is juist ideaal voor het ontkiemen en de temperaturen laten je ook nog niet helemaal in de steek.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 16:27

Ik bestel mijn graszaad op de Duitse eBay. 10 kg voor 35 euro. Paardenmengsel.
Het is hier perfect opgekomen en heb een super mooie dikke grasmat.