Aanleggen rijbak ervaringen Gelderland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Selka

Aanleggen rijbak ervaringen Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 08:37

Hoi allemaal,

Het lijkt eindelijk zo ver te zijn, een huis met land en stallen. Maar nu begint al het geregel pas.
Zo ook het aanvragen van een vergunning voor de rijbak. Ik dien aan te geven wat het ongeveer zal gaan kosten maar ik wil dit graag gefundeerd doen.

Natuurlijk ken ik namen zoals Agterberg en Zorgdrager maar ken ik geen stallen met die bodems. Ik heb geen idee hoe dit zich houdt en of het de investering waard is.

Wie heeft er ervaring met het aanleggen van een buiten rijbak in de Gelderse klei? Welk bedrijf hebben jullie gebruikt en is de bodem na een X aantal jaar nog fijn te rijden?

De bak zal enkel gebruikt worden om in te rijden, niet als paddock. Wel twijfel ik over de maat. Ik mag namelijk volgens het bestemmingsplan maximaal 60x20 neerleggen. Doe ik dat of ga ik voor 40x20 en dan later nog een keer een vergunning aanvragen voor een longeerring in de hoop dat die ook verleend wordt? Of 60x20 en dan 20x20 afzetten als ik wil longeren?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!

_Annemiek

Re: Aanleggen rijbak ervaringen Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 08:49

Ik zou 60x20 en voor of achterin afzetten en op dat stuk longeren.
Vergunningen ben ik niet in thuis maar agterberg is super fijn en na jaren goed te rijden, wel zou ik hem jaarlijks laten egaliseren.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:01

Wat betreft Gelderse klei zou je eens contact kunnen leggen met Equisports uit Heteren. Zeer fijne bodems, blijven erg goed en gezien de ligging van het bedrijf in het land ben ik er van overtuigd dat klei voor hen geen issue is :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 16:51

Waarom speciaal een longeer plek? Als jij niet altijd op dezelfde plek longeerd kun je dit gewoon doen in een bak
Ik heb 2 jaar terug een binnen rijhal aan laten leggen en longeer daar ook gewoon in. Dan voor, dan achter en eens op het midden. Geen enkel probleem.
Ik heb ruimte voor een stapmolen en deze dan ook laten plaatsen. Vind dat veel handiger

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 17:05

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 17:24

Bedankt voor de reacties!

Ik zal eens contact opnemen met dat bedrijf in Heteren en Stabon.

Popstra, goede vraag. Ik dacht dat het slecht is om te longeren in de bak. Vandaar dat ik in dat geval liever 1 stuk bak verpest dan de gehele rijbak.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:45

wij hebben een bak van Equisports, eb en vloed. Hij ligt nu 8 jaar en doet t eigenlijk nog prima. Longeren doe ik in de bak, ik longeer op de binnencirkel en loop heen en weer, zodat je geen cirkel uitslijt. Als ik nu nieuw zou bouwen, dan zou ik 60*20 doen en de 20*20 gebruiken voor paddock. De klei hier wordt zo zwaar en nat dat een goede paddock geen overbodige luxe is.

Vergunning kan maar binnen zijn, hier ook nieuw bestemmingsplan gekregen en opeens mag er niets meer.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:04

wij wonen in gelderland en vlak bij nijmegen..
hebben afgelopen dec een bak aan laten leggen
hier is de bak uit gegraven en hebben drainage gelegd en gewoon tussen de 15 en 20 cm schroefzand neer gelegd...hij is echt ideaal...Alleen moeten we sproeien met droog weer omdat onze drainage nu als een tierelier werkt hihi..
Wij longeren ook gewoon in de bak wel elke keer op een anderen stuk en dat gaat super.. Afbeelding

Afbeelding
voor het mennen ,wat wij dus veel in de bak doen kan hij nog wat vaster..Maar hij ligt nog maar net 9mnd dus dat komt wel..

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:07

Misschien All Weather Tuft? Dat heb ik bij mijn stal en erg tevreden over.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:08

Sunny schreef:
wij hebben een bak van Equisports, eb en vloed. Hij ligt nu 8 jaar en doet t eigenlijk nog prima. Longeren doe ik in de bak, ik longeer op de binnencirkel en loop heen en weer, zodat je geen cirkel uitslijt. Als ik nu nieuw zou bouwen, dan zou ik 60*20 doen en de 20*20 gebruiken voor paddock. De klei hier wordt zo zwaar en nat dat een goede paddock geen overbodige luxe is.

Vergunning kan maar binnen zijn, hier ook nieuw bestemmingsplan gekregen en opeens mag er niets meer.

Hier geen kleigrond, maar wel een huis gekocht waar een 20 bij 60 bak bij zat. En dit jaar inderdaad een 20 bij 20 deel afgezet voor paddock :j

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 21:12

Sunny, heb toevallig net een mailtje naar ze gestuurd. Ik ben benieuwd wat het zal kosten. Dat speelt namelijk ook mee in de keuze 40x20 of 60x20. Ik denk dat ik sowieso vergunning aanvraag voor 60x20. Mocht ik dan toch voor 40x20 kiezen kan ik in de toekomst altijd nog naar 60x20.

Fijn dat ie bij jullie zo goed ligt! Ik sta nu ook op klei maar dat gaat in de winter nog wel als het stuk maar groot genoeg is. Ik hoop dat dit bij het nieuwe huis ook zo is.

puttertje, ziet er goed uit! Door wie heb jij de bak aan laten leggen? Wat voor bak is het. Ligt er mooi bij!

Wendy, hmm maar is dat niet zonde van de bak? Aanleggen van een paddock is goedkoper dan een rijbak. Lijkt mij zo zonde als er veel geld in is geïnvesteerd om de bak dan te "verpesten".

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 08:14

Door grondverzetbedrijf van Elk...
Gewoon uit mijn woonplaats die heeft verschillende bakken hier in de regio gemaakt ..kent de grond hier dus weet precies hoe en wat..
Voordeel hij is ook niet echt duur hiih mijn bak is 30 bij 50 (60 kon helaas niet en 30 breed omdat we er veel in mennen)..Het is een thuis bak he word niet zo intensief gebruikt al een manege bak dus al die dure bodems vond ik zonde ben je meer met onderhoud bezig dan met rijden

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-17 15:33

Daar kan ik ook altijd nog informeren. Helemaal niet zo ver uit de buurt.
Ze hebben neem ik aan ook drainage aangelegd? Hoe houdt de bak zich met dit weer?

Vriend was vanochtend bij het huis en zag dat het land tot zijn verbazing nog mooi droog was ondanks de hoosbuien.

puttertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 21:23

drainage hebben we zelf gekocht maar hun hebben het gelegd...
wij hebben in de bak maar 3 keer een drainageslang liggen van 40 meter.
sleuven hebben ze gegraven van 60 diep naar de sloot daar grof zand in gedaan en bovenop het schroefzand.
Als het echt super hard en veel regent is het even nat maar bij de buizen al meteen droog en bak is binnen 3 uur weer helemaal droog,nou ja geen plassen meer hihi...
Je kunt alles met ze afspreken wij hebben best wel veel zelf gedaan maar hun kunnen het ook.
groetjes

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-17 10:20

Hier is de grond gewoon gekeerd.

Ik zou persoonlijk gelijk kiezen voor 60x20 en daarvan eventueel middels een vaste omheining 20x20 afzetten als longeerbak/paddock.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-17 12:24

Klinkt goed puttertje, zij komen op mijn lijstje.

Pinda_Dipje, dat heb je neem ik aan toch niet op kleigrond gedaan? Ik dacht dat keren alleen bij zandgrond mogelijk is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-17 10:44

Keren hebben wij ook gedaan op kleigrond, maar dan voor de paddock. Het kan zijn dat het gele zand wat dieper zit. De helft blijft kurkdroog, bij extreme regen is het achterin wat nat. Deze paddock is niet geschikt om in te rijden. Verder heb ik een aangelegde paddock (afgegraven, drainage, zand, tapijtsnippers) die ook als bak wordt gebruikt. Totaal geen Agterberg kwaliteit, maar kost alsnog wat. Grond keren was goedkoop.