Heeft het zin om nu nog kalkcyanamide te strooien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nathalieke

Heeft het zin om nu nog kalkcyanamide te strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 08:08

Ik heb een halve hectare weiland waar ik de historie niet van ken. Mijn paard staat er nu een 3 tal weken op en ik merk toch dat het gras een extra zetje kan gebruiken. (Bewust nog niet ervoor gedaan want paard was geen gras gewoon).

Heeft het nog zin van kalkcyanamide te strooien? (Zou nu helft en over 2 a 3 weken andere helft moeten zijn)
Het regent veel, maar de temperatuur is al zo laag.

Alvast bedankt!

Ibbel

Re: Heeft het zin om nu nog kalkcyanamide te strooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:34

Nee, heeft geen zin meer. Gras groeit nu nauwelijks, dus de voedingsstoffen worden niet of nauwelijks opgenomen. Dure manier om grondwater te verpesten ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 08:56

idd,tegen dat het gras het opneemt(voorjaar),is het al lang uit de bodem weggespoeld en zou dus letterlijk weggespoeld geld zijn.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 06:50

Ik heb het vorig najaar wel gedaan en dat hielp om kroonroest te voorkomen. alleen heb ik er toen vrij lang geen paarden op gehad

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 07:12

Is te laat nu. Je kan dat beter volgend voorjaar doen.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 09:48

Ik heb juist altijd geleerd om kalk in het najaar of zelfs winter te strooien...omdat het zorgt voor mindere verzuring (hogere ph)van de bodem en kwaliteit vd grond...heeft paar maanden nodig om zn werk te doen....en wordt dus niet echt in verband gebracht met opname van het gras...daar is bemesting voor

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:01

Dat heeft idd zijn tijd nodig,maar regen spoelt alles uit de bodem weg.
We wonen nu eenmaal in een land met veeeel regen in de herfst/winter,en daardoor spoelt de kalk letterlijk grotendeels weg.
Hoe zanderiger de bodem,hoe slechter qua wegspoelen.

Hier bv zelfs zware klei,maar geen boer gaat hier kalk strooien in het najaar....
Vanaf het land iets of wat berijdbaar is in het voorjaar beginnen ze kalk te strooien.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:02

Kalkcyanamide is niet hetzelfde al kalk. Het is ook een N-meststof en heeft ook giftige eigenschappen zodat het bepaalde onkruiden doodt. Helaas gaan er ook nuttige organismen van kapot zodat je een 'dode' weide krijgt. Het gaat ook verzuring tegen, maar dat is maar een stukje van de werking.
Gewoon kalken is idd. in de winter.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 10:15

Sclimpre schreef:
Kalkcyanamide is niet hetzelfde al kalk. Het is ook een N-meststof en heeft ook giftige eigenschappen zodat het bepaalde onkruiden doodt. Helaas gaan er ook nuttige organismen van kapot zodat je een 'dode' weide krijgt. Het gaat ook verzuring tegen, maar dat is maar een stukje van de werking.
Gewoon kalken is idd. in de winter.

Daar zit dan idd de verwarring in...ik strooi idd gewone kalk..net op de zak gekeken, staat ook najaar op als beste strooitijd

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-17 21:24

Bedankt! Ik zal dan toch wachten tot februari...

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 11:49

nathalieke schreef:
Ik heb een halve hectare weiland waar ik de historie niet van ken. Mijn paard staat er nu een 3 tal weken op en ik merk toch dat het gras een extra zetje kan gebruiken. (Bewust nog niet ervoor gedaan want paard was geen gras gewoon).

Heeft het nog zin van kalkcyanamide te strooien? (Zou nu helft en over 2 a 3 weken andere helft moeten zijn)
Het regent veel, maar de temperatuur is al zo laag.

Alvast bedankt!

Ik zat ongeveer in dezelfde situatie dit jaar, bij de welkoop hebben ze mij vertelt dat ik het beter niet kan doen met de zakjes van hun. Ik heb bijna een hectare land en in verhouding zou dat te duur zijn. -eerlijk waren ze wel- advies; vraag een boer in de buurt, zij kopen het groter in en kunnen het daardoor veel voordeliger even meenemen. Verder is kalk wel goed voor de bodem zei hij, hij zou het wel aanraden als de grond van jezelf is. Voor mij voornamelijk tegen de onkruid bedoelt, dit kon ik zijns inziens effectiever bespuiten.. hier ga ik zelf nog enkele opties in bekijken en uitzoeken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 12:17

zefiros schreef:
Ik zat ongeveer in dezelfde situatie dit jaar, bij de welkoop hebben ze mij vertelt dat ik het beter niet kan doen met de zakjes van hun. Ik heb bijna een hectare land en in verhouding zou dat te duur zijn. -eerlijk waren ze wel- advies; vraag een boer in de buurt, zij kopen het groter in en kunnen het daardoor veel voordeliger even meenemen. Verder is kalk wel goed voor de bodem zei hij, hij zou het wel aanraden als de grond van jezelf is. Voor mij voornamelijk tegen de onkruid bedoelt, dit kon ik zijns inziens effectiever bespuiten.. hier ga ik zelf nog enkele opties in bekijken en uitzoeken.

Ik denk dat je een paar dingen door mekaar haalt.
Kalk = zorgt ervoor dat de pH verhoogt, dus de grond minder zuur wordt. 'Kalk is goed voor de bodem' geldt alleen als de bodem te zuur is. Vaak is dat idd het geval, maar niet altijd. Om het echt goed te doen zou je een bodemanalyse moeten doen. Met kalk probeer je de bodem op de meest geschikte pH voor de grasgroei te brengen. Sommige onkruiden houden net van een zure bodem, dus je kan de omstandigheden voor deze onkruiden minder gunstig maken door te kalken. Kalken doe je buiten het groeiseizoen.

Bemesting = natuurlijke mest of kunstmest. In het geval van kunstmest (korrels) wordt de samenstelling uitgedrukt in N-P-K , ttz. stikstof - fosfor - kalium. Weer is het best om een bodemanalyse te doen zodat je precies weet hoeveel meststof je moet strooien en de meest geschikte samenstelling kan kiezen. Bemesten doe je tijdens het groeiseizoen, na half augustus kunstmest strooien heeft geen zin.

Bespuiten = doodt onkruid. Het werkt onmiddellijk in op het onkruid, maar het is een vies goedje voor het milieu. Als er veel onkruid staat omdat je wei bv. te zuur is en een slechte grasmat heeft ga je door te spuiten wel het onkruid dood maken, maar de omstandigheden voor het onkruid blijven goed, dus komt er terug nieuw onkruid. Bespuiten doe je meestal in het voorjaar.

Kalkcyanamide = een meststof die o.a. stikstof bevat, maar verder ook kalk. Het vergiftigt voor een deel ook onkruid en doodt (schadelijke en niet schadelijke) organismen. Een beetje alles tegelijk dus. Te gebruiken in het groeiseizoen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 13:16

Als je kijkt naar je weide,kan je vaak door wat er groeit,behoorlijk zeker zijn dat je bodem bv te zuur is.
Boterbloemen en zuring zijn vaak talrijk aanwezig op weides die te zuur zijn.