Hoeveel strooisel krijg jij in je pensionstal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel stro/vlas/enz gebruikt jouw pensionhouder in de box van je paard?

Teveel
17 (11%)
Te weinig
20 (13%)
Precies genoeg
107 (74%)

Totaal aantal stemmen: 144

Anoniem

Hoeveel strooisel krijg jij in je pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:21

Ik hoor vaak mensen klagen over dat de stalhouder te weinig stro/vlas/zaagsel strooit in hun box, maar aangezien je tevreden mensen nooit hoort was ik eigenlijk wel benieuwd naar hoeveel ontevredenheid er echt is?
Dit topic gaat dus echt alleen over boxen, niet over open stallen, want zijn zo divers dat de uitkomsten anders alle kanten op gaan.

En waar ik ook wel benieuwd naar ben; wat doe je als je het te weinig vindt? Ga je gewoon klagen/zeuren, strooi je stiekem bij, koop je je eigen extra balen strooisel of investeer je in rubberen stalmatten zodat je paard ook bij te weinig strooisel altijd comfortabel ligt?
En als het teveel is, is dat dan omdat je paard het opeet, en haal je het teveel dan weg?

EmptyWords

Re: Hoeveel strooisel krijg jij in je pensionstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:26

ik mest mijns tal zelf, mag pakken wat ik nodig heb. dus geen klachten van mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:29

Wij staan in volpension, en mijn merrie staat elke dag soms tot d'r knieën in het schone stro :') Dus niks te klagen hier :D

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:30

Hetzelfde als hierboven.
Ik mest zelf en geef ook zelf het hooi, dus beslis zelf hoeveel ik erin gooi en geef.

Zolang je alles gewoon normaal gebruikt en geen halve meter hoog het stro erin gooit hoor je ze bij ons niet klagen..

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:31

Op de stal waar ik nu sta mesten we zelf uit en mogen we zoveel stro gebruiken als we willen, maar ik weet van voorgaande pensionstallen waar er voor ons werd uitgemest er vaak wat te zuinig met de bodembedekking werd gedaan.

Ik vind dat er te weinig ligt als er duidelijk beton zichtbaar is zonder dat het paard achterin bergen heeft gebouwd.

Probleem ontstaat voornamelijk dat er vaak gewoon klakkeloos wordt uitgegaan van bijvoorbeeld een plak per paard per dag, als je een grote smeerlap hebt heeft hij dus gewoon pech. Dat vind ik niet kunnen. Paard kan er niks aan doen.

Toen wij zo'n smeerlap hadden strooiden de stalhulpen stiekem extra op (Toch erg dat dat stiekem moest) omdat hij er steeds zo karig en smerig bij stond. Had af en toe geen schoon strootje meer om op te knabbelen.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:32

Ik mest ook zelf, en al wil je ze er tot de knieeen inzetten is het ook prima, als je met mesten maar niet onnodig schoon stro weggooit :)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:37

Ik mest ook zelf, mag qua stro pakken wat ik wil en maak dan ook een dik bedje voor de prinses op de erwt hier. Mijn pony die op vlas staat moet het doen met 2 vlasbalen per week maar ook dat gaat goed. Toen mijn paarden wel op volpension stonden vond ik de stallen (behalve vies) over het algemeen te dun opgestrooid.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:38

Ik mest ook zelf en net als bij _Zoe, zoveel als je nodig vindt maar geen schoon stro weggooien. Zelfde met hooi.
Maar ik vind dat ook iets wat bij een beetje verstand hoort. Waarom schoon stro of hooi op de mesthoop gooien.
Ik probeer altijd zo zuinig mogelijk te mesten, pak de drollen er met mijn handen uit en doe de natte plekken met een vork. Mijn paard staat altijd droog en schoon. En ik ga nooit van mijn leven meer op een stal staan waar er paal en perk aan hooi en stro wordt gesteld. Ik maak zelf uit hoeveel mijn paard nodig heeft.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:47

Hier worden de stallen compleet gemest op vrijdag. Zaterdag zondag ballen wippen en de dagen erna ballen wippen en bijstrooien. Ze staan hier prima op de bedekking

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:54

EmptyWords schreef:

Hetzelfde

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 11:56

Precies genoeg, paardjes staan er altijd netjes bij.
Dagelijks wordt er opgestrooid. En 1 a 2x per week helemaal leeg. Meer dan genoeg aangezien ze ook veel buiten staan.
Ik heb ook een keer gestaan op een stal waar er eigenlijk te veel gegeven werd toen ik er stond... altijd ongeveer voorbij de knieën. helemaal super natuurlijk, maar je moest je paard bijna zoeken :') Dat was op de hoeve in Naaldwijk.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:02

Ik sta op een stal waar alles op vlas staat.

Er zijn 2 opties : Volpension en zelf mesten.
In principe krijgt elke klant in de zomerperiode ( weiland periode) elke woensdag een pak vlas.
In de winterperiode ( paddock tijd) krijg je ook om de zaterdag een pak vlas.

Wanneer je méér vlas wilt kun je een pak los bijkopen voor €7.50
Ik mest zelf mijn box uit.
De meeste paarden redden het hier wel op, ik heb echter een vies paard dus ik koop er 2 bij iedere maand in de winter. Ik heb dus elke woensdag en zaterdag een pak in de winter.

Feit blijft dat wanneer mensen er teveel uit schepppen bij vlas boxen of niet op tijd bijkopen een vieze stal hebben en de dieren op beton komen te staan. De meeste die nieuw komen moeten ook echt even "les" krijgen in vlasboxen mesten ....

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:02

EmptyWords schreef:

Dit. En ik strooi vaak flink op met het stro, is nooit een probleem. Ook wel stallen gehad waar je dan op je falie kreeg als je 'te veel' pakte.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:05

Ik sta vol pension, er word dus voor mij uitgemest. Dit wordt dagelijks gedaan dus ook dagelijks nieuw stro. En dan ook echt een flinke laag :Y) Super tevreden dus! Ze halen wel stro van eigen land dus dat scheelt denk ik ook dat ze er niet voor hoeven te betalen en zo dus meer kunnen gebruiken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:06

Ik mest zelf elke dag. Wij hebben allemaal een persoonlijke strokar. Die wordt, als hij leeg is, gevuld met een klein pakje stro. Iedere dag haal ik de drollen eruit en schep het vieze stro naar achteren in de stal. en strooi voorin nieuw op. De volgende dag gaat het 'nieuwe' stro van de dag ervoor naar achteren en zo houd ik de stal schoon en droog. Als je te dikke laag stro legt houdt je het naar mijn idee niet goed droog. Je mag ook een pakje extra bij kopen maar ik ga gewoon elke dag mesten want dan krijg je je strokar opnieuw gevuld en dat stimuleert echt om alles netjes bij te houden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:15

Toen ik nog in pension stond met de paarden was het 1 baal per week. Er was best een strenge controle op. In de zomermaanden liepen ze daar veel buiten en was het prima die ene baal per week. Maar in de winter redde je het niet, waren een aantal bij die dan vonden dat de paarden niet naar buiten konden vanwege wat wind en regen en dan moest de rest ook maar binnen blijven. Dan ging je het zeker niet redden. Reden was dat je al niet echt met een lekkere dikke laag begon in de stal als je daar kwam dus dat was dan ook lastig om dit op te bouwen naar wel een fijne dikke laag.
Nu staan ze aan huis, in de zomer red ik het ruim, soms zelfs maar om de 10 dagen een baal erbij in. Staan buiten vanaf 07.00 uur tot het donker wordt. In de winter red ik het soms niet en dan gaat er halverwege de week een halve baal extra bij in. Boven op de baal per week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:17

Hier volpension en in mijn ogen ligt er genoeg in. Stallen worden elke dag volledig leeggehaald (behalve zondag, dan enkel opstrooien) en liggen er altijd netjes bij als ik bij de pony's kom. In het begin had ik het idee dat het wat weinig was (ook omdat ze het eten als ze zin hebben om te knabbelen of als het regent en ze geen zin hebben om hun hooi in de regen te eten :P ) en toen heb ik daarover gesproken en toen kregen ze gewoon meer stro en nu ligt het er altijd prima bij. Als het eens uitzonderlijk niet zo is (dat ze dus een dag echt veel gegeten hebben om 1 of andere reden) dan zeg ik dat gewoon en mag ik voor de avond nog stro bijgooien. Dus in mijn ogen helemaal prima hier :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:20

Hier wordt twee keer per week volledig uitgemest (maandag en vrijdag) en dat is prima naar mijn gevoel. Paarden staan ook vaak op de weide dus dat scheelt ook al. Vind de poll alleen een beetje lastig, kan je te veel opstrooien dan? Hoe zachter hoe beter in mijn ogen.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:21

-Stal 1 was volpension op vlas, geen keuze voor stro. En dan geen dun laagje maar echt een mooie vlasbodem. Elke dag werd de mest uit de stallen gehaald en 2 keer per week kregen de paarden een halve baal vlas.
-Stal 2 zelf mesten, alle paarden op stro, geen keuze voor vlas. Kon stro pakken zo veel je wilde alleen wanneer het te gek werd (écht overdreven veel of te veel schoon stro verspillen op de mesthoop) werd je aangesproken, wat ik terecht vind.
-Stal 3 zelf mesten, keuze tussen stro en vlas. Eerste periode gekozen voor vlas, je kreeg 6 vlasbalen per maand en wilde je extra dan mocht je die bijkopen a €7 per stuk. Daarna op stro over gegaan want dat vind ik prettiger dan vlas voor mijn paard. Wederom stro pakken naar hartelust en wanneer het te gek werd aangesproken en een eventuele stalverhoging.
-Stal 4 was volpension op stro, stonden elke dag tot hun knieën in het stro.

Inmiddels staat paard 24/7 buiten dus met bodembedekking heb ik niks meer te maken maar ben altijd heel blij geweest met het beleid op de stallen waar ik heb gestaan. Heb de stallen er ook wel op uitgekozen want ik ben met uitmesten echt pietje precies en heb graag dat mijn paard een schone, droge stal heeft. Inmiddels doe ik niet meer aan het "ophokken" van mijn paard. Maar als ze dan toch op stal moeten...dan maar zo comfortabel mogelijk en dat betekent voor mij geen gaten tot het beton of dagelijkse discussie met je stalhouder. :D

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:21

Wij moeten ook zelf mesten, mogen 2 vlasbalen per week gebruiken en dit is voldoende :)

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:24

Die van mij staat volpension en tot zijn knieën in het stro :)
Ooit met mijn vorige paard op een stal gestaan waar de pensionhouder 's avonds het schone stro uit mijn box trok en bij haar eigen paard in de stal deed :') daar was ik dus snel weer weg :D

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:37

In de afgelopen 18 jaren mijn ouwe in pension gehad. Niet op veel stallen, maar ik vond het op 1 na (en dat was ook bij een boer) eigenlijk overal te weinig. Ik strooi graag royaal op, dat doe ik nu ze bij ons op de boerderij staan helemaal. Ik loste dat op om te vragen of ze de mijne extra stro wilde geven en daar betaalde ik dan gewoon voor.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:43

Mijn pony's staan op hooi :') Dit in overleg met de stalhouder, ik moet zelf mesten en mag stro pakken zoveel als ik nodig heb. Maar pony's krijgen hooi in een grote ruif in de box en morsen nog wel een wat en onderin blijft vaak het niet lekkere spul liggen + stof zand en korte stukjes. 1 keer per week gooi ik de ruif leeg en verspreid dit in de box. Samen met wat ze morsen (want wat op de grond ligt is vies 8)7 maffe knollen) hebben ze een mooie laag in de box. Komt ook bij dat dit goedkoper is. komt ons beide ook niet slecht uit :D En pony's heb ik niet horen klagen.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 12:47

Opzich wel tevreden, 6 vd 7 dagen staat hij er super bij, maar de dag voordat ze alle stallen leeghalen strooien ze niet meer bij, wat ik natuurlijk begrijp, maar dan is t wel een varken :7
Sta in een volpension trouwens :j

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:07

Ik sta half pension en mest dus zelf. Stro zit wil inbegrepen in mijn huurprijs. Dus strooi ook zelf op naar eigen behoefte. En wanneer de staleigenaar het teveel vindt, trekt zij aan de bel. Dus ik ben eigenlijk ook een tevreden klant. Hebben ook mooi stro.

Maar op mijn vorige stal was ik niet tevreden. Daar werd gemest, omdat het volpension was. Maar mijn paard is een varken in de box en poept en plast daar waar hij net toevallig staat. Veegt ook hooi onder de drab in enzo. Hij is dus vaak vochtig en daarom heb ik een onderlaag nodig voor hem en daarop nog wat schoon stro. Maar omdat hij te weinig hooi kreeg vanuit stal (lees: 1x per dag een handje...) at hij al zijn goede stro op en stond puur in de drab. Waardoor er minder stro in de box gegooid werd... ben toen zelf nog 2x per dag gaan bijvoeren aan hooi. Maar elke keer als ik kwam stond hij half op beton en half in de drab..
Op de nieuwe stalling nergens meer last van. (Hier sta ik ook alweer 2,5 jaar)