Krachtvoer in winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Krachtvoer in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 21:32

Ik kon zo snel geen topic hierover vinden en wist ook niet goed waar ik hem neer moest zetten; als hij fout staat graag verplaatsen mods :)

Mijn vraag,
Ik heb 2 fjorden ruinen van 15 & 16 jaar oud. Staan al hun hele leven voor zover ik weet 24/7 buiten en bij mij staan ze ook zo.
Het weiland waar ze op staan is ongeveer 1 hectare groot en we zijn al gras aan het sparen voor de winter.

Waarschijnlijk wordt er in de winter hooi bijgevoerd (dit moet ik even aankijken want in de zomer is er een overvloed aan gras en is bijvoeren niet nodig, maar ik weet niet hoe de situatie met gras in de winter is)
Nu is alleen mijn volgende vraag of ze een muesli of brok als krachtvoer bijgevoerd moeten worden, gezien het geen echte jonkies meer zijn. In het voorjaar en zomer krijgen ze alleen gras, geen hooi en/of krachtvoer (ze worden beide dik van lucht en hebben meer dan genoeg aan het gras)
Ik heb de paarden nog niet erg lang dus weet niet hoe ze het doen in de winter maar voor mijn gevoel is het fijner als ze een extra zetje krijgen.

Ik heb (nog) geen ervaring met het houden van paarden 24/7 buiten, altijd op een pensionstal gestaan met ander type paard.
Graag advies en visies over deze kwestie :j
Laatst bijgewerkt door sanso op 21-08-17 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:35

Ik zou alleen een vitamine korrel bijvoeren, mits ze niet te mager worden :)

poown

Re: Krachtvoer in winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:40

In de winter bevat gras niet de voedingsstoffen die het in het voorjaar en zomer bevat. Ik zou zeker ruwvoer bijvoeren in de winter. Onbeperkt in een slowfeeder bijvoorbeeld. En een vitamine / mineralenbrok. Als ze te mager worden kun je aanvullen met ander voer. Overigens ben ik ervoor om het hele jaar rond een vitamine/ mineralenbrok bij te voeren. 1 die laag in suiker en zetmeel zit. Die van mij staan het gehele jaar op Metazoa maar er zijn meerdere merken.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:59

Bovenstaande tips. En is er iets van een schuilplaats als het dagen regent is dat wel handig voor de meeste paarden. Of iets van een regendek. Kom je snel genoeg achter of ze dat nodig hebben. Hier eentje die het met veel regen wel nodig heeft.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:02

Gewoon hooi en een vitamine/mineralenbrok. Daar doen die van ons het ook op in de winter. Metazoa, Vitalbix, in elk geval iets met heel weinig suiker/zetmeel. Muesli e.d. zou ik niet geven. Is vaak schrot en schillen.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 22:06

Christiene schreef:
Bovenstaande tips. En is er iets van een schuilplaats als het dagen regent is dat wel handig voor de meeste paarden. Of iets van een regendek. Kom je snel genoeg achter of ze dat nodig hebben. Hier eentje die het met veel regen wel nodig heeft.

Staan bomen in de weide die beschutting bieden, en zowaar nodig heb in regendekens liggen, voor als het echt heel guur wordt.

Over de vitamines/mineralen; ik lees ook korrels? Doe je deze door de brok heen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:32

Ook als er voldoende gras is zou ik sowieso hooi bijvoeren. Het gras in de winter is vaak slap en vochtig waardoor er onvoldoende structuur overblijft.

Fjorden van 15 & 16 vind ik zeker nog niet 'ouder' te noemen. Ook qua voerbehoefte zou ik zeker niets speciaals doen. Deze dieren zouden zich prima moeten kunnen redden.

Wel zou ik kiezen voor een vitaminebrok zodat die gehalten in ieder geval gewaarborgd zijn.
Voor mijn fjorden kies ik voor Vitalbix. Dit een vervanging van brok.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:34

Als er voldoende gras staat op het weiland kan je daar je paarden bijna heel het door van laten eten. Zet kleine stukken weiland af en geef ze steeds weer nieuw stuk met gras bij . Daarnaast ook goede kwaliteit hooi dan hoef je niet heel veel krachtvoer bij te geven aan je paarden. Dit kan muesli of goede brokken zijn.

Ik huurde voor mijn 2 tinkers een halve hectare grasland , had daar wel stallen bij , maar mijn tinkers konden ook 24/7 buiten staan. ( jaargang door, dat was wel niet vaak) Ik had zoveel gras ook in het winter stukken van het grasland afgezet en kon zo bijna heel het jaar door gras geven aan mijn paardjes. En zelf hooi gemaakt ( super goede kwaliteit) dat ik ook niet teveel krachtvoer voerde aan mijn tinkers. Mijn ruin vooral wordt ook erg snel dik.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 22:37

Maar als ik het goed begrijp voer je Metazoa e/o Vitalbix anders als gewone brok?
Kan iemand hier meer uitleg over geven? Las iets van 50 gram per 100kg lichaamsgewicht?

@jansje73 ja zo doen we het inderdaad ook, ongeveer een halve hectare laten we nu al groeien voor de winter, de andere halve hectare staan ze nu op, op afgezette stukken. Werkt ideaal!

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:52

Zo'n vitamine-/mineralenbrokje voer je gewoon in plaats van krachtvoer. Sommige mensen geven het wel als aanvulling op krachtvoer, maar dat is niet per se waarvoor het bedoeld is. Ik voer Vitalbix, vind ik de beste verhoudingen hebben.

Ik zou aankijken hoe het gaat in de winter met het gras, maar waarschijnlijk is het wel verstandig om hooi achter de hand te hebben. Gras verliest voedingswaarde in de winter en groeit ook niet meer, ben bang dat je in een paar maanden door je gras heen bent en dan tot april zonder zit.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 23:07

Chouchou schreef:
Zo'n vitamine-/mineralenbrokje voer je gewoon in plaats van krachtvoer. Sommige mensen geven het wel als aanvulling op krachtvoer, maar dat is niet per se waarvoor het bedoeld is. Ik voer Vitalbix, vind ik de beste verhoudingen hebben.

Ik zou aankijken hoe het gaat in de winter met het gras, maar waarschijnlijk is het wel verstandig om hooi achter de hand te hebben. Gras verliest voedingswaarde in de winter en groeit ook niet meer, ben bang dat je in een paar maanden door je gras heen bent en dan tot april zonder zit.

Dat laatste inderdaad, er ligt in ieder geval een voorraad hooi om zowiezo makkelijk de winter mee door te kunnen komen dus dat is in ieder geval geen probleem!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:18

Ik heb het even verplaatst naar VSW (verzorging, stalling, weide).

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 12:19

Apple schreef:
Ik heb het even verplaatst naar VSW (verzorging, stalling, weide).

Excuses en bedankt :o

oly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 20:10

mijn 2 fjordjes 2 jaar en 16 jaar
krijgen een handje meusli en daar hun vitaminenkorrel door. heel het jaar door
anders krijgen ze namelijk tekorten dit is hun eerste winter buiten op de wei dus moet dan nog zien of ik ze meer moet geven ze worden allebei niet gewerkt de oudste is op pensioen en de jongste staat te genieten van haar jeugd uiteraard waar ze staan krijgen ze ook hooi in de winter is dit onbeperkt
en nu krijgen ze 1 grote baal op een dag ze staan wel met zon 18 paarden samen op de wei er is uiteraard nu ook nog gras dat ze kunnen eten

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-17 22:46

Ik zal toch eens gaan verdiepen in vitamine korrels inderdaad :))

Dankjulliewel!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:16

Paarden hebben geen krachtvoer of een vitamine/mineralenbrokje nodig om op gewicht te blijven maar om ervoor te zorgen dat ze geen tekorten krijgen. Nederlands ruwvoer (gras en hooi) is hopeloos eenzijdig dus het is echt wel nodig om eea aan te vullen.

In de winter hebben ze ruwvoer nodig om warm te blijven. Een paard blijft warm door cellulose te verstoken. Dus hoe vezeliger het ruwvoer hoe beter.

Succes. En 15/16 is echt niet oud voor een fjord.

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 16:24

Goed om je te verdiepen in vitamine brok! Krachtvoer is in mijns inziens vaak niet nodig, en zorg juist vaak voor piek-energie ipv verdeelde energie.

Wat dat betreft ben ik voorstander voor onbeperkt en goede kwaliteit ruwvoer (hooi in de winter/gras in de zomer), mogelijk aangevuld met luzerne (en zemelen om de calcium verhouding te balanceren). Hier kan dan nog een goede vitamine brok bij. Zelf heb ik een tijdje metazoa gegeven, maar deze heeft ondanks z'n lage suikers en zetmeel wel een erg scheve fosfor verhouding. Vitalbix of Pure vind ik dan wel weer hele goede. En deze dan inderdaad ipv krachtvoer :)

Succes met het vinden van het voer waar je paardjes het goed op doen deze winter. Het is toch altijd even zoeken, proberen en ondervinden