Inloopstal met tussenwand, hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Inloopstal met tussenwand, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 18:11

Hi,
Wij zijn bezig met het maken van een inloopstal voor mijn twee paarden.
Nu zou ik het heel fijn vinden om er indien nodig twee stallen van te maken.
Een van de twee is dominant dus er zal waarschijnlijk een extra ingang gemaakt moeten worden. Ik heb goede verhalen gehoord over een halve tussenwand, zodat een paard niet de hele schuilstal kan blokkeren.

6x9m is de binnenmaat van de schuur, hier willen we ook de trailer kwijt, zadelkamer + poetsplek.
Hebben jullie nog leuke ideen voor de indeling? En welke boxen of afzetting is geschikt?

Afbeelding

Heeft iemand ervaringen met deze hekken? Normaal worden deze voor paddocks gebruikt maar lijkt mij ook geschikt voor in de schuur.

Afbeelding

Ik dacht wellicht is dit een alternatief voor de standaard hout+ tralies boxen...twee hekken a 1.5m/2m als tussenafscheiding, een hek van 2m altijd dicht zodat mijn merrie niet de hele schuilstal inneemt. Indien nodig kan het andere hek van 1.5m ook dicht en dan heb je gewoon twee stallen.
Aan de voorkant twee hekken a 3m die open kunnen.

Wat denken jullie?
Ik heb 1000 ideen maar weet niet wat praktisch, betaalbaar en veilig is.
Ik hoop dat het verhaal te volgen is en ben benieuwd naar jullie opmerkingen.

Hilary

Re: Inloopstal met tussenwand, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 09:52

Ik vind dat je een goed plan hebt bedacht :j Persoonlijk zou ik gaan voor een 'vast' hek (kan eruit, maar laat je eigenlijk altijd staan) van 2 meter op de voorste helft en een beweegbaar hek van 2 meter op de achterste helft.
Voorkanten kun je bijv 3 meter doen. Dan ga ik er even vanuit dat je je stallen aan de kant van de 6 meter maakt. Wel zou ik een afdak aan de voorkant maken, of de stallen een meter dieper de schuur in laten beginnen en een open voorkant. Ik bok nu mobiel, als ik er aan denk, zal ik vanavond even tekenen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 10:00

een halve tussenwand zou ik niet doen, dan heb je twee kleinere ruimtes waar de dominante de niet dominante kan in een hoek drijven.
Als je de stal breed genoeg kan maken zou ik eerder opteren voor een tussenwand in het midden, zodat je aan twee kanten een doorgang hebt. (dan heb je bv 2 boxen van 3*3, tussenwand is 1.5 m in het midden, aan beide kanten een doorgang van 1.25. zo is er wel een visuele barriere, maar kunnen ze gewoon rondjes lopen en nooit vast raken.
Die doorgangen kan je dan gewoon een standaard deur/boxdeur in maken, dat je gewoon opendoet en vastzet, en sluit wanneer nodig.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 10:15

Dat zou idd ook kunnen. Mijn idee was om de inloop aan de voorkant te hebben en de opening in de tussenwand aan de achterkant, zodat er op die manier rondgelopen kan worden. Daarbij ga ik er van uit dat als de tussenwand open is, de voorkanten dat ook zijn (en tussenwand dicht betekent dan minimaal 1 paard opgesloten in eigen stal).

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 10:16

Duhelo schreef:
een halve tussenwand zou ik niet doen, dan heb je twee kleinere ruimtes waar de dominante de niet dominante kan in een hoek drijven.

Precies dit, niet doen. Ik heb zelf een mega dominante merrie, die zodra de inloopstal open staat en er staat een paard in, deze vakkundig klem gezet wordt als madam net die plek wil hebben.

Afbeelding

Foto van mijn stallen. De tussenhekken tussen de paarden zijn verstelbare weidehekken. De laatste 2 (of 3, of 4 maar net hoeveel ik open zet :D ) kan ik als inloopstal gebruiken (achteraan op de foto is een grote schuifdeur. En mijn paarden kunnen dus zowel voorlangs als daar aan de zijkant eruit). Heb ik ze dan in de inloopstal staan en ik wil ze even van elkaar scheiden (met voeren bv.) dan kan ik zo een hek dichtdoen en ze hebben hun eigen box. Als het hek open is zet ik het vast aan het voorhek zodat ze er niet mee kunnen spelen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-17 10:24

Hilary schreef:
Dat zou idd ook kunnen. Mijn idee was om de inloop aan de voorkant te hebben en de opening in de tussenwand aan de achterkant, zodat er op die manier rondgelopen kan worden. Daarbij ga ik er van uit dat als de tussenwand open is, de voorkanten dat ook zijn (en tussenwand dicht betekent dan minimaal 1 paard opgesloten in eigen stal).

Dit was inderdaad ook mijn gedachte! Dat betekent een extra deur naar buiten maken.
Zal vanavond eens kijken of ik er een mooie tekening van kan maken.

Klem zetten lijkt mij dan haast niet mogelijk omdat beide stallen twee uitgangen hebben, een naar buiten een een naar de andere stal.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:05

Even om het topic te heropenen. Ik heb dus mijn stal ook verkeerd bedacht. Als 1 grote inloopstal voor 2 paarden. En een ketting om af en toe de stal af te zetten. Dominante merrie is over de ketting heen gegaan en mijn andere pony heeft een flinke klap gekregen.

Nu wil ik ook een tussenwand doen, die ook open kan. Om dat dit makkelijker is om de pony (uit de dan achterste stal) uit de stal te halen zonder door het gang pad te hoeven.

@rina ; Ik zat aan zulke hekken te denken maar ben bang dat met liggen en opstaan de benen eronder blijven en er verwondingen komen... Is dit wel eens gebeurd ?

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:06

carika schreef:
Hilary schreef:

Dit was inderdaad ook mijn gedachte! Dat betekent een extra deur naar buiten maken.
Zal vanavond eens kijken of ik er een mooie tekening van kan maken.

Klem zetten lijkt mij dan haast niet mogelijk omdat beide stallen twee uitgangen hebben, een naar buiten een een naar de andere stal.

Hoe is het geworden?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:23

Ik zou twee ingangen maken. Dat vind ik voor een schuilstal toch wel ideaal.
Als je dan de rode lijn als vaste afsluiting zet en de stippellijn gebruikt om er eventueel twee losse stallen van te maken, ben je volgens mij snel klaar.

Afbeelding

Geen mogelijkheid om de ander makkelijk klem te lopen, maar wel mogelijkheid om allebei binnen te staan.

Edit: stom, dit is een oud topic. Waarom worden deze nog omhoog gehaald?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:41

loyce_ schreef:
Even om het topic te heropenen. Ik heb dus mijn stal ook verkeerd bedacht. Als 1 grote inloopstal voor 2 paarden. En een ketting om af en toe de stal af te zetten. Dominante merrie is over de ketting heen gegaan en mijn andere pony heeft een flinke klap gekregen.

Nu wil ik ook een tussenwand doen, die ook open kan. Om dat dit makkelijker is om de pony (uit de dan achterste stal) uit de stal te halen zonder door het gang pad te hoeven.

@rina ; Ik zat aan zulke hekken te denken maar ben bang dat met liggen en opstaan de benen eronder blijven en er verwondingen komen... Is dit wel eens gebeurd ?

Wij verkopen ze veel (lijken de paddock hekken van Patura), maar gelukkig nog nooit gehoord dat er paarden met de benen onder zijn blijven hangen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:44

loyce_ schreef:

Nee.
Mijn hekken hingen (we zijn ondertussen verhuisd en de hekken zijn wel meeverhuisd maar bij het nieuwe huis zaten al stallen) ongeveer een halve meter van de grond. Je ziet op de foto bij het oude bericht bij de eerste houten paal iets zwarts, dat is een grote cementton voor water, daar kon het hek overheen draaien. Die ruimte was dus zo groot dat ze er nooit onder konden blijven steken. Ik zeg er eerlijkheidshalve wel bij, de foto is van toen de voorhekken net geplaatst waren, ik heb later over de tussenhekken tapijt gehangen.

Afbeelding
Maar dat was meer omdat mijn draak bijna over de hekken vloog als dr buurvrouw naar haar eten keek. En zij ook nog wel eens losse achterbenen wilde hebben. Met dat tapijt erover kwam ze nog niet met de hoeven er doorheen. Het tapijt hing aan beide kanten.

@marierek waarom niet omhoog halen?? Ze stelt een vraag aan de TS hoe het nu uiteindelijk bij haar is geworden, en vraagt aan iemand (mij) die gereageerd heeft hoe de ervaring met haar uitvoering is. Tuurlijk ze had dit via PB kunnen doen, maar dan had een ander die mss ook net een oplossing zoekt voor een inloopstal met tussenwanden die ervaringen en oplossingen niet kunnen lezen en was er niet wijzer op geworden.
Overigens jou oplossing was en is hier garantie dat ze elkaar klem zetten ;)

Grinnik Kaitlyn, nee zijn niet van Patura, lijken er idd wel op :D De voorhekken zijn idd panelhekken. De tussenhekken zijn weidehekken.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:55

rina schreef:
Grinnik Kaitlyn, nee zijn niet van Patura, lijken er idd wel op :D De voorhekken zijn idd panelhekken. De tussenhekken zijn weidehekken.

Dan lijken ze erop inderdaad. :D
Wij verkopen vrij veel weidehekken icm panelhekken. In Duitsland merken wij dat de panelhekken daar (nu nog) meer in trek zijn dan in Nederland, de standaard weidehekken (vaste maat of verstelbaar) gaan met bosjes tegelijk, maar die worden vooral voor weilanden en paddocks gebruikt. :j

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:11

2 toegangsdeuren werkt hierbij ook heel goed. Onze oude schuilstal had maar 1 deur en de dominante ging daar vaak voor staan, waardoor de andere er niet in of uit durfde te gaan. In de nieuwe stal hebben we daarom 2 deuren geplaatst met een stuk van 3 meter ertussen (stal is 5 mtr breed), de dominante kan die nooit beide blokkeren omdat ze niet lang genoeg was, dus de andere pony’s konden er makkelijk in en uit, en hadden ook genoeg ruimte om in een andere hoek te gaan staan zonder ruzie.

loyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:05

Super dank jullie wel! Ik denk dat ik ga kijken voor dit soort hekken voor een tussenwand gelijk met hek. Klinkt als een bazig beertje @rina ! Ik ga er mee aan de slag om het hier thuis veilig te maken

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:08

loyce_ schreef:
Klinkt als een bazig beertje @rina !

Laat dat bazige beertje maar weg. De dame dr bijnaam is draak :j En het is er echt 1, ze kan alleen geen vuur spugen :D :+ En ja tuurlijk ze is een uitzondering op de regel. De meeste paarden zijn niet zo extreem. Maar daarom ga ik wel verder dan normaal met wat veilig is en wat niet. Als mijn draak het niet lukt om een paard erin klem te zetten of wat dan ook is het veilig voor alle paarden :P

Kaitlyn schreef:
rina schreef:

Dan lijken ze erop inderdaad. :D
Wij verkopen vrij veel weidehekken icm panelhekken. In Duitsland merken wij dat de panelhekken daar (nu nog) meer in trek zijn dan in Nederland, de standaard weidehekken (vaste maat of verstelbaar) gaan met bosjes tegelijk, maar die worden vooral voor weilanden en paddocks gebruikt. :j

In Duitsland zijn ze idd veel meer bezig met panelstallen ed. Komt denk ik ook omdat daar ergens achteraf een weitje hebben waar niks op gebouwd mag worden nog op veel grotere schaal voorkomt dan in NL. Ik haal daarom ook veel info uit Duitsland, ze hebben daar er veel meer ervaring mee. Daar kwam ook het idee van tapijt over de weidehekken weg en dat was echt ideaal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:23

Ik zou zelf nooit meer voor dat soort hekken kiezen, omdat ik meerdere malen heb meegemaakt dat het paard met lelijk doen tegen de buurman juist in het bovenste vak klem kwam te zetten, gelukkig alle keren niet fataal geworden, maar wel schade aan de paarden gehad. We gebruiken nog 3 aaneengesloten boxen, maar tussen deze boxen zitten traditionele half dicht half tralies wanden. De buitenste 2 boxen hebben nog wel hekwerk (onderste vakken met hout afgetimmerd), maar daarnaast ligt het zaagsel aan de ene kant en de fietsen aan de andere kant (+ die zijde staan 2 minishetten samen, die komen er niet bovenuit).

TaraMariska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:41

Je kan ook een houten plaat op een weidehek maken zodat er geen gaten meer zijn waar benen tussen kunnen. Ik ga dit zelf ook realiseren maar dan juist omdat ik hem open wil maar wel dicht wil kunnen doen in geval van nood. Er zit nu een volledige wand tussen die ik er uit ga slopen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-20 22:52

TaraMariska schreef:
Je kan ook een houten plaat op een weidehek maken zodat er geen gaten meer zijn waar benen tussen kunnen. Ik ga dit zelf ook realiseren maar dan juist omdat ik hem open wil maar wel dicht wil kunnen doen in geval van nood. Er zit nu een volledige wand tussen die ik er uit ga slopen.

Denk erom dat je hek daar enorm zwaar van wordt. Een hek an sich is al een behoorlijk gewicht, maar maak er hout op/aan vast en je gewicht gaat echt meer dan een beetje omhoog. 1 van mijn weidehekken, uitschuifbaar tussen 4 en 5 meter, hangt nu als ingang van ons perceel. Hebben een biels gebruikt om hem aan te hangen en hij heeft een meer dan behoorlijke betonnen voet gekregen, en nog blijft hij zakken in hoogte. Het is echt veel gewicht en lengte wat je op moet vangen. Bij ons vorige huis hingen de hekken aan lange houten palen die zowel boven als onder vast stonden, daar ging dat. Maar als je alleen onder houvast hebt moet je wel opletten hoeveel gewicht je eraan hangt.
De Duitsers maken heel veel gebruik van "LKW Plane" Dekzeilen die ook voor vrachtauto's gebruikt worden. Of zoals ik tapijt. Hout doen ze alleen als het om vaste hekken gaat, niet om beweegbare. Juist vanwege gewicht.