Kent iemand koolzaadvezel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Higoma145

Kent iemand koolzaadvezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 22:48

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of iemand misschien ervaring had met koolzaadvezel? (Vlasformaat)

Het schijnt lichtverteerbaar te zijn indien ze er wat van opeten en daardoor dus voor koliekgevoelige paarden gebruikt te worden,

Zijn er hier meer mensen die dit gebruiken voor de stallen?

Ik ben erg benieuwd naar ervaringen :j

Janine1990

Re: Kent iemand koolzaadvezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 22:50

Koolzaadstro?

Dat hebben wij in de stallen liggen, ik weet niet beter daar.
Vind het erg prettig spul, er is maar één paard die er een beetje van eet. Maar dat beetje is verwaarloosbaar. Hij heeft er in ieder geval nooit last van. Verder onderhoudsvriendelijk.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 22:57

Koolzaadstro denk ik inderdaad dat je bedoelt.

Wij hebben het ook al een aantal jaar in de stallen liggen, daarvoor hadden we vlas.
Ik vind het erg fijne bodembedekking. 1 merrie wil nog wel eens een paar happen nemen als het er vers in ligt, nooit geen problemen mee gehad.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 23:03

Bedankt! Jaa ik bedoel inderdaad koolzaadstroo maar dan wel fijngehakseld, dus ziet er net uit als vlas

Fijn om te horen dat jullie er goede ervaringen mee hebben :j mag ik vragen wat jullie ong per pak kwijt zijn?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 23:41

Is er ook alleen maar gehakseld volgens Mij?

Ik heb geen idee van de prijs, eigenaar regelt het allemaal. Meestal krijgen we drie pallets tegelijk, doen we ongeveer drie maanden mee dacht ik. Voor 10 paarden, allemaal behoorlijk grote boxen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 21:19

Hier kun je het grof gehakseld, fijngehakseld en gemalen kopen. Ongeveer 20-21 kg per zak.
Prijs zelf afgehaald tussen de 6 en 6,50 inclusief BTW per zak.

Vlas is duidelijk goedkoper maar durf ik hier niet te gebruiken omdat ze wel eens strooisel eten. het koolzaadstro wordt ook als pensprik gevoerd aan koeien en is ook niet gevaarlijk voor paarden mits ze niet overdreven verl eten want dan kun je wellicht verstoppingskoliek krijgen omdat het veel vocht opneemt in de darmen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 22:28

Ik heb ook gehakseld koolzaadstro in de stallen. Ik vind het fijn werken. Heb een flinke laag in de stallen, dagelijks drollen scheppen en een keer of 2 per week de plas onderop verwijderen. Ben iets van 6,50 per baal kwijt

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 23:17

Toen ik mijn pony's nog op stal had, gebruikte ik ook gehakseld koolzaadstro, van Rapsodie. Eerst vlas gebruikt, maar toen een van de andere paarden op stal koliek kreeg en daar veel vlas uit kwam, zijn we overgestapt. Eerst naar zaagsel, maar dat composteert heel traag. Toen kwam de fouragehandelaar met Rapsodie en zijn we dat gaan gebruiken. Bij ons was ie redelijk prijzig, ik meen 8-8,50 oer pak. Ooit een pallet besteld, dan waren ze ca 6€ per pak. Grote kans dat merkloze goedkoper is.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 21:58

Onwijs bedankt allemaal! Hier heb ik echt veel aan!

Ik zit online te zoeken via waar ik moet bestellen, dat ga ik dan doorgeven aan de staleigenaar maar ik zie verschillende soorten koolzaadstro, fijn en grof en ik zie door de bomen het bos niet :+ ik wil graag een beetje vlasformaat, maar hoe vind ik het juiste? Iemand misschien verstand ervan?

En gemalen is dat wat ik bedoel of is dat echt stofachtig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 22:06

Die van mij heeft ook een aantal jaar op koolzaadstro gestaan. Hij was toen een echte viespeuk en vond het ook heel fijn met uitmesten! Die van mij at hier nooit van. :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 22:09

Ik had dus die van rapsodie, is grover dan vlas, maar ook minder glad. Was ik ook wel blij mee, want mijn ruin is niet zo eh gracieus. Je zou kunnen informeren bij Agri-stro uit Winschoten, daar komt het vandaan. Je kunt daar per pallet bestellen, volgens mij. Ze hebben daar twee soorten, de ene is fijner gemalen dan de andere. De rapsodie vond ik qua stoffigheid wel meevallen destijds, maar ik zette wel altijd mijn pony's buiten tijdens het opstrooien (zou ik met alle soorten strooisel doen).

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-17 22:22

Rapsodie heb ik ook :j
Stoffig valt heel erg mee, alleen ik vind het verschrikkelijk om een nieuw pak te moeten openen en te verdelen. Dan stoft ie wel :+
Daarna geen last meer van.

Kosten weet ik niet zo uit mn hoofd. Zou ik na moeten kijken.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 22:41

Super super bedankt allemaal!! Ik ben super blij met jullie ervaringen!

Ik vond zojuist de rapsodie vlas variant,

Is dat wat ik zoek?

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-17 22:48

Is hippo gold hetzelfde?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:40

De gemalen variant is vergelijkbaar met van de fijne zaagsel. En alleen geschikt als onderlaag in mijn ogen. Je zou dan de fijn gehakselde kunnen nemen. De grof gehakselde is zeker groter dan blad maar heeft wel lekker veel volume in de stal. De fijne neemt iets beter vocht op.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 10:05

Okee! De grove variant durf ik ook niet te nemen, ben dan heel bang dat ze het opeten :o

Ik heb voor nu gekozen de rapsodie vlasvariant,

Ik hoop dat dat goed is?

Ik was eigenlijk ook benieuwd of mensen ervaring hadden met hippo gold? Ik zag dat toevallig het lijkt me duurder maar ziet er zo prettig uit!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 10:46

Bij ons werd de grove variant (Rapsodie) niet gegeten hoor. Ik heb momenteel niets los liggen, dus kan er geen foto van maken. Ergens op de zolder ligt nog wel een pak, maar daar kan ik niet heel makkelijk bij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:04

Ik heb ook grove, word niet gegeten. Heb deze liever dan de vlas variant

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 16:09

Helaas op de kliniek van wolvega geregeld paarden met verstopping dankzij deze troep. Vaak ik de laatste bocht van de darm, wat erg lastig te behandelen is. Als je paard dit eet en koliek krijgt zijn de kansen erg slecht...

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-17 16:19

O werkelijk! Dat is wel erg!

Ik hoor dat ook vaak bij vlas enz... -O-