Hoe voer goed opbergen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kategida

Hoe voer goed opbergen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 17:13

Hoi hoi!

Sinds een kleine maand heb ik een eigen paard. Voer staat momenteel gewoon nog in de plastic zakken in de zadelkamer maar ik zou graag een opbergsysteem willen voorzien. Momenteel krijgt mijn paard bietenpulp, luzerne en nog een mix. De korrel van de pulp en de korrel-mix wil ik graag opbergen.

Nu dacht ik aan een plastic ladekast of zelfs meerdere. Momenteel heb ik geen eigen kast op stal en ik mag ook geen eigen echte zadelkast erbij zetten van de eigenaar. Ik heb een zadelbok, hoofdstelhanger en een beetje plek in een al volgepropt kastje met haar uitgewassen dekens, wedstrijdspullen, EHBO, etc etc. Dan is er ook nog een oud rekje onder de spinnenwebben waar ik mijn spullen in opberg maar ik vind het nogal vies en aangezien ik veel nieuw heb gekocht (omdat dit mijn eerste paard is) wil ik wel voor mijn spullen zorg dragen en het mooi houden. Daarom dacht ik aan een plastic ladekast zodat ik in de bovenste lade mijn belangrijkste spullen kan opbergen en in de onderste kan het voer dan. Lijkt me lekker handig. Het liefst van al zou ik een voederton nemen voor de bietenpulp en dan twee lades gebruiken voor de korrelmix. Luzerne is een zooitje om uit de zakken te halen dus die mogen gewoon blijven staan van mij.
Is het trouwens belangrijk dat voer luchtdicht wordt bewaard? Mijn voer staat nu gewoon met de zak in de opbergruimte. En als ik een plastic ladekastje zou aankopen nja.. luchtdicht zijn die niet bepaald.

Nu ben ik ook nieuwsgierig hoe jullie het doen. Hoe en waar bergen jullie je voer op? Voor hoeveel paarden? Hoe lang kom je ermee toe? Foto's zijn altijd leuk! :D

Liefs, Kategida

Ibbel

Re: Hoe voer goed opbergen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:16

Goed af te sluiten voertonnen kopen voor al je voer. Ook de luzerne. Tenzij je een muizenfokkerij in je dekens wilt.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:17

Wat jammer dat je geen eigen zadelkast mag neerzetten, wat is daarvoor de reden? Ik zou met het opbergen van voer absoluut zorgen dat het in afgedekte bakken of tonnen zit, zodat er geen muizen bij kunnen komen. Ik spreek uit ervaring. :') Ik heb mijn voerzakken in een grote afsluitbare kist gedaan.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:18

Voer gewoon in een goed afgesloten voerton bewaren, dit ivm evt muizen/ratten. De zakken vd bietenpulp (papier) trekt ook vocht aan. En de kans is dan best groot aanwezig dat het voer gaat schimmelen.

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 18:01

Nee, een muizenfokkerij wil ik liever niet. :=

ual_95 schreef:
Wat jammer dat je geen eigen zadelkast mag neerzetten, wat is daarvoor de reden?

Het is een privéstal van mijn tante en ik mag als uitzondering mijn paard er stallen omdat ik familie ben. Zij houden het graag zoals het is qua indeling en er is ook niet veel extra ruimte naast hun kasten. Alle ruimte die er is, is praktisch gezien al in beslag genomen door hun voedertonnen/kasten/afvalbakken etc. Een klein kastje kan ik wel zetten maar een grote kast waar je alles in kan opbergen is gewoon te groot voor de ruimte. Ik heb nu ongeveer zo'n 1 metertje aan breedte en zo'n 40 cm in diepte (= waar mijn voerzakken nu staan en waar ik ook voertonnen/kast mag plaatsen. ) :+

Ik zou zo graag zo'n kastje willen. Met dan het één soort voer erin en voor mijn kleine spulletjes, verzorgingsproducten en mijn dekjes. :') Dan kan er nog nét 1 voerton naast maar dan ben ik mijn gerst nog niet kwijt hmm..

Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:04

Zo'n kastje ziet er leuk uit, maar kan dat 30-50 kg aan? :+ Twee zakken voer in de onderste twee laden wegen dat al :D

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:11

Ik heb alles in een oude vrieskist. Ideaal. Maar dat is denk ik te groot voor jou.
Voertonnen kun je kopen bij bijv. www.voertonnen.nl

Die ladenkast lijkt mij ook te licht voor wat je wilt. Bovendien denk ik dat je ook rekening moet houden met muizen of ratten. Je wilt niet weten waar knaagdieren doorheen kunnen knagen hartje winter als er buiten niks te eten is. Of is de ruimte gegarandeerd muisvrij? Maar dan kunnen vliegjes enzo er toch bij en dat wil je niet.
Qua houdbaarheid: ik houd mijn voerzakken wel open, maar wel in mijn oude vrieskist. Dus wel afgesloten. Maar voer wat ik uitfaseer (omdat ik overstap naar iets anders, en dus afbouw en het langer duurt voordat het op is) daar doe ik de zak dan weer wel dicht van.

Alhoewel, als ik je maten zie dan denk ik: een vierkante bak onderin met je voerzakken (misschien een houten bak met deksel zelf op maat maken als het niet te koop is, daarboven zelf plankjes maken voor je spullen? Dan gebruik je je ruimte optimaal.
Laatst bijgewerkt door stefje op 08-09-17 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:13

Kastje is inderdaad veel te zwak.

Voertonnen is idd de beste optie, zoals al aangegeven ivm muizen, schimmelen en oud worden. Als je op stal geen voertonnen kwijt kan zet ze dan thuis neer. Die van mij staan ook thuis en wanneer ik naar de wei ga neem ik het voer in 2 bakjes mee (1 bakje per paard). Mijn kleine voerton (met brokjes) staat in een STEVIG open kastje en bovenop dat kastje staat een grotere ton met muesli. Het kastje met de tonnen staat thuis ingeklemd tussen mijn kast met paardenzooi en een muur... in de kelderbox :P Dat nisje is precies 1 cm breder dan mijn grote ton, en tot op de millimeter de zelfde breedte als het kastje. Vandaar dat ik heb gekozen om te stapelen.

Als je niet zelf voert kun je ook ergens het voer voor die dag in bakjes neerzetten.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:21

Deze bakken bevallen hier goed. Luchtdicht zijn ze niet, maar ze houden ongedierte buiten, je kunt ze stapelen en ze zijn relatief goedkoop. In de kleine past een zak biks en in de grote met gemak een zak muesli of een half pak lucerne.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:22

Een beetje rat krijgt die deksels toch wel open goeroe?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:26

Koper schreef:
Een beetje rat krijgt die deksels toch wel open goeroe?

Dat zou je denken inderdaad, maar hier heb ik dat nog niet gemerkt, terwijl het aan ratten niet ontbreekt. :+

Kategida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 18:32

Oh, dat is leuk om te horen goeroe. Ik gooi mijn ladekastje nog niet van mijn ideeënlijstje in dat geval. :D
Enerzijds wil ik nu graag zo'n ladekastje en 2 tonnetjes maar dan heb ik niet veel opbergruimte voor mijn kleine spullen en dekjes etc.. Anderzijds wil ik ook graag 3 tonnen aanschaffen maar.. volgens mij passen ze niet op 1meter want de meeste zijn 40cm doorsnee. |o

Zo dadelijk even naar stal om alles nog eens op te meten en misschien stiekem wat kastjes een paar vijf centimeter op te schuiven of rommel ertussen netjes op te ruimen met goede bij bedoelingen. O:)

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:34

Kategida schreef:
Nee, een muizenfokkerij wil ik liever niet. :=

ual_95 schreef:
Wat jammer dat je geen eigen zadelkast mag neerzetten, wat is daarvoor de reden?

Het is een privéstal van mijn tante en ik mag als uitzondering mijn paard er stallen omdat ik familie ben. Zij houden het graag zoals het is qua indeling en er is ook niet veel extra ruimte naast hun kasten. Alle ruimte die er is, is praktisch gezien al in beslag genomen door hun voedertonnen/kasten/afvalbakken etc. Een klein kastje kan ik wel zetten maar een grote kast waar je alles in kan opbergen is gewoon te groot voor de ruimte. Ik heb nu ongeveer zo'n 1 metertje aan breedte en zo'n 40 cm in diepte (= waar mijn voerzakken nu staan en waar ik ook voertonnen/kast mag plaatsen. ) :+

Ik zou zo graag zo'n kastje willen. Met dan het één soort voer erin en voor mijn kleine spulletjes, verzorgingsproducten en mijn dekjes. :') Dan kan er nog nét 1 voerton naast maar dan ben ik mijn gerst nog niet kwijt hmm..

[ Afbeelding ]

Deze kastjes zijn niet geschikt om voer in te doen. Heb er zelf ook 1 zitten kiertjes in aan de boven kan tussen schotje en laatje.

Ik heb ikea bakken voor mijn voer kan geen muis bij komen.

Edit: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/produ ... /S09850874

Die heb ik voor mijn voer

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:45

Ibbel schreef:
Zo'n kastje ziet er leuk uit, maar kan dat 30-50 kg aan? :+ Twee zakken voer in de onderste twee laden wegen dat al :D

Nop, ik heb ze, en zijn prima kastjes, maar niet voor veel gewicht

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 19:10

Kategida schreef:
Anderzijds wil ik ook graag 3 tonnen aanschaffen maar.. volgens mij passen ze niet op 1meter want de meeste zijn 40cm doorsnee. |o

Eentje helemaal links, tweede helemaal rechts en de derde in het midden vooraan.

Je hebt ook iets kleinere tonnetjes, die zou je er bovenop kunnen zetten met daarin je kleine spul. Eentje met longeerzooi, eentje met dekjes enz.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 08:24

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 08:26

Ik heb hier ook een kapotte vriezer op.de kop geslagen. Ideaal, kan lekker veel in en je kunt er vakken in maken zodat meerdere soorten in kan doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 15:34

Voertonnen of oude vrieskist. Als er lucht bij kan, dan verliest het ook een aantal vit. en raak je dus een deel voedingswaarde kwijt. Daarnaast zijn die plastic kastjes echt niet gemaakt op gewicht, kans dat ze stuk gaan/misvormen en niet meer op/dicht willen is groot en dan ligt de hele inhoud over de vloer. Heb je geen ruimte voor 3 grote tonnen (90L lucerne heeft trouwens 120L ton nodig ivm losser uit de zak komen), zet die dan thuis neer en plaats daar bv een stelling met 3 kleine of 2 kleine en 1 grote ton (lucerne is veel volume en ook daar knabbelen muisjes wel aan).