weidepalen hout of kunststof of prikpaaltjes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jennanne

weidepalen hout of kunststof of prikpaaltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 23:04

hoi!

Ik ga dus binnenkort verhuizen naar de Achterhoek met mijn paarden, waar ik mijn eigen weiland zal hebben. Dit weiland is nu afgerast met gaas. Maar dit is niet zo hoog (ik vermoed een meter). Dus dat wil ik verwijderen, of iets anders ervóór zetten.

- Welke palen kan ik hiervoor het beste gebruiken? Zijn houten palen geschikt, of beter kunststof?
- Of kan ik beter prikpaaltjes ervoor zetten, aangezien er al een soort van afrastering staat?

Ik heb IJslanders, dus geen enorm grote paardjes ;)

Jennanne

Re: weidepalen hout of kunststof of prikpaaltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 23:06

Afbeelding

dit is de afrastering die er nu staat

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 23:57

Ik zou voor buitenom toch zeker of houten of kunststof palen willen. Ik gebruik heel veel prikpalen, maar alleen als tussenlijnen. Buitenom is me dat te instabiel, helemaal als het open is en de wind vrij spel heeft op de palen. En of je hout neemt of kunststof tja dat is wat je eigen voorkeur is. Wij hebben houten palen, maar dat was ook omdat die toen het goedkoopste waren.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 00:00

Ik zou het gaas houden maar kiezen voor palen ervoor/achter dan. Nadeel van prikpalen is dat ze schuin buigen op een duur, valt misschien beter mee als je 4 vaste hoekpalen hebt maar hier is dat niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 00:15

Prikpalen zijn handig om je draad/lint omhoog te houden tussen 2 houten palen en op 1 rechte lijn. Hoekjes wil je er niet mee doen. Makkelijk voor een rantsoen draadje voor bv strookbegrazing dus. Daarnaast is het veel belangrijker voor de veiligheid van je dieren dat ze op jouw wei blijven dan dat ze op dat stukje blijven waar jij ze wil hebben. Je buitenomheining moet dus echt solide zijn.

Je gaas zou ik fijn laten zitten mits het goed zit. Als het vanuit de wei gezien achterop de palen zit, schroef je de isolatoren voor je lint/draad gewoon aan de binnenkant van de palen. Staat het aan de binnenkant, dan is een rij palen ervoor/tegenaan met je schrikdraad een betere optie. Zolang er maar wat ruimte zit tussen lint en gaas, want ze zullen er tegenaan duwen om tik te krijgen en dan moeten ze niet meteen ook bij het gaas kunnen. Je gaas werkt ook uitstekend als aardpen, mooi voor de andere kabel van je schrikapparaat, niet voor je lint zelf. De dikte van je houten paal is meestal genoeg om die 2 gescheiden te houden. teveel ruimte er tussen wil je ook weer niet, daar groeit te lekker gras, wat tegen je draad aan komt en op een of andere manier kort gehouden moet worden.

Houten palen zijn goedkoper dan de dikke kunststof palen die geschikt zijn voor permanente afrastering, maar heb je een stuk waar veel/lang water staat, dan is daar kunststof gebruiken zeker te overwegen.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 00:59

Het zit achterop de palen, dus dan kan ik schriklint ervoor doen. Daar had ik niet aan gedacht..super tip!

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:12

Het ligt eraan hoeveel je wilt uitgeven.
Ik vind kunstofpalen geniaal.
Maar onz weiland staat in de winter ook zo goed als onder water met hevige regenbuien.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:16

Gaas zou ik houden. Ideaal als je honden hebt of ook eens een paar schaapjes of shetlander wilt laten lopen.

Prikpaaltjes is mooi voor tijdelijke stripbegrazing, niet voor permanente omheining.
Wij wonen droog, dus hebben als weidepalen hout, maar is het bij jou snel nat zou ik voor kunststof kiezen.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:28

Volgens mij bestaan er metalen staven (afstandhouders) met isolatoren om schuin naar binnen op de bestaande houten palen te bevestigen. Zo heb je schriklint met afstand tot je gaas. Lijkt me voor ijslanders een prima afrastering.
Edit: ik bedoel zoiets:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door soesita op 14-09-17 09:29, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:29

Maar als de gaas aan de achterkant zit heb je aan de voorkant afstand genoeg.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:31

bruintje123 schreef:
Maar als de gaas aan de achterkant zit heb je aan de voorkant afstand genoeg.

Heb genoeg ellende gezien van paarden die met hun hoeven in schapengaas vast zijn komen te zitten. :( Ik zou het risico niet nemen en een grotere afstand willen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 09:32

Dat zal die 10 cm van die afstand isolators ook niet meer doen.
Zorgen dat er genoeg stroom opzit en ze er niet in de buurt willen komen.
Meestal is dat in de weitjes zonder stroom.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 11:38

Bedankt voor alle tips!