Is het te koud om mijn paard te wassen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xbambix

Is het te koud om mijn paard te wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 12:08

Hoi, ik wil vandaag graag mijn pony wassen. Ik heb alleen koud water. Het is hier bewolkt 19 graden en af en toe een zacht briesje. Het is een shet dus die kan wel wat hebben. Kan ik haar wassen?

Cowboy55

Re: Is het te koud om mijn paard te wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:09

Ja hoor.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:18

Ja zeker

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:22

.... ;) waarom zou je dit willen?

Paarden kunnen goed tegen kou, maar daar hebben ze hun vacht voor.

Uiteraard is er verschil tussen 'opdracht van de dierenarts', de ergste mestvlekken er even afspoelen of de complete vacht tot op de huid natmaken.
Opdrachten van de DA graag uitvoeren, die paar mestvlekken kan een dier wel hebben, optie 3 is niet zo geweldig voor je dier.
Let dan goed op dat het dier niet snel afkoelt door de wind of tocht en stap droog!

Catoohh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:27

Kan gewoon hoor, ik heb gister mijn paard ook gewassen, als je de mogelijkheid hebt om ze in een stal te laten drogen is dat helemaal fijn voor ze, en anders doe je na het wassen even kort een zweet/fleece dekentje op.

Edit: en na het wassen eerst goed het zweetmes erover trekken. En lekker droogwrijven met wat schone handdoeken doet ook al wonderen.
Laatst bijgewerkt door Catoohh op 21-08-17 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:29

Ik doe dat alleen als het echt moet voor een wedstrijd maar anders niet vaak, maar het lijkt me nu prima kunnen hoor.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:40

In een ander topic had je het over een verzorgshetlander, misschien moet je het even aan de eigenaar vragen ipv op internet. De eigenaar kent de situatie op stal en de gezondheid van de pony, wij niet.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:46

Puur uit nieuwsgierigheid, degenen voor mij; jullie zeggen allemaal min of meer dat het kan, maar is een slang met koud water je paard helemaal natmaken en wassen niet slecht? Je haalt alle natuurlijke oliën en vetten van de huid weg. Bovendien lijkt koud water mij niet bepaald fijn :=

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:51

emilyslaluna schreef:
Puur uit nieuwsgierigheid, degenen voor mij; jullie zeggen allemaal min of meer dat het kan, maar is een slang met koud water je paard helemaal natmaken en wassen niet slecht? Je haalt alle natuurlijke oliën en vetten van de huid weg. Bovendien lijkt koud water mij niet bepaald fijn :=

Nee hoor. Ik was altijd met koud water. Nog nooit problemen mee ondervonden

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:53

Ik heb wel vaker gewassen met koud water, maar alleen met heel warm weer of in de zomer na het rijden om het zweet weg te spoelen. Met kouder weer + eventuele vlekken gebruik ik cowboy magic, wassen doe ik dan niet

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 12:55

Hier gaan ze alijd na het rijden volledig onder de douche. Nu hebben ze mazzel met warm water maar eerder gewoon koud. Ik gebruik geen shampoo

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 13:00

Ah dan kan het dus gewoon. Ja met zeep vind ik het een beetje twijfelachtig of het wel goed is. Enkel afspoelen met water is een ding, maar echt met zeep alle vetten en oliën van de huid wegwassen lijkt mij niet handig. Toen ik mijn pony net had, heb ik haar gewassen met zeep. Ik kreeg de volgende dag op mijn kop van de stalhoudster want schijnbaar was dat niet goed omdat mijn pony zonder die vetten en oliën het koud kreeg in de wei. Het was een warme zomerse dag en ik had haar goed drooggestapt. Het is inmiddels 8 jaar geleden en nu nog heb ik schrik om met zeep te wassen :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 20:04

emilyslaluna schreef:

Er is wassen en wassen.
Natmaken zoals een dier regen op de vacht kan krijgen is geen probleem. (Natmaken zelf haalt de natuurlijke olie niet weg.)
Die olie heeft wel nut: de vacht waterafstotend maken.

Wassen met shampoo vind ik dus een ander verhaal. Urinevlekken op een schimmel: houtskoolpoeder.

Shampoo inwrijven alsof je een vies paard aan het borstelen bent: ik héb het nog nooit gedaan...

En een stagiair van een hippische opleiding deed ooit het volgende: haar paard was in de sloot gevallen, ze heeft het dier uitgebreid daarna onder de koude spuit gezet - en gosh: de volgende dag "was het paard spierbevangen".
(Die opleiding is inmiddels gesloten.)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 20:25

Een paard dat in de sloot gelegen heeft moet je ook het liefst goed wassen.
Of koud water dan ideaal is is een ander verhaal, maar de kans is vrij aanwezig dat hij hoe dan ook bevangen was geworden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:43

Ja, even de blubber er af, samen met het zweetmes om te kijken of er wonden zijn.
En dan wandelen onder een dekentje oid.

Ze heeft een uur met het dier op de spuitplaats gestaan en m daarna kleddernat op stal gezet....

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:51

Heb je daar ook een stopcontact? Zo ja kun je een waterkoker meenemen en in een emmer een sopje met warm water en paardenshampoo maken. En anders kun je eventueel een thermoskan met heet water meenemen en dan aanvullen met koud water op stal :) Handwarm/lauw water lijkt me toch altijd wat fijner voor je pony. Afspoelen moet dan wel met koud water, maar zo heel veel kwaad kan dat ook niet. En inderdaad wel goed droogstappen voor je hem weer terug zet!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:27

emilyslaluna schreef:

Tja, het ligt maar aan de reden waarom je wast. Ik heb ook alleen koud water en dan heeft ze echt even pech. Staart/manen/achterbenen wassen duurt een half uurtje. Jeuk/korsten/ondergezeken benen met hengstige merriepis duurt veel langer en is ook vervelender.

Daarnaast gaat ze ook af en toe in het sop juist om het huidvet er af te halen. Dan zit het niet in de weg in de zomer, de huid kan beter ademen en ze kan beter haar warmte/zweet kwijt. En aan het einde van de zomer nog een keer zodat ze redelijk schoon onder de dekens gaat in de herfst.