Welke box zou jullie voorkeur hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yinthee
Amadeus <3

Welke box zou jullie voorkeur hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 00:22

Even heel globaal geschetst 2 opties/boxen Wat zou voor jullie de voorkeur hebben?

Ik vind het een lastige namelijk... Maar even zonder dat ik mijn oordeel er over geef, ben ik benieuwd naar jullie meningen! :D

Situatie gaat om een jong sociaal paard (4 jaar), kort en plusminus 1.50 (max 1.55) hoog.

Optie 1: Stal helemaal achteraan de rij, met 2 kanten muur (hoek gebouw), 1 hele dichte stalwand naar de buurman en aan de voorkant tralies met een hoofdluik. Afmeting 3 x 3 meter.

Optie 2: Stal helemaal vooraan de rij, open voorkant (halve wand zeg maar, waar dan normaal de tralies beginnen is het dan helemaal open) en de zijwanden naar de buurman tralies. Afmeting 2,75 x 3 meter.

Waar zouden jullie voor gaan in dit geval?
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 09-09-17 00:26, in het totaal 2 keer bewerkt

rina

Re: Welke box zou jullie voorkeur hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 00:26

Is imo echt compleet afhankelijk van het paard zelf. Wat die zijn/haar voorkeuren zijn. Mijn eigen merrie moet je echt niet met een halve open voorkant en tralies naar de buren zetten. Draak is erg lastig tegenover andere paarden. Maar mijn andere kan weer heel goed met andere paarden, voor die zou stal 2 dus beter passen.
Kijk naar je paard, en beslis daarop. Wij kunnen hier wel van alles gaan roepen, maar hij moet erin staan ;-)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 00:28

Ik zou gaan voor optie twee, aangezien ik het fijn vind als mijn paard lekker uit zijn stal kan hangen met zijn hoofd en rond kan kijken buiten zijn stal (creëert ook een beetje extra ruimte daardoor). En dat hij dan contact kan hebben met zijn buurman is helemaal fijn!
Tenzij één van de paarden ontzettende voernijd heeft oid... Dan zou ik voor optie 1 gaan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 00:29

Ligt aan het paard. Een paard wat van drukte en gedoe houdt zou ik vooraan zetten. Een paard wat op zijn rust gesteld is achter.

Mijn vos zou doodongelukkig worden achteraan. Die staat overal graag met de neus vooraan. Extraverte clown...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:12

Mijn oude merrie had ik achteraan moeten neerzetten om de boel heel te houden de tinkermannen vooraan omdat die van gezelliheid houden. Boxmaat is voor s nachts goed te doen. Neem aan dat ze er niet 24 uur per dag instaan

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 09:12

Dat kan ik niet zo goed beoordelen omdat ik het paard daar nog niet goed genoeg voor ken (ik heb hem nog maar pas.)
En dat maakt het juist zo lastig :+ Mijn vorige paardje had ik niet over hoeven twijfelen...

Maar het is, voor zover ik hem nu ken, een erg sociaal dier, enorme clown (en grote kleuter..) die wel graag aandacht krijgt. Maar geen vervelende aandacht-vrager met een stalgebrek of zo iets..
Dus wat dat betreft zou de stal vooraan beter zijn maar aan de andere kant ben ik "bang" dat hij dan misschien juist wel vervelend of erg onrustig wordt op stal en achteraan meer rust heeft?
Het is absoluut geen zenuwenlijder, maar het is er ook niet eentje die super graag op stal staat volgens mij..
Aan de andere kant wordt het op stal staan misschien dan juist wel minder 'vervelend' als hij veel te zien heeft, eventueel wat meer aanloop/aandacht heeft vooraan en de buurman ook kan zien vanuit zijn stal en niet alleen een ander hoofd ziet wanneer hij met zijn hoofd door de voorkant naar buiten steekt..
Vooraan is het iets lichter (ook 's avonds/'s nachts), misschien 's winters wel iets kouder? Maar betekend wel ook meer frisse lucht. (opening gebouw zit ook vooraan, wel deuren die dicht kunnen, achterkant is gewoon helemaal dicht, muur.)

Zou die 25 cm minder diep echt veel verschil maken? Zeker met het meer 'open' zijn van stal 2 meegewogen?

Zo moeilijk dit :=

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:16

In die eerste optie staat hij dus aan 3 kanten opgesloten en er valt aan het einde van de gang niets te zien en geen aandacht te krijgen?
Dat zou voor mij echt nooit een optie zijn.
Optie 2 dus; contact met buurpaard en genoeg te zien en aandacht te krijgen.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 09:19

karuna schreef:
Mijn oude merrie had ik achteraan moeten neerzetten om de boel heel te houden de tinkermannen vooraan omdat die van gezelliheid houden. Boxmaat is voor s nachts goed te doen. Neem aan dat ze er niet 24 uur per dag instaan

Zolang ze op de wei kunnen alleen 's nachts op stal, in de winter kunnen ze een poosje los in de paddock maar dus zal hij ook overdag meer op stal staan.

Goof schreef:
In die eerste optie staat hij dus aan 3 kanten opgesloten en er valt aan het einde van de gang niets te zien en geen aandacht te krijgen?
Dat zou voor mij echt nooit een optie zijn.
Optie 2 dus; contact met buurpaard en genoeg te zien en aandacht te krijgen.

Ja, 3 kanten dicht en in een 'stil hoekje' aan het einde van de gang. Gebeurd en komt aanzienlijk minder dan vooraan :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:20

Dan zeker de box vooraan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:23

Box vooraan. Zeker omdat hij in de winter (te) weinig buiten komt.
Dan zou hij bijna de hele dag geïsoleerd staan en dat als kudde dier. Dat is voor veel paarden vragen om stalondeugden te ontwikkelen.

Wijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:25

Vooraan bij de deur lijkt me ook meer aandacht van mensen, even een aai over de bol als iemand langs loopt.
Verder zou ik voor het meeste licht gaan, vooral als het niet alleen voor de nacht is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:27

Yinthee schreef:
karuna schreef:

Zolang ze op de wei kunnen alleen 's nachts op stal, in de winter kunnen ze een poosje los in de paddock maar dus zal hij ook overdag meer op stal staan.

Duidelijk: geen van beide boxen dus. Ik zou hier niet gaan staan en al zeker niet met een paard waarvan je zelf al inschat dat hij het helemaal niet zo leuk vindt om op stal te staan.

Buiten dat vind ik de stallen erg klein, ook die van 3x3. Als de rest dan perfect was en ze er in de zomer niet in hoeven en in de winter echt minimaal 8 à 10 uur buiten stonden dan zou ik het nog overwegen. Nu zeker niet.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 09:31

Hier in de regio is 's winters de hele dag buitengang erg zeldzaam dus dan zou hij op geen enkele stal kunnen staan :) Daar gaat dit topic bovendien ook helemaal niet over, er zijn genoeg andere topics voor die discussie..

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:58

Ik heb mijn paard ooit gewisseld van een 3x3 stal naar 2,5x3,5. Eerste was een binnenstal, helemaal vooraan in de loods, altijd wat te zien etc. Tweede was een buitenstal, kwamen niet veel mensen/paarden langs etc.

Het heeft mijn paard(enórm sociaal naar mensen en paarden) enorm goed gedaan, en niet alleen vanwege de frisse lucht die hij zo hard nodig had. Er was ineens veel meer rust. Hij kon er juist niet mee omgaan dat hij constant andere paarden en mensen zag maar er niks mee kon en dat iedereen hem "negeerde".
Als er buiten iemand langs liep, kreeg hij wel ineens een aai of wat te eten etc.

Ik denk dat dit echt per paard afhankelijk is. Kun je de staleigenaar niet vragen of je eerst de stal vooraan mag proberen en als dat niet lukt dat je die achteraan mag hebben?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:03

Ik zou wel ook in overweging nemen dat als het paard helemaal vooraan staat met een open box dat je dan risico loopt dat als er andere mensen met paarden langs moeten en ze bang zijn dat ie bijt dat ze hem dan een waarschuwend tikje tegen zn hoofd geven of een zwaai waardoor hij kan schrikken. Mijn voorkeur zou zijn de achterste box met een open bovenkant (is dat mogelijk??) of de eerste box met een afsluitbare bovenkant (spijlen).

Maar ik wil graag iets onmogelijks.

In deze regio is winterse weidegang ook nagenoeg onmogelijk en op heel veel stallen hier in de regio (niet bij TS in de regio overigens) staan ze in de winter ook veel binnen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:03

Yinthee schreef:
Hier in de regio is 's winters de hele dag buitengang erg zeldzaam dus dan zou hij op geen enkele stal kunnen staan :) Daar gaat dit topic bovendien ook helemaal niet over, er zijn genoeg andere topics voor die discussie..

Ik geef enkel antwoord je op vraag (welke box zou jullie voorkeur hebben) en dat is dus: geen van beide. Niet meer en niet minder. Of je daarop in wil gaan en/of er een discussie van wil maken of jezelf wil verdedigen (met een niet zo geweldig argument) is aan jou.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:07

Vind het altijd wel grappig dat iedereen hier op bokt zn paard graag de hele dag buiten heeft maar in de winter staan die van mij na een uurtje alweer voor het draadje te hangen of ze misschien naar binnen mogen.
En ja, mijn beesten hebben ook 24/7 buiten gelopen en stonden dan met de nattigheid ook de hele dag te hangen onder het afdak.

Ts, sorry voor het offtopic

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:11

Die van mij hangen niet aan de draad, maar die hebben in de winter gewoon gras en vervelen zich daarom niet kapot op een stuk zand of betegeld.
Ze komen naar de poort tegen de tijd dat het schemerig word.
Maar inderdaad erg offtopic.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 10:13

SuperAssie schreef:
(...) Kun je de staleigenaar niet vragen of je eerst de stal vooraan mag proberen en als dat niet lukt dat je die achteraan mag hebben?

Dat is misschien wel een optie inderdaad!

Polly schreef:
Ik zou wel ook in overweging nemen dat als het paard helemaal vooraan staat met een open box dat je dan risico loopt dat als er andere mensen met paarden langs moeten en ze bang zijn dat ie bijt dat ze hem dan een waarschuwend tikje tegen zn hoofd geven of een zwaai waardoor hij kan schrikken. Mijn voorkeur zou zijn de achterste box met een open bovenkant (is dat mogelijk??) of de eerste box met een afsluitbare bovenkant (spijlen).

Ja heb je gelijk in, hij pakt wel alles graag in zijn mond (niet bijten hoor maar meer dat het gewoon een irritante kleuter is soms en hij nog lekker aan het wisselen is :+). Maar in principe is het pad breed genoeg om er gewoon langs te kunnen zonder dat hij er überhaupt bij zou kunnen komen. Open box achteraan of dichte box vooraan is er helaas niet..
Eventueel dichte box in het midden maar dan moeten er paarden gewisseld worden en ik weet niet of dat zo een optie is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:16

ik sta in Rockanje en bij ons komt een plek vrij, er waren wel al kijkers maar geen idee of de plek al bezet is
op MP staat een adv
wel wat eisen, iig een ruin die sociaal is ;)

bij ons veel buiten en alleen in de nacht op stal staan ong 12u buiten in de winter

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-17 10:30

Klinkt goed mirgino en zoiets zou ook zeker mijn voorkeur hebben, maar ik moet op de scooter en dan is Rockanje helaas echt niet te doen.. Zeker 's winters en 's avonds na mijn werk niet (en dan vooral 's avonds 's winters..)
Dus ik zou het helaas moeten doen met wat ik hier in de buurt kan vinden.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:35

Optie 2: jong, paard, sociaal, prikkels nodig, anders alleen maar vervelend. Zeker met veel in de winter op de box staan. Misschien kan je met stalgenoten afspreken die er overdag zijn, om hem 's ochtends/'s middags even buiten te laten zetten en dan 's avonds zelf weer (voor elkaar buiten zetten in roulatie). Dat breekt de dag en houd je fijn en alert paard. Paard stompt snel af, dus box 1 zou sowieso geen optiie zijn (uitzonderingen daargelaten). Dan iets liever kleinere box met meer hangen naar buiten en meer te beleven bij 22/7 boxrust in de winter, dan 3 wanden omsloten en alleen achter in de stal. Plus frisse lucht en goed ventilatieklimaat is ook wel prettig. Extra stro of genoeg eten om verveling en zo eventueel tegen te gaan, los je weer iets van tijdelijke aard mee op. Niet alleen kijken naar sec box formaat en nr buiten hangen, ook je paard op de box vermaken (lees als in: bv slowfeeder principe en daardoor ook minder geneigd zijn tot aandacht vragen bij over de boxrand hangen, want verveelt zich minder, etc etc).

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:38

Yinthee schreef:
Klinkt goed mirgino en zoiets zou ook zeker mijn voorkeur hebben, maar ik moet op de scooter en dan is Rockanje helaas echt niet te doen.. Zeker 's winters en 's avonds na mijn werk niet (en dan vooral 's avonds 's winters..)
Dus ik zou het helaas moeten doen met wat ik hier in de buurt kan vinden.

om de hoek stopt de bus ;)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 10:40

Beetje afhankelijk van wat voor paardje je hebt;

Ik sta op een kleine pensionstal in een box van 3 * 3 met mijn ruin van 153. Hij staat vooraan bij de deur naar de weide. Heeft twee dichte zijwanden, noodgedwongen want hij blijft zijn buurpaard plagen door tegen de wand te trappen. Achterwand zit een luchtluik en aan de voorkant kan hij met z'n hoofd uit de stal. En dit tot frustratie van mijn stalgenootjes die ik de afgelopen 7 jaar heb gekend op deze stal :+ . Mijn speelse ruin van inmiddels 15 hapt elke voorbij ganger (paard) in zijn of haar kont. Doorgang is 120 (staat een baal stro aan de andere kant). Waardoor bange paarden en niet langs wilde, hengstige merrie blijven staan. Je krijgt dan idd zwaai eigenaren. Nu is mijn ruin daar nooit kopschuw op geworden, maar het is wel vervelend voor alle partijen.

Aankomende winter verhuizen wij naar de nieuwe stal, met grotere boxen en heb ik voor hem de voorkeur voor een hoek. 1 kant andere paarden, andere kant Eem muur. Uitzicht over de gehele stal, maar niemand meer in de billen kunnen grijpen.

Mijn merrie is niet zo moeilijk. 1 wand brengt haar wel meer rust, maar sociaal contact en uitkijken is voor haar wel fijn. Is geen paard die de gehele dag staat uit te kijken en zeker niet vooraan staat met haar hoofd buiten de stal wanneer andere paarden naar buiten lopen . Die zou prima voorraan kunnen staan omdat ze zich zelf kan terug trekken.