Hoe mijn 24/7-buitenparadijs inrichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__elise__

Hoe mijn 24/7-buitenparadijs inrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 12:05

Ja ja, eindelijk is het zover *\o/* Wij hebben van de gemeente toestemming om onze plannen uit te voeren. En één van die plannen is om mijn eigen 24/7 buitenparadijsje te creëren. Maar om dit echt goed te doen, heb ik wel een beetje jullie hulp nodig. Ik zit namelijk nog met zoveel vragen. Hieronder is het plan zoals bedacht is:

Afbeelding

Op het gele komen de paarden te lopen. Waar de bak komt is wel duidelijk. Al het overige gele is verhard en het is de bedoeling dat de paarden daarop komen te lopen. Bij goede weersomstandigheden kunnen ze naar achteren de weide op van ongeveer 1 hectare groot, dus ruimte zat. Wij zitten in een polder met zeer zware klei en liever willen we ze niet met nat weer op de wei hebben.
Wat met groen wordt aangegeven, daar willen we een dierenweitje van maken. Bedoeling is dat daar geitjes en kipjes komen te lopen, is in principe niet bedoeld voor de paarden.

Op dit moment hebben wij 3 shetlandpony's en 1 paard (1.68). Ik sluit niet dat er in de toekomst nog een grote pony of klein paard bij komt /3

Hoe groot zouden jullie de schuilstal maken? In welke windrichting zou de open zijde moeten komen? Zouden jullie hier ook de zadelkamer maken?
Ik had zelf bedacht om een schuilstal te maken met drie dichte zijden en één open zijde op de zuidzijde. Maar over de grootte heb ik geen idee. Het moet voldoende ruim zijn gezien mijn paard erg dominant is en ik wil dat de kleintjes ook de ruimte krijgen om binnen te staan.

Gezien de verharding en slijtage van de hoeven, was ik van plan de bak permanent toegankelijk te maken voor de paarden. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Wat wordt aangeraden qua zandsoort? Drainage is hier noodzakelijk gezien de zeer zware klei waar we op zitten.

Er komen vast nog veel meer vragen naar boven, ik zie door de bomen het bos niet zo goed meer }:0

joyce B

Re: Hoe mijn 24/7-buitenparadijs inrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 01:26

Open zijde aan zuidzijde alleen doen met veel overstek. Hier regent het tot wel 3 meter naar binnen met zuid-Wester wind. En sneeuw is ook erg lastig. Ik doe geregeld met stevige wind en regen of sneeuw de deuren op dezuidkant dicht.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 03:18

Ik zou iig een deel van de schuilstal alleen geschikt maken voor de shetten als het grote paard dominant is. Bijvoorbeeld door een extra stang oid op te hangen waar de shetten wel onderdoor kunnen en het paard niet. Zo kunnen ze altijd wegkomen als hij te overheersend wordt.
Qua maat, geen idee? Je hebt zo te zien best wat ruimte, dus 10x12 of zo? En daarvan bijvoorbeeld een stuk van 10x4 voor de shetten? Of denk ik nou heel raar? (Weinig ruimtelijk inzicht, sorry := )

Ik zou niet zo snel voor 1 hele open kant gaan, maar de opening op het zuiden is qua wind misschien wel het fijnste. Al kan je ze misschien ook leren door die plastic flappen heen te lopen, dan hoef je minder rekening te houden met windrichtingen ed.

Zoiets :
https://www.landbouwwinkel.nl/webshop/t ... -2769.html

En dan zo'n opening :
https://www.google.nl/search?client=ms- ... rbSpYklziM:

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 05:08

Als schuilstal zou ik per paard 4×4 aanhouden en per Shetlander 2×2.
Denk er idd over of je een aparte ruimte wilt maken voor de Shetlanders dmv een draadje of balk zodat ze rustig kunnen staan. Ipv een open zijde zou ik ervoor kiezen om 2-3 staldeuren te maken. Minder inwaaikans, maar ander voordeel is dat je ook een paard kan opsluiten ivm stalrust bijv. Je zou ook een systeem kunnen maken met balken waardoor je de stal in stukken kunt delen. Bijvoorbeeld bij een paard met voernijd kan dat handig zijn.

Wat de bak op zware klei betreft: investeer in hele goede drainage. Als de paarden er de hele dag inlopen krijg je wel flinke kans op kuilen e.d. je zult goed moeten mestruimen en met de kuilen moet je wrs vaker je drainage aanpakken. Niet ideaal, maar ik snap ook dat je ze niet de hele tijd op het harde wilt hebben.
Oja, denk bij paarden de hele dag op zand ook even over iets als zandkoliek

Veel succes iig met de voorpret van ontwerpen.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:23

Open zijde naar het oosten, dan heb je zo min mogelijk last van binnenregenen. Oostenwind is vrijwel altijd droog. Zorg er ook voor dat de paarden vanuit de stal over hun domein kunnen uitkijken. Anders gaan ze er niet in staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:24

Dat je kunt doen als je veel verharding hebt en amper zand is een soort zandbak of grindbak maken op je verharding die ruim genoeg is om veilig in te rollen. eventueel Drainage op de verharding, opsluitbanden, bielzen of boomstammen er omheen en dan opvullen met zand of grind. hebben ze toch een zachte en droge plek om te liggen

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:38

Ik zou de schuilstal zo neerzetten dat ze aan alle kanten van de stal (uit de wind) kunnen staan. Bijvoorbeeld meer naar de rijbak toe, of met één kant tegen de rijbak aan. Mijn ervaring is dat ze (in de winter) meer behoefte hebben aan een plek uit de wind dan aan een dak; in de zomer gebruiken ze hier de stal vnl om te schuilen voor insecten. S winters kun je ze dan in de bak laten om uit de wind te kunnen staan.
Je kunt ook kiezen voor rubbermatten op (een deel van) de grond, stalmatten oid. Gebruikte zijn niet zo heel duur. Indien je ze legt op een droge vlakke ondergrond (dus niet over een blubberlaag heen) hoef je niets aan de ondergrond te doen. Grote matten gebruiken dan blijft het goed liggen.