.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nymbous

.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 13:55

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 01:46, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishDraught

Re: Midi balen hooi, 1 paard en 3 shetlanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:04

Ik voer" onbeperkt (tot het op is en ik terug ben van mijn werk) in slowfeaders van horze. Deze kosten 19,95.
Ik heb 4 paarden en 4 netten. Ze eten allemaal 2x per dag een net ongeveer leeg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:04

Voor de oude zou ik wel de aanvullingen doen , echter, die shetlanders hebben aan een klein handje vitamine korrel genoeg. En wat betreft hooi, midibalen, zorgen voor een goede voerplek waaruit het niet zo snel uitgesmeerd kan worden. Groot soort ruif waar precies zo'n baal inpast.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 14:10

.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:13

2% lichaamsgewicht/dag. Schattend dat je kwpn net zoveel weegt als de shetten samen, reken ik dan 1200kg paard = 24kg hooi/dag. Dan ben je in 4 dagen door een baaltje heen. Ik voer er grasbrok en mineralenkorrel naast trouwens. Ik schakel wel weer over op de grote balen zodra het weer koud genoeg is, dit is in voor/najaar de beste optie ivm warmte en dus broei/schimmel, maar voor mooi onbeperkt voeren te duur (ook omdat deze partij erg lekker en goed is) en te veel afval (plastic), in de zomer krijgen ze eigenlijk enkel gras (met graasmasker) en mineralenkorrel, hooi zelden.
Qua versmeren geef ik alles hier in hooiruiven of netten, los zeker niet, rubbermat en of tegels er voor, dan gaat 99% wel op. Let ook op hoeveel vat de wind er op heeft, bij sommige windrichtingen waait het sneller de ruif uit. En hoe meer netten/ruiven er zijn hoe beter, van ruif verkassen om die leeg te vreten kost toch meer tijd als het er meerdere zijn en dus doen ze langer met hun hooi.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 14:20

.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:26

Wij voerden met 5 pony's (1 C en 4 D's) ongeveer 3 balen per week. Nu hebben we gelukkig grote balen. Die zijn helaas minder handzaam, maar wel iets voordeliger.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 14:31

..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:32

Hoe lekkerder het hooi hoe meer ze eten, dat komt naast de voerbehoefte afhankelijk van het weer. Nu mag een paard in de winter wat afvallen (10-20%), maar dan moet er wel een zomervetreserve aan zitten. Haal een gewichtsmeetlint en meet elke week of ze aankomen, gelijk blijven of afvallen (reken wel dat er een marge in zit voor winter/zomervacht als je dat het gehele jaar door doet) en combineer dat met de bodyscore (mager/goed/dik). Je basis (dus hooi) voer je op wat te dik is, wat te mager is voer je extra bij met bv bietenpulp. Willen zeker de dikkertjes nog meer eten, kan je als je daar aan kan komen stro bijvoeren of iets als takken, zolang er maar wat te knagen is waar ze weinig mee binnen krijgen maar wel lang mee bezig zijn. Je oudere paarden zullen ook wel meedoen en dat is niet erg, als ze maar hun basis aanspek voer (bietenpulp in dit geval) blijven opeten. Stro helpt ook beter warmhouden in nat/koud weer, maar kost meer calorien dan er in zitten. In Nederlands weer zelden een probleem, zoveel/snel vallen ze er niet van af omdat het bijvoer is naast genoeg hooi.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 14:40

Ik denk dat je die kleintjes niet moet onderschatten, die kauwen wel door hoor. Hier eet de grootste ook niet noodzakelijk het meeste.

Wij hebben grote ronde balen. Daar doen we ongeveer een week mee (afhankelijk van de weersomstandigheden iets korter of langer) en dat gaat prima. Aan het begin of eind van de winter ligt de voersnelheid soms iets te laag en moeten we wel eens iets weggooien, maar niet veel. Scheelt een tientje in de week, dus kan alsnog wel uit.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 14:55

.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:08

Ik kreeg oudje mooi op gewicht door 1 voerschep per 100kg gewenst gewicht te voeren (naast hooi), mix van 50/50 bietenpulp en grasbrok samen met een mineralenkorrel. Of iets dikmaakt hangt voor een groot deel af van hoeveel je ervan voert. Wel is een ruwvoervervanger altijd mijn 1e keuze, als brok (meestal geweekt) wegens makkelijk voeren/opslaan, maar ook omdat kleiner gehakseld het makkelijker te verteren maakt en een ouder dier heeft vaak meer moeite met alles uit het voer halen dat er in zit. Hooi meeknabbelen doet dan de rest of ze daar werkelijk wat uithalen merk je snel genoeg aan of en hoe snel ze (te) dik worden.

Van alle brokken kan je slobber maken, maar ik ben niet zo dol op zetmeel als dikmaker omdat een paard niet zoveel amylase aanmaakt. Die amylase is nodig voor het verteren van zetmeel in de dunne darm, komt het in de dikke darm terecht, dan gooit het je darmflora overhoop en die goed houden is nogal essentieel om paard gezond te houden. De meeste slobbers zijn 30+% zetmeel en leuk als snoep en prestatievoer, niet als oudere paarden laten aankomen voer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 15:38

Wanneer je een overdekte voerplek hebt kun je van die ronde balen ook gewoon de bovenste laag plastic verwijderen, en dan steeds een stukje verder tot hij bijna op is.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 21:00

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 01:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:06

Aankomen: pulp werkt heel goed. Maar olie toevoegen aan rantsoen ook.

http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... k-rantsoen

Een mineralenbrok kan zorgen dat alle vitaminen en mineralen worden afgedekt.

Bij oudere paarden moet je in het oog houden dat ze voldoende eiwitten binnenkrijgen. Dat zit niet in pulp en ook niet in mineralenbrok. Dat zouden ze dan uit het hooi moeten halen, maar ook daar zit niet altijd voldoende in.

http://www.voervergelijk.nl/informatie/ ... oren-20-jr

Oja, ik doe doorgaans anderhalve week met een midibaal. Met een C en een D pony en aanvullend weidegang.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:20

Ik voer ook midi balen aan mijn 2 schwarzwalders. Zij staan niet dag en nacht buiten, wanneer zij dit wel staan eten ze met 4 dagen een baal weg. Nu ze snachts op stal staan doe ik bijna 2 weken met zo'n baal (en dan op stal ook zo'n baal dus zeg 1 per week).

Ik heb zeer goede ervaring met senioren priores, dames vonden het erg lekker en zijn er mooi door op gewicht gekomen. Nu krijgen ze muesli en luzerne naast het hooi (klein beetje). Staan snacht met een groot hooinet waar ze volgens de verpakking 12 uur mee zouden moeten kunnen doen (mijne zijn vreetzakken en hebben m veel sneller leeg)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:27

[***] schreef:
Ik ga het proberen met hooinetten, zodat ze langzamer eten en dus langer wat hebben, en wat anders het voeren aanpakken, hoop dat dat werkt!

Is het noodzakelijk om naast bietenpulp en hooi nog iets te geven? Of is af en toe wat brok / muesli ook voldoende? Qua vitaminen vooral en omdat we de winter ingaan. Wil niet dat de oudjes wat te kort komen. De jongsten maak ik me niet druk om

Slobber is dus niet geschikt voor echt het aan laten komen, moet het dus echt van pulp hebben zoals ik begrijp?

En bigone, ik ga even kijken of het met hooinetten helpt, en anders doe ik het alsnog met een hele Baal, wat je als tip geeft met plastic er een deel af halen is een hele goede! Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Vit./min. korrel is eigenlijk op elke leeftijd aan te raden als je minder voert dan het advies op de zak brok/muesli (en dat doen de meesten, anders hebben ze stuiterpony's). Voor de eiwitopname zijn essentiele aminozuren nodig, er zitten er een aantal vrij royaal in de bietenpulp, maar ik merkte duidelijk verschil toen ik vitalbix ging bijvoeren (ipv de marstall force die ze eerst kregen).

Van slobber kunnen ze wel degelijk dik worden, maar voor een optimale spijsvertering is het niet geschikt. Het is een simpele optie qua gooi brok + water in bak en paard vreet die snoepbak graag leeg, maar snoepen moet je met mate doen, niet als maaltijd. In een winkel zal je wel degelijk richting slobbers, etc. gestuurd worden, maar dat heeft meer met wat er te koop is en wat die fabrikanten aan voorlichting geven te maken dan met hoe de spijsvertering van een paard werkt. Ruwvoer = veel massa en dat verkoopt slecht in een winkel (ruimte en door productie methodes en overhead hoge prijzen). Voor meer eiwit en deel opvangen scheve c/p in de bietenpulp voerde ik grasbrok van de lokale drogerij. Kijk via mp wat er eventueel bij jouw in de buurt wordt aangeboden, scheelt zo 40-50% op een zak.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 13:52

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 16:32

bigone schreef:
Wanneer je een overdekte voerplek hebt kun je van die ronde balen ook gewoon de bovenste laag plastic verwijderen, en dan steeds een stukje verder tot hij bijna op is.

Ik zie al helemaal voor me hoe dat hier (niet) zou werken, maar als je normale pony's hebt is dat vast een goed idee. :+

Mijn (zogende en drachtige) oudere merrie krijgt ook seniores priores, maar die blieft het niet zoals het hoort, dus ik doe er slobber, lucerne en flink wat olie door. Ik geef het als het nog vrij warm is, want dan eet ze het tenminste. Daarnaast krijgt ze nog merriebrok met lucerne en olie (en muesli want anders hoeft madam het weer niet) en zo houd ik haar gelukkig aardig goed op gewicht.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 19:31

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 01:47, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 19:55

Hooi is het belangrijkste, maar hooi dat geschikt is voor het ene dier hoeft dat voor het andere niet te zijn. Dat is ook gelijk het lastige als je een kudde hebt met verschillende voedingsbehoeftes. Wij hebben één jaar hooi gehad met een lagere voedingswaarde, maar dat was niks voor ons. Voor sobere rassen werkt dat waarschijnlijk prima, maar wij hebben toen ondanks onbeperkt hooi fiks moeten bijvoeren. Zelf voer ik liever wat rijker hooi zodat ik minder hoef bij te voeren. Beter voor de spijsvertering en beter voor de portemonnee. Met het hooi wat we nu hebben zouden we zelfs zonder bij te voeren de winter wel doorkomen, op die uitzondering die ik hierboven noemde na, maar dat is een apart geval. :+