Hoe lang nieuw paard laten wennen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe lang nieuw paard laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:17

Hoi bokkers,

Afgelopen zondag mijn nieuwe paard opgehaald, een 3 jarige merrie net een maand onder het zadel.

Uiteraard zondag niks mee gedaan en maandag ook niet. Dinsdag heb ik haar heel even gelongeerd maar na 10 minuten mee gestopt omdat het niet echt wou, eigen schuld want ik had geen zweep bij de hand.

Woensdag is de zadelpasser geweest, even gereden en dat ging super.

Gisteren wou ik weer even rijden (wil natuurlijk wel een paar keer op een zadel gezeten hebben voor ik m koop). Maar dat wou dus totaal niet. Ze was heel druk en aan het klieren, toen ik haar mee wou nemen de stal in ging ze steigeren en heeft ze haar hoofd gestoten.

Toen maar gelongeerd, wou ze ook niet luisteren naar m'n stem commando's. Dus een tijdje doorgegaan, uiteindelijk wou ze wel luisteren, heb ik haar beloond en zijn we gestopt. Ze was zeiknat.

Op stal was ze ook vrij onrustig eerst, mijn andere pony stond al op stal maar de andere 4 nog niet. Ze was heel onrustig, ging iedere keer rondjes lopen en zelfs een paar keer laag steigeren.

Herkent iemand dit? Ben ik te snel begonnen? Moet ik haar maar een paar dagen met rust laten?

Groetjes [naam]

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:25

Gelet op wat het dier laat zien, ja. Een paard heeft een half jaar nodig om goed te wennen. Natuurlijk hoef je niet zolang te wachten met het rijden en longeren maar de eerste week bij een drie-jarige zoveel doen is te veel.
Laat haar gewoon wennen de eerst komende dagen misschien weken en kijk haar haar, laat haar aangeven wanneer ze eraan toe is. Leer elkaar kennen door bij elkaar in de buurt te zijn, eens wat rond te lopen, te poetsen en kijk vooral naar haar, wat doet ze, hoe doet ze bepaalde dingen en ga vandaaruit aan de slag.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:28

Kwam ze bij haar vorige eigenaar misschien meer buiten? Waardoor ze misschien minder energie had? Dit is gewoon een wilde gok haha! Ik denk dat het met een jong dier belangrijk is om regelmaat te houden en ik denk ook niet dat je te snel bent opgestapt ga er vanuit dat je met een rondje rijden niet bedoelt een training van een half uur maar gewoon een kwartier stappen en misschien wat rondjes draven. Misschien van het weekend even rustig de tijd hiervoor nemen en iemand die je misschien kan helpen?
Laatst bijgewerkt door nouklime op 25-08-17 09:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Re: Hoe lang nieuw paard laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:30

Ik zou haar een week na aankomst echt met rust laten en dan eens heel rustig kijken hoeveel ze kan hebben. Beginnen met longeren en wat simpele dingetjes en nog een week niet opstappen. Ze laat je nu heel duidelijk merken dat het allemaal te veel is en ze is zo te horen nog vrij groen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:37

Is het paard gekeurd?
En heb je het paard op de plek waar je haar hebt gekocht gereden en gelongeerd. En/of hebben ze dat ook laten zien?
Wanneer is het paard het laatst gereden voordat jij haar ophaalde? Om risico’s te vermijden worden paarden na verkoop nog wel eens niet meer gereden door de verkoper.

In het laatste geval, zeker bij zo’n jong paard die zo kort onder het zadel is, moet je dan even een stapje terug in de africhting. Ik laat nieuwe paarden meestal de eerste 2 dagen even los in de bak lopen zodat ze het zelf een beetje kunnen verkennen. Dan longeren, longeren met zadel, rijden aan de longe, en zo uitbouwen. Dag 3 of 4 zit er meestal voor de eerste keer op. Beetje afhankelijk van hoe het paard aan de longe doet. Als longeren nog niet fijn lukt, ga ik er nog niet op zitten. De eerste keer met rijden ben ik nooit alleen, bij voorkeur doe ik dat samen met iemand met veel ervaring met jonge paarden.

M.b.t. longeren en stemcommando’s: iedereen doet dat net even anders, dus het paard zal even een paar keer nodig hebben om jouw commando te kunnen verbinden aan hetgeen van haar verwacht wordt. Zelf duidelijk zijn, denk ook aan je lichaamstaal.

Ik zou niet te lang omknoeien en afwachten. De periode dat je een paard terug kan doen vanwege non-conformiteit is niet zo lang.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:40

Ik zou eerst proberen om een band op te bouwen met het paard...

Laat haar even wennen aan jou , nieuwe omgeving enz.

Volgens mij is ze nu een beetje gestressed, jong paard.

Nog niet teveel willen....Hoe lang is ze al onder het zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:52

Bedankt voor de reacties.

Ze komt zeker buiten, meer dan bij de vorige eigenaar en op een groter stuk.
Ik heb met de zadelpasser heel even opgezeten, eerst even paar minuten aan de Longe met zadel, daarna ben ik er op gestapt. In totaal 5 minuten gedraafd en 10 minuten gestapt. Het was ook warm en wou haar niet onnodig moe maken al.

Ze is klinisch gekeurd, was allemaal goed. Ze is gewend om 3x per week een half uurtje te rijden. Bij de eigenaar is ze de laatste week een paar keer een half uurtje gelongeerd.

Het paard werd voorgereden en gelongeerd. Daarna heb ik zelf gereden. En een paar dagen erna ben ik nog een keer wezen bezichtigen en hebben we hetzelfde gedaan.
Daarvan weet ik dat ze stemcommandos kent.

Ze is nu een maand onder het zadel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:16

Hier krijgen ze eigenlijk niet zo lang. Dag van het halen en de dag er na lekker wennen. Daarna gaan ze aan het werk (bij paarden die pas beleerd zijn kan dat ook eerst longewerk zijn.) . In dit geval heb je IMO gewoon een paard dat op een nieuwe plek is bij een nieuwe eigenaar die gaat kijken hoe ver ze kan gaan en dat is inmiddels al behoorlijk ver gezien het steigeren. Deze zou ik eerst even uitleggen wat de regels zijn en daarna kan ze weer rustiger aan doen om te wennen. Maar niet voor het duidelijk is wat wel mag en wat vooral niet mag.
Wennen en onzeker zijn staat niet gelijk aan stemcommando's negeren of steigeren aan de hand. Als je haar dat gaat toelaten ga je er nog een boterham aan hebben als je haar nog eens mee neemt op vreemd terrein over X aantal maanden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:17

Compleet afhankelijk per paard. Toen mijn pony naar een nieuwe stal verhuisde (echt nieuw, dus rook ook nog niet naar paard) heeft ze daar echt moeite mee gehad voor een maand of twee. Er was geen goed garen mee te spinnen. Die van m'n vriendin heeft 4 maanden nodig gehad, terwijl beide paarden normaal de rust zelve zijn.
Het gros had helemaal geen last van de verhuizing....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:20

Dank voor je reactie ayasha, dat was dus ook mijn twijfel; is dit uittesten of wil ik te snel?

Ik heb haar gisteren aan de longeerlijn goed laten zien wie de baas was. Uit jezelf galopperen? Prima, maar op mijn tempo en pas stoppen wanneer ik het zeg. Niet willen stappen? Prima, draven we door maar op mijn tempo.

Ze kwam op mij wat gefrustreerd over op stal, ze probeerde me op gegeven moment ook te bijten, dit heb ik natuurlijk meteen bestraft met een tik over de neus.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:27

Wennen? Dag van aankomst niet werken, wel los. Dag er na aan de slag .

Hoeveel ervaring heb jij met jonge paarden?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:32

Dingen doen die ze al kent is niet te snel gaan. Zou je haar nu meteen willen gaan rijden (wat wellicht nog relatief nieuw voor haar is.) dan kan ik begrijpen dat ze minder fijn is. Maar alsnog zou ik ook dan steigeren enz niet accepteren. Onzeker zijn, prima, wat trager reageren, prima, maar compleet tegen je in gaan is geen onzekerheid.

Maar in dit geval gaat het om iets dat ze gewoon kent (longeren, meelopen aan de hand) waarin ze tegen je in komt. Dat is geen onzekerheid. Dat is profiteren van de zaak. Dergelijke acties behandel je IMO gewoon net als trappen of bijten, mag niet. Tenzij er een leeuw aan je kont hangt trap je niet of bijt je niet. Niet zolang ik (of in jouw geval, jij.) binnen bereik sta.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:39

Dankje ayasha, duidelijk!

Rien10, ik heb ervaring met het doorrijden van jonge paarden en de omgang ervan. Vind het alleen lastig beoordelen wat het nou gisteravond voor gekke bui was, maar het is me nu wel duidelijk dat het uitproberen is en niet het moeten wennen. :)

Ik ga vanmiddag eerst eens longeren, kijken wat ze nu doet.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:49

Ik denk dat het ook heel erg per paard verschilt, en je vooral moet luisteren naar wat zij aangeeft.

Mijn vorige paard was echt na een uur op een nieuwe plek helemaal prima, terwijl mijn nieuwe driejarige nu na een paar weken eindelijk begint te acclimatiseren. Dat zijn twee extremen, zeker, maar als jouw paardje een paar extra dagen nodig heeft is dat niks raars. Gewoon lekker rustig beginnen, eerst wat aan elkaar wennen met normale dingen als poetsen, wat wandelen etc voordat je meer van haar gaat vragen.
Het kan best zijn dat, omdat ze nog maar zo kort onder het zadel is, ze dat weer even wat is vergeten in de nieuwe omgeving. Dat komt wel weer, maar het is anders dan een paard dat al jaren gereden wordt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:57

Paarden mogen heus eventjes heimwee hebben naar hun vorige stal en hun vorige vriendjes en hun vorige mensen. Dat vraagt soms wat weken, hangt van het dier zelf af. Maarrrrrr..... Ik lees hier toch dingen in die bij mij de gevaar-vlaggetjes doen opsteken.
Jong, merrie, net beleerd, net verhuisd, paard staakt een beetje... en een eigenaar die zich afvraagt of ze misschien wat meer tijd nodig heeft.

Leer je jonge merrie liever niet dat ze haar middelvinger naar je mag opsteken. Tuurlijk zit er een verschil in 'wat doen' en 'overvragen', maar na 5 dagen mag ze best wat doen. Als zij gaat dreigen, hou dan niet op (tenzij het gevaarlijk wordt) maar laat haar iets doen waarvan je zeker weet dat zij het netjes moet kunnen doen. Zoals nog even een rondje aan de longeerlijn, of op commando aan de hand achterwaarts lopen. Zorg dat je afsluit met iets wat jij hebt gevraagd en zij zonder mokken heeft gedaan.

Als ze niet genoeg is doorgereden, en je bent zelf eerder van de "laat maar" dan "ik pak even door" (denk om de veiligheid!), zorg dan dat je hulp inhuurt die haar de manieren onder het zadel nogmaals bevestigd op een correcte manier.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:59

Amy schreef:
Dankje ayasha, duidelijk!

Rien10, ik heb ervaring met het doorrijden van jonge paarden en de omgang ervan. Vind het alleen lastig beoordelen wat het nou gisteravond voor gekke bui was, maar het is me nu wel duidelijk dat het uitproberen is en niet het moeten wennen. :)

Ik ga vanmiddag eerst eens longeren, kijken wat ze nu doet.

Vind ik altijd fijn, jong dier eerst even aan de lijn voordat je er op gaat.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:01

Hier worden de nieuwe paarden na een paar dagen ook aan het werk gezet. Gewoon zo snel mogelijk laten meedraaien in het ritme van alledag en daar hoort ook rijden en longeren bij.
Mijn ervaring met te lang wachten is dat je vooral met jongen dieren weer helemaal opnieuw kan beginnen. Ze zijn nog niet bevestigd en daar maakt zij nu gebruik van. Juist nu moet jij laten zien hoe jij het wilt hebben, dat hoeft niet met geweld, maar wel duidelijkheid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 11:10

Inderdaad suffie, en merk je, he, ze heeft het moeilijk, dan vraag je desnoods dingen die "onder haar niveau" liggen. Dingen die ze makkelijk kan, tot je voelt dat ze verder kan. Een paard tijd geven kan op veel meer manieren dan haar op weide gooien en niks vragen. :)