Verlamde staart: Staart van billen af houden?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verlamde staart: Staart van billen af houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:14

Hoi! :D

Zoals sommigen weten heeft mijn haflinger een verlamde staartwortel. Opzich geen probleem, we hebben een vliegendeken, een heleboel vliegenspray en shampoo genoeg om haar benen en staart weer mee schoon te houden: Ze kan hem immers niet optillen bij het mesten.

Nu heb ik een probleem: Wanneer de pony mest, en deze wat dunner is (hiephoi, pony heeft ook darmproblematiek!) gaat de mest die tussen haar staart en billen zit korstjes vormen waardoor ik wondjes krijg op de ponybillen. ;(

Vanavond heb ik haar staart gewassen, gevlochten en met wrap-verband omwikkeld, alleen is dit natuurlijk geen lange-termijn oplossing. Ik zit al te denken aan een trechter-idee om onder haar staart te monteren. Veel verder dan dat idee kom ik ook niet..

Wie kan helpen brainstormen? Die staart zal me een zorg zijn, die blijf ik desnoods elke dag wassen, maar ik wil niet dat pony last krijgt van de verlamming door de wondjes! -O-

nu aan het proberen:

Afbeelding

idee in bestelling:

Afbeelding

Mijn knappe probleem-pony met haar staart zo schoon mogelijk:

Afbeelding

Alvast bedankt voor het meedenken!!

maessie

Re: Verlamde staart: Staart van billen af houden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:18

Tuigpaarden zie (zag?) Je soms wel met zon opzet voor de staart, misschien iets in die richting? Of bandageren met een "kussentje/verdikking" onder het bovenste gedeelte. Al moet je dan ook goed om afknellen denken.. Lastig zeg! Vaseline oid kan in elk geval wel meehelpen om de huid te beschermen.

renatuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:24

En iets verzinnen met een staartriem? Ik zou alleen niet weten waar je hem aan zal moeten bevestigen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:27

Zo dat is een vervelend probleem.

Hoe dramatisch is het?
Ik zit namelijk te denken aan staart uitdunnen/couperen.
Dat laatste zou echt het alles laatste redmiddel zijn. Maar daaarmee zou je wel ontstekingen etc kunnen voorkomen

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:28

Zou je dit niet op een of andere manier kunnen bevestigen?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:30

Wauw wat een input al, bedankt!!

- Tuigpaarden ga ik eens verder op zoeken! Wellicht dat ik daarmee ergens op stuit!
- staartriem kan ik idd nergens aan bevestigen. Nu heb ik wel een eczemer, alleen staat ze nu weer zonder deken omdat de anti itch creme zo goed werkt :+ dus dat lukt niet meer om aan te bevestigen
- lobke: wat is dat voor iet? Dat is wel ook zoiets als mijn pannenafgieter, haha, maar al met riempje!

Het is niet dramatisch, maar ik vind het erg sneu voor de pony als het gaat smetten, en als ik zelf niet iedere dag een kwartier bezig ben met staart wassen (+ al die shampoo op de huid lijkt me ook niet heel goed) vind ik dat ook niet erg haha! Maar voor nu is de prioriteit even de wondjes tegen gaan!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-08-17 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:31

En de huid preventief beschermen? Met vette creme oid? Iets natuurlijks?

Mooie haflinger trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:32

noviceh schreef:

Dankjewel, ik vind haar ook erg mooi :D

Ik smeer haar billen al in met vette creme, maar dit is na een halve dag alweer in haar huid getrokken, dus werkt ook niet echt goed :'( Was inderdaad een fijn idee geweest, maar al geprobeerd helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:34

Is in haar geval couperen dan niet nuttig? Aangezien ze er toch niets mee kan?

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:36

Ik zou de staart misschien toch flink uitdunnen en opscheren. Onze tinker heeft geen verlamde staart maar wel een hele zware en kan hem ook niet volledig optillen zonder dat ze hem half onder poept of plast. Ik knip haar staart in het verlengde van de staart wortel. Dan zie je het nauwlijk maar is hij wel een stuk dunner. Bij jou zou ik dan ook de zij kanten opscheren.

Daarnaast misschien vasaline, sudocream of uierzalf smeren dat het makkelijk schoon te houden is.
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 28-08-17 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:36

Is een staartzak geen optie? Heb er hier een staan met hetzelfde probleem, als ze last heeft van dunne mest doe ik er een staartzak om. Heb twee staartzakken. Als de zak vies is gaat hij in de was en komt er een schone om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:39

Oef, het doet pijn om in haar staart te knippen, dat vind ik wel een heel moeilijke.. Opscheren aan de randen heb ik ook aan gedacht, dat zou al erg verlichten, maar dat gaat mijn penny-hart een stapje te ver nog.. Ik hoop stiekem eerst nog even een andere oplossing te vinden.. Ook met een lichte staart zal dit probleem blijven, omdat ze hem nog steeds niet zal kunnen optillen..

Staartzak vind ik wat spannend vanwege de warmte erin, maar ik heb zelf ook een goedkopere variant. Welke staartzak raad jij aan jitske, die ik echt continue kan gebruiken en die niet afzakt?

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:41

Weet niet of het kan of geschikt is, maar wil het wel aangeven.
In mijn werk hebben sommige cliënten (verstandelijk beperkt) met spasme dat ze een injectie krijgen die ongeveer 3 maand werkzaam is waardoor ze beter lopen kunnen.

Groet Karin.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:42

Er zijn van die mooie staartvlechten...zijn 3 tubes waar je haar in doet en dan daar een vlecht van maakt, dan zou je een eigen staartwortel beschermer kunnen maken van katoen of gaatjes katoen zodat je niks afsluit...die doe je om de wortel en zo houd je alles bij elkaar en schoon...als je er een paar maakt kan je elke dag een schone om doen.

De tubes beging onder aan de staartwortel als je gaat vlechten.

Lobke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:43

Het is een staartlepel en ook daadwerkelijk bedoeld voor paarden.
Wordt veel gebruikt bij tuigers.

Alleen het bevestigen zou dan erg lastig zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:43

Indestal schreef:
Er zijn van die mooie staartvlechten...zijn 3 tubes waar je haar in doet en dan daar een vlecht van maakt, dan zou je een eigen staartwortel beschermer kunnen maken van katoen of gaatjes katoen zodat je niks afsluit...die doe je om de wortel en zo houd je alles bij elkaar en schoon...als je er een paar maakt kan je elke dag een schone om doen.

De tubes beging onder aan de staartwortel als je gaat vlechten.

Wauw, dat is daar zelf nog nier aan heb gedacht ! Dat ga ik eens verder uitwerken en kijken of dat een makkelijke en werkzame oplossing zou kunnen zijn! Thanks!!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:48

Ik zit met het zelfde probleem...paard heeft meeeeeega dikke zware staart en lage staart inplant.

Ik haal de achterste haren naar voren en vlecht die boven op in een dunne vlecht, dan vlecht ik onderaan de staart in ong. 5 slagen in een dikke vlecht...hij kan nog optillen, maar nooit genoeg...

Ik had een staart beschermer gekocht, maar die is te smal voor zoveel haar...als ik zin heb ga ik ook een rechte lap ter grootte van de staartwortel van ademende stof maken die ik met klitteband bovenop vast maak...straks is weer winterdeken tijd en dan houd de staartflap hem tegen om normaal te mesten....je snapt de derrie, met een witte staart die nooit wit is....en inclusief een dikke korst verse mest binnenkant deken en staartflap :D

Uitdunnen zou veel oplossen, maar kan ik niet ;(

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:50

Het onderste plaatje is inderdaad ook wat ik bedoelde voor de tuigers, deze zit waar normaal het gewone stuk van de staartriem /culeron zit. Je zou hem aan een singeltje kunnen bevestigen, al is dat voor hele dagen ook vast niet ideaal. Of onder een bandage, maar dat is ook niet ideaal voor hele dagen. Maar goed denk dat dat bij geen enkel hulpmiddel zo is..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:54

Ik zou hoe dan ook beginnen met uitdunnen en opscheren. Dat maakt wassen al een stuk makkelijker.
Ik snap eigenlijk niet dat je überhaupt een penny droom laat opwegen tegen dieren welzijn.

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:54

Je zou dabo-design een bericht kunnen doen? Zij maakt staartzakken en kan, denk ik, heel goed meedenken en misschien wel iets fabriceren voor dit probleem...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:55

Wat misschien nog wel te proberen valt..
Je hebt voor mensen met steunkousen een aantrekhulp.
Zo'n ding.

Afbeelding

Dat is heel glad en dan glijd de steunkous er overheen.
Je zou kunnen kijken of je dat aan de staartwortel kunt bevestigen/schuiven
Is glad, de mest blijft niet plakken en ik denk dat je het misschin met klitteband of ander iets s wel zo kunt maken dat het rond de staart blijt zitten :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:58

De pony geeft niks om haar lange mooie staart. Ik zou in dit geval de staart afknippen, en van hetgene wat je afknipt iets maken wat je eventueel weer erin kan klippen op wedstrijd oid. Zie je bij quarters vaak dacht ik?

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:59

Je moet wel.oppassen dat de huid blijft niet wordt afgesloten....zoals er ooit een bokker een staartbeschermer had opgehouden en uit eindelijk een staart amputatie omdat de huid was afgestorven..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:01

pimaude schreef:
noviceh schreef:

Dankjewel, ik vind haar ook erg mooi :D

Ik smeer haar billen al in met vette creme, maar dit is na een halve dag alweer in haar huid getrokken, dus werkt ook niet echt goed :'( Was inderdaad een fijn idee geweest, maar al geprobeerd helaas

Sudocreme blijft wel fors langer zitten en is ook voor luieruitslag (al is het eerder staartuitslag wat ze nu heeft). Staart vlechten helpt ook met hoeveel er over de benen gesmeerd wordt, want dat is vaak bron van de ellende. Benen opzij zetten lukt nog wel, staart is lastig.

Ellende is dat eigenlijk elke oplossing die er is, niet gemaakt is voor 24/7 gebruik, en dan komen er andere problemen bij.

cariena1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:17

Lobke1998 schreef:
Zou je dit niet op een of andere manier kunnen bevestigen?

[ [url=m/Oj7wKQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

mischien riempjes erdoor maken en om de staartwortel binden en verbandje erom?? NIet te stevig natuurlijk