Grootte paddock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Grootte paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 18:00

Hoi

Helaas heeft mijn B pony welsh x arabier zware insulineresistentie en zou het voor hem beter zijn als hij niet meer op gras komt.
Nu wil ik een ''paddock'' maken voor hem alleen (uiteraard komt er een shetje als vriendje) bij mij thuis ipv de stal waar hij nu staat.
Ik heb thuis een stuk van 15x40/50m ongeveer exclusief stal dan.
Zou dit genoeg zijn om b pony en shetje jaarrond met 24/7 hooi op te zetten?
Komt dan uiteraard genoeg zand in en een stuk verhard tegen de modder.

pmarena

Re: Grootte paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:14

Ik denk dat dat zo slecht nog niet is, voor mij is het belangrijk dat als ze er het hele jaar op staan, ze wel even lekker een gek kwartiertje kunnen hebben en een B pony kan daarin wel een rondje rennen toch? :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:15

MelissaV schreef:
Ik heb thuis een stuk van 15x40/50m ongeveer exclusief stal dan.
Zou dit genoeg zijn om b pony en shetje jaarrond met 24/7 hooi op te zetten?
Komt dan uiteraard genoeg zand in en een stuk verhard tegen de modder.

Het kan wel lijkt me (mits je het moddervrij houdt) en veel groter zul je elders vast ook niet snel vinden, maar het lijkt me wel vrij geestdodend om 24/7/365 op zo'n kleine rechthoek te staan met z'n tweetjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 18:36

ja hoor, dat is prima van grootte.
Wil je de paddock ook gebruiken als piste? (wat prima mogelijk is, wij hebben een piste van 15*30 en zelfs met een van mijn trekpaarden raak ik daar prima in rond.)
Indien wel zit je uiteraard een deel vast aan de "saaie" paddock.
Indien niet kan je werken met tracks (bv en ronde rondom waardoor ze de ganse toer moeten lopen om in het midden zachte stuk te raken (waar bv hun water staat en waar ze zacht kunnen liggen) en hooi kunnen ze krijgen in de stal. Hierdoor kunenn ze toch een leuk sprintje trekken rondom en terug keren en hebben ze extra beweging. Hooi in slowfeeders, al dan niet op verschillende plaatsen.
En als je geen piste (in degelijk zand oid) kan aanleggen, probeer een zo groot mogelijk stuk te verharden.
Ik zo minstens de volledige breedte op 5 m diep verharden (15*5 dus) als je de piste wil gebruiken om te rijden, als dat geen must is zo ik een groter stuk verharden (en dan de track zo maken dat je op 2 uiteinden op het verharde gedeelte hooi kan aanbieden, maar dat ze er wel voor moeten omlopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-17 16:31

Als je van dat hele stuk paddock/bak kan maken is dat een mooie ruime paddock. Ik zou ook minimaal 5 meter diep bestraten over de hele breedte, eventueel rondom de stal/inloopstal zodat ze aan alle kanten kunnen schuilen en zich even uit het zicht van de ander kunnen onttrekken als ze daar behoefte aan hebben. Het stenen platform mooi hoog aanleggen zodat je je paddock ook goed kunt draineren en omhoog bouwen. Dan blijft hij veel droger. Als je hem afgraaft heb je eerder kans op een zwembad waar het water juist in blijft staan. Eventueel greppeltjes er omheen met een buis naar een sloot is ook fijn
.

Dat ook leuk is, is om hem iets minder recht toe recht aan en saai te maken. je wilt dan wellicht 15-30 echt als bak gebruiken. De overige meters kun je mee spelen. Bijvoorbeeld een meter brede groenstrook met bomen en struiken langs het midden stuk van je bestrating. Of een paar bomen planten die je uitrastert. Achterin in een hoek een heuveltje waar ze ook omheen kunnen racen en in de andere hoek een mooie boom of juist een kuil als regenwaterpoel. Ook zo gemaakt dat ze er omheen kunnen lopen. Wat eetbare struiken of kruidenstrook net buiten de omheining zodat ze kunnen snoepen van wat jij er door laat groeien... rozebottelstruiken geven bijvoorbeeld rozen en gezonde eetbare vruchten. Leuk voor de tuin en leuk als snoepje voor de pony's.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-17 20:09

Lees hier hele goede tips van tracks enzo, ga er eens over nadenken wat voor iets ik wil.
Rijbak is niet nodig gezien hij ook niet meer gereden wordt :) Ben er zelf te groot voor en loopt te vaak niet rad om er een ruiter voor te zoeken, dus is lekker met pensioen inmiddels :)
Hij heeft wel zomerexeem dus met bomen en dergelijke ben ik een beetje huiverig ivm schuren.