Grond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esser

Grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 13:45

Afbeelding

Op dit moment zijn wij bezig met de financiering van de aankoop van onze nieuwe woning inclusief grond. De grond komt op een kleine 7000m2.

Naast deze aankoop hebben we de mogelijkheid gekregen om het perceel er naast (409) er ook bij te kopen. Het is afwachten of dit ook gaat lukken met de financiering. Erg spannend........
Mocht het lukken dan komen we uit op een totaal van 15.000m2 grond.

Lukt het niet dan hebben we de percelen die rood zijn gekleurd en dat is dus een kleine 7000m2.

Er zullen twee tinkers en b.v een shet of ander, kleiner formaat pony op komen te staan. Dus drie paarden/pony's in totaal.

Is dat ook voldoende met de kleine 7000m2? Blijf zo aan het twijfelen.....Hoor graag jullie gedachten en/ of ideeën hierover.

Thanks voor het meedenken alvast.

Azmay

Re: Grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:48

Lijkt mij een net formaat, het hangt of staat een beetje bij wat je verder nog aan voorzieningen treft. Met een droge paddock erbij is het al snel een fijn plekje.
Had je dit topic al gezien? Is ook heel recent:
[VSW] Paradijsjes op hooguit 2000m2

Esser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 13:50

Ja klopt azmay, had dat topic gelezen maar vond het nog lastig qua vergelijking. Kan daar zelf zo'n muts in zijn.....

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 13:58

Ja hoor, dit is zeker voldoende.
Ook omdat zo te zien niet alles van grond vol bebouwing staat en van de grond voor de paarden af zou gaan.

De hierboven genoemde 2000 zou ik persoonlijk dan weer nooit willen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:14

Ja hoor, dat is een leuk stuk grond. Het is afhankelijk van de grondsoort en je beheer, maar met alleen gras zul je het waarschijnlijk niet jaar rond gaan redden, dus een paddock (en lang pad) is waarschijnlijk wel een must om je paarden lekker bewegingsruimte te kunnen bieden. Is sowieso fijn vind ik, een paddock.

Als je het andere perceel erbij kunt kopen heb je helemáál een geweldig stuk! Ik zal voor je duimen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:17

Kan dat is voldoende :j

Zeker met een goede paddock voor de natte maanden zodat je de weilanden kan sparen.

Als je het stuk ernaast kan kopen kan je ook nog zelf hooien als je zou willen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:21

Naar mijn idee ook goed te doen.
Veel grond is soms wel fijn maar je kan in de zomer ook al snel teveel hebben en daar heb je dan ook weer werk aan als het gemaaid moet worden. 7000m2 is volgens mij goed te doen voor 2 grotere en 1 kleinere.
Volgens mij kan je er best een leuke indeling van maken. Bij ons hebben de paarden in de winter altijd veel meer ruimte dan in de zomer bij de meeste is het andersom. En je zult wel moeten bijvoeren met hooi maar dat doe ik hier ook ondanks het teveel aan gras.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 15:25

Ik weet niet of je er een paddock/rijbak bij wil maken maar dan is wat je over houdt niet voldoende. Ik had 5500m2 2 paarden maar ik moest wel het hele jaar rond hooi (bij)voeren anders had ik niet voldoende gras. Als je de mogelijkheid hebt zou ik dat stuk erbij komen dan redt je het zeker wel

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:24

magriet schreef:
Ik weet niet of je er een paddock/rijbak bij wil maken maar dan is wat je over houdt niet voldoende. Ik had 5500m2 2 paarden maar ik moest wel het hele jaar rond hooi (bij)voeren anders had ik niet voldoende gras. Als je de mogelijkheid hebt zou ik dat stuk erbij komen dan redt je het zeker wel

Oftewel: het is juist wel prima voldoende, je moet alleen niet rekenen dat je niet hoeft bij te voeren.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:16

GDG schreef:
magriet schreef:

Oftewel: het is juist wel prima voldoende, je moet alleen niet rekenen dat je niet hoeft bij te voeren.

Ok iets verkeerd verwoord. Het is voldoende als je bijvoert en dus ook het voer gaat komen om zelfvoorzienend te zijn is het te weinig en heb je die andere grond er ook bij nodig

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:20

Als je het kunt betalen (met hulp van financiëring) en je hebt nu deze kans zou ik het zeker doen! Grond behoudt zijn waarde en als je het straks wel nodig denkt te hebben, dan zul je zien dat het niet meer kan. Ook heb je dan de mogelijkheid om stukken weide rust te geven, te hooien, een rijbak of paddock aan te leggen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:27

Moet zeker lukken. Als je het andere perceel bij komt, ga je eerder gras teveel hebben, met de sobere rassen die je verkiest. Ik heb hier een dikke 2 ha voor 6 paarden waarvan een dikke 1000 m² niet in weiland, en had in de droge periode deze zomer zelfs gras op overschot.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:40

ik heb jaren 6000m² gehad voor 3 tinkers.

stonden in de winter altijd op een klein stuk,maar konden wel de volledige zomer 24/7 op het gras zonder bijvoeren.

dus moet zeker lukken.

dan wel goed de weides onderhouden(ik had mijn weide opgedeeld in 4 weides en een winterstuk)

Esser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-17 23:45

Wat tof allemaal! Fijn deze reacties.
Mee denken en kritisch zijn. Top. Dat waardeer ik.

Laat vanmiddag hebben we een rentevoorstel/ hypotheek offerte binnen gekregen van de bank! Eerste stap in de goede richting is gezet. Hoop zo dat dit door mag gaan; dan hebben we het huis én het totaal van percelen van 15.000m2. Nog even duimen door draaien.... ;-)

Bedankt alvast voor het reageren.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 00:43

magriet schreef:

magriet schreef:
GDG schreef:

Ok iets verkeerd verwoord. Het is voldoende als je bijvoert en dus ook het voer gaat komen om zelfvoorzienend te zijn is het te weinig en heb je die andere grond er ook bij nodig

Laat ik het dan nog even anders omschrijven, want ik snap wel wat magriet bedoeld. Ik had er 3 (quarters) op 7500 m3 staan. En dat was niet voldoende om ze de hele dag zonder bijvoeren op het gras te laten. Snachts krijgen ze bij mij sowieso altijd al hooi bijgevoerd. Maar dat stuk van mij was dus niet genoeg om de zomer mee door te komen zonder ze te beperken op de wei te gaan. Daar had ik zeker 1 Ha voor nodig.

Dit jaar heb ik zelfs maar 4000 m3 voor 2. En ik heb door ze per dag maar 4 uur erop te laten, een hele poos ermee kunnen doen. Maar dat was zeker niet genoeg om ze de hele dag erop te laten, en ik moest dus ook het hele jaar overdags hooi bijvoeren.

Ik zou dus ook echt proberen om dat extra stuk erbij te kopen. Wat al gezegd is, land behoudt zijn waarde wel. En mocht je het ooit weer willen verkopen is het ook een waardevermeerdering voor je huis. Vind tegenwoordig nog maar een huis met wat land erbij. Wordt echt steeds lastiger.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 01:33

Ow, spannend! Wij kijken ook rond, maar zal nog even duren, want wij moeten ons huis nog gaan verkopen.

Nu gaan we een stukje huren met een best grote paddock en klein stukje wei. Ik geef niet veel om gras en ons plan is dat alleen open te zetten voor de leuk als we er zijn om te mesten.
De rest staan ze altijd op goed hooi, wat ook wel prettiger was voor mn ene ruin.

De bak ligt wel apart bij dit stuk.

Wij hebben ze normaal 24/7 buiten staan. Er is beschutting en evt de stallen open. Beschutting vind ik zelf wel fijn. Een pp heeft helemaal mijn voorkeur, maar de paden goed aanleggen is een beste investering. Dat kan van weinig tot veel grond eigenlijk. Met weide, kun je die om de beurt open zetten voor x aantal uurtjes.

Als het financieel mogelijk is, zou ik vooral dat stuk bij kopen om zelf te hooien. Maar je kan het ook laten begrazen natuurlijk. Ik heb gekeken, maar om gras/hooi van kwaliteit te krijgen zoals ik wens, ben ik ook wel een tijdje verder met zaaien en grond onderhoud.

Esser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 22:23

Even een upje van dit topic, gewoon ook omdat ik erg blij en trots ben op onze grond. Het is gelukt om beide percelen te kopen!

We hebben nu (eind november overdracht) in totaal 1,5 hectare bij ons nieuwe huis. Wat een droom die uitkomt..... :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:47

Esser schreef:
Even een upje van dit topic, gewoon ook omdat ik erg blij en trots ben op onze grond. Het is gelukt om beide percelen te kopen!

We hebben nu (eind november overdracht) in totaal 1,5 hectare bij ons nieuwe huis. Wat een droom die uitkomt..... :)

Wat super! Gefeliciteerd met de aankoop en straks lekker genieten van jullie nieuwe stekje en de paarden in de achtertuin!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:57

gefeliciteerd.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 08:09

Gefeliciteerd!!! Geniet er van :)

Esser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 08:12

Thanks!

Nu alles op een rij gaan zetten voor de omgevingsvergunning. ;)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 10:12

Wat leuk dat het gelukt is, daar zul je vast héél veel plezier van gaan hebben!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 12:07

Wij hebben er 6 op 8500 m2 staan
Vorig jaar zelfs 8
Hier gaat nog een 20/40 bak vanaf + minstens net zoveel bestrating/paddock/mesthoop etc en we hebben ruim voldoende gras (ze staan er eigenlijk maar een paar maanden 24/7 op en dan middels strook begrazing want ander groeit de helft van de paarden uit zijn voegen )
Ze staan momenteel nog steeds overdag op de wei
Met anderhalve hectare zouden we verplicht moeten gaan maaien omdat er anders niet tegenop te vreten is of ze collectief een hartvervetting zouden oplopen :+