Wat voor een bodem voor een uitloop/paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chubster

Wat voor een bodem voor een uitloop/paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 14:51

Ik ga een uitloop vast aan de buitenbox van mijn paard maken, de grootte is ca. 40 m2, de helft aansluitend aan de box wil ik verharden dmv rubber platen, maar voor de andere helft zoek ik nog een oplossing, zand is GEEN optie i.v.m. een zandetend paard en een enorme windhoek waardoor dat er bij droogte steeds uitwaait. Mijn paard kan in de box evt. plassen en liggen, dus het hoeft niet perse zachte ondergrond te zijn.
Helemaal vol met rubber is door het enorme kostenplaatje helaas geen optie.
-heeft iemand ervaring met zo'n soort uitloop?
-ervaring met alleen houtsnippers zonder zand (geen naaldhout)?

Alle tips, ervaringen zijn meegenomen!

P.s. Er komt een hek van de paddock naar de buitenbak, dus daar staan ze ook in als ik thuis ben, dus ze staan niet hele dag in de paddock zeg maar.

Depende

Re: Wat voor een bodem voor een uitloop/paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:02

Wat voor ondergrond is het nu? Ik zou gaan voor verharding in wat vorm dan ook, klinkers, stoeptegels of stelconplaten. Voor 20m2 kan je dat vaak wel gratis ergens afhalen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:06

Ik verplaats dit topic naar Verzorging, stalling en weide.

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 15:21

Het is nu grond zeg maar, er komt idd gedeelte met harde rubberplaten, maar steen is geen optie omdat mijn paard gevoelige hoeven heeft en als daar hele tijd heen en weer overgelopen wordt is dat teveel slijtage... Maar zoek nog oplossing voor andere helft wat prijstechnisch te doen is.

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:31

Tapijt een idee?

Rooss26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:39

@eefjahh, dat tapijt kun je onder de blubber vandaag vissen vrees ik in de winter..
Ik ken locaties waar ze inderdaad houtsnippers hebben, maar dit is met mesten lastig, en gaat na een tijd rotten/verteren. Je moet dit dus blijven aanvullen.
Ook moet je hierbij een ondergrond aanbrengen, anders wordt het in de winter blubber met hout ;).

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:44

Tapijt wordt wel vaker gebruikt, maar dit is wel een klein stukje. Je kan op bokt wel meer info vinden over tapijt bij modder (ik kan het topic even niet linken op mobiel).

Houtsnippers heb ik geen goede ervaring mee, maar dat is al wel even geleden. Tapijt heb ik een klein stukje voor liggen tegen uitlopen van zand, het werkt wel, maar schuift wel wat.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:44

Ik zou gaan voor tegels (meestal wel ergens gratis af te halen) en daar dan overheen oud tapijt leggen (met een beetje geluk ook wel gratis af te halen). Heb je én geen blubber waarin je tapijt verdwijnt, én geen slijtage aan de hoeven vanwege de verharding.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:52

Ik heb al vaak gehoord dat mensen 'steenschotten' gebruiken. Dat is blijkbaar betaalbaar en zou goed werken om een verharde ondergrond te hebben die niet van steen is. Zelf heb ik er nog geen ervaring mee.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:05

Izzy19 schreef:
Ik heb al vaak gehoord dat mensen 'steenschotten' gebruiken. Dat is blijkbaar betaalbaar en zou goed werken om een verharde ondergrond te hebben die niet van steen is. Zelf heb ik er nog geen ervaring mee.

Maar steenschotten zijn toch ook van beton?? :o

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:08

Steenschotten zijn niet van beton:

Steenschotten worden gebruikt in ambachtelijke steenfabrieken. Stenen die net gebakken uit de oven komen worden op de schotten gelegd om te drogen. Door de warmte van de stenen krijgen de schotten een verweerde look.

Steenschotten zijn samengesteld uit een aantal afzonderlijk hardhouten regels die in elkaar passen met een pen-groefverbinding. De afzonderlijke planken worden extra strak samengepakt met grote ijzeren houtdraadbouten. De kopse kanten worden over de gehele breedte beschermd en verstevigd door verzinkte metalen C-profielen.

Steenschotten zijn verkrijgbaar in azobé (hardhout), grenen en kunststoffen

chubster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 18:48

Ibbel maar wordt dat tapijt dan niet vies en glad door bv regen maar miss ook erop plassen etc? En moet je het dan niet vaak vervangen?

Eefjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 19:46

chubster schreef:
Ibbel maar wordt dat tapijt dan niet vies en glad door bv regen maar miss ook erop plassen etc? En moet je het dan niet vaak vervangen?

Er zijn veel bokkers die tapijt hebben. Met de zoekfunctie kun je een hoop ervaringen vinden!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 19:51

Wij hebben bij de nieuwe stallen een paddock van 12 x 12 met stelcon platen, mede door de goede ervaring die ik bij ons andere huis hiermee had. Elk paard heeft dus een uitloop van 4 x 12 aan zijn stal, die altijd openstaat. Dit is alleen voor de nachten. Overdag hebben ze 1,5 ha weide ter beschikking.
Voordelen bij mij; ze mesten altijd buiten, erg handig met uitmesten, ze staan nooit in de blubber en ze hebben allemaal enorm goede hoeven gekregen. Mijn ervaring is juist dat de hoeven helemaal niet snel sluiten, maar juist heel mooi gelijkmatig afsluiten en enorm hard worden.