24/7 op weide geplaatst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Natexia

24/7 op weide geplaatst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 14:13

Hoi!

Ik heb sinds vandaag een grote weide waar mijn paarden dag en nacht op mogen lopen,
mijn oudste merrie heb ik vorig jaar gekocht in april; kwam van een stalling, en is rechtstreeks de weide op gegaan. In november heb ik er een 2e paard bijgekocht, en is dus mijn oudste terug op stal gegaan... een hele winter lang op stal, en een deel de zomer, dus nu vandaag terug de weide op...
Paarden kwamen niet dagelijks op de weide, wel op de paddock, bij mijn oudste heb ik toen gemerkt dat er geen problemen bij waren, mijn andere merrie daarintegen, daar maak ik me een beetje zorgen om.
Ze is nu 4 maanden drachtig, speels, vliegt regelmatig in het rond op de weide, maar maak me dus zorgen over de nachten... ook naarmate het kouder gaat worden. ze hebben een grote schuilstal, het dak is zelfs geisoleerd, heb voor allebei een 200gram outdoordeken, gaat dit voldoende zijn voor de winter door te komen?

Anoniem

Re: 24/7 op weide geplaatst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:18

De mijne doen het zelfs zonder deken, dus waarom zou het die van jou niet lukken?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:23

Met schuilstal en als ze gewoon gezond zijn zou het prima moeten lukken.
Als je met dekens wil gaan werken zou ik trouwens wel meer verschillende halen... in 1x een 200 grams erop is best heftig... en dat gaat er dan ook weer in 1x af terwijl de temperatuur geleidelijker daalt en stijgt. Zou dus iets van 50 tot 100 gram zoeken.
Oh en zorgen dat er voldoende te eten is... dat betekend in de winter vaak hooi bijvoeren omdat dan het gras weinig oplevert.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:27

DeMolenhoek schreef:
De mijne doen het zelfs zonder deken, dus waarom zou het die van jou niet lukken?

Want elk paard is inderdaad hetzelfde +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:30

Lizzzy: Wat voor opmerking is dat nu weer? Zeg ik toch nergens? Ts heeft zelfs dekens klaar dus, waarom zou het niet lukken?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 14:57

Ik zou het gewoon goed in de gaten houden. Zorgen voor onbeperkt ruwvoer, bij voorkeur in ieder geval deels in de schuilstal aangeboden, daarnaast ook een dik bed in de schuilstal van vlas, zaagsel, hemperade of stro, alleen rubber tegels voldoet niet, ook niet als ze 5cm dik zijn.

En goed haar conditie in de gaten houden, op het moment dat ze af begint te vallen direct bij beginnen te voeren en eventueel een extra deken erop leggen, die zijn ook dan nog wel te koop (zelfs in maart bleek er nog van alles aan winterdekens te koop te zijn, alleen de kleurkeuze is minder).

Ik heb zelf 1 winter met dekens moeten werken en toen heb ik het paard bij temperaturen onder 0°C zijn 200g deken samen met zijn fleecegevoerde regendeken (die bovenop) dubbel opgedaan. Ondanks dat de fleecedeken an sich niet veel warmte vasthield, zorgde het wel voor veel minder afkoeling van de onderste deken en daardoor betere isolatie.

Qua voer is de keuze in principe bietenpulp of merriebrok, eventueel aangevuld met olie. Zolang je niet de aanbevolen hoeveelheid krachtvoer (volgens de zak) voert, is het verstandig er een mineralenbrok naast te voeren, zeker bij een drachtige merrie. De energiebehoefte gaat aan het eind van de dracht omhoog, dus dan moet je extra opletten.
Maand 8 5% meer ewpa (dan gust), 15% meer vrep (eiwit dan gust)
Maand 9: 10% meer ewpa (dan gust), 25% meer vrep (eiwit dan gust)
Maand 10: 15% meer ewpa, 40% meer vrep
Maand 11: 20% meer ewpa, 60% meer vrep
1e maand lactatie: 85% meer ewpa, 180% meer vrep (dus in totaal 280% van de behoefte bij gust)
2e + 3e maand lactatie: 90% meer ewpa, 195% meer vrep
4e + 5e maand lactatie: 70% meer ewpa, 150% meer vrep

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:11

Mijn ervaring is dat voor een ongeschoren paard 200gram zelfs te warm is.Ik heb ze ook liggen nog vanuit de stal tijd, maar ze hebben ze nooit om.Meestal een 0 grams regendeken of bij erge kou en nat 100 gram.Bij 200 gram beginnen ze al snel te zweten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 15:16

beatje schreef:
Mijn ervaring is dat voor een ongeschoren paard 200gram zelfs te warm is.Ik heb ze ook liggen nog vanuit de stal tijd, maar ze hebben ze nooit om.Meestal een 0 grams regendeken of bij erge kou en nat 100 gram.Bij 200 gram beginnen ze al snel te zweten

Kijk en ik heb er dan weer een die ongeschoren 600 gram nodig kan hebben :Y)
Elk paard is anders, maar zonder dekens is nog altijd het fijnste.

Zorgen voor veel hooi en de rest komt zoals het komt ;)

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 20:15

Evelijn schreef:
Met schuilstal en als ze gewoon gezond zijn zou het prima moeten lukken.
Als je met dekens wil gaan werken zou ik trouwens wel meer verschillende halen... in 1x een 200 grams erop is best heftig... en dat gaat er dan ook weer in 1x af terwijl de temperatuur geleidelijker daalt en stijgt. Zou dus iets van 50 tot 100 gram zoeken.
Oh en zorgen dat er voldoende te eten is... dat betekend in de winter vaak hooi bijvoeren omdat dan het gras weinig oplevert.

die extra dekens zullen binnekort aangeschaft worden, tja, meerdere paarden, meerdere dekens :p Bedankt allesinds!
Hooi zijn we nu al naar opzoek om zo geschikt mogelijk te vinden.

Natexia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 20:17

Azmay schreef:
beatje schreef:

Kijk en ik heb er dan weer een die ongeschoren 600 gram nodig kan hebben :Y)
Elk paard is anders, maar zonder dekens is nog altijd het fijnste.

Zorgen voor veel hooi en de rest komt zoals het komt ;)

Ik merk dat mijn drachtige merrie als enige weinig tot géén wintervacht aanmaakt, dus vermoed wel dat zij een 200gr nodig zal hebben. de andere kan ik vermoedelijk wel onder een 100gr zetten.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 20:33

Werk hier vaak met deken en erover een regendek. Je hebt ook gevoerde regendekens. Of een goede waterdichte.